3 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

3 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

— 5 Eylat 937 Ihtilâlcilerin âbil taar- e *S ',_,İ. — ruzu devam etı_nektedir Aragon cephesinde vukubulan son kanlı muhare- —. —— /— belerde heriki taraf ta mühim zayiat vermiştir Prens Pol —— . e— Başvekilimize laziyet telgrafı çekti.. Ankara, 2 (A.A.) — Baş- vekilimiz İsmet İnönünün kar- deşinin ölümü münasebetile S. A. Yugoslavya naibi hükü- meti Prens Pol aşağıdaki tel- grah göndermiştir: SÂA, Haşvelöl Ankara Uğramış olduğunuz büyük ziyar şimdi öğrendim. Sizden büyük kederinize iştirakime itimad buyurmanızı rica öde- rim, Pol Başvekilimiz İsmet İnönü aşağıdaki telgrafla cevap ver- miştir: S. A, Roayal Yugoslavya naibi hükümeti Prens Pol Altesinizin göndermiş - ol- mak lütfunda bulunmuş. ol- dukları telgraftan dolayı har raretle teşekkür eder, şükran- larımı ve derin hürmetlerimi sunârım. İsmet İnönü Burnavada Fakir çocuklar menfaati- ne müsamere var.. C. H. P. Burnavada nahiye ocağı, fakir ve yetim çocuklar menfaatine bir müsamere ha- zırlanmıştır. Müsamere, cumar- tesi akşamı ocak bahçesinde verilecek ve Faruk Nafizin ( Canavar ) piyesi temsil edi- lecektir. Nafıa Vekili İstanbula vardı İstanbul, 2 (Hususi) —Nafıa Vekili B. Ali Çetinkaya, bazı işler için bugün Ankaradan buraya gelmiştir. Dahiliye Vekilimiz Ankaraya gidecek.. İstanbul, 2 (Hususi) — Da- hiliye Vekili Bay Şükrü Kaya, iki güne kadar buradan An- karaya hareket edecektir. Yeni fabrikalarmız Ankara, 2 (Husnsi) — İk- tısat Vekâleti, yeni açılacak olan 4 fabrikanın açılış tö: reni hakkında bir program hazırlamaktadır. -ANADOLU | Günlük ıiy:sıl gazete Sahip ve başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM U x Tİemf neşriyat ve yanı işleri Hamdi Nüxhet Çançar » Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ tler için senelik Öcreti 27 Tiradır Rokiyi işgal ederek Menta çayı kenarına gelmişlerdir Ara- gonda Belsite kısmındaki Vi- lâmayor, şiddetli bir müsade- meden sonra asiler tarafından alınmıştır. Maktul ve mecruh pek çoktur. Sen Jan Dö Loz, 2 (Radyo) — Aragot cephesinden gelen ha- berlere göre, asilerin mukabil taarruzu devam - etmektedir. Asiler Santa Olalyayı almışlar ve ilerilemeğe başlamışlardır. Son harblerde her iki tara- fhın zayiatı pek büyüktür. Asi- ler yedi hücum tankı ve 35 tayyare tahrib etmişlerdir. Perpignan, 2 (A.A.) — Dün saat 18,30 ile 19 arasında üç deniz tayyaresi Casta Brava De İlansayı bombardıman et- miştir. Bu bapta tafsilât alına- mamıştır. Çünkü İspanyollar hududu kapamışlar ve her zaman bu gibi vakayide ol- duğu gibi telgraf ve telefon hatlarını kesmişlerdir. Saragoza, 2 (Radyo) —Gua- dalaharada Belena cephesinde asiler bir tazyik sayesinde Goarda yolu -üzerinde biraz ilerilemişlerdir. Satander, 2 (Radyo) — Asi kuvvetler dün Astoryada San Balkanlarda cihan barışının bekçisi — —et &» — Küçük Antant ile Balkan ittifa- Rını teşkil eden devletlerdir Belgrad, 4 (Radyo) — Romanya Hariciye Nazırı ve küçük itilâf Hariciye Nazırları konseyi başkanı B. Antonesko, Sinaya içtimanı mütekib ecnebi matbuat mümessillerini kabul ede- rek beyanatta bulunmuş, Küçük itilâfın her sene daha ziyade kuvvetlenmekte olduğunu söylemiştir. B. Antonesko, Küçük itilâl ve Balkan antantının cihan barı- şına büyük yardımları olduğunu kaydederek demiştir ki: - Küçük antantın otoritesi, Balkan antantı ile teşriki me- saiden sonra çok daha fazla kuvvet bulmuştur. 70 milyönluk halk kütlesinden terekküb eden Balkan antantı ve Küçük an- tant, Balkanlarda cihan barışının bekçisidirler. Cihan barışının muhafazasına ve muahedelerin ihlâl edilmemesine çalışmak esas vazifemizdir. Küçük antantın Fransa ile dostluğu daimidir. Şu kelimeyi görünce, onun bilhassa yaz mevsimine hâs satış cilvelerinden bahsedece- ğimi, şehre akın eden Şaşalın nefasetini veya bahtiyar Kar: şıyakanın Yamanlar süyu içer- ken yukarı mahallerden bazı: larının susuzluk - çektiğini ka- leme dolayacağımı sanmayınız. Ben, mutlak olarak “su, dan bahsetinek istiyorum. Maksat halkın sağlığı, şehirlerin temiz- liği, değirmenlerin kuvveti, tarlaların, bağ ve bahçelerin ih- tiyacı bakımından düşündü- ğüm “su, ya dokunmaktır. Orta Anadolunun bir kısmı müstesna olmak üzere, Tür- kiye baştanaşağı ağaçlık, sık sık yağmur alan bir memle- kettir. Ve binaenaleyh, topra: ğının altında da bol miktarda su kaynağı bulunduğuna, fen- nen hiç şüphe edilemez. Bu böyle olduğu halde, bizde en büyük şehirlerden başlıyarak en küçük köye kadar adi, kı: rik künklerini uzatmış bir su derdi vardır. Bugün meselâ, İzmir, Aydın, Manisa Vilâyet- lerini kasaba kasaba, köy köy tedkik ederseniz yüzde doksan sınız: 1 — Su, kifayetsizdir. 2 — Su pistir, acıdır, için: deki kimyevi mevad şu veya bu nisbettedir. 3 — Su tesisatı eskidir. Bunların her üçü, başlıba- şına, koskoca bir şehrin mide ve sağlığını, gene umumi sağ- lık ve temizliğini, yangın, su- lama ve diğer ihtiyaçlarını pe- şine takib mütemadiyen kıv- randıran bir talihsizliktir. Bol, tertemiz pınarların bir, birkaç bozuktur, İngiliz gazeteleri Bayan Âfet Akdenizdeki vaziyetin ta- hammülfersa olduğunu yazıyorlar Belgrad, 2 (Radyo) — Bu sabah çıkan bütün İngiliz ga- zeteleri, Akdenizde İngiliz ge- milerine de torpiller savrulma- alâkalı bir söylev verdi İstanbul, 2 ( Hususi ) — Bükreşte açılan tarih kongre- sinde, Bayan Âlet; Türk tarih kurumunun faaliyetini, alâkalı bir nutukla izah etmiş ve çok ga başlandığını yazmakta ve alkışlancıştır. hükümetin, Akdenizdeki bu | Fransa umumi tahammüllersa vaziyete artık | nüfusu bir nihayet vermesini chem- | Paris, 2 (Radyo) — Son miyetle istemektedirler. | istatistike göre, Fransada ge- Londra, 2 (Radyo)— Bütün gazeteler, İngiliz harb gemi- | lerine vaki tecavüzleden, bü- yük bir infial ile bahsetmek- tedirler. Gazeteler, hükümetin artık tahammülfersa bir hal alan Akdeniz meselesinde kat'i bir harekette bulunmasını is- temektedir. Ş İngiliz donanması, şimdiye kadar mültecileri taşımak, bo- ğulmak üzere olanları kurtar- | mak ve daha birçok işlerle | sulha hizmette bulunmuştur. | Fakat İngiliz donanmasının Alş- denizde yapabileceği daha bir nel nüfus, 41,907,506 kişiden mürekkeptir. ederse bunu yapmakta tered: düd etmemelidir. Deyli Telgraf: “Tecavüzlere artık bir ni- hayet vermeli, korsanlıklara meydan bırakmamalıdır. ,, Deyli Meyl de: “Gemilerimize tecavüz eden denizaltı gemilerinin hüviyet- lerinin meydana çıkarılması için icab eden tedbirler derhal alınmalıdır.,, Demektedirler. Fuar Tiyatrosunda Tekmil kadrosu ve Zozo Dalmasla Bu akşam ilk temsil PARİSa Büyük orkestra maesiro Kapoçelli idaresinde Bale Heyeti gea ? Bükreş iarih kongresinde e ee lİNin e çok işler de vardır ki, icab 'Halk Opereti kilometre ötesinde adi kuyu suları etrafında toplanan halk, hiç şüphesiz bedbahtlığın en büyüklerinden birine uğramış- tır, sayılabilir. Halbuki su, tabiatın ilk şartlarından ve ihtiyacın en büyüklerindendir. Susuz toprakta hayat ve me- deniyet olamaz. Çünkü bunla: rın her ikisi ve diğer bir çok şeyler, ancak suya bağlıdırlar. Su, ibtidai devirlerde, cemiyet ve kabileleri kendi başında gırtlaklaştırmış ve asırlarca, meselâ' bir tarla sınırında, bir arık yüzünden kardeşi kardeşe öldürtmüş. Bunun bir sırrı var demektir ve o sır ise, bepi- mizin bildiği gibi, suyun mev- cudiyetinin ve ona malikiyetin şart ve zaruri oluşudur. Binaenaleyh fikrimce, devle- tin geniş mikyastaki su ve su- lama işlerini takviye etmek üzere, Vilâyet ve kazalarda da mahalli muvakkat birer büro kurmak ve her kazanın, her köyün su işini yakından takib eylemek çok yerinde bir hare- ket olur. Dağlarında, vadilerinde su- lar fışkıran bir şehirde, halk susuzluk çeker ve sular top- raktan sızarak çay halinde boşa akarsa, hazin bir keyfi- yettir. &x Ehemmiyetli faaliyete geçmiştir İstanbul, 2 (Hususi) — İş dairesi, yeni teşkilâtile ehem- miyetli faaliyete geçmiş bulu- nuyor. nisbetinde, şunlarla karşılaşacak- İş dairesi oluz tenzilâili aatışlar yapmıştır. / Çin, anlaşmak iste.| Belçikada dahili diğini Japonyaya bildirmiştir — Başı 7 inci sahifede — Şanghay, 2 TALA.| — Bu sabalı' yeniden bir muharebe - çıkmıştır. ânliler Potuugdan — ateş etmişler- aponlar limandaki harb gemi: lerinin ateşile mukabelede bulun: moşlardır. | Gece sükün içinde geçmiştir. Şanhay, 2 (ALA.) — Sentral Neva- Çin Ajensı, “japonların"tiç firkasının — gelmiş olduğunu haber vermektedir. Çinliler halen Vow soung — istihkâmlarını ve Paochan şebrini işgal etmektedirler. Lotlon mintakasında — şiddetli muharebeler olmaktadır. Tokyo, 2 (Radyo) — Çinin bura sefiri, bugün Japonya H. nezaretine gelerek Hariciye nazırı Bay Hirotayı ziyaret etmiş ve uzun müddet konuş- tuktarı sonra, Çinin, Japonyh ile bir dostluk muahedesi im- zalamağa hazır olduğunu be- yan. eylemiştir. Japonya Hariciye Nazırı, Çin sefirine derhal cevap ve- remiyeceğini söylemiş ve yal- nız, Çin hükümetinin vereceği dostluk teminatından sonra Japon kuvvetlerinin Çinden derhal geri - çekilebileceğini beyan eylemiştir. Onkon, 1 (Radyo) — Bu- rada, görülmemiş derecede şiddetli bir kasırga olmuştur. Kasırgayı, bir yangiın -takib ctmi;!:z' bütün .)'Çinmmıhılleıi yanmıştır. ı Kasırganın yaptığı zararlar büyüktür. Yüz kişi lmuş ve limanda, Çin mültecilerile dolu olan vapurlar, biribirle- rine çarparak hasara uğra- mıştır. Batmak üzere bulunan bü- yük küçü vapur, motör ve ka- yıkların adedi 130 dur. Dani- marka bandralı Hindiya va- puru kaybolmuştur. Zayiat ve maddi zararlar, tesbit edile- miyecek derecede mühimdir. Hongkong, 2 (A.A.) — Ta- ipoda bir takım binaların yı- kılması yüzünden elli Çinli telef olmuştur. Asama adın- daki Japon gemisi tekrar yüzdürülmüştür. Ciddi hiç bir hasara uğramamış olan bu gemi de telefatta yoktur. 18,160 ton hacminde bulu- nan Ancisemau adındaki Al- man gemisi ©00 metre üze- rinde demirini taramış ise de her hangi bir hasara uğrama- mıştır. Kudüste Kanlı hâdiseler Kudüs, 2 (A.A.) — Pazar- || danberi vukua gelen taarruz- ların blânçosu şudur: 11 maktul, 3 ü Yahudi ve 8i Arab, 7 yaralı. Kudüs, 2 (Radyo) — Filis- tinde tahrikât korkunç bir safhaya girmektedir. Arablar Yahudiler aleyhine sıkı bir propaganda — yapmaktadırlar. Avrupaya gönderilen heyet- ten başka Balkanlara da bir heyet gönderilecektir. Arablar büyük bir miting hazırlamaktadırlar. Bulga_r_lar, ucuz fiatle tütün satıyorlar Serbet dövizle ödeîımek i . otuz tenzilâtla mal satmışlardır Tatanbul, 2 (Hasusi) — Solyadan alınan haberlere göre; Bulga- ristan, tötün ihracatında bir nevi dumping tatbik etmeğe başlamıştır. Bulgaristan, serbest dövizle ödenmek şartile son zamanlarda bazı fagiliz vütün kumpanyalarına beyaelmilel piyasalarına nisbetle yüzde Tagilir tötün kumpanyaları, bu farsattan istifade ed. ristada mühim miktarda tütün mübayaa etmeğe başlamı şartile yüzde erek — Bulga: ışlardır. vaziyet Brüksel, 2 (Râdyo) — Milli banka meselesi umumi efkârı işgal etmektedir. Dün siyasi fırkalara mensub gruplar ayrı ayrı müzakerelerde bulunmuş- lardır. Maliye Nazırı hakkında verilen kararlar mühimdir. Sosyalistler banka müdürü- nün azlini — istemektedirler. Başvekil de henüz istifaya ka- rar vermiş değildir. Meclislerin içtimaa daveti bir hafta içindir. Çocuklara yardım Ankara, 2 (AA) — Ço- cuk Esirgeme -Kurumu genel merkezi tarafından 16-8-937 tarihinden itibaren 1-9-937 ta- tihine kadar 15 gün zatfında 2306 çocuğa yardım edilmiş- tir. Bunlardan: 1 — 210 hasta çocuk ve annc genel merkez poliklinik- lerinde bakılmış - ve - tedavi edilmiştir. 2 — Ayrıca diş bakım evinde de 285 çocuğun diş- lerine bakılmış ve tedavi edilmiştir. 3 — 816 çocuk * ve anne genel merkezin banyolarından istifade etmiştir. 4 — Süt damlasından her gün 88 çocuğa süt verilmiş ve 15 günde yekün olarak 755 kilo bedava süt dağıtıl- mıştır. $ — 6 çocuğa 1956 kuruş para yardımı yapılmış, üç ço- cuğa elbise, bir fakir anneye yiyecek ve yakacak verilmiştir. 6 — Genel merkezi bah- çesindeki yüzme havuzundan 901 çocek istifade etmiştir. Türkkuşu tayyare. leri geliyor.. İstanbul, 2 ( Hususi ) — Türkkuşu — tayyareleri, yarın (bugün) İzmire hareket edi- yorlar. İlubjana panayırı açıldı Belgrad, 2 (A.A.)—Beynel- milel Jİlubjana panayırı dün merasimle açılmıştır. Fredrik Adler Amsterdamda tevkif edildi Amsterdam, 2 (Radyo) — Felemenk — zabıtası — Fredrik Adler adlı beynelmilel komü- nisti tevkif etmiştir. : TAKVİM ao — wo— ydakşam 12 18t z 4.51 12.20 yataa — 1,36 20,1 hdi BAB 16,11imsak 8,55 3,41