26 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

26 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 Üzüm Kuramunun yapacağı sevkıyat — Başı | inci sahifede — kamız tütünleri üzerinde — tet- kikat yapacaktır. Malüm ol- duğu - veçhile, Çekoslovakya rejisi her sene mıntakamızdan tütün mübayca etmekte ve bu mübayea tedricen artmaktadır. Bu sene de daha müsait şart- larla mahsul satın alacakları umulmaktadır. Türkofis müdürü: Türkolis müdürü Bay Ce mal Ziya, dün Türkofis baş kanlığından aldığı bir telgraf üzerine müstacelen merkezle temas etmek Üüzere bugün Ankaraya gidecektir. Takas işleri: Türkofise, takas işleri hak- kında şöyle bir emir gel- miştir: 1 — 7005-2 sayılı karar- namenin dördüncü maddesine tevfikan yapılacak takas mua- meleleri için müddet kaydı yoktur. 2 — Meri genel ithalât rejimi kararnamesinin mer'iyet mevkiüne — girmesinden önce başlamış hususi takas mua- melelerinin ikmal müddetleri bahse mevzu genel ithal reji- mi kararnamesinin mer'iyet mevkiüne girdiği tarihte mün- kazi olmamışsa bunların te- kemmülü için müddet mevzu bahs değildir. Üzüm kurumu faaliyeti: Üzüm Kurumu, son parti olarak Ayvalık üzerinden sev- kedeceği — yaş üzümlerle, bu sene için yaş üzüm ihracatına nihayet - verecektir. Ayvalıktan sevkedilecek yaş üzümler, Kozak bağlarından temin edilecek ve Teşrinievel ortalarına doğru ihraç oluna- caktır. Son parti elli bin kilo olacaktır. Üzümlerden, Kozak bağlarında ambalâj edilecek ve kamyonlarla Ayvalığa ge- tirilerek, buraya uğraması te- min olunacak frigorfik tesisa- tını cami bir vapurla Londra ve Polonyaya ihraç edilecektir. Kozak üzümleri İzmir ve havalisi üzümlerine nazaran deha sıkı ve lezzetli olduğun- dan —Avrupa piyasalarında büyük rağbete'mazhar olacağı tahmin edilmektedir. Kurum, buseneki ihracattan iyi neticeler elde etmiştir. Bu itibarla, gelecek sene için daha geniş mikyasta iş yap- mak üzere derhal hazırlıklara başlıyacaktır. Haftalık piyasa : Şehrimiz Ticaret ve Sanayi baftalık piyasa durumu ve liman faaliyeti hakkında bir rapor hazırlamıştır. Rapora göre bu haftaki in- cir ve üzüm piyasasinda esaslı bir değişiklik olmamıştır. Fiat- larda iş geçen haftaya naza- ran hafif bir düşüklük kayde- dilmiştir. Hafta içinde piya- saya az miktarda yeni mah- sul pamuk da gelmiştir. Akala nevinden olan bu pamuklar üzerinden henüz salış yapıl- mamıştır. Diğer muhtelif mah- sullerimizin satış ve fiatleri normal seyrini tekib etmek- tedir. Son bir hafta zarfında 15065, mevsim satışı da dahil olarak 67515 çuval üzüm sa- tılmıştır. Bu satış, geçen se- nenin ayni zamandaki satışının iki mislidir. Bu haftaki fiatler 7 numara 11,50 - 14,75; 8 numara 14- 15,525; 9 numara 15,25- 16,875; 10 numara 18 -21; 11 numara 20,50-22 kuruş arasındadır. Bir hafta zarfında limanı- mızdan muhtelif yabancı mem- leketlere 135,6 ton kuru üzüm ihraç edilmiştir. Mevsim bida:- yetindenberi vaki ihracat 2911 tona baliğ olmuştur. İncir fiatlerinde de hafif bir düşüklük görülmüştür. Bu haftaki fiatler süzme 7,50-15; elleme 7,25-11,50, paçal 68,50- kuruştur. Bir haftalık satış 12,501 çuvaldır. Bu hafta zar- fında 2356,1 ton incir ihraç edilmiştir. Bundan başka bir hafta zar- fında limanımızdan, muhtelif memleketlere 750ton arpa, 362,7 bakla, 501,8 nohud, 70 ken- dir tohumu, 65,7 badem, 2,5 yumurta, 203,6 kumdarı, 40,1 palamut hulâaası, 1588 miyan kökü, 216 tütün, 218,7 pala- mut, 20,6 pamuk, 1,9 halı, 5,4 donyağı, 169,9 küsbe, 16,4 zeytinyağı, 9,6 deri, 1,9 yün, 2 cıva, 1 somak hulâsesi ve üz, 179 baş oğlak, 3 baş dana, 300 kilo şeftali ihraç edilmiştir. Mısırda Kanlı bir kargaşa- lık oldu İskenderiye, 25 (Radyo) — Abidin kasrında 80 bin amele tarafından kral Faruk için te- zahürat yapılırken, ani bir pa- nik olmuş, 40 kişi ölmüş ve 100 kişi yaralanmıştır. Bu kargaşalığa sebbiyet verenler hakkında hükümetçe takibata Japonlar, yeniden Nanki- Çekoslovakya rejisi U. | ni bombardıman ettiler müdürü geliyor — Başı T inci Kanton, 25 (Radyo) — Ja- pon tayyareleri, bugün de Kantonu bombardıman etmiş- ler, büyük hasarat yapmışlardır. Şanghay, 25 (Radyo)— Ko lera şiddetli surette hükmünü sürüyor. Bugün iki yüz Japon zabiti, koleraya tutularak - öl- müşlerdir. Şanghay, 25 (Radyo) — Ja- ponya tayyare filoları, bugün Şan-Şeno kasabasile Tiyanyan hava istasyonunu bombardı- man etmişlerdir. Paris, 25 (Radyo) — Japon tayyareleri, bugün üç defa Nankini bombardıman etmiş- lerdir. Royter - Ajansının verdiği haberlere göre, bugünkü bom- bardımanlarda, Kızılhaç bay- rağı çekmiş olmalarına rağmen bazı hastaneler bombalanmış- lardır. Santral Niyöz Ajansı mer- kezine düşen bombalardan üç ajans memuru ölmüştür. Atılan bombalardan elek- trik santralı da harap olmuş ve bu sebeble trikle işliyen bütün müessese- ler durmuştur. Şanghay, 25 (Radyo) — Paontong şehri alevler içinde yanmaktadır. — Bambardıman neticesinde maktul düşenlerin pek çok olduğu söyleniyor. Şanghay, 24 (A.A.) — Sent- ral Nevs Ajansı bir çok Ja- pon tayyare ve gemilerinin Tehekiang — sahili yakıninde görülmüş olduğunu haber ver- mektedir. Orada yakında ka- raya ihraç ameliyeleri yapıl: ması düşünülmektedir. Şanghay, 24 (A.A.) — Ja- pon bahriye makamatı gemi- lere Çinliler tarafından Yangt- se nehri mansabına konulmuş olan mayinlere dikkat etmele- rini ihtar etmiştir. Tokyo, 24 (ALA) — Do- mei Ajansı bildiriyor. Japon kuvvetleri saat 9,45 de Paotingfuya girmişlerdir. Tokyo, (A.A.) — Hükümet Cenevrede - toplanacak - olan istişari 23 ler komitesine he- yet göndermemeğe karar ver- miştir. | — Tizençin, 25 (ALA.) — Ja: pon umumi karargâhı, Japon- ların dün saat 11,30 da Pa- otigfu'u tamamen işgal etmiş olduklarını bildirmektedir. Çin: | lilerin kuvvei külliyesinin hattı ric'atını kesmek üzere gönde- rilmiş olan Japonların muvasa- latından evel kaçmağa muvaf | fak olmuş olduğu zannolun- maktadır. sahifede — | şehirde elek- | Şanghay, 25 (A.A.) — Bu sabah 29 Japon tayyaresi Nankini bombardıman etmiştir. Bunlardan üçü Çinlilerin tay- yare dafi topları tarafından düşürülmüştür. Şanghay, 25 (A.A.) — Sen: tral Nevs Ajansı bildiriyor: Voosung yakınine iki Japon zırhlısı gelmiştir. Diğer taraf- tan yedi bin Japon askeri dün Yangtse Peouda karaya çık- mıştır. Nankin, 25 (A.A.) — Ma- reşal Şan'Kay-Şekin karargâ- hına gelen haberlere göre, Çin kuvvetleri ilk defa olarak Sansinin şimalinde büyük bir Muzafleriyet kazanmışlar ve göğüs göğüse şiddetli muha rebelerden sonra Japonlara beş bin âsker zayiat velmiş. lerdir. İki bin Japon da esir alınmıştır. Gazeteler ayrıca Çinlilerin Sansinin — şimalinde Tatungi geri aldıklarını bildirmektedir. Nankin, 25 (A.A.) — Ja pon tayyarelerinden mürekkep ilk bir grup| şehrin cenbun- daki kalabalık mahalleyi bom. bardıman etmiş ve müteaki- ben bulutlar arasında kaybol muştur. Biraz sonra 15 t yya- reden mürckkep diğer - bir grup görünmüştür. İlk taar: ruz esnasında bir Japon tay: yaresi düşürülmüş ikincisinde yine bir tayyare indirilmiştir. Silâhları bırakma komitesi Dün Cenevrede toplandı Cenevre, 25 (Radyo)— Terki teslihat komisyonu, — bugün Fransa devlet Nazırlarından B. Pol Bonkurun riyasetinde toplanmıştır. Bu toplantında, devletlerin, harb malzemeleri için ne kadar para sarfettik- leri hakkında komiteye malü- mat verilmesi esası konuşul. muş ve Yunanistan, Fransa ve Belçika hükümetleri buna muvafakat eylemişlerdir. İngiltere hükümeti, bu nok: tai nazara karşı — ihtiyatkâr kalmıstır. B. Delbos Yunan de. legesile konuştu Cenevre, 25 ( Radyo ) — Fransa Hariciye Nazırı B. İvon Delbos, dün Yunan de- legesi B. Mavrodi ile uzun müddet görüşmüştür. Selânik fuarı Bu ayın 29 na kadar açık Selânik, 25 (Radyo) — Se- lânik fuarı, bu ayın 29 uncu gününe kadar açık kalacaktır. Salı günkü hasılat, Yunan tayyare komitesi menfaatine hasredilecektir. 26 Eylâl 937 General Skoplin tevkif edilecel Kaybolan General Iîlillen'n, Skoplin ti rafından kaçırıldığı zannolur uyor Belgrad, 25 (Radyo) — Pariste kaçırılan Rus Generali Millerin oğlu Nikola Miller burada bulunmaktadır. Nikola Miller gazetecilere beyanatta bulunarak: — Birkaç sene evel Gene- ral Nikepuyu kaçıranlar, şim- di de babamı ortadan kaldır- mışlardır. Hâdise hakkında fazla bir malümatım yoktur. Şimdi Parise giderek faaliyete geçeceğim. Demiştir. General Millerin zevcesi ile kardeşi, General Skoplin aley- hine dava açmışlardır. Paris, 24 (AA) — Dün ortadan kaybolmuş olan ge- neral Skoblinin — karısı Mm. Skoblin tevkif edilmiştir. Ge neral Skoblincin general Mil- lerin ortadan kaybolmasında | bir rol oynamış olduğuna dair | ortada bir takım mevcut şüp heler olduğu söylenmektedir. Paris, 25 (Radyo) — Beyal Rus generali Skoplinin zev cesi, bugün isticvap — olun muştur. Kaybolan General Millerin, general Skoplin — tarafından tertip olunan bir plânla orta: dan kaldırıldığı zannolunuyor. Müddeiumumilik, hâlâ mey: danda olmıyan Ger era! Skoplin hakkında tevkif müzekkeresi kesmiştir. Zabıta, Beyaz Rus Gene rallerinin kulübünde araştır" malar yapmış ve geçen sent kaybolan Beyaz Rus Generali Kotiyofun dolabını açmıştır. Bu dolap, şimdiye kadar kal dığından, şüphelen: miştir. Açılan dolapta lunmamıştır. zabıta birşey bur Amiral Hortinin kar- 12 VYaşla- ğ deşi dün defnedildi..! Peşte, 25 (Radyo) — Ami- rında bir âşı- ral Hortinin kardeşi bugün 'kln marifetleri“ merasimle defnedilmiştir. Ce- naze merasiminde Amiral Horti ve ailesi erkânile kordiploma- tik bulunmuştur. Prens Pol Erkânıharb reislerini ka- bul etti.. Belgrad, 25 (A.A.) — No- vo Mestodan bildiriliyor: Naibi hükümet prens Pol, Soteska şatosunda Yugoslav manevralarında bulunmuş olan ecnebi askeri heyetler reiş- lerini kabul etmiştir. Fransız frangı gittikçe düşüyor.. Londra, 25 (Radyo) — Bu- gün, bir İngiliz lirası 144,68 Fransız frangına mukabil alın- mıştır. Fransız frangı, gittikçe düş- mektedir. Erzurumda İlk Evkaf apartmanı Erzurum, 25(A.A.) — Dün şehrimizde ilk evkal apartı- manının temeli törenle atıldı. Vali, kalabalık bir halk küt. lesine hitaben vakıfların şeh- rin imarına gösterdikleri alâ- kadan memnuniyetle bahset- miştir. Halkevi binasının inşaatı sür'atle ilerlemekledir. Hava inşaatına müsait olmakta de- vam ederse bina kıştan önce çatıya alınacaktır. Nevyark, 25 (Radyo) — Bur gün, burada müessif ve hay- rete şayan bir hâdise ol- müştüur: 12 Yaşlarında bir çocuk, ötedenberi sevdiği küçük bir kızı görmek istemiş ve kızın okuduğu mektebe giderek, sı- nıfa girmek istemiştir. Bunun üzerine mektep müdiresi ko- şarak mani olmuş ve bundan muğber olan küçük âşık, elin- deki tabanca ile müdirenin üzerine ateş etmiştir. Çıxan kurşunlardan yalnız biri mü- düreye isabet etmiş ve ken- disini ağır sürette — yarala- mıştır. Küçük âşık, derhal yakalan: mıştır, Alman Seyyahları Akropolu gezmişler.. Atina, 25 (Radyo) — Ab man bandıralı ( General Von Şoyer) ile ( Mil Voke ) adla: tındaki seyyah vapurları, bur gün seyyah dolu oldukları halde Pireye gelmişlerdir. Seyyahlar, karaya çıkarak Kaliroti ve Akropol harabe- lerini gezmişlerdir. Fransız Fasında Nümayişler oldu Paris 25 (Radyo) — Fransız Fasında nümayişler olmuştur. Fransız kıtaatı, nümayişçi- leri dağıtmıştır. Yapılan tah> kikata göre, bu nümayişlerde nâan ve ölen yoktur. ALAY Gd YTAK AA UNN DÖY SEZ. STT LATLAN FUN TP LPROE S AF YA OAT T KUW LER L AT TT EYMEMEADA C RAT ARTOT A KRASUTLTMCAAKALCUA YA DAĞ VCt LA ATN. BRETAZ e IKLA KODN NL Ti AGETAL DK LAT BOT DANDİ. -< 63 gölün suları üzerinde kaldı ve dalgın bir halde: — Bu güçtür, çok güçtür, risl. Dedi. İkisi de sustular. Biraz sonra, Lidya dalgın dalgın şu sözleri söyledi: — Boris.. Biz. kadınlar da bir ruha malikiz.. Düşünce ve ihtiras haklarımız da — pek tabiidir. — Hodgâmlık.. Hodgâmlık ta tabil bir haliniz değil midir? — Tabii, hodgâmlık ta var, Bilhassa sevdiğimiz vakit, sev- Nakleden: F.ğmaeddin Bcnlloglu | damız namına imkânın dere- cesinde fedakârlık ettiğimiz, herşeyi verdiğimiz zaman, çok hodgâm oluruz. Sevdiğimiz- den çok şeyler bekleriz ve isteriz. Fakat bundan başka birşey istemeyiz ki, — bu da sade mukabil sevgi ve saygı- dır. Sevdiğimiz vakit, —biz sevdiğimizin bize mahsus kal- masını isteriz. Evet, sevdiği- miz için çok hodgâm oluruz. Seven kadın için diğergâmlık imkânsızdır. Bizi anlıyan er- kek yok denecek kadar azdır. Maamafih anlıyanlar da - var- dır ve bunlar, seven bir ka- l dıniın kiymetini, nelere muk- tedir olacağını pek âlâ bilirler. Fakat ne sen, ne de senin gibi kendisini ilime, felsefeye kaptırmış olanlar bunu bile- mezsiniz. İşte sana söylüyorum. Sizler cihanı idare edebilir- siniz, fakat, bir kadın kalbini bir an bile idareden âcizsiniz. Lidyanın gözlerinden ateş- ler saçılıyordu. Boris, mâahküm şgibi vaziyette: — Lidya.. Sana lâyık gör- düğüm muamele için beni şimdi cezalandırıyorsun? Dedi. — Bana yaptığın fenalık mukabilini temin edecek bir ceza tastvvur edemiyorum. Lidya artık sinirlerine hâ- kim olamıyordu. Ve haykırarak söylediği bu sözlere şunları bir ve etti: — Âni olarak ve sana ta- mamile kalbimi bağladığım sırada beni bıirakıp kaybol- dun. Sana teksif etmiş oldu- gum aşkım, ümidlerim bir anda, en büyük sukut ile karşılaştı. Halbuki kaçtığın anda sen benim hâkimim, sen benim herşeyim olmuştun, Sen benim mabudum idin, Kaçtığını an- ladığım gün benim ne hale geldiğimi biliyor musun? Sen beni o kadar yalnız, o kadar zavallı ve Öksüz bırakmıştın ki... Ve bu yalnızlık benim ayaklarımın altına görünmez, fakat dolmaz bir uçurum? aç: mıştı. Bu uçurum karşısında bir amâ gibi kalmıştın. Ne müd- hiş, ne berbad bir haldi o, bilsen... Bu yalnızlık beni ne kadar korkunç bir muhitte bırakmıştı. Herkes benim fe- lâketim ile alay ediyor, beni yalnız kaldığım için hor ve hakir görüyorlardı. Beni bu hale düşüren erkek, sanki erkek midir? Söyle Boris, er- kek midir? Lidya yorgun bir halde sustu. Yüzünde seneler sürmüş ıstırabın — gölgesi — tamamen belirmişti. — Lidya... Kendimi nasıl kurtaracağımı, mazeretimi na- sıl ifade edeceğimi bilmi- yorum. — Bu hususta mazeret ve sebeb henüz halk edilmemiş- tir. Bunun bir sebebi vardı: Beni artık sevmiyordun, ben- den istediğin gibi gâm almış- tın, benden artık bıkmıştın. Yahud böyle sanıyordun, beni bıraktın ve meçhul - diyarlara kaçtın. — Hayır, Lidya.. Yanılıyorsunl. — Bilâkis sebeb — budur. benim söylediklerim — senin firarının hakiki — sebebleridir. Belki şimdi daha başka hisler altındasın, fakat o zaman san& hâkim olan hisler benim söy- lediklerimdir. Sen belki © zaman da beni sevdiğine ina- nırsın!. Fakat nafile aşk, kalb, senin bu çok meharetli ma- kinelerine hiç benzemez. Aşk, istediğin zaman hareket eden, arzu ettiğin zaman duran bir şey değildir. Aşk öyle bir şeydir ki bir defa elden çık" tıktan sonra, bir daha ele — Sonu var — Hayır..