23 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Sayte 2 Alta Bazı kadın düşmanları Dağarcığının içinde ancak, sathi bir k. kadım tezlil ve tenkit etmel mıyan İatanbullu bir muharrir; son yanısını da gene ayni yolda dimi tözyir, mış. Bu yazı da, diğer eski arkadaşları gibi, soğuk bir takım espi münasebetli ve san'atla, realite imalarla dolu.. ile hiç raki işliyerek ka içbir nesne — bulun: harca. olgmüyan tasçirler, teşbih ve Bunlara kadın olduğum için hiddetlendiğimi sanmayınız, Kafa de- nilen yey, ve maz, İlim, böyle birtşey kabul kadındır, ne erkek.. Bir ma; etmiyor, «an'at kera!, gin kadıncası, erkekçesi ol- . Böyle fikirlerin demede oluşunua bir hayli eski tarih olduğunu evelce de yazmıştım Ben sadece, bütün vazifelerini, bütün kabiliyetlecini, bütün darım kadım tehzil ve tezlile sarfedenlerin bakikatte gülünç zaman: olmaktan başka bir şey yapmadıklarına işarct edeceğim. İnsanın kadın ve erkek olarak bir tetkiki, bir anlatılışı, bir yazı Ancak bu, kadın veya erkeğin fiziki, rabi, ferdi, içlimat, meslekt varlıklarını ihtiva etmek, yahud onlardan parçalar vermek Alelıtlak, kadınların ukalâlik, şirretlik kifayenizlik, gibi ilmi şartlar taşıdıklarını delilsiz, yapılır. roahi sakatlık, muvazenesizlik, 1 olabilir ve bu, tabildir de.. kültürel, vü: sinir hastalıkları, erkeğe nazaran soksanlık gayri ilmi surette ileri sürüp güya bundan bir erkek zaferi, bir nefis buluş veya mevzu çıkardığını sanmak, elhette acınacak şeydir. Lâalettayin bir kadıma herhangi bir giyinişini dile dolamakla ne çıkar? Bunun kıymeti nedir? Her iki cinsin de hayatında sonsuz, sayısız ve çeşidli olarak neler vardır, neler?. Meselâ, bizim şımarık, züppe, hiçbir şeyden anlamadığı halde dün- yayı beğenmiyen züppe kadımımıza mukabil, erkekler a sında, — hatta erkeklik ve insanlık vekarıni sokaklarda sürükliyen nice tipler yok mudur? Eğer, herhangi bir kudın kendi cinsini müdafaa için mukabil silâh aramağa kalksa, o kadar müthiş ve o kadar bol şeyler elde eder ki, onu bizzal o muharrir bile kavrıyamaz. Mukşadım şudur ki, madalyonun kâfi değildir. Onun öbür yüzünü de görmelidir ki hak ve bundan bir fayda doğsun.. Mazarik hakkında bir fıkra 1918 de Mazarik Cumhur:- reisi sıfatile yeni istiklâl kaza- nan memleketine döndüğü va- kit, Pragda şerefine büyük merasim hazırlanınıştı. Mazarik - istasyona — indiği vakit dört at koşulmuş altın yaldızlı bir arabanın kendisini beklediğini görmüş ve hayret- leı' içinde kalmıştır. Bu araba, mparatorun Pragı ziyaretinde kul anılır idi. Mazarik bunu görünce: — Biz demokrat insanlarız! | Demiş. Ve orada -bulunan eski bir atomobile binmiştir. Bu otomabil de harb - sıra- sında pasta arabası vazifesini gören bir otomobil idi. Garib bir kararl Viyana belediyesi, lokanta | ve ötellerde müşterilere mah- sus bilenmemesini ve uçları- nın — sivriltilmemesini emret- miştir. Bu karar acaba niçin veril- miştir? Müşteriler lokanta ve otel- lerde cinayet aleti olarak bu bıçakları mı kullanmışlardır? Belli değil! Avusturyama — imparatorluk alduğu bir devir vardı. Bu imparatorluk cihan sulhunün en korktuğu bir hükümetti! Estilâ hırsı çok büyük olan bu devlet, Bosna— Herseği rüş- vet alır gibi kendisine ilhak etmiş fakat Boşnakların isyanı ile karşılaşmış idi. Fransuva Jozef hükümeti bu isşâmı bastırdıktan sonra Boş- nakların elinde bulunan bütün rilâhları toplamış ve ekmek bıçaklarını, —et baltalarını da ancak iki metrelik birer zin- cirle duvarlara bağlamış idi! Şu halde Viyanada bir is- yan tehlikesi var demektir! Yeni açlık rekoru Yugoslavyada — Novizadda bir meyhaneci, yeni bir açlık rekoru tesis etmek - teşebbü- | der sünde bulunmuştur. Bir hafta içinde 30 kilo kaybeden bu yalaız bir tarafını tetkik etmek yerini — bulsun Saıme Sâdi meyhanaci 50 gün aç duracak ve rekoru vücuda getirecektir. Müssolininin oğlu Bay Mussolininin büyük oğ- lu Viktoryo Mussolini Ameri- kaya, Holivuda gitmektedir. Viktoryo Mussolini Holivudda sinemacılığın inceliklerini öğ- renecek ve avdetinde yeni te- şekkül edecek bir İtalyan si- nema şirketine müdür olacaktır. Bu şirket İtalyan operalarını filime alacak ve işe “Rigoletta, ile başlıyacaktır. tuhaf bir tesadüfl Peşte civarında Dövon ka- sabasında bir bahçıvan, henüz on yaşında iken ve bundan yetmiş sene evel bir ağaç dikmiştir. 70 senedenberi iyi bakıla- rak mükemmel — surette büyü- yen bu ağaçta bir kaç gün evel ihtiyar bahçıvan asılı olarak bulunmuştur. Yapılan tahkikattan bu ih- tiyarı düşmanlarından iki kişi- nin kendi yetiştirdiği ağaca astığı anlaşılmıştır. Ne garib tesadül; adamca- ğız kendisinin asılması mukad- ağaca lam yetmiş sene emek vermiştir. Sepette serveti Şikago bankasının büyük memurlarından — birisi- - olan Toma Klark, on senedenberi oturmakta olduğu evden başka bir eve taşınacağı için bazı lüzumsuz eşyayı imhaya karar | vermiştir. mahzende bu- lunan bir sürü eski mextub- ları yakmıya başlamış, ve saatlerce mektub ve eski ev- rak yakmıştır. En nihayet lü- zumsuz bir sepette bulunan zarf ve mektublara sıra gel- miş ve sonuncu bir — zarfın üzerindeki posta pulu nazarı dikkatini celbetmiştir. Posta pulu oldukça eski görünmüş ve Bay Klark bunu bir-pul mütehassısına göster- miş ve'elli bin dolar kıyme- tinde ölduğunu anlamıştır. Bilhassa bir Kavunlarımız (ilk yolcu tayyaremiz dün —a Almanyada büyük rağbet gördüler Berlinden gelen haberlere görc, Hgmburg ve Almanya- nın diğer şehirlerine gönderi- len kavunlarımız, büyük rağ- bete mazhar olmuştur.- Fiat. lerde matlüba uygun görül- müştür. Busene ilk defa ola- rak Alman pazarlarına çıkarı- lan yaş meyvelerimizin sürümü tanınmamış olmasına rağmen tahminlerin fevkinde fazla ol- muştur. Almanyadan turist geliyor Bu ayın 29 unda limanımıza Milvak isminde büyük bir Al- man Transatlantiği gelecektir. Bu transatlantik; Akdenizde seyâbâte “Çikmış olan beşyüz Alman turistini getirecektir. Vapur, limanımızda üç gün kalacak, seyyahlar otobüslerle Bergama ve Efeze gidecekler, bir gün de şehrin şayanı te- maşa yerlerini, müzeleri, eski ANADOLU AT ““EE“X_EİA | İzmir hafriyat sahasını geze- ceklerdir. Seyyahlar için şimdiden oto- büsler angajaman yapılmış, Bergama ve Efez - gezilerinde seyyahların yiyecekleri temin edilmiştir. Ortaokullarda Derslere başlanıyor.. Bütün tahminler hilâfına olarak buşene Ortaokulların ilk sınıfına yapılan müracaat sa- yısı, geçen senenin dununda- dir. 1400 ilkokul mezunu or- tamekteplere — kaydedilmiştir. Derslere, ay başında başlana- caktır. İskân müdürü Tetkikat için Torbalıya gitti Vilâyet iskân müdürü B. Fuat Ziya, göçmenlerin vazi- yetlerini ve inşa edilmekte olan göçmen evlerini tetkik ve tel- tiş etmek üzere dün Torbalıya gitmiştir. Ziraat Vekâletinin bir tamimi. Başvekâletten şehrimiz Zi- raat Başmüdürlüğüne gelen bir tamimde, memleketimizde sı- ğır ve karasığırların sevk — ve idarelerinde — istimal — edilen övenderelerin men edilmesi istenmiştir. Buna sebeb, övündürelerle derilerin ihracına sed çekecek şekilde sakatlanmalarıdır. Bun- dan sonra kamçı kullanılma- ması münasip görülmüştür. V A İstanbuldan/ geldi Tayyarede, tetkikat için gelen ha- va umum müdürü B. Sabri vardı Devlet — havayolları umum müdürü Bay Sabri, ları idaresinin Kuş ismindeki tayyaresile İstanbuldan şehri- mize gelmiştir. Dün öğle vakti | saat 11,10 da Yeşilköyden ha: reket eden Kuş tayyaresi, iki saâl sonra Gaziemir meydanına inmiştir. Bay Sabri, Cumaovasındaki hava istasyonu inşaatını ve hangarı tetkik etmiş, tayyare ile bu arazi üzerinde iniş ve çıkış tecrübeleri yapmış, ara- zinin matlüba muvafık - oldu- | ğunu tesbit eylemiştir. Önümüzdeki hafta içinde, havayol- | | Cumaovasındaki meydanda 8 bin lira bedeli keşifli bir is- tasyon binası için inşaata baş- lanacaktır. Bay Sabri, dün vilâyet Na- fia müdürlüğünde bazı tetkik- ler ve temaslar yapmış, tayyare meydanı hakkında kendisine verilen izahatı dinlemiştir. Hava seferleri, Birinciteşrin içinde başlıyacak, bir kişi için İzmir - İstanbul yolculuğu 22 liraya mal olacaktır. Sigorta ücreti buna dahildir. Yakında İzmir-İstanbul hava hattı yol- cularının aktarma suretile Av- rupa hatlarında seyahat etme- leri de temin edilecektir. Karşıyakada tehlikeli bir yangın Bir öğretmenin oturduğu ev yandı —— Karşıyaka itfaiye meselesi her- halde ve | biran evel halledilmelidir Atyarış!arı bıtıyor Sonbahar atyarışlarının so- nuncusu pazar günü yapıla- caktır. Bu hafta handikap ko- şusu da olacaktır. Koşuya gi- recek hayvanlar ve kiloları tesbit edilmiştir. Safkan İngiliz atlarından 65,5 kilo olarak Dandi, 58 kilo olarak Tomru, 54 kilo olarak Bekâr, S1 kilo olarak Baylan, Girgin; Safkan Arab atlarından da 60 kilo olarak Necip, 56 kilo olarak Öncü, 52 kilo olarak Bahtiyar ko- şuya gireceklerdir. Yaşar ölüm hâdisesi- le alâkadar değildir Değirmendağında — Muam- meri öldürmekten ve Ragıbı yaralamaktan — suçlu Şaban oğlu Yaşarın muhakemesi bit- miş ve suçlunun Muammeri öldürdüğü sabit olmadığından bu maddeden beraetine, Ra- gibi. yaralamaktan 35 gün hapsin& karar verilmiştir. Yakalandı Torbalıda Mustafanın lokan- tasında Mehmet Ali oğlu Sü- leymanı başından taşla yara- lıyan Tevfik oğlu Mehmet ya- kalanarak adliyeye verilmiştir. Dün öğleyin Karşıyakada Namık Kemal sokağında mu- allim Bn. Bedriyenin oturduğu 27 numaralı evde yangın çıkmış ve Karşıyaka - itfaiyesi tertibat alıp ta faaliyete ge- çinciye kadar evin üst katı tamamen yanmıştır. Yangın çıktığı zaman Kar- şıyaka itfaiyesi derhal haber: dar edilmiş, vak'a mahalline gelip — hortumlarını — denize uzatıncıya kadar alevler sa- çağı sarmış, ikinci kata da sirayet etmiştir. 27 dakika sonra İzmir itfaiyesi de gelmiş ve derhal harekete geçerek ateşin genişlemesine mani ol- muş, yangını söndürmüştür. Bu eve bitişik olan diğer evler halkı büyük korku ge- çirmişler, — eşyalarından — bir kısmını sokaklara yığmışlardır. Bu ve bundan evelki vak'a- lar, Karşıyaka itfaiyesinin tak- viyeye muhtaç olduğunu açık- ça göstermektedir. Alâkadar- ların nazarı dikkatlerini tekrar celbederiz. Şaban mahküm oldu Mezarlıkbaşında Süleyman oğlu Celâli bıçakla öldürmek- ten suçlu Şaban, Ağırcezada 12 sene hapse mahküm edil- miştir. * 23 Eylül 93 Ulus gazetesi Yakında 12 sayfa çı Ulus refikimiz, 29 Birl teşrinden itibaren yeni m$ nesinde büyük hacimde İl şara başlıyacaktır. Hergün sayfa çıkacak olan arkadi mız, yalnız devlet merke?i değil, bütün Türkiyenin hâl ve fikir gazetesi olacak Yakub: Kadri - ve Falih Ri Atayın yeni birer eseri ayni zamanda tefrikaya böl nacaktır. Ulus gazetesi, yeni 'eİ hakikaten faydalı ve mükt mel olacaktır. (AKŞAM) 20 yaşına girdi İstanbulda çıkan ( Akşât refikimiz 20 yaşına girmiş! Aziz refikimize neşriyat hâ! tında daha uzun yıllar veti vaffakıyetler dileriz. İnce Mehmedini davası. Eşrefpaşada kahveci N ve kardeşi Remziyi öldürm ten suçlu İnce Mehmed, böl emini Ali, kasap Ahmed, veci Hüseyin, Arab Rauf, b ber Ahmed, Alinin anası / şe ve Hesnanın mahkemel neticelenmiştir. İnce Mehmedin davası, dava dosyasından ayrılmış Kahveci Hüseyin iki sene # ay, bölükemini Ali bir ay gün, kasap Ahmed bir ay gün, berber Ahmed ve Âf Rayf birer ay ve yirmi rer gün ağır hapse mahki edilmişlerdir. Ayşe ve Het da beraet etmişlerdir. Yüzüğü gasbetti Urlanın — Altıntaş sinde oturan Şerif oğlu / ayni mahâlleden Hüseyin & Nuriyeyi yolda yakalamış kendisini döverek parmağın bulunan bir yüzüğü zorlâ mıştır. Ali yakalanarak AĞ yeye verilmiştir. Evkaf akarlar! Şehrimizde bulunan E umum müdürü B. Fahri Ki dün Bergamaya giderek akarlarını tetkik etmiştir. Perşembe Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan öğle —4,51 Iz.!o;ıuı 1,36 ndi 8,48 16,17İmasak 8,55 Bugün İ - 2 . AYRICA: Seans saatleri: Comartesi ve Pazar günleri: TAYYARE 12,30 da Sınemuındı mevıııııın en büyük muvaffakıyetini teşhir edecek yukfılm birden BEYAZ MELEK 100 Sene evel çarlık Rusyasile Osmanlı - İngiliz - Fransız orduları arasında cereyan eden KZRIM muh rebesinde Üsküdar sırtlarındaki hastanede büyük bir şefkatle insani vazifesini ifa eden hasta baktâ FLORANS ın hayatını, aşkını, fedakârlığını gösterir hakiki bir vak'ai tarihiye Baş rolde: KAY FRANSİSE MARSGARITA Geçen sene Şahane Melodi filiminde yüksek kabiliyet ve liyakatını gördüğünüz GRACE MOORE Tarafından temsil edilmiş musiki, aşk, gençlik filmi Paramount Jurnalda son hâdisat ve Miki Attul Fiatler: 30 - 40 - 50 Cumaxtesi Talebe seansı vardır. fiat 15 kuruştur Hergün: Margarita 2 — 5,15 — 9 da Beyaz Melek 3,45 ve 7,30 da Beyat Melekle başlar