3 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

3 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

9-SöOn HaBeRLer | İngiltere, İtalyayı yolunda büyük inşaat faaliyeti ——— üçler kon Trabzon-Tebriz feransına davet etti Almanya davet edilirse, Sovyet Rusya ile Por- ——e2 © cm— ——— —— tekizin de çağırılması lâzımgeleceği ve halbuki buna imRân olmadığı bildirildi Roma, 2 (Radyo) — İspan- Ya işlerinin halli için İngiltere tarafından teklif olunan kon- feransa İtalyanın da davet “edildiğini bildiren nota, bu- gün İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianoya verilmiştir. Kont Ciano, notayı İngiliz sefirinden aldığı zaman, Baş- bakan B. Mussolini Romadan | sayfiyesine gitmiş bulunuyordu. | Bu itibarla notaya verilecek Cevabın, gelecek hafta sonun- dan evel temin olunamıyacağı söyleniyor. İngilterenin - verdiği — nota, 600 kelimeden ibarettir. Bu notada, İspanya meselesinde €n çok İngiltere, Fransa ve İtal- yanın münasebattar bulunduk- ları ve bundan dolayı akdi lüzumlu görülen konferansa, yalnız bu üç devletin iştiraki tensip edildiği bildirilmekte ve Almanyanın konferansa da- veti halinde, Rusya ile Porte- kizin de çağırılması lâzımgele- teği ve halbuki buna imkân olmadığı ilâve olunmaktadır. İtalyanın, İngiliz notasına he cevap vereceği şimdiden kestirilememektedir. Troçki Meçhul şahıslar ta- tafından öldürülmek istendi Meksiko, 2 (Radyo)—Troç- kiyi öldürmek istiyen bir şe- eke meydana çıkmıştır. Mek- sika zabıtası, fevkalâde ted- birler almış ve Troçkinin ika- Metgâhını daimi bir nezarete tâbi tutmuştur. Türkiye - İtalya Ticaret mukavelesi uzatılıyor İstanbul, 2 (Hususi) — Hü- metimizle — İtalya arsında Münakit ticaret mukavelesinin, tona ermek irinci devresi — uzatılacaktır. münasebrile, İktısad Ve- kâleti ve İtalya -İçiliği arasın- Mmüzakerelere başlanmıştır. Yeni banknotlarımız İstanbul, 2 (Hususi) — Yeni anknotlarımız tedavüle çıka- Tilmak üzeredir. ANADOLU Günlük siyasal gazete üzere bulunan ve Bapyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İzmir İkinci Beyler sokağı Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Tülefon: 2776 — Posta kutasu 405 ABONE ŞERAITİ Yülğı 1200, altı aylığı - 700, üç yhğı 500 kuruştur. ğ memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde $ kuruştur Beçmiş nöshalar 25 kuruştur - ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Mülteciler, Fransaya mil- | yonlara maloluyor 1500 kişiden ibare t ilk kafile, dün hududlara sevkedildi. Paris, 2 (Radyo) — Fransadan ihrac edilen İspanyol mül- tecileri İspanya hududlarına kadar götürülecek ve orada kendi ihtiyarlarına göre, ister asi ve ister cumhuriyetçi İspanyı)'ı gitmeleri için kendilerine kolaylık gösterilecektir. Fransadan ihrac - edilecekler, sonra Fransaya gelenlerdir. Fransadaki İspanyol mültecile 1936 senesi Temmuzundan ri, » Fransaya günde bir mil- yon franga maloluyor. Bugün, ilk kafile olmak üzere İspanya hududlarına 1500 mülteci sevkedilmiştir. Arif Oruç mahkemede Suçlunun işlediği cürüm- leridamı müstelzimdir ÂArif Oruç, bir istida uerr;ıi'ş, kanunun kendisini affettiğini iddia eylemiştir İstanbul, 2 (Hususi) — Arif l Orucun muhakemesine bugün başlandı. ' Arif Oruç, jandarmaların muhafazası altında mahkemeye getirildi. Kendisi çok zayıf idi. Reis tarafından isticvab edi- len Arif Oruç, evelce beş se- neye mahküm olduğunu söy- ledi. İsticvabtan sonra sorgu hâ- kiminin kararı okundu. Karar- namede Arif Orucun, Pariste neşredilen ve (Kurtuluş) isimli mevhum bir cemiyetin naşiri efkân (Yarın) adındaki bro- şürü, Sıvas ve Giresonda bazı makamlara gönderdiği ve Sof- yada (Zara) gazetesinde, Tür- | kiye Cumhuriyeti teşkilâtıresa- ı siyesi aleyhine neşriyat yap- tığı zikrolunuyordu. Kararna- mede; bütün bu suçlar, idamı müstelzim olan 146 ıncı mad- deye istinad ettirilmekte ve bu maddenin tatbiki istenil- mektedir. Arif Oruç, mahkeme riya- setine bir istidâ verdi ve mev- zubas olan broşürün tahrif edil- diğini, kanunun kendisini af- fettiğini iddia etti ve bundan istifade ederek memlekete gel- diğini, sorgu hâkimliğinin id- diasında hataya — düştüğünü söyledi ve bunu ispata çalıştı. Müddeiumumi, dosyayı oku- mak istediğini beyan etti ve bu sebeble muhakeme Pazar- tesiye bırakıldı. Dost İrak Ha riciye Nazırı İstanbula geldi —.. Kardeş memleket Hariciye Nazırı Atatürke arzı t Istanbul, 2 (Hususi) — Irak Hariciye Nazın B. Tevfik Alfadı, bugün Cenevreden buraya gelmiştir. Dost ve kardeş memleket hükümet adamı, istasyonda Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras tarafından karşı- lanmıştır. B. Tevfik Alfadı, gazeteci- lere beyanatında: — Türkiye, kendi memle- ketimizdir. Aramızdaki müna- sebat, çok dostane midir. Memleketime giderken, Ata- türke arzı tazimatta bulunmak ve kendilerini geldim.,, Demiştir. Irak Hariciye Nazırı, Pa- zartesi günü Ankaraya gide- cek ve Atatürk tarafından kabul edilecektir. ve sami- tanımak - için ——— azimata geldi DümenleT_İıöyünde— çıkan yangın Uşak, 2 (ALA.) — Birkaç gün evel Banaz nahiyesinin Dümenler köyünde çıkan bir yangında bir ev yandı. Bu- nunla beraber 690 kilo buğ- day, 390 kilo arpa, 150 kilo darı, 211 kilo saman, 60 ko- yun, 5 sığır ve merkep yandı. Bu gece mezkür nahiyeye bağlı Acaba köyünde çı- kan bir yangında da 4 ev, bir köy odası yandı. Bu köyün zararı 1363 liradır. Hatay intihabatı Arabça, ,Türk mekteple- rinden çıkarıldı İstanbul, 2 (Hususi) — Ha- tay intihabatı, gelecek sene Nisanın on beşine kadar sona ermiş bulunacaktır. İstanl, 2 (Hususi) — Hatay- da Türk mekteplerinden Arap- ça dersler kaldırılmıştır. Büyük Transit yolundan beklenen istifade, asıl ilkbahardan sonra temin olunabilecektir Ali Haydar Emir gömüldü Ölen İzmirli Raif Necdet te beraber İstanbul, 2 (Hususi) — Bun- dan evel Londrada ölen şair İzmirli Raif Necdetin cenazesi bugün getirilmiş ve dün vefat eden müverrih Ali Haydar Emirin cenazesile birlikte kal- dırılarak defnedilmiştir. İstanbulun imarı Hükümet her sene üç milyon sarfedecek.. İstanbul, 2 (Hususi) — Hü- kümet, hersene - İstanbulun imarı için üç milyon lira sar- fetmeğe karar vermiştir. Amerika Çin - Japon işine karışmıyacak Filâdelfiya, 2 ( Radyo ) — Gazeteler; Amerikanın, Çin - Japon harbile kat'iyen alâka- dar olmamağa karar verdiğini yazmaktadırlar. Amerika, bu müşkül mese- lede tamamen bitaraf kalmağa karar vermiştir. İspanyadan İstan- bula bir heyet geliyor İstanbul, 2 (Hususi) — Hü- kümetimizle bir ticaret muka- velesi akdetmen üzere İspan- yadan bir heyetin gelmesine intizar olunuyor. Arjantin mektep gemisi İstanbula geldi.. İstanbul, 2 (Radyo) — Ar- jantin mektep gemisi bugün gelmiş ve mutat merasimle karşılanmıştır. Gemi komutanı karaya çık- mış ve mühtelif ziyaretlerde bulunmuştur. General İzzeddin Bugün İstanbuldan geliyor İstanbul, 2 (Hususi) —Garbi! Anadolu manevralarında bulu- nâcak olan ordu müfettişleri- mizden General İzzeddin, bu- gün İzmire hareket etmiştir. Elçilerimiz Vazifelerine döndüler İstanbal, 2 (Hususi) — Bir müddettenberi burada bulun- makta olan Londra büyük elçimiz B. Fethi ile Varşova sefirimiz B. Ferit ve Bükreş elçimiz B. Hamdullah Suphi, bugün vazifeleri başına avdet etmek üzere buradan hareket etmişlerdir. Rusya- İspanya kontrolunu faydasız |buluyor Londra, 2 (Radyo) — Rus- yanın bura sefiri, bugün İs- panya işlerine ademi müda- hale komitesi reisi Lord Plimutu ziyaret etmiş — ve bir nota vererek, İspanya için Hollanda tarafından tek- lif olunan kontrol sistemini faydasız gördüğünü bildirmiş ve kontrolun, esas - itibarile fayda vermiyen bir tedbir olduğunu ilâve ettikten sonra Fransa-İspanya * hududlarının açılması lüzumunu ileri sür müştür. Trabzon, 2 (A.A.) — Trab- zon - Tebriz transit yolu üze- rindeki tamir ve inşaat faali- yetine yağmur mevsiminin çat- ması dolayısile büyük bir hız verilmiştir. Trabzonla hudut arasında işliyen devlet otobüs ve kamyonları, tıpkı demiryolu nizam ve intizamı ile muayyen gün ve saatlerde hareket ve muvasalat eden katarlar ha- linde ekspres ve marşandiz servisleri yapmaktadır. Seyri- seferlerde bugüne kadar en küçük bir kaza hâdisesi veya bir anza kaydedilmemiştir. Kışın kar ve tipi yüzünden uzun zaman geçit vermiyen Zigana ve Kop dağlarının bir çok noktalarında, virajlarında kar, tipi, çiğ ve patinaj tehli- kelerine karşı alınan tedbirler, yapılan teşkilât ve fenni tesi- sat sayesinde transit yolu üzerinde artık hiçbir mania mevzuu — bahsolamaz. Devlet otobüs ve kamyonlarının tran- sit üzerinde yapmakta olduğu nakliyatın büyük bir kısmını halen dahili yolcu ve ticaret Çin-Japon harbi — Başı T inci sahifede — min edilmektedir. Şanghay, 1 (ALA.) — japon memba, japon taarrurunun Şang: hay mıntakasında büyük bir kıta- atla ilerlemekte olduğunu teyid | eylemektedir. Bugünde japon bah- riye silâbendazlarının — şimal istas- yonu mantakasında — Patsclin köp: rüsü civarındaki hücumlarına de- vam olunmanıştır. Japon ateşenavali japon kıta- larının — dün Lihang-Lotien-Liuhe mıntakasında mühim zayiata uğra: miş olduğunu kabül - etmektedir. japonlar buralarda bâlâ şiddetli bir mukavemetle karşılanmaktadır. Dün japon piyade kıtalarının hücum arabalarının yardımı ile yaptıkları taarruzlar da muvaffa: İayetle neticelenmediği için japon- ler halen düşmanın beton mevzi. lerini berhava etmek - için yeral. tında galeriler kazmaktadır. Sapei civarındaki Çin mevzi- leri bütün ğnıı japon — topçuları tarafından övülmüş ve ayrıca hava hücumlarına maruz kalmıştır. Şanghay, 2 (Radyo) Royter Ajansının verdiği ha- berlere göre, Şimali Çinde Şantong civarında vukubulan müdhiş bir harbte Japon kuv- vetleri ric'ate mecbur kalmış- lardır. Çin kuvvetleri, ilerle- mektedirler. Badogliyonan seyahati Etrafında tahminler Budapeşte, 2 ( Radyo ) — Mareşal Badogliyonun Maca- ristan payitahtına olan seya- hati, İtalyanın Berlinde baş- ladığı askeri ve siyasi müza- kerelere Macaristanla da de- vam etmek istemesile alâka- dardır. Doğanspor kongresi Doğanspor kulübünün kong- resi dün yapılmış ve yeni idare heyeti seçilmiştir. Yeni idare heyetine, Simsar saroğlu B. Fehmi, B. Mustafa Lüti, B. Murtaza, B. Şetif ve B. İbrahim Karagözoğlu se- çildiler. Kulübün baş kaptanlığına B. Ferid Simsar oğlu - seçil- miştir. ..- — eşyası teşkil etmektedir. Hu: susi nakil vasıtalarından çok daha ehven şeraiti, intizam ve emniyeti haiz olması hasebiyle devlet otobüs ve kamyonları halk ve tüccar arasında çok büyük bir rağbet görmektedir. Öyle ki, komple bir kamyon tedariki için tüccar, birkaç gün evelisinden talepte bulun- makta ve sıraya girmektedir. Transit nakliyatında mühim bir tezayüd ve hareket göze çarpmaktadır. Tuna vasıtasiyle en kısa yoldan Orta Avrupa: ya en müsait nakliyat ve em- niyet şeraiti altında Orta As- yaya ulaştıran transit yolumuz ve nakil şeraiti hakkında Kös- tence, Belgrad, Peşte, Viyana, Triyeste ve ithalât merkezle- rinden malümat istenmektedir. Transit yolumuzun Karaköse ile hudut arasındaki kısmı üzerindeki inşaatın bu kış ar- kası alınamıyacağından önü- müzdeki — ilkbahardan — evel transit nakliyatında şümullü bir hareket beklenemez. spanyada vaziyet — Başı 1 inci sahifede — attıktan sonra sokaktan geçen- lere mitralyözlerle ateş açmış- lardır. Şimdiye kadar 55 ki- şinin öldüğü ve 97 kişinin yaralandığı ve 34 binanın da kâmilen veya kısmen tahrib edildiği tesbit edilmiştir. Salamanka, 2 (Radyo) — İhtilâlciler, bugün de ilerliye- rek Kadadonkayı işgal etmiş- ler ve Ribadosella limanına kadar sarkmışlardır. Son haberler, Franko asker- lerinin, Gihon şehrini muha- saraya devam ettikleri bildi- rilmektedir. Gihon civarında bazı köy- lerle yeni tabyalar - zaptedil- miştir. B. Şotan Sosyalist Nazırlarla an- laşamıyor mu? Paris, 2 (A.A.) — Dün öğe leden sonra Başvekil muavini Blum, Mastignondaki bürosuna sosyalist meslekdaşlarını ça- ğırmıstır. — İçtima, bir saat üç çeyrek sürmüştür. Umumi iş koönfederasyonu kâtibi Jouha- ux görüşmelerin bir kısmına iştirak etmiştir. Toplantıda Şotanın nazırlar meclisine teklif edeceği muh- telif tedbirler görüşülmüş ve Blum, Paul Faure ve Auriol iki kere Başvekilin evine git- mişlerdir. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi-1356 Eylâl 20 Recep 27 İlkteşrin 3 Pazar Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan Vasat Güneş 906 d5dakçam 13 18481) öğle — 4,51 12,20yata — 1,36 20,19) ikindi 8,46 16,17imsuk 8,55 - 3,/40) K öRt İi ğğ a z t dize