22 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

22 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

- ' . . A A » Ce b Ihtilâlciler, bir! fırsat neti- cesinde Gihona girdiler Halk ve hükümet biribirine girmişler, Davilla kuv- ——— vetleri de bundan bilistifade şehre girmişler Salamanka, 21 (Radyo) General sındaki kuvvetler, bugün Gi- hon şehrini zaptetmişlerdir. Burada bulunan cumhuriyetçi İspanya kuvvetleri, silâhlarile beraber teslim olmuşlardır. Cihon - devlet memurları, tayyarelere binerek Fransaya kaçmışlsrdır. İhtilâlcilerin neşrettikleri bir tebliğde, —şimali İspanyanın tamamen — temizlendiği — ve yalnız Madrid cephesinin kal- dığı bildirilmektedir. Paris, 21 (Radyo) — Altı yüz dğumburiyetçiyi Gihondan alarak kaçan lngı'_liı bandralı Hanson vapuru, İspanyol su- ları haricinde ihtilâlcilere men- sub harb gemileri tarafından yakalanmış ve fakat, Satelton adındaki İngiliz torpidosunun yetişmesi üzerine geminin, ls- panyol suları dışında iken ya- kalanması keyfiyetine — itiraz edilmiş ve ihtilâlciler, muhik görererek gemiyi serbet br- rakmışlardır. Valânsiya, 21 ( Radyo ) — Cumhuriyetçi İspanya kabinesi bugün başvekil B. Negrinin riyasetinde içtima etmiştir. Bu içtimada, Katalonya hükümeti sabık reisi B. Kompani de hazır — bulunmuştur. Kabine, yarın tekrar foplanacak ve mü- teakıben radyoda bildirilmek üzere bir beyanname neşre- decektir. Paris, 21 (Radyo) — Havas Ajansının verdiği habere göre; Gihon şehrinde umumi bir isyan başgöstermiş ve hükü- metle halk biribirinc girmiş olduğundan, ihtilâlciler bun- dan istifade ederek şehri zap- tetmiştir. Salamanka, 21 ( Radyo) — Gihon şehrinin zaptı, burada büyük bir sevinçle karşılan- mıştır. General Davilâ, radyoda verdiği bir söylevde, bütün İspanyanın, pek yakında ihti- lâlcilerin eline geçeceğini be- yan eylemiştir. Paris, 21 (Radyo) — Cum- huriyetçi İspanya kuvvetleri, Gihon şehrinin sukutunu ha- ber alır almaz, aylardanberi abluka etmiş oldukları Ovi- yedo kasabasını - terketmişler kismen — ihtilâlcilere — teslim olmuşlardır. ANADOLU Günlüîîy:ıî—gıule Sahip ve haşyazgam H Rüşdü ÖKTEM TERLE S iye 9ü yan işs Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokaj Davilânın kumanda- ! İran Hariciye Veziri Sayın_ misafirimiz me- rasimle karşılandı —a v a— — — Şehinşahın Atatürkle telâkisi, iki millet arasında yepyeni bir devre açtı İstanbul, 21 (Hususi muha- | münasebetlerin uzun asırlara birimizdan) — İran Hariciye Nazırı B. Samü, bügün Or- yantal ekspresile Almanyadan şehrimize gelmiş, Sirkeci ga- rında parlak merasimle karşı- lanmıştır. İstanbul valisi B. Muhiddin Üstündağ, İran Hariciye Na: zırı şereline bir öğle ziyafeti vermiş; B. Samii Taksim cum- huriyet abidesine bir çelenk koymuş, defteri imzalamıştır. İstirahat eylediği Perapalas otelinde — gazetecileri kabul eden B. Samii, Türk - İran dostluğu ve Şark paktının Ce- nevrede memnuniyet uyandır- dığımı söylemiş ve demiştir ki; — Milletlerimiz arasındaki dayanan bir tarihi vardır. Fa- kat buna rağmen aramızda bazı hâdiseler oluyordu. Şehinşahın Büyük Önder Atatürkle telâkisi, iki millet arasında yepyeni bir devir açtı.. Bay Samii beyanatına de- vam ederek; Cenevrede edin: diği intibaları anlatmış ve: — Milletler cemiyeti -ken- disinden beklenen kudrete ula- şacaktır.,, Dedikten sonra Şark misa- kından bahsetmiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: — Sâdabat paktı devletle- rile Balkan antantı devletleri arasında, bu iki paktın ruhun- dan doğan bir işbirliği var- dir.., Tesalyada vukuagelen feyezanlar Evsiz kalanların, bin aileden fazla olduğu bildiriliyor Atina, 21 (Radyo) — Tesalyada vüküagelen feyezanlar, çok büyük zararlara sebebiyet vermiştir. Birçok kasabaların, tamamen sular altında bulunmakta ol- duğu ve bu kasabalara, güçlükle erzak yetiştirilmekte bulun- duğu söyleniyor, Son gelen haberlere göre, feyezanlar yüzün- den evsiz kalanlar, bin aileden fazladır. B. Tataresko Çarşamba günü İstan- bula geliyor İstanbul, 21 (Hususi) — Romanya Başvekili B. Tata: resko, Çarşamba günü Kös- tence yolu ile şehrimize gele- cektir. Dost Romanyanın Baş- vekili, İstanbulda parlak me- rasimle karşılanacak ve der- hal hususi - bir trenle Anka- raya hareket edecektir. Ayın otuz birine kadar mem- leketimizde kalacak olan Ru- men Başvekili, Ankarada Baş- vekil vekili B. Celâl Bayar ve Hariciye Vekili Rüşdü Arasla mühim müzakerelerde buluna- cak, Cumhuriyet bayramını da Ankarada geçirecektir. Yunan Başvekili General Metaksasın Ankara ziyaretini mütcakıp vukubulacak bu seyahat ve müzakerelere hususi bir ehem- miyet atfedilmektedir. Felâkete uğradığın yerde C, Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon : 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700,” üç ylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde _5 kuruştur geçmiş nüshalar 25 kınıııııı'.l — ANADOLU MAJBAASINDA BASILMIŞTIR Kızılay yardımcındır. Sel, yangın, yer teprenme- sinin yıktığı yerleri Kızılay yapar. Sıkıldığın zaman — Kızılayın ocağına koş, derdini anlat.... İlâcını al... Savaş alanında, kan, ateş yerlerinde yanıbaşında yer alan beyaz örtülü Kızılayı bulursun. Tiyatro mektebine girmek istiyenler İstâanbul, 21 ( Hususi ) — Tiyatro mektebine girmek için busene 350 talebe müracâat etmiş, bunlar arasında açılan imtihanda 28 talebe muvaffak olmuştur. Yeni defterdarımız Ankara, 21 (Hususi) — An- kara defterdarı B. Nafi, İzmir defterdarlığına tayin edilmiştir. Hava seferleri Cumhuriyet bayramında başlıyor İstanbul, 29 ( Hususi ) — İstanbul - İzmir, Ankara - Ada- na hava seferleri, 29 Teşrini- evvel Cumhuriyet bayramında başlıyacaktır. Devlet hava yolları idaresi, seferler - için bütün tertibatı almış bulun- maktadır. Yolcu — tayyareleri, İzmirde Cumaovası civarındaki hava istasyonuna ineceklerdir. Bu arada istasyondaki inşaata- da devam edilecektir. Fransız kabinesi Yakında istifa mı ediyor? Roma, 21 (Radyo) — Pa- risten haber veriliyor: Fransız kabinesinin yakında istifa edeceği ve yerini tam bir sükünet getirecek olan n illt bir kabineye terkedeceği TARAAAAR AA | söyleniyor. Gene o mesele Bugün postadan adresime çıkan mektuplar arasında, üç tanesi var ki, tek meseleyi mevzuu bahsediyorlar: Şu mektebler ve sistemimiz hâdisesini.. Biri, bir muallimdendir. Ba- na teşekkür ve bütün fikrime iştirak ediyor. İkincisi, bir talebe baba- sındandır. O da bana hak verenler arasındadır: —.. Eti benim, kemiği sizin demeliyiz; çocuğu hoca- nın eline vermeliyiz. Diyor. Üçüncüsü ise, âdeta muallimi taşa tutmuş. Bütün çocuk yığınını masum, bütün terbiye sistemini mükemmel ve şaheser buluyor.. Hata, sadece muallimdedir. Yani, bütün kültür cihazı,. çocuk, ana, baba vaziyeti, bina, mu- allim kadrosu herşey yolunda; fakat şu muallim, şu mende- bur muallim yok mu; işte o berbad... Neymiş Bayım, muallimle- rin talebeye çıkardıkları mas- raflar... Neymiş o, çocuklarla bera- ber olup onlara yüz vermeler, Neymiş o, havadan, cıvadan şeyler... Okudum, okudum ve bu kadar mühim ve ilmi bir mev- zuun, halk arasında bu kadar ayağa düşmesine ve böyle bir şekil almasına karşı ancak mektubu yırtıp sepete atmakla teessürümü tadil edebildim. Keza, ben terbiye sistemin- den şikâyet ettimse, “hocanın bıı:lıldıyıjk Sennetten '.çik- madır,, demedim, demem ve *demiyeceğim de... Bu baba da yanlış anlamış sözümü. Mullim arkâdaşa gelince, itiraf edeyim ki, bir çok nok- talarda anlaşmamız ancak hâ- diselerin ve mevzuun içinde yaşıyan meslek - sahiplerinin daha realist olarak, bu iş üzerinde daha kat'i ve daha vazıh fikirler ileri sürmesi lâ- zımdır. Mektub sahibi mual- lim arkadaş, sebeb ve illeti, kendi mesleği ve ilmi ile araştırmadığı —gibi bunun te- davisi ve çaresi üzerinde de hiç düşünmemiş.. Ben bunu, bir muallim için mühim bir noksan buldum. Bu mevzu üzerinde — söyliyeceğim — son sözler şunlardır: Hiç olmazsa, önümüzdeki sene, bütün Türkiye muallim- lerinden salâhiyetli -tanınmış elemanların iştiraki ile büyük bir kongre toplanmalıdır. Ka- rar hakkının vekâlet ve talim terbiye heyetine aidiyetinde belki ısrar edilebilir. Fakat nihayet onların bilip göreme- dikleri bir çok şeyler bulun- duğu gibi, ayni mevzu üze- rinde bugünkü mekteb ve maarif idareleri kadroları için- de onlar kadar salâhiyetle söz söyliyebilecek bir çok kıymet- ler de vardır. Bir kongre mu- hakkak lâzımdır. Bunda hem tedris, hem terbiye sistemle- rimiz konuşulmalı, hem de kitab meseleleri kat'i şekle bağlanmalıdır. . Yoksa, her sene, her zaman bu meselelerin — münakaşası içinde boğulacağımız muhak- kaktır. Z Orhan Rahmi Gökçe terbiye düklrn,jarasında tam bir'fikir ve görüş birliği vardır — Başı |J inci sahifede — Ankara, 21 (A A.) — Tele fonla: Muhterem - misafirimiz Yu nan Başvekili Ekselâns Me- taksas bugün Ankarapalasta Türk gazetecilerini kabul ede- rek kendilerile görüşmüş ve Türk matbuatına aşağıdaki be- yanatta bulunmuştur: — Türk - Yunan mukarenet eserinde son derece büyük rol oynamış olan Türk mat- buatının mümessillerine hitab edebildiğimden dolayı — bah- tiyarım. Türk matbuatı takdire şayan görüş — genişliğile iki millet arasında efkârı umumi- yeler üzerinde hayırlı tesirler yaparak mütekabil "anlaşmıya kuvvetli bir tarzda hâdim ol- muştur. Türk gazetecilerine şunun için de teşekkür etmeliyim ki, Yunanistanda yapılmakta olan gayretlerin ehemmiyetini ilk takdir ve bunu tebarüz etti- renler arasında yer almışlar ve tecrübeli dostlara yaraştığı veçhile, elde edilen neticeler- den dolayı duyduğumuz se- vinci kendilerine de mal edin- mişlerdir. Burada hissettiğim ve bera- berimde kıymetli bir emanet olarak — götüreceğim — bütün duygularımı size anlatabilmek için güçlükle kelime bulabi- lirim. Evvelâ şunu söyliyeyim ki, Türk milletinin, hakkında daima — hududsuz - hayranlık duymuş olduğum şanlı şefini yakından tanımak - saadetini adamlarına 'küs “olan Siyâsi görüşleri ve keza çok derin ve geniş nüfuz ve ilmi beni mebhut bıraktı. Diğer - taraftan, — Türkiye cumhuriyeti hükümetinin bir bahtiyarlık — olarak başında bulunan Başvekil vekili Celâl Bayarın yüksek vasıflarını ve büyük siyasetini takdir ede- bilmek — imtiyazım da elde ettim. Başvekil vekili Celâl Baya- rin Türk-Yunan idealine yap- tığı müzaheret çok mühimdir. Başvekil Vekili Bayar, Salı günkü nutkunda olduğu gibi Yunan gazetecilerine yaptığı beyanatta da ta kalblerimize nüfuz eden sözleri bulmuştur. Bütün Yunan milleti ve onun hükümeti, kralın — münevver sevk ve idaresi altında Yuna- nistanın daima artan bir ehem- miyette bir kuvvet ve sulh amili elması için hiç durma- dan, dinlenmeden çalışıyorlar. Hayranlığım yalnız zimanr darlarınıza raci değildir. Türk milletini — müttehit, — çalışkan, kanaatkâr ve onu terakki ve medeniyet yolunda kazandığı yeni fütuhata eriştiren bütün vasıflarla mücehhez olarak ya- kından gördüm. Yüksek disip- line malik askerlerinizi gör- düm. Ziyaret edebildiğim her yerde Türk tekniğinin esaslı rolünü müşahade eyledim. Beyanatımı Celâl - Bayarın bir sözünü tekrarlıyarak bitir- mek isterim. Yeni Türkiyenin kurucu gayretlerinde olduğu gibi bizzat kendi milli kurucu gayretlerimizde müşahede olu- nan — yakınlık iki — milletin kardeşçe — birleşmelerinin de bariz vasfıdır. mükemmel — olan * Yunan — ideali tama- mile tahakkuk — etimiş bulunu- yorsa da, kültür ve duygu sa- halarırıda olduğu kadar siyaset ve ekonomik sahalârında ona daima yeni inkişaf yolları bu- lacağız.,, Ankara, 21 (A.A.) — Tele- fonla: Elen Başvekili Bay Metak- sasın şerefine bugün genel kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çakmak tarafından bir öğle ziyaleti ve Dahiliye Vekili ve C. H. P. genel şekreteri B. Şükrü Kaya — tarafından da bir çay ziyafeti verilmiştir. Muhterem — misafirimiz. ve refikaları bu akşam saat 19,30 da husüsi trenle İstanbula hareket etmişler ve istasyonda fevkalâde — merasimle — teşyi olunmuşlardır. Resmi tebliğ — Başı 1T inci sahifede — takib edilen beynelmilel siya- set arasında mevcud tam mu- tabakatı çok büyük bir sami- miyetle — görüşmüşler ve iki memleketi biribirine bağlıyan antant korcia paktının arala- rındaki samim?i ve dostane mü- nasebetlerin icaplarına tama- mile tevafuk eylediğini bir ke- re daha müşahede etmişlerdir. Filistinde olanlar.. — Başı 1 inci sahifede— göre, İcak — ölemasının — verdiği amümi bir mahzar, İngilterenin mahzarda; Filistin hüdiseleri mü- nasebetile — maballi — İngiliz me: murlarının halka karşı yapmağa başladıkları ağır — muamelelerden bahsedilmekte, Filistin müf tüsünün azil keyfiyeti ile Arab Komitesinin fesbi protesto olunmaktadır. Kudüs, 20 (AA) — İngiliz taarrıız edilmiş olmasıdır. fagiliz makacıları bu —taarruz esnasında Arabların ele geçirdikleri tüfekler iade edilmediği takdirde köyden bir miktar evin yıktırıla, cağını da tebliğ etmiştir. Avusturya - Lehistan Arasındaki kültürel misak imzalanıyor.. Viyana, 21 (Radyo) — Avus- turya Hariciye Nazırı B, Gido Smit, Polonya-Avusturya ara: sında akdolunan kültürel mu- kaveleyi imzalamak üzere bu günlerde Varşovaya gidecektir. İspanyol adaları İşgal edilmiş mi, edil- memiş mi? Londra, 21 (Rıdyo)—ltılı yanın, Kalomit ve Almanyanın Alboran adalarını işgal etmiş oldukları hakkında buraya he- nüz hiçbir haber gelmemiştir. TAKVİM Rumi - 1353 | Arabi-1356 Ükteşrin 9 Şaban 15j İlkteşrin 22 Cuma Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan V. V,16 dçsdakşam İ2-0öÖ18,6 4,51 12,20 yatsı — 1,36 20,1: 8,48 16 11imsuk 8,55 — 3,40 w.— u0