20 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

20 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

A Atatürk IDCİr piyasasının açllması! Ve İsmet İnonü ma- nevrayı takıb ediyor İşin zaka tarafı Ve atisi için çok faydalı olacağını çok münakaşalı oldu Solda Vali ve diğer zevat Borsa önünde, sağda üzüm masaları etrafında tacirler ! — Başı | inci sahifede — 12,75-23 kuruştau 918 çaval üzüm satıldı. - Satılan üzümler, borsamız heyeti taralından şu süretle tasnif olundu: Üzüm piyasası açıldıktan sonra vali B. Fazlı Güleç; re- fakatinde borsa reisi B.Mazhar İımîroğlu, Ticaret odası reisi B. Hakkı Balcıoğlu, üzüm kurumu direktörü ve incir sa- tış kooperatifleri birliği genel direktörü B. Hakkı Veral, B. Şerif Remzi, B. Salâhaddin, B. Marsel ve daha bir çok ibracetçılarla müstahsiller ol- duğu halde borsa idare heyeti salonuna indiler. Burada uzun münakaşalara başlandı. Ticaret odası reisi B. Hak- kı Balcıoğlu, malın bu sene az ve fakat nefis olduğundan bahsetti. Alıcılarla müstahsiller, fiat hususunda bir türlü uzlaşa: mıyorlardı. Vali B. Fazlı Güleç, tesbit edilecek fiatlerde tam bir i.> tikrar olmasını istediler. İncir Satış Kooperetifleri | Birliği genel direktörü B. Hak- kı Veral, kooperatifler birliği: nin, bir barem teşkil ettiğini ve bu baremin, mahsulün hal söyledi. Gerek alıcılar ve ge- rekse satıcılar, böyle bir ba- reme ihtiyaç olduğunu söyle- diler ve rn.cçîr Satış Koopera: tifleri birliğine uymağa hazır bulunduklarını beyan ettiler. Fiat tesbiti ve malın kalite- lere tefriki, gittikçe uzun sü- Tüyor ve bir türlü karar veri- lemiyordu. Münakaşalar, saat 13 buçuğa kadar uzadı ve — hihayet, mal vizite edildikten Sonra fiatlerin tesbiti kararlaş- tırıldı ve toplantıya son verildi. Öğleden sonra saat 16 da tekrar - toplanıldı. Münakaşa- lar, bu sefer daha kısa sürü- Yor ve fakat, kararsızlık tama- men hükmünü gösteriyordu. Müstahsillerden Bay İzzet | Aydınlı, Malik, (çıkıntı hariç) ikiye tefrikini teklif etti ve 9-10. k!lı'ıı fiat biçti. Bu noktada [ tekrar münakaşalar oldu. Borsa | reisi Bay Mazhar İzmiroğlu, ve sabahtanberi halledilemiyen bu işin iyi bir neticeye bağlanması için olan- ca kuvvetile çalışıyor, alıcılarla uzun — süren müstahsilleri yaklaştırmağa gay- vet ediyordu. Bir aralık, Bay İzzet Aydınlı, toplantı salo- nunu terketti. Ticaret odası reisi Bay Hakkı Balcıoğlu da, tayin edilen fiatten aşağıya mal verilemiyeceğini kat'i su- rette beyan etti. Bunun üzerine, Borsa reisi Bay Mazhar İzmiroğlu: *—Tesbit edilen fiat, gerek müstahsiller ve gerekse alıcı- lar için muvafıktır. Müstahsil- lerimizin, malı yetiştirmek hu- susunda nelere katlandıklarını hep takdir ederiz. Bunun için alıcıların, tenzilât istiyecekle- rini — zannetmiyorum. Gerek Bay Marsel ve gerekse Bay Şerif Remzi ve diğer arkadaş- lar da mümaşatkârdırlar. Bu sene mahsulü ikiye tefrik et- mek suretile fiat tesbit ettik. Gelecek sene mahsulün dört kısma ayrılmasını temin ede- ceğiz. Böyle bir şekil, mahsu- lümüzün nefaseti namına çok iyi olacaktır. Ben, tayin olunan fiatleri muvalık — buluyorum. Hayırlı işler temenni ederim.. Dedi. Bay Mazhar İzmiroğlunun bu sözlerine kimse itiraz — et- medi ve piyasa, bu suretle açıldı. Piyasa açılışı geç olduğu halde çarşıda derhal satışla- ra başlandı ve geç vakte ka- dar hayli muamele oldu. İzmire gelen incirin miktarı dokuz bin çuvaldır. Bu mal, turfandadır. ve hepsi için de hemen hemen alıcı vardır. Üzüm müvaredatına gelince; dün öğleye kadar piyasaya gelen üzüm miktarı yedi bin beş yüz çavaldır. Her iki mahsulden müvari- dat biribirini takib etmektedir. İncir rekoltesi, geçen seneye nisbetle bu sene azdır, Tah- mine göre, busene 34 bin ton incirimiz vardır. ç— — Kitapçı Hüseyin |— Başı J inci sahifede — | firler. harekâtı dürbünlerle takib ettiler, Topçu ateşi o0 bir buçuğa kadar sürdü. Öğleye doğru Çayla | tepeden hep birlikte hareket edil. | di ve ordu. karargâhmna, Bayakaya sonra da - cebbelerin miba — gidildi. Öğle ye- olarak — cebbede | tepesine ve diğer ka sandoviç ! yenilil Üzüm rekoltesi de 50—52 bin ton raddesindedir. Her iki mahsulün, gerek müstahsil ve gerekse tüccar ve ihracatçılar için faydalı ol- masını candan dileriz. ."t Üzüm ve İncir hanlarında dünden itibaren faaliyet baş- lamıştır. İhracatçıların mühim bir kısmı, aldıkları malı - derhal işletmeğe başlamışlardır. İncir ihracatçıları da bugün faaliyete geçiyorlar. Her iki mahsulden işlene- cek olan ilk partilerin, önü- | müzdeki Pazartesi günü Av- rupaya sevkolunması mukar- rerdir. Dün akşam borsa haricinde yapılan İncir satışları, bugün tescil ettirilecektir. Aydın, (Hususi ) — Bugün Burhaniyeden Selçuğa kadar bütün istasyonlardan - İzmire ilk incir mahsulü gönderildi. Bunun için Devlet demiryol: ları iki marşandiz. kaldırdı. 900 ton yükle geçen birinci | marşandiz treninde yarıdan fazla incir olduğu halde ikinci Öğleden sonra kırmazı taraf büyük Misafir heyetler akşam otomo- billerle Tekirdağı döndüler. ceyi Tamir vapurunda geçirecekler, Hsabahleyin tekrar münevraları takis | bo Buşliyacaklardır. Aketi heyetler reisleri, otdumuzun mükemmeliye- tinden takdirle bahsetmektedirler. Tekirdağ, 19 ÇALAÇ — Trakya manevralarını — takib etmek — üzere dost devletler mümessilleri gece saat 11 de İzmir vapuru ve rela katlerindeki Tınaztepe — muhribile | Tekirdağında gelmişler, geceyi va. purda geçirmişlerdir. Misafirler bu sabah sant 8 de Akayın Üsküdar — vapurile iskeleye gakmışlar binlerce halkın ceoşkun alkışlarile karşılanmışlardır. Misaf irler otomobillerle dof- ruca mabevra sabasına gitmişlerdir. Müanevra devamı müddetince misa- firler gecelerini — Tekirdağındaki İzmir vapurunda — geçireceklerdir. Tekirdağ, 19 (A-A.) — Hu- susi muhabirimizden: İzmir vapuru da gece sâat 23 te Tekirdağa vararak de- mirledi. Yemekten evel Orge- | neral Fahreddin Altay misafir askeri heyetlerle ateşemiliter: lere manevranın vaziyeti hak- | kında izahat verdi, Bu sabah saat 7 de Tekir- dağ belediye reisi gelerek mi- safirlere hoşamedide bulundu. Mareşal Fevzi Çakmak ve Örgeneral - Fahreddin — Altay ve Genelkurmay erkânı ve ec- nebi misafirler saat 8 de şir- keti hayiiyenin bir vapurile Tekirdağı iskelesine çıkmışlar, iskelede Vali ve mevki kuman- tren tamamen incir yüklü idi. Bir günde iki tren kaldırmak suretile Devlet demiryollarının müstahsile karşı ilgi ve kolaylık, incircileri çok memnun etti. İrakta isyan yok İstanbul, 19 ( Hususi )— Irakın Ankara büyük elçisi B. Naci, İrakta isyan çıktığı hak kındaki Londra haberlerini tekzib etmiş ve : — “İrak tam sükünet için: dedir., demiştir. Üi Avni Her lisandan eski kitablar, ga- zete, mecmua ve vomanlar alımr ve satılır. Sorulacak snallere veri- Tecek cevablar için altı kuruşluk pul kovalması lâzımdır. Hariçten sipariş kabul olunur. Ege kitap evi Hisatönü Numara 46 danı tarafından karşılandılar. Heyet, doğruca vilâyete gi- derek valinin ziyaretini iade gösterdiği (ettiler, müteakiben otomobillerle manevra'sahasına harket edildi. Misafirler saat 10,20 de ha- rekât hakemlerinin: bulunduğu Çaylak tepesine geldiler. He- yetin — muvasalatından biraz sonra Reisicumhur refakatle: rinde Başvekil İsmet İnönü; Miit Müdafaa Vekili Kâzım Özalp, Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüşdü Aras, Dahiliye Vekili Şükrü Kaya; Nafia Ve- kili Ali Çetinkaya, Adliye Ve- kili Şükrü Saracoğlu, İnhisar- lar Vekili Ali Rana Tarhan, ve Londra büyük elçimiz Fet- hi ve daha birçok elçiler ol- duğu halde Çaylak tepeyi teş. rif ettiler. Ecnebi heyetler burada Ata- türke takdim olündu. Reisicumhurumuz misafir he- yetlere iltifatta bulundular. Burada manevra hakkında verilen — izahât dinlendikten ve bu. sırada cereyan eden hareketler tarassud. edildikten sonra Çaylak tepeden — müla- rakat edildi. Tekirdağdan. itibaren bütün 4 yol boyundaki. kasaba, köy- lerde halk misalirleri alkış- larla karşıladı. En mütevazi köylerde bile taklar kurulmuş, evler bayraklarla süslenmişti. Çaylak tepeden — hareket ettikten sonra- misaflirletimiz Bazapa mevkiinde istirahat Spor kulüpleri birleş ayrıldıkta Futbol Ajanı n sonra... Karagöz pe desinde ekzersis yaptırıyo Tanınmış bazı sporcular ve ia recilerile hususi bir mülâkat —10 Dün Çiğin şaka tarafi) baş- lığı altında, hakikaten şaka | olarak karalanmış bir mektub aldık. —Aynen - neşrediyoruz. Mektüb şudur: Şu bizim spor işleri, döne dolaşa, eski hamam, eski tas şekline girdi. Kulübler gene ayni külübler, forma ayni for- ma, yalnız fitmalar başka.. Amma, bana öyle geliyor ki, birkaç ay sonra birer kongre toplanacak, firmaların — iade- sine müsaade edilmesini validen , vali de dayana- mmyarak: — Peki diyecek, haydi ba- kalım, öyle olsun! Ve, yaşasın ondan sonrası.. İzmir gazetelerinden biri ku- lüblerin bu tekrar eski kalıp ve kıyafete girişlerini “yeni şekil, saha ve mıntaka — esa- sına göre, bilmem ne,, ileriye sürüyordu. Kulübler ayni kulübler, for- malar ayni forma, binalar ayni Burada Örgeneral Fahreddin Altay misafir heyetlere ma- nevra hatırası olarak — madal- yalar dağıttı. Misafirlerimiz saat 1/30 da Kapaklı köyünde kırmızı or- dünün — sihhiye — karargâhını gezdiler ve gördükleri inti- zamdan çok mütehassis ol- dular. Müteakıben heyet bağlar sırtına gelerek mavilerin hare- kâtım - tetkik etti. Ve ordu kumandanının — izahatını din- ledi. Bir müddet sonra Mu- ratlı üzerinden Tekirdağına hareket etti. Çorlu, 19* (A.A) — Ma- nevrayı takıbe memur hususi muhabirimizden: Bugünkü harekâtın hulâsası şudur: Kolordu mavilerin Saray cenubundaki bağlar - sırtı ve ortabayır hattında — bulunan ileri mevzilerine taarruz — etti, Bağlar sırtına ilerleyen tüme- nin taarruzuna bir tank tabu- ru da iştirak etti. Tanklar pi- yade hatlarının önünde düş- man mevzilerini geçerken pi- yadelerde topçu himayesinde tankları takibederek düşmanın ileri mevzilerine girdiler. Kırmızı taraf yarın sabaha kadar asıl düşman mevzileri üzerinde keşif yapltıktan sonra esas taarruza geçecektir. Kırmızı süvari livası mavi- nin sağ cenahım kuşatmak üzere sevkedilmiştir. Mavinin ileri- mevzideki - kıt'aları asıl mevzilerine çekilmiştir. Mavi, Saray mıntakasındaki mevzi- lerini tahkim ile meşguldür. Sabahleyin her- iki - tarafın keşif tayyareleri kendi avcı tayyarelerinin himayesinde ke- şifler yapmışlardır. Bu meyanda iki taraf avcı tayyareleri arasında Saray üs- tünde bir hava muüharebesi bina, sahâlâr ayni saha, o cular ayni oyuncu, iğare ayni idareci.. Hatta, aya bilar, donlar, — töplar şeyler. Eskiye yeni demek moda ise ben de kabul yorum. Fakat Karşıyakada ot iki oyuncu; Ateş külüb Alsancak - takımlarında, k Eşrefpaşada — oturan — öyl Yamanlarsporda — oynarl buna mıntakâ esası denir orasını bilmem. Uzatmıya; Benim maksadım spor kr yapmak değil, dostlarla ş laşmaktır. Ben, bazı sporcu arka: larla kendi zaviyemden nuşmuştum. Mühterem A doluda — bana söylenenk tesbit etmek istiyorum. — Eski siyah, beyaz Altaylı; Orhan Rahmi Gökçe, şül Üçok kulübünde - bülüni Kendi kulübünün dirilip mesine rağmen, o gene oklu, Dün kendisini gördüm Arkadaşım içini çekti: Bana noldu ben ben b Eski halim farkedemem Diye tutturdu. Ve 80 ilâve etti: 1 — Ne yaparsın, biz. prı sib adamıyız. Üçok diye kulüb - teşkil ettik. Zavallı başına gelmedik hal kı m Fakat ömrü vefa etmedi, b. ka bir kalıba girdi. Bay Orhan Rahmiden so! doktor Bay Hüseyin Hulki polis müdür muavini Bay mail Hakkıyı gördüm. — Siz-dedim- Üçok ku bünde bulundukça... Doktor, birdenbire sözü,; kesti: —Süus yahu, hangi Üçok lübünden bahsediyorsun sej Biz Alsancak kulübünde Ben reisim, arkadaşım da al — Peki amma, siz Ü; külübünün müessislerinden ğil mi idiniz? — İdik amma bizim oği — Amması, mamması — Yezidliğin üstünde nin.. Bırak karıştırma şu işld — Üçok kulübü idare yetinden eski Altaylı Bay san ile Bay Salim Hakkı şimdi Alsancak — kulübünd imiş öyle mi?. — Bilmem. — Şu Altınordulular oln saydı, Üçok kulübü gurbd düşmüş evlâd gibi kalaca! desenizel.. —— — Bu arkadaş tan sonra spor | reıinı*çıhı-!ğ&k(ım, bir velivor.