23 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR l HER YERDE 5 KURUŞ CUMARTESİ 23 Birinci Teşrin 1937 Tel: Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 18 inci Yü No. 3834 - General Metaksas memleketimizden ayrıldı Muhterem misafir İstanbulda Cumhuriyet âbidesine törenle bir çelenk koydu 30.000 kişilik bir halk kitlesi önünde yapılan tören,Türk-Elen dostluğunun canlı tezahürü oldu İstanbul, 22 (Telefonla) — Yunan başbakan ve dışbakanı General Metaksas ve refikası, bu sabah beraberlerinde Atina elçimiz Ruşn Eş- ref Önaydın ve refikası, dışbakanlık hususi kalem müdürü Refik Âmir Kocamaz, mihmandarları ve yanlarındaki yunan ricaliyle yunan elçisi olduğu halde saat 9.20 de Haydarpaşaya gelmişlerdir. (Sonu 5. incide) B. Metaksas'ın beyanatı “İHifakımızın her zamandan kuvvetli olduğuna kani olarak buradan ayrılıyorum,, Ekselans Metaksas, Ankarada bulunduğu sırada Harbiye okulunu ziyaret ederken İstanbul, 22 (Tetefonla) — Dost Yunanistanın sayın başbakan ve Dış işler bakanı Ekselans General Metaksas bugün beni kabul ederek şu beyanatta bulunmuştur: “— Türk - elen ittifakının her zamandan daha kuvvetli bulunduğu- na kani olarak ayrılıyorum. Bu ittifak sadece hükümetlerin eseri değil, aynı zamanda türk ve elen milletlerinin sebatkâr arzularının bir iladesi- dir. ı İran Dış Bakanı I ifakımın diğer devletleri olan Yugoslavya ve Romanya ile takviye edilmiş olarak - öyle bir kuvvet teşkil ediyoruz ki Avrupa işlerinde ve tahakkuku Balkan paktının gayesi olan sulh ideali ü- zerinde mühim bir kuvvet teşkil | etmekteyiz. Türk milletinin Atatürk'ün bana karşı — gösterr funda bulundukları hüsnü — kabulı tehassisim ve daima böyle kalacağım, Ayni zamanda Başvekil Celâl Bayar ve arkadaşları tarafından gördüğüm nezaketten de mütehassisim. Ordunu. l zun küçük bir kısmmı görmekle çok memnun oldum ve sevindim. Çünkü bu küçük kısım bana türk ordusunun as- kert kıymetini anlatmağa kâfi geldi. Ayni zamanda Ankaradaki harbiye mektebinde zabitlere verilen itinalı as- keri terbiye hakkında da bir fikir ve ka- naat sahibi bulunuyorum. büyük şefi ekselans k lut- mü- İran'dış bakanı B. Samiyi İstanbul, 22 (Telefonla) — Şehri. mizde bulunmakta olan İran hariciye nazırı ekselans Samyi, bugün öğleden evel Topkapı sarayını gezmiş ve bo- azda bir gezintiden sonra öğle yeme- si surette Tarabyadaki Tokat- € yemiştir. Türk denizcilerinin mehareti İstanbula fevkal'âde fırtınalı bir ha- Ya içinde gelirken bu hırçın denizde türk muhriplerinin kendilerini idare edenlerin mahir denizciliklerine bir de- | “Jiy Ki olabilecek seyyaliyetle sevkolunduk- hus İran hariciye nazırı, öğleden sonra (Sonu 5. inci sayıfada) Dolmabahçe sarayını ziyaret etmiştir. General Papagos Istanbulda İstanbul, 22 (Telefonla) — Yu- nan genelkurmay reisi general Pa. pagos yanında birçok yunan kurmay zabitleri olduğu halde bu akşam &3- at 18 de Romanya vapuru ile Pire- den şehrimize gelmiştir. Dost memleket genelkarmay tei. &i ve yanındaki zatlar Gelata rıhtı. mırnda İstanbul komutan vekili, vali ve belediye reisi, şehtimizde bulu- nan yunan amirali, Avetol kumane danı ve birçok zabitler — tarafından karşılanmıştır. Bir kıta askerimiz muhterem mi- safire ihtiram resmini ifa etmiş ve Elen genelkurmay — başkanı rihtim. dan Pera Palas otelite gitmişlerdir. BOL IŞIKLI ANKARA Elektrik ceryanının 14 linci teşrindeki endeksi Türkkuşunda feci bir kaza iki pilot üç paraşütçü kazada şehit oldular Ulus bu büyük yas karşısmda bütün Türkkuşu ailesine ve şehidlerin ailelerine başsağı diler Ankara, 22 (A.A.) — Bugün saat 16.5 da Türkkuşu meydanın- da paraşüt atlama talimi esnasında müessif bir kaza olmuştur. Usulüne uygun kontrolden sonra içinde iki muallim pilot ve üç paraştltçü bulunduğu halde havalanan talim tayyaresi ansızm ye re doğru süratle inmeye başlamış, meydandan yapılmakta olan tarassuda göre pilot doğrulmak teşebbüslerinde bulunmuş ise de tayyare süratle yere düşerek parçalanmıştır. Maalesef bu kaza'ne- ticesinde Türkkuşundan muallim pilot Tevfik Aytan, Ferid Or- bayla paraşütçü Hikmet Özalpay, Nureddin Mutlu, İmad Akhun vazife kurbanı olmuşlardır. Bu acıklı haberi alır almaz Başvekil vekili Celâl Bayar, Dâhi- İiye vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya derhal kaza yeri- ne gitmişler ve orada hazır bulunan Hava kurumu başkanı Fuad Bulcaya ve Türkkuşu ailesine teessür ve taziyetlerini bildirmişler, kaza ve sebebi hakkında tafsilât almışlardır. Türkkuşu gençleri kazaya kurban giden arkadaşlarının acılarını içlerinde taşıyarak Türk havacılığına inanlarını, mesleklerine karşı besledikleri bağ- lılıklarını bir an için bile kaybetmemişler; uçuş ve atlayış talim- lerine devam etmişlerdir. Kurbanların cenazeleri yarın resmi tö- renle kaldırılacak ve şehidliğe defnedilecektir. Bu haber Ankarada derhal duyulmuş ve umumi teessürü mu- cib olmuştur. Anadolu ajansı Türkkuşu'na ve şehidlerin ailelerine taziyetlerini beyan eder. (Ulus bu büyük acı ve yas karşısında bütün Türkkuşu nilesine ve şehid- lerin ailelerine başsağr diler.) İA Biz onların çocuklarıyız! Meşhur ingiliz sözüdür: “eğer bir yola ağaç rast gelecek olursa ağaç ke- silmez, yol sapar!,, Hep gıpta ettiğimiz ingiliz tabizti büu sevginin eseridir. Parti bahçesinin yeni duvarı önümn. 15 kuruştan savılacak Bayındırlık bakanlığı güzel başşehrimiz Ankaranın daha fazla ışığa kavuşması, daha nurlu olması, ve az gelirli ailelerin de elektrik yaka- bilmesi için esaslı tedbirler almıştır. Bu suretle artık isli petrol lâmbası yerini nurlu ampule bırakacaktır. Çünkü geçen gün de Bayındırlık ba- kanlığının cumhuriyet bayramı münasebetiyle Ankara halkına bir müj- desi ve bir hediyesi olarak haber verdiğimiz gibi elektrik kilovat fiatla- rı bş kuruş ucuzlamaktadır, ğ Ankara elektrik tarifelerinin F yi 4 mutedil bir dereceye indirilmesi i- çin daha 1935 senesinde Bayındır- lık bakanlığı teşebbüse girmiş, ve bu meyanda, Ankara elektrik şir- keti ile bir protokol teati olunarak, tarife o zaman 25,5 kuruştan 20 kuruşa indirilmişti. Ayni anlaşmanın icabından — olarak Bu senenin ilk teşrin nihayetinde de elektrik ücretleri için müzakereler ya- pılmış ve Ankara halkı ve bilhassa az gelirli ailelerin yaşayışı Üzerinde mühim bir tesir yapacak olan yukarıdaki neti. ceye varılmıştır. Dün ücretlerir 20 den 15 kuruşa indirilmesi hakkında Bayrn- darlık bakanlığı ile elektfik şirketi ara- sında ek bir protokol imzalanmıştır. Tekarrür eden esaslara göre, ışık ve ev ihtiyaçları için kullanılan elektrik Bayındırlık bakanı B. Ali Çetinkaya cereyanımın - 14 birinci - teşrindeki en- DOLMABAHÇEDE deksleri 15 kuruş üzetinden hesap edi- lecektir. Sanayi abonelerile tesmi daire- lerin 30 ilk teşrinden sonra alınacak Bir şileb endeksleri bu tarife esasına —göre he- saplanacaktır. 'Tarife iki buçuk sene müddetle yü- rürlüktedir. Bu müddet içinde ancak kömür fiatlarının inip çıkmasile değişe- bilecektir . (Elektrik fatlarının — geçirdiği saf- halar hakkındaki yazımız ikinci sayıfa- (Yazısı 5. inci sayfada| mazdadır. I den geçerken bu söz tekrar hatırıma geldi: duvar çam ağncrna - rastladığı yerde, kıwriliyor ve ona geniş bir yu. va bırraktıktan sonra tektar istikmme- tine giriyor, Eski belediyeler, yol ve düvar düzlüğü için böyle bir tek çara değil, mimar Sinan'ın esetini bile yıs karlardı. Vaka Üsküdarda olmuştur, Tahriblerin en korkuncu, tarih ve tablate karşı irtikâb olunanlardır. 800 yaşında bir çinar veya Sinan'ın bir e. seri nesıl yerine konabilir? Eğer pa. ız varsa, bütün Ankarayı bugün ya 'ki yılda tekrar yapabilirsiniz. Fakat bir başka tahrib daha var. Te rih ve peyzajın içine, onunla âbengi hiç düşünülmeksizin, kübik çimentosu sokmak! bu, bilhassa, İstanbul, Bursa ve Anadolu şehirlerinin büyk bir kıs. mında ehemiyet almaktadır. Bursa Muradiye'sinin bahçe kapısının yınrn. da, sağda o çirkin kireç kabir bilmem halâ duruyor mu? J Onun için imarların başında sanat kâr mimar lâzımdır. Cedlerimiz, büyük zevkte insanlardı. En elelâde ev eşyaharını vitrinlerde salı, İryoruz. Dikkat ediniz: etnografya müs zesinden değil, salonumuzdaki vitrinden bahsediyorum, Tarihte pek az millet kalite ve güzelliğe bu kedar müstesna alâka beslemiştir. Bizler güzel ve sağlam yapreıların ço cuklarıyız, Lecorbusler diyor ki: "eski türk. ler bina yaptıkları yere ağaç da diker« lerdi; biz fransızlar bina yapmak içim ağaç söküyoruz!, Türkler inşayı tabiatlo, maddeyi rTuhla tamamlarlar idi. — Fatay.