19 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

19 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

lerle alâkadar olanları yakalı- — Gden çıkamamaktadırlar. Gerek KEA Te iç [:ln ati | _Fılıstının hertarafında kan- h hâdiseler oluyor —. © x— — Hâdiseleri çıkaran Arabların mahallesi dinamitle uçuruldu. Yollarda zırhlı otomobıller dolaşıyor Paris, 18 (Radyo) — Filis- tinin hertarafında korkunç hâ- seler olmuştur. Mülhakattan gelen haberler; tedhiş için sis- tematik bir faaliyet başladığını ve Hayfa ile Kudüs arasında her saat ölüm vak'aları cere- yan etmekte olduğunu, örli idarenin ilân edildiğini ve yol: larda zırhlı otomobillerin gi- dip geldiğini bildirmektedir. Kudüs, 18 (Radyo) — Fi- listin Arablarının, Leyda kasa- basındaki elektrik - tesisâtını bozdukları ve gümrük binası ile hava istasyonunu ve polis karakollarını — yaktıkları — bil- diriliyor. İngiliz askerleri, bu hâdise- yamadiklarından, bunların otur- dukları mahalleyi halktan tec- rid etmişler ve dinamit koya- rak uçurmuşlardır. Bevdevi kıyafetile Suriyeye kaçmağa muvaflak - olan Fi- ediyor. Beyrat, 18 (Radyo) — Fi- listin müftüsü, buradan Lüb- nana gitmiş ve fakat, orada da ancak bir gece kalabil- miştir, Sosyetesine giderek, mandalar komisyonunda Filistin mese- listin müftüsü, kaçmadan evel halka hitaben bir beyanname yazarak bırakmış - ve Filistin kurtuluncıya kadar mücade- leye devam — edilmesini — iste- Miştir. Dün, mülhakattan gelen bir otobüs, pusu kurmuş olan Arabların tecavüzüne uğramış Ve kurşun yağmuruna - tutul- muştur. Atılan 60 kurşundan dokuz yolcu ağır sürette ya- ralanmıştız. Bugün, biri boğulmuş oldu. ğu halde sokakta iki Musevi- nin cesedleri — bulunmuştur. Arablardan on kişinin de, bi- linmiyen sebeblerden dolayı ölü olarak bulundukları bildi- riliyor. Dün, Hayfa civarırda bir müsademe olmuş ve iki saat devam etmiştir. Bu müsademe, Arablar arasında başgösteren ihtilâftan çıkmıştır. Her iki taraftan ölenler ve yaralananlar vardır. Son gelen haberlere göre, ora İngiliz konsoloshanesine iki bomba atılmıştır. Tel-Avivdeki Museviler, be- diyenin emri üzerine evlerin- lüste ve gerekse civarda /at durmuş gibidir. - Hapishaneler, her saat ge- suçlularla dolmakta devam ANADOLU Gunlük ııynıl gazete Sahip ve başyazganı Hıydıı Rüşdü ÖKTEM Umumi meçriyal ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İzmir Ik.lnıi d C Halk Partisi Dinanı içinde Telgeaf: |: — nııı)oıu Telefon : z'ı"ı:" Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yıllığı ı;ıoığ s..ıu aylığı 100, üç abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur ü - —ei Böçmiş nüshalar 25 kuruştur. lesini bizzat müdafaa edeceği söyleniyor. İtalya Frankoya yalnız 40 bin gönüllü göndermiş! Roma, 18 (Radyo) — İtılyı Hariciye Nezaretinin naşiri ef- kârı olan (Forma Çiyone Dip- lomatike) mecmuasına göre; İtalya ihtilâlin başlângıcından bugüne kadar General Fran- koya bütün teferrüatile bera- ber, yalnız kırk bin kişilik bir gönüllü kuvveti göndermiş bu- | lunuyor. Ayni mecmua; bu miktarın çok fazla olduğunu söylemiş olan Loyid Corcun sözlerini muahazekâr bir lisanla kayde- diyor. B. Şotan Kantonal intihabatın neticesinden memnun Paris, 18 (Radyo) — İnti- habatın ikinci devresi bugün sona erimiştir. İntihabatın son günü olmak münâsebetile Marsilyada ko- münistler büyük bir faaliyet göstermişlerdir. — Zabıta, asa- yişin bozulmaması için geniş tertibat almış bulunuyordu. Başvekil B. Şotam, matbuat verdiği beya- natta, intihabatın neticesinden memnun olduğunu söylemiş ve halkın, Radikal bir karakterle bükümete itimad gösterdiğini bayan eylemiştir. Alman ya Portekizle gizli bir muahede yaptı Paris, 18 (Radyo) — Halen erkânıharbiyesile birlikte Por- tekizde bulunmakta olan Al- * manya Harbiye Nazırı Von mümessillerine | Blombergin, Yeşilburnu -için Portekiz bükümetile gizli bir muahede akdettiğini ve bu muahedeye göre, Yeşilburnun- dan ecnebi tayyarelerin geç- mesi şimdiden yasak edildiği amasl| söyleniyor.. Müftünün, yakında Uluslar | Filistin müftüsü Arap komitesi erkânı arasında Komiser değiştiriliyor mu? Kudüs, 18 (Radyo)—Filistin Fevkalâde Komiseri Sir Artur Vaşupun — istifa edeceği ve yerine, sabık Mısır Fevkalâde Komiseri Lord Loidin geçeceği söyleniyor. İstanbul, 18 (Hususi) — Fi- listin ahvali fenalaşıyor, bir Yahudi katliamından korkul- duğu haber verilmektedir. Karadenizde Müdhiş fırtınalar var İstanbul, 18 ( Hususi ) — Karadenizde şiddetli fırtınalar vardır. Midye sahilinde bir kömür- cü kayığı fırtınadan — sahile yanaşamamaktadır. — Kayığın içinde bulunan -40 kişi, açlık ve ölümle pençeleşmaktedir. Daire âmirleri Otomabil kullanamıyacak Ankara, 18 (Hususi) — Da- ire âmirlerinin otomobil kullan- maları yasak edilmiştir. Ermeni kavgası İstanbul, 18 ( Hususi ) — Kumkapıda bir Ermeninin ni- şân merasimi esnasında kavga çıkmış ve 8 kişi yaralanmıştır. Ademi müdahale - komitesi Bugün B. Edenin riyase- tinde toplanıyor Londra, 18 (Radyo)— Ade- mi müdahale komitesi, yarın B. Edenin riyaseti altında iç- tima edecektir. B. Eden, yarınki toplantıda İspanyaya gönderilmiş olan gö- nüllülerin geri çekilmesi lüzumu hakkında Fransanın ileri sür- düğü ve diğer devletletin de muvafık gördüğü teklif üzerine bu meselenin biran evel sona erdirilmesini istiyecektir. B. Stoyadinoviç Belgrada döndü ve merasimle karşılandı Belgrad, 18 ( Radya ) — Londra ve Paris ziyaretlerin- den dönen Yugoslavya Baş ve Dış Bakanı B. Stoyadino- viç, bugün öğleden evel Bel- grada gelmiş ve merasimle istikbal edilmiştir. Üniversite gençliği, milli marşlar söyli- yerek başbakanı karşılamışlar- dır, l Fransanın ge- çirdiği buhran Bugünkü Fransa, Habeş is- tilâsında M. Lavalin oynadığı dönek, dört yüzlü, gizli kapaklı siyasetin darbelerinden birini yemiştir. ve bu darbe, Fran: sanın kulağında şimdi derin sızılarla karışık bir düdük sesi gibi çınlamaktadır. Milletler cemiyeti azasından birinin göz göre göre boğaz- lanmasına karşı, bütün bir siyaset madrabazlığının en çir- kin taraflarında sivrilip çıkan M. Laval, Faşizmin muvaflfa- kıyetindeki unsurların yegânele- | rindendir. Habeş tarihine, Ba- degliyo ve Mareşal Döbono | kadar Lavalin de adı caktır. İngiltere ve Uluslar sosyetesine, şayanı hayret bir şekilde dirsek ve surat çevi- ren bu adam, şimdi kendi ese- rinin neticelerini, kendi top: rak ve hududlarında, kendi milli servetinde, kendi içtimai varlığında seyrediyor. Eğer Milletler cemiyeti, on sekizinci maddenin tam ve kâmil şekli ile tatbikinde Fransanın, daha doğrusu M. Lavalin mukave- met ve muhalefetine uğrama- saydı, daha o günden böyle bir İspanya ve Avrupa hâdi- sesinin önü alınmış bulunurdu. Çünkü bu toplu ve enerjik hareket karşısında, İtalyanın Habeş hâreketinde devamına imkân olmiyacağı; gibi muvaf- fakıyeti de büsbütün muhal olacaktı. İngiltere, işte o sıra: da, kendi hayati meseleleri karşısında, politika cambaz- lığı yapan bir Fransa buldu. “Mavi boncuk siyaseti ile yü- rüyen bu devlet, İtalyanın ce- saret ve kuvvetini - şişirmek suretile bugün kendi omuz kö- kündeki kapkara Faşist pen- çesini bazırlamış bulundu. Çünkü İtalya bugünkü mu: vaffak ve enerjik bir devlet haline gelmeseydi, Almanya- nin — iltifatına da mazhar ol- ması, epeyce uzak - bir hayal halinde kalacaktı. Bütün bu hataların netice- sidir ki, Fransa, şimdi göğüs darlığına uğramış — bir insan gibi nefes bile alamıyor. Eseri, kendi eseri!.. Bugün, içinden gelen bir acı ile ve tam bir nedamet içinde İngilterenin eteklerini tutmuştur. Talih, bir mukad- derat işliraki yaratarak ona İngilterenin yardımım - temin etmemiş olsaydı, herhalde bü- yük Fransanın müstakbel ta- rihi, çok karanlık olacaktı. İn- giltere, İspanya meselesinin ve bu mesele üzerindeki İtalyan diplomasisinin mahiyetini an- lamış olmakla daha ciddi, da- ha metin ve pervasız bir mu- kabelenin lüzumuna kani ol- müştur. M. Lavalin yaptığını işte bu hareket kurtarmakta ve Fransa da bu vesile ile kendi emniyetini müdafaâya imkân bulmaktadır. Fransanın bugünkü buhranı, göründü- ğünden çok fazladır. Verilecek kararlar ve alına: cak vaziyet, Fransayı ya mah- küm edecek, ya kurtaracaktır. İngilterenin teslihat vaziyeti ne olursa olsun, icabında her fedakârlığı göze alabilmesi, Faşizmin, Britanya İmparator- luğunun yollarını ve damar- yazıla: [ Japonya gizlice hazırlanıyor , — Başı I inci sahifede — berlere göre, motörize Japon kuvvetleri, Rus hududlarında toplanmağa başlamıştır. Hizmet müddetlerini ikmal etmiş olan muvazzallara, Har- biye Nezaretinin son bir em- rile terhis tezkeresi verilmek- ten sarfınazar olunmuştur. Pekin, 18 (Radyo ) — Ja- Pon orduları, Hutan havali- sine hücum etmişler ve bazı köyleri işgal eylemişlerdir. Pekin, 18 (Radyo) — Fen Goken şehri, Japon orduları tarafından işgal edilmiştir, Şanghay, 18(A.A.) — Sent. ral Nevs Ajansının bildirdi: ğine göre, 8 inci orduya men- sub Çin kıt'aları, Sansinin şi- malinde tıanuılannn devam | ederek, Chahar eyaleli hudu: dunda kâin Kuanglingi istir- dad etmişlerdir, | — Son günler zarfında Sansi- t deki muharebeler pek şiddetli olmuştur. Bilhassa 16 İlkteş- rinde birkaç yüz Çin ve Ja- pon askeri ve üç Çin generali maktul düşmüştür. Çin Ajansı bundan maada Pukeu - Tiyençin — demiryolu uzunluğunda mukabil taarruza geçen Çin piştarlarının Ping- yuana vasıl olduklarını bildir- mektedir. Ulusun Üniversite için yazdığı bir makale Ankara, 18(Hususi) — Ulus gazetesi, bugün üniversite me- selesi için yazdığı bir baş- makalede: *“Muvaffakıyetle imtihan ver- miş Lise mezunu istiyoruz. Diplomasına hakkı olmıyan bir talebeyi hayatta bekliyen bed- bahtlıklardan zayıf kalbli ho- cası mes'uldür.. Demektedir. Hatay heyeti Istanbula geldi ve Anka- raya gitti İstanbul, 18 ( Husust ) — Hatay - intihabatına — nezaret edecek olan yedi kişilik heyet buraya gelmiştir. Heyet, der- hal Ankaraya hareket etmiş- tir. Oradan, doğruca Hataya geçecektir. Romaya gidiyorlar Viyana, 18 (Radyo) — Avusturya Hariciye Nazırı B. Smit ile Çekoslovakya Hari- ciye Nazırı B. Kanya, yakın- da Romaya gidecekler ve İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano ile merkezi Avrupa iş- leri hakkında konuşacaklardır. Sofyada bir idam Belgrad, 18 (Radyo) — garistanda Sofya hapisanesi müdürünü katleden ve idama mahküm olan Salatop hak- kındaki idam hükmü bugün infaz edilmiştir. y B A e " larını kesmek, buna muvazi olarak şimali şarki cebhesin- den Almanya, cenupta Pirene dağlarında Faşist bir İspanya ile Fransayı kıskıvrak bağla- u ak hususundaki bütün bu plân- larını iskat edebilir. İngiltere, buna her zaman için — muktedirdir. - Elverir ki, Fransada, artık karakterli bir politika ve tehlikeyi kavramış bir şuur uyanmış bulunsun, Yani, Fransayı felâket ve buh- randan kurtaracak olan İngil- teredir. Maamafih, İngiltere ilk plânda Imıduııı düşünü- ormuş, o da başka İ Orhan Rahmi Gökçe E rYâgoılav g tesi ne yazıyor? — Başı | inci sahifede — karşılıklı" selâmlaşmalar - her - iki memlekelin iftihar tarihine yazıl. miş olüp iki mewmleket arosinda mevcud — ittifakın — temelini teşkil etinektedirler. Bundan başka Yuta: nistan Türkiyeye iki musheda ile bağlı — bulunmaktadır. biri kalbi anlaşma, diğeri de Bal: kan andlaşması muahedeleridir. Binaenaleyh berhangi — bir hu- susi misyon olmaktan uzak buluu: masına rağmen, Metaksasın Auka- rayı ziyareti iki memleket zimam: darlarının hem iki memleket ara- sındaki ideal ve gaye — birliğini tes zabür eltirmeleri hem de Yugos. lavya ve Romanya - ile aralarında mevcud ittifakmı — iatinatgâhımı tep kil eden snlh mef humuna bağlılık- Tarını ilân etmelerine bir fitsat teşkil edecektir. Avrupa konuşma: larının temin edeceği kâr bu ola: caktır. Bu aetice sulh dostlarını memuan etmelidir. » Zarifis Avusturyada İki mühim toplantı Belgrad, 18 (Radyo) — Bu: gün çıkan Vreme gazetesinin istihbarıma göre Avusturyada hanedanın iadesi için dün iki mühim toplantı olmuştur. Bu toplantılardan biri Vi. yananın — Yavoriti — adındaki amele mahallesinde, diğeri, Almanya Cumhurrcisi B, Adolf Hitlerin doğum yeri olan Avusturya - Almanya hududu üzerinde Bravnavda olmuştur. Bravnavda yapılan toplantıda Avusturya tahtına namzed Ar- şidük Ottonun hemşiresi ve hanedana mensub diğer bir Arşidüşes hazır — bulunmuş- lardır. B. Mussolini Polisleri teftiş etti Roma, 18 (Radyo)— İtalya Başbakanı B. Mussolini, bugün altı bin polisi teftiş etmiştir. Bu teftiş esnasında, Alman, Arnavud ve Macar polis âmir: leri de hazır bulunmuşlardır. zmir liman reisi İstanbula tayin edildi İstanbul, 18 ( Hususi ) — zmir liman reisi İstanbul li- man reisliğine, Bandırma liman reisi B. Zühtü de İzmir liman reisliğine tayin edildiler. Yugoslavya Âyan ve Meb'usan mec- lisleri - Belgrad, 18 ( Radyo ) — Ayan ve Meb'usan Meclisleri mesai devresi ayın 20 sinde sona erecektir. Yeni devre Kralın iradesile tekrar — açıla- caktır. Yavuz Kitabevi Sahibi Fahri Kitabçı getirtti; Bütün mekteb ki- tablarını en müsaid şartlarla satışa çıkardığını sayın öğretmenlerle müşte- mlerine arzeder. İlkteşrin 7 65 ızzo,.ı. 1,36 20,1: di BAS 16,17imsak 8,55 340) Bunlardan — e FN A