25 Ekim 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Ekim 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

HER YERDE 5 KURUŞ PAZARTESİ 25 Birinci Teşrin 1937 'Tel; Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 ULU ADIMIZ, ANDIMIZDIR 18 inci Yü No, 5836 Yunan veîugdgiâv kurmay hevetleri bugün şehrimize gelivorlar Romen heyeti de bugün İstanbuldan hareket edecek İstanbul, 24 (Telefonla) — Yugoslavya ordusu genel kurmay başka- nı General Nediç beraberinde ikinci başkan ve harekât şubesi müdü generaller ile genel kurmaydan iki albay ve iki yüzbaşı ve kendisini Edirnede karşılıyan mihmandarları kurmay albay Mümtaz ve kurmay yüzbaşı İhsan olduğu halde bu sabah 10.22 de Sirkeci istasyonuna gel- Solda: Ekselans Samii Ankara garında, — Sağda: Başbakan Vekili B. Celâl Bayar ile beraber İran dış işler bakanı Ekselans Samii dün şehrimize geldi Dr.Rüştü Aras muhterem misafir şerefine hariciye köşkünde bir ziyafet verdi İran Dış işler bakanı Ekselans Samii, beraberlerinde İranın An- kara Büyük elçisi, Tahran büyük elçimiz, İranın Bükreş elçisi ve ma- iyetleri ve mihmandarları olduğu halde eksprese bağlanan hususi va- gönla dün sabah Ankaraya gelmiştir. Muhterem misafirimiz, İran ve türk bayrakları ile donatılmış olan istasyonda, Dış işler bakanı Dr. Rüştü Aras, Dış işler bakanlığı siyasi müsteşarı B. Numan Menemencioğlu, Ankara valisi ve belediye reisi B. Tandoğan, Garnizon kumandanı general Gökçe, Protokol şefi B. F. Ke- eci, Ankara merkez kumandanı Albay Demir, Emniyet Direktörü B. adri Aka, ve Afgan büyük elçisi ile İran ve Afgan elçilikleri ileri ge- lenleri tarafından karşılanmıştır. Askeri bir kıta selam resmini yapmış, mızıka İran ve istiklâl marşlarını çalmıştır. İstasyonun iç ve dışını doldu- - B ran kalabalık bir halk kütlesi muh- Lu —l. Iıj 3 terem misafirimizi alkışlamıştır. 29 ilkteşrinde yeni makinesinde 28 büyük sayfa çıkıyor Ziyaretler Ekselana Samli refakatinde İran Büyük Elçisi olduğu halde saat li de Cumhur Riyaseti köşküne giderek hu- susi defteri imza ve öğleden önce Dış- Fon Ribenlroı—) mişlerdir. İstasyon yugoslav ve türk bay- raklariyle süslenmişti. Yugoslav heyeti İstanbul vali ve belediye reisi Üstündağ, İstanbul komutan vekili General Osman Tufan, mer- kez kumandanı general İhsan Il- gaz, Yugoslavya jeneral konsolos ve konsoloshane erkânı tarafın- dan karşılanmıştır. Mızıkâ yugoslav ve istiklâl marşla- rını çalmış, askeri kıta ihtirâm resmini yapmıştır. General Nediç ve maiyeti doğruca Perapalas'a inmişlerdir. (Somu 3. üncü sayıfada) B. Metaksas Atinada Atina, 24 (ALA.) — Ankara seya - hatinden dönmekte olan başbakan — ve dış işler bakanı Bay Metaksas A - verof kruvazörü ile saat 16 da Falere muvasalat otmiş ve höükümet azâsı ve resmi makam sahibleri tarafından karşı- Tanmıştır. Kalabalık bir halk kütlesi baş- bakanı hararetle karşılamış ve kendisini otomobile kadar el üzerinde taşımıştır. Faler - Atina otomobil yolunun bü- Atatürk B.Samliiyi kabul etti Reisicumhur Atatürk dün İran Dış işler bakanı Ekselans Samii'yi kabul ederek kendisi ile uzun müddet görüşmüştür. Bu mülâkatta dış işler bakanı Dr. Rüştü Aras da hazır bu- Tunmuştur. Londraya FİLİSTİN'DE Tahrikler devam ediyor Kudüs, 24 (A. A.) — Tethişçilerin tahrikleri devam etmektedir. Müfritle- rin ruh haleti münferit suikastler şek- linde tezahür etmektedir, Evelki gece Goza civarında şimen« difer hattı üzerinde Üüç bomba bulun- muştur. Tel-aviv mezbahasında bir kaç el si- lâh sesi işitilmiştir. Hükümet tethişçi- letle mücadele etmektedir. Nablus'da altmiş kadar ev yağma edilmiştir. Şeriarın köylerinden birin- de yedi ev dinamitle berhava edilmiştir. Yerliler 90 kişilik bir polis kuvvetinin masrafını vermeğe mahküm edilmişler- dir. ü Şimdi Filistinde hemen bütün seya. hatler yalarz gündüzleri yapılmakta- dır. Geceleri demiryolu seyriseferleri tatil edilmiştir. Başlıca mühim yollar güneş battıktan sonra, devriye otamo- billeri müstesna olmak üzere bomboş- İşler Bakanı Tevfik Rüştü Arası, Baş- bakan vekili Celâl Bayarı ve B. M. Meclisi Reisi Abdülhalık Rendayı rzi- yaret etmişlerdir. Bu ziyaretler iade edilmiştir. Ekstelans Samii ve maiyeti öğle ye- meğini Ankarapalasta hususf surette yemişlerdir. Dış işler bakanımızın ziyafeti Dış İşler Bakanı Tevfik Rüştü A- ras dün akşam saat 20.30 da Hariciye köşkünde — muhterem — misafirimizin perefine bir ziyafet vermiş ve saat 22.30 da bu ziyareti bir suvare takib eylemiştir. Dr. Arasın nutku Dış İşler Bakanı Dr. Tevfik Rüştü Aras dün xziyafette aşağıdaki nutku göylemiştir: “— Bay Hariciye dostum, Ekselansınıza, gerek cumhuriyet hü- kümeti gerek kendi namıma en derin bir sevinçle, "Tüıklygve hoş geldiniz,, derim. Nazırt ve Aziz Büyük komşu ve dest memleketin hariciye nazırını muvasaletinden - beri ihata eden sıcak dostluk havası, türk milletini asil İran milletine kardeşçe muhabbetin içten gelen sami- mi bir tezahürüdür. İki milletin siyasi olgunluğu Bu muhabbet, tarihin verdiği dere- lerde menfaatlerinin e.nrettiği mukare- metleri lehindeki unsurları temyiz et- mesini bilen iki komşu milletin siyas? olgunluğunun bir nevi parlak delilidir. Ancak, bu mesud tekâmülü bu haki- kaâtin keşfini, bunca taman Türkiye ile İranı meşum sikleti 3'tında ezmiş olan ağır mirastan bizleri kurtararak tak'b edilecek yolu gösteren iki büyük şefe meydun değil miyiz? Şahinşah - Atatürk mülâkatını anış Bugün Türk - İran döstluğunu, ma- jeste Şahinşahın Türkiyeye yaptığı zi- (Sonu 5, inci sayfada) bağlıyan Hergün 712 sayfa he ftada bir i âve Yeni Ulus sade Ankara'nın de- ğgil, bütün memleketin fikir ve havadis gazetesi olacaktır. Yeni Ulus için fazla bir şey söylemi- yoruz. 29 ilkteşrinde çıkacak fevkalâde nüshasını gördükten sonra yeni Ulus'un nasıl çıkaca- ğı hakkında siz kendiniz en iyi kanaati elde edeceksiniz. Yakup Kadri En son eserini Ulus'a vermiştir. Bu roman edebiyat âlemimizde mühim bir hâdise olarak karşı- lanacaktır. Sürgün Yakub Kadri'nin en güzel eseridir Diğer romanlarımız: Plevnede bir İngilız zabiti Plevne müdafaasını anlatan bu eser herkos tarafından — merakla — okuna- caktır. Bu eser Nureddin Artam'ın kalemiyle ingilizce aslından ye çevrilmiştir.. Hayat.. sen ne güzelsin! Daha ilk satırlarından itibaren her'okuyanı merakla kavrıya- cak olan büyük bir halk romanı! türkçe- hareket etti Roma, 24 (A.A.) — Fon — Ribben- trop'un “hususi” riyareti sona ermiş ve kendisi tayyare ile Berline dönmüştür. Mumaileyhin hareketine sebeb olarak, salı günü Londra kârışmazlık komite- sinin toplantısında bulunması lüzumu ileri sürülmektedir, B. Fon Ribbentrop dün, yüksek fa- Şist şahsiyetleri ile temaslarda bulun- muştur, Bu temasların mevzuunun, İ- talya ve Almanyanın Londra komite- sinde alacakları tavır olduğu teeyyüd etmektedir. (Sonu J. üncü sayıfada) Dün ,_Anlmıada sonbahar at yarşlarının dördüncüsü Harbiye ile Ankara gücü arasındakitutbol maçını Ankara gücü kazan- mıştır. Istanbulda da İstanbul muhtelitiyle sekizler muhteliti arasında bir fatbal maçı _yapılmı;lır. Resmimiz dün at koşularını merakla seyreden süRARR AŞ | halkı gösteriyor. Spor haberlerimiz altıncı sayfadadır. l Dünkü spor hareketleri tür. İngiliz resmi memurları ve yahudi hiderleri ile birlikte beş bin kişi, kur- şunla yaralanarak ölen Filistin yabıur di maarif müfettişi yerlilerin cenaze merasiminde hâzır bulunmuştur. Şanghay'da taarruz Japonlar Şanghay'da şiddetli bir ta- arruza geçmişlerdir. Hangi tarafın hâ- kim olduğu henüz malüm değildir. Bir japon tayyaresi bir ingiliz müfrezesine bomba atmıştır. Tafsilât S inci sayıfa- mızdadır. Fıkra: îırık kanadlar Cumhuriyet bayramı için kanad ta- limi yapmağa çıkan beş yavru, hava kurbanlarımız azasına karıştılar. Acıla- rı gönlümüzün içindedir: 29 birimci teş- rinde her kanad sesi, bize onları hatır- Tatacaktır. Türk havacılığının fetih destanı i- çinde, yeni zamanların büyük şairi, on Tarın ismine ebedi mısralar ayıracaktır. Bugün beş yavrunun arkadaşlarına, fe- tih eserini daha büyük hizla tamamla- mak düşüyor. Kahramanca hayat, türk ananesi olmakta devam edecektir. Şan- lt vazifeler, ölümle göğüs göğüse, ve nihayet onu yenerek, başarılabilir. Bü tün asrın hükmüne ve iradesine rağmen hür olduksa, şeref ve gurur ile yaşryor Sak, aarkrmızın bu — fazileti yüzünden dir. Beş yeni kurbana karşı hakikl say« gimizi, kanadlarımızı birkaç »misli are tırarak göstermiş oluruz. Onların arka- daşları, gönlümüzün — ıstırabını kanad seslerinizle avutunuz| - Fatay tün boyunca, halk B. Metaksası şiddet- le alkışlamıştır. Atinada da Başbakana parlak bir kabul töreni yapılmıştır. Kıral Corç'un seyahati Atina, 24 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Kıral ikinci Corc, 29 ilkteşrinde batı Avrupa'sına hareket edecektir. Gazetelere göre, seyahat resmi olma- makla beraber, Majestenin ziyaret ede- ceği devlet reisleri ve bu memleketle- ri idare edenlerle temasta bulunması için firsat çıkması da imkânsız değildir. Gene bu gazetelere göre, kıral “Hel- las” ismindeki yunan vapuru ile Brendi- ziye gidecek ve Roma, Paris, Londrayı ziyaretten sonra ikinci teşrin sonlarında Atinaya dönecektir. yapılmıştır. ür e —ati 1