22 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

22 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR HER YERDE 5 KURUŞ 18 inci Yü No. 5833 CUMA 22 Birinci Teşrin 1937 Tel; Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 - B. Metaksas dün gitti BİR RESMİ TEBLİG NEŞREDİLDİ Tebliğde Türk - Elen sulhculuğu ve aradaki görüş Ankara, 21 (A.A.) — Resmi tebliğ: vekili Ekselans B. Metaksas, Ankarayı ziyareti es- nasında, Türkiye Reisicumhuru K. Atatürk tarafın- dan kabul edilmiş ve Başvekil vekili Celâl Bayar ve Hariciye vekili Dr. Aras ile uzun ve dostane görliş- melerde bulunmuştur, İki dost ve müttefik memleket devlet adamları, görüşmeleri esnasında, gerek beyı nmelmilel meselele- ri ve gerek memleketlerini doğrudan doğruya alâ- kadar eden meseleleri etrafiyle tetkik etmişler ve dostane ve beynelmilel münasebetlerinin mesut in- kişafını büyük bir memnuniyetle yeniden müşahe- de fırsatımı bulmuşlardır. İki dost ve müttefik memleket devlet adamları, Gündelik; Uğurlarken . Dün akşam Ankara garında, en sıçak duygülarla uğurladığımız dost Yunanistan başvekili, bize şehrimizde intibalarını tevdi et- mek isterken, bütün hislerini kav- rıyacak kelimeleri güç bulacağını söylüyordu. Ekselans Metaksas bunu söylerken, asil çehrelerinde; yeni Türkiyeye ve onun yaratıcı- sına beslediği sevgi we 'saygı his- lerinin en vazıh ifadesi vardı. Bel- ki bunu türk kamoyuna bütün kuvvet ve kıymetiyle nakletmek i- çin biz kalemlerimizde kâfi kud- ret bulamıyacağız. Sayın Elen Lideri, Ulu Öndere hürmetlerini, huzurlarında ifade- de büyük bahtiyarlık duyduğunu söyledikten sonra, Atatürkün yü- ce varlığına beslediği hayranlık hissinin de her zaman hududsuz olduğunu ilâve etmişlerdir. Yunan milletinin bütün — temayüllerini temsil eden sayın Başvekil, bu asil hislerinde de şüphesiz Elen halkı ile beraberdir. Hükümet reisimiz de, Elen matbuatının güzide mü- messillerine türk - yunan kardeşli- ğini her türlü tarif ve teyidden müstağni bulduğunu — söylerken türk halkının samimi hislerini en geniş salâhiyetle ifade ediyordu. İki hükümet reisi de, türk - yu- nan dostluğunun bariz vasfı dina- mizm olduğunda birleşmişlerdir. Filhakika kaynağı iki milletin iç hayatındaki yapıcılık kudreti olan bu dinamik münasebet, dünya hâ- dişelerinin sert ve haşin akışı İ- çinde, daima mesud neticeler ver- miştir. Ve her zaman verecektir. “Hemen hemen bütün Balkan ları kaplayan bir arazi ve altmış milyonluk bir nüfus kütlesi, bugün bütün dünyaya son derece müte- €anis ve son derece ahenkdar bir Manzara arzetmektedir.,, Sayın Celâl Bayar, nutuklarında, millet- lerarası hüsnü niyet ve anlaşma zihniyetinin bu muhteşem başarı- sını heyecanla tasvir ederken dost- luklarımızın barışa sadık kalma azminden kuvvet aldığını tasrih #tmişlerdir. Ankara ziyareti, şef- lerin yakın teması içinde, barışı bir kat daha takviye ettiğinden, Yyalnız memleketlerimizde değil, emen her yerde ancak memnuni- Yetle karşılanacaktır. Ekselans Metaksas, Ankara- dan cok değerli intibalarla ayrıl- Resmi Tebliğ “Elen Baş- birliği teyid olunuyor inkişafı umumi sulh cserine esaslı bir surette fay- dalr olduğunu göstermiş bulunan paktma bağlılıklarını bir kere daha müşahede eyli- yerek iki memleket tarafından takib edilen ideale ve iki memleketin müşterek menfaatlerine her nok- Balkan antantı tadan mutabık bulunan bu siyasete devamı karar- laştırmışlardır. İki dost ve müttefik memleket devlet adamları, Yunnaistan ve Türkiye tarafından takib edilen bey- nelmilel siyaset arasında mevcut tam mutabakati çok büyük bir memnuniyetle görmüşler ve iki mem- leketi biribirine bağlıyan Entente Cordiale paktı- nın, aralarındaki samimi ve dostane münasebetlerin icablarına tamamiyle tevafuk eylediğini bir kere daha müşahede etmişlerdir. B. Metaksas Marmara köşkündeki çay ziyaletinde BB. Şührü Kaya, Tevfik Rüştü Aras ve Muammer Eriş'le birlikte 'G. Metaksasın beyanatı ,, Türk - Yunan ideali tahakkuk etmiştir Dost Yunan Başbakanı Büyük Şefimiz'den ve Türk Milletinden hayranlıkla bahsediyor. Muhterem misafirimiz yunan başvekili Ekselans Metaksas dün saat 13.30'da Ankarapalasta türk gazetecilerini kabul ederek kendileriyle görüşmüş:ve Hirk matbuntma aşaği'daki bayabatta bulmtüktüri “— Türk . yunan mukarenet eserinde son derece büyük bir rol oynamış olan türk matbuatınm mümessillerine hitab edebildiğim- den dolayı bahtiyarım, Türk mat- buatı takdire şayan görüş genişli- ği ile ilci millet arasında efkârı u- dığını söylüyorlar, Mümtaz şahsi- yetlerinin burada bıraktığı intibâ da aynı kuvvet ve kıymettedir. Yolculuğunda ise türk halkının dost yunan milletine sevgi ve say- gısı kendilerile beraberdir. Kemal ÜNAL mumiyeler üzerinde hayırlı tesir. ler yaparak mütekabil anlaşmaya kuvvetli bir tarzda hâdim olmuş- tur, Türk gazetecilerine şunun için de teşekkür etmeliyim ki, Yunanistanda (Sonuy 5, inci sayfada) İran Dış işler bakanı Ekselans B. Samyi kendisini karşılıyanlar arasında Iran dış işler bakanı B.Samyi Istanbula geldi İstanbul, 21 (Telefonla) — İstanbula yarım gelmesi beklenen dost İran hükümetinin Dış işler bakanı B. Samyi bu sabah Berlinden şehri- mize muvasalat etmiştir. Ekselans Samyi Edirne istasyonunda vali ile, hükümetimiz tarafından refakatlerine memur edilen B. Kemal Aziz Payman ve Edirne Emniyet direktörü tarafından karşılanmış, bir polis Müfrezesi muhterem misafiri selâml amıştır. İstanbula varış Edirneden hareket eden tren, bu sa- girmiş- anı İs- si B. Nu- vekili, mer rektörü ri tarafından Askeri bir müfreze selâm 1 ifa etmiş, ka İran millt marşiyle Jâl marşr lmıştır. Ekaclans Sa. Sirke doğruca Perapalas o. teline gitmişlerdir. İran Dış Bakanı saat 11 de Perapa- Tas otelinden hareketle İstanbul valisi. ni ziyaret etmiş, İstanbul komutanı ile merkez komutanına da birer kart bı. rakmıştır. Vali ve belediye reisi B. Üs. tündağ 11.30 da Perapalas oteline gi- derek bu ziyareti iade etmiştir. Taksim âbidesine çelenk Saat 12.30 da ekselans$ Samyi Tak. sime giderek emmhuriyet âbidesine tö. renle bir çelenk koymuştur. Törende vali ve belediye reisiyle vali ve bele diye reis muavinleri, emniyet direktö. rü ve Beyoğlu Kaymakamı hazır bu- htunmuşlardır. İhtiram resmi bir polis müfrezesi tarafından ifa olunmuştur. Perabalastaki öğle vemeği 'Tözenden sonra saat 13.30 da vali ve belediye reisi B, Üstündağ Perapa- las otelinde muhterem misafir şerefi- ne bir öğle yemeği vermiştir. Ekselans Samyi öğleden sonra Yıl- dız ve Topkapı saraylarını gezmişler. dir. Mwuhterem misafirin beyanatı Muhterem misafirimiz ekselans Sa- (Sonu 5. inci sayfada) Muhterem misafirimiz Ankarapalasta türk gazetecileriyle beraber | K araaenizdeki fırtına dindi Hora vapuru yelkenlileri İğneadaya götürdü İst l Serfes'deki ğine ala- Vapur yarım Istanbula dönecektir. Fırtına dolayı. siyle İğneadaya 30 tane yelkenli ve motörlü tekne sığınmıştır. Fırtınanın durması dolayısiyle vapur seferleri de intizama girdi. rak İğncadaya rdü. Balkan kurma y reisleri geliyor İstanbul, 21 (Telefonla) — Yunanis. tan genel kurmay reisi general Papa- gos yarım deniz yoliyle Pire'den İs. tanbula gelecek ve askeri törenle kar. şılanacaktır. Yugoslar genel — kurmay Teisi ayın yirmi dördünde, , Ramanya genel kurmay reisi de ayın yirmi ak tısında geleceklerdir. Dış hâdiseler AVAM KAMARASINDA İngiliz Dış Bakanı B. Eden politl- ka hakkındaki görüşmeleri açmıştır. İSPANYA'DA ileri hareketine Gijom Asturi cephesinde devam eden Franko kuvvetleri şehrini zaptetmişlerdir. (Bu haberlere nid tafailât sayfamızdadır.) 3 üncü Gazetesinin 29 Birinci Teşrin fevkalâde sayısı- nın başyazısını bize : Profesör  fet hediye etmiştir. Bu nefis yazının adı “KÖYLÜLER ARASINDA” dır.