24 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS AND'M[ZDIR ADIMIZ Dost İran'ın dışışler bakanı | bugün şehrimize geliyor İran Da işler bakanı Ekselans Samü Başbetke İran ve Türkiye İxyan Dış bakanı Ekselans Samii Ankaranın misafiri bulunmakta- dır. Bu ziyaret, iki komşu devlet- lefimiz arasındaki yakın 'dostlük ve milletlerimizi birleştiren sarsıl- maz kardeşlik duygularınin — bir daha teyid edilmesine fırsat vere- cektir. Müstakil, inkılâbçı ve barışçı Pehlevi İranı, Asya kıtasının en nazik bölgesinde yeni bir nizam unsuru olmuştur. Şehinşah ve Ata- türk, evvelâ, iki eski hânedanın biribirine tabil düşman kıldığı Türkiye ve İran arasındaki bütün tezadları tasfiye ettiler. Bu tasfi- yeden ve önce iki memleket, niha- yet İranla Afgan ve İranla Irak sı- nır davâları halledildikten sonra, Sâdabad misakı vücud buldu. Bal- kan antantı ve bu misak, Adriya- tikten Hindistan hududlarma ka dar, hemen hemen 82 milyon nü- fuslu ve 4 milyon kare kilometre- lik muazzam bir sahayı barış ve emniyet yurdu kılmıştır. 1914 har- bina kadar - emperyalist harb ve rakabetlerin kanlı facialarına sah ne olan memleketlerimiz, şimdi, kendi halk yığınlarının saadetini inşa etmekte ve cihan sulhunun başlıca dayançlarından birini teş- kil etmektedirler. Bu ahenk içn müstakil ve ileri İran, esaslı bir zaruret idi. Onua bânisini İran tarihi kadar, sulh ta- rihi de hürmetle anacaktır. Ekselans Samiüi, bu fırsatla, bi. zim yalnız İranı sevmek değil, o- nun kuvvetlenmesinde ve ilerle- mesinde şark insaniyetinin hürri- yet ve bahtiyarlığının inancaların- dan birini bulduğumuzu, ve İra- nın refah ve durluğu haberlerini müjde telâkki ettiğimizi görecek- tir. Hergün daha yakınlaşmak, münasebetlerimizi hergün daha samimileştirmek ve sıklaştırmak: işte dış politikamızın İran kısmı için tek ve değişmez parolamız! Ekselans Samii'nin Türkiye misa- firliği kendine tatlı ve hoş olsun ve kendisi Büyük Şahinşah ile ©- nun asil milletine karıı Türkiye halkının beslemekte o)duqu saygı ve sevginin yeni bir habercisi F-likh Rı'kr ATAY Muhterem misafir İslanbulda askeri törenle uğurlandı İstanbul, 23 (Telefonla) — Dost ve kardeş İran hükümetinin sayın Diş bakanı Ekselans B. Samii buğgün şehrimizde muhtelif ziyaretler yapmıştır. Muhterem misafir, öğleden önce Süleyman gezdikten sonra şehzin muhtelif semtlerini d hususi surette Perapalas otelind niştir. Dost devlet Dış işler bakanı öğleden sonra Perapalas otelinde şeh- rimiz İran kolonisine mensub zatları kabul edip kendileriyle görüşmüş- tür. Ekselans Samii beraberinde İran Büyük elçisi, Tahran Büyük elçi- miz EnisAkaygen, İranın Bükreş elçisi, Ekselans Samii'nin oğlu ve maiyetindeki zatlar ve mihmandarları olduğu halde bu akşam eksprese bağlanan hususi bir vagonla Ankaraya hareket etmişlerdir. Muhterem misafirimiz İran ve türk bayraklarile donanmış olan is- tasyonda Dış işler bakanlığı Hususf kalem müdürü B. Refik Âmir Ko- camaz, İstanbul komutan vekili general Osman Tufan, Merkez komu- tanı General İhsan Ilgaz ve İran konsoloshanesi erkânı tarafından uğur- larımış ve kalabalık bir halk kütlesi kendilerini alkışlamıştır. deki evkaf müz mış ve öğle yemeğini Askeri kıta selâm resmini yapmış, mızıka İran ve İstiklâl marşları- K kW nr çalmıştır. G Papagos'un Dünkü ziyaretleri İstanbul, 23 (Telefonla) Ankara. da yapılacak Balkan devletleri genel kurmay reisleri toplantışında bulunmak üzere memleketimize gelmiş olan yu- nan ordusu genel kurmay başkanı ge- neral Papagos bugün saat 10.30 da İs- tanbul Vali ve belediye reisi B. Mu- hiddin Üstündağı, saat 10.45 de İstan. —....——_. HER YERDE 5 KURUŞ PAZAR 24 Birinci Teşrin 1937 Tel; Başmuharri 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 18 inci Yn No, 5835 h Ferid Orbay'ın annesi, oğlunun tabutunu takib edivor KIRIK KANADLAR ÂAziz şehitlerin cenazesi büyük törenle kaldırıldı MAREŞAL FEVZİ ÇAKMAK DİYOR Kİ: Tek tesellimiz, onların bize bıraktığı ıdealdır Dün ankaralılar, eşsiz bir törenle, vazifeleri başında müessif kazaya kürban giden genç tayyarecilerimizi şehidliğe gömdüler. Tören çok hazin oldu. Ölüleri taşıyan otomobiller on binlerce insan tarafından takib ediliyordu. Hava kahramanlarının cesed- leri türk bayraklarına sarılmış ve çelenklerin örttüğü otomobillerde yanyana konulmuştu. Saat 12,30 da Nümune hastahanesin. den hareket eden otomobillerin arka- sında Atatürk namına yaverleri Cevdet — | Kamutay Başkanı Bay Abdülhalık Ren. da, İç Bakanı we Parti Genel Sekrete. bul komutan vekilini ziyaret etmiş ve bu ziyaretler iade olunmuştur. General Papagos bügün muhtelif gezintiler yapmış, 'Topkapı ve Ayastofya müzelerini gezmiğtir. Genel kurmay reisleri toplantısın. da bulunacak olan Yugoslavya — genel kurmay reisi parar günü, Romanya ge- nel kurmay reisi de pazartesi günü şehrimize geleceklerdir. şehirde bu arada de Profesör August Egger Zürih üniversitesi profesörlerinden B. August Egger dün şehrimizde “bu. “günkü medeni hukuk içinde cemiyet ve ferd,, mevzulu bir konferans — ver- miştir. Bu değerli konferans 2 inci say. famızdadır. 29 İlkteşrinde yeni Rotatif makinesinde 28 sayfalık fevkalâde bir sayı neşrediyor Yeni Ulus sade Ankaranın değil, bütün memleketin fikir ve havadis gazetesi olacak, bütün hâdiseleri daima en yakından ve yerinde takib edecek, en doğru havadisleri en çabuk bir şekilde okurlarına verecektir Yakup Kadri İsminin kıymeti üstünde herkesin ittifakı vardı Büyük edibimiz en son eseri olan Sürgün Romanını gazetemize vermiştir Okurlarmnızı tatlı bir merakta bı- rakmak için mevzuunu İfşa etmek istemediğimiz bü eseri yeni şekli- mizin ilk günlerinden itibaren tef- rikaya başlryacağız. Hayat.. sen 2 Biliyormıydınız? Meşhur Pilevne muharebesinde bir ingiliz zabiti baştan nihayete kadar hazir bulunmuş, harikulâde cazib ve şimdiye kadar tarihimize geçmiyen birçok vakaların hikâ- siyle dolu bir eser yazmıştı. Bu e- serin müellifi Von Herbert, Pilev. nede harbden üç ingilizden tek yaşıyandır. Plevnede bir İngiliz zabiti isminde olan bu eseri ingilizce ast- lından tercüme ettirerek 29 ilk teş- rindn itibaren tefrikaya başlıyoruz ne güzelsin ! Daha ilk satırlardan itibaren her okuyanı merakla kavrıyacak olan bü- yük bir halk romanı. Bu sürükleyici romanı 29 - ilkteşrinden neşre başlıyoruz, itibaren STDENCOARRE TEL LA PD DEORL DTVAAACRLORP DNDDK ri B. Şükrü Kaya, Halk Pastisi ve Halkevi mensubları, Türk Hava Kuru- mu Başkanı B. Fuad Bulca, birçok mebaslar, Milli Müdafaa Vekâleti Ha. (Sonu $. inci sayfada) Solda Ferid Orbay, sağda Tevfik Aytan son uçuşlarından birine hazır vaziyette Dün toprağa verdiğimiz üç genç paraşütçü: Soldan sağa: İmad Akhun, Nureddin Mutlu ve Hikmet Özalpay Kabataş önlerinde Ordu şilebi Hamidiyeye çarpıb nasıl battı Dün akşam Kabataş önlerinde vuku bulan ve bir geminin batması iki kişinin ölümü ile neticelenen kazanım tafsilâtını dün haber vermiş- tim. Batan “Ordu” vapuru Başbakan İsmet İnönü'nün biraderi B. Ha- san Rıza Temelli'nindir ve iki bin rüsum tonajındadır. Gemi dün akşam saat ikide kö mür yüklü olduğu halde Zongul daktan limanımıza gelmiş ve tran- sit olarak İzmire gideceği için ku- manya almak üzere birkaç ssat li- manımızda kalması icab ettiğin- den Çıragan sarayı ile Çöp iskelesi arasında demirlemiştir. Akşam saat 8.20 de gemi İzmire git- mek üzere hareket etmiş ve ha den iki üç dakika sonra kaza vuku bul- Geminin baş tarafı orada bu«- muştur kunan Hamidiye mekteb gemimizin ö- nünden sıyrılıp geçerek Kızkulesine e- bir istikamete çevrilm ile Hamidiyenin © çılacak kıntı Almanyaya üç büyü vapur ısmarladık Karadeniz postaları için imal ettiri. lecek olup ön mukaveleleri evvelce im. ndan - V 1- tipl mukayeleleri dün müsteşar Kur. tarafından za edilmiş bulund! üç büyük geminin a: İktısad Vekâleti nan do imzlanmıştır. Krupp mümessili birincisi 1.9.1938, ikincisi 1.3-1930 ve üçüncüsü 1-6-1939 tarihlerinde teslim edilmiş bulunacak- lardır. (A.A) Bu gemilerden