2 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

2 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

Behife V n Siyasi icmal: ilk tedbir olmak üzere Fransa bankasını millileştirmeğe kalkıştı. Fakat gerek Radikal Sosyalist: lerin kâfi miktarda radikal dü- Şünememelerinden ve gerek Fran- sız umum? efkârını bu radikal icraata henüz lüzumu kadar ha- zırlamamış - olmasından dolayı icabettiği kadar ileri gidemedi, yarım yamalak bir tedbir ile işi pamuk ipliğine bağlamak zaru- retinde kaldı. Sağ cenah partileri bundan derhal istifade ettiler. Fransa bankasında müdahhar altınlarını geri çekip ecnebi memleketlerine göndermek suretile frangın mes- nedini sarstılar, Leom Blum ka- binesini 24 saat evel frangın sa- Mbeti hakkında verdiği resmi temlinata rağmen parayı ister is- temez kıymetten düşürmeğe mec- bur ettiler. Paranın düşmesi ta- bif olarak büdçede cesim bir açık doğurdu ve kabineyi, su- kutuna yegâne sebep olan, o meşhur poz'unu ilân etmeğe, yani icraatında tevakkula muztar bıraktı. Bir kaç aydanberi ayni oyun (Knüüll “Şotan) kabinesine “karşı oynanıyor. Bundan da maksad tıpkı 1926 da olduğu gibi Ra- dikal Sosyalistleri halk cebhe- hesinden ayrılmağa ve sağ ce- naha müstenid bir milli ittihad kabinesi teşkil etmeğe icbar et- mektir. Para her taraftan ziyade Fran- sada herşeyin nâzımı ve hâkimi olduğu için frangın sukutu Ra- dikal Sosyalistlerden bir kısmını arkadaşlarından ayrı düşünmeğe ve fikren sağ cenah partilerine yanaşmağa sevketti. Bugün (Lil) de kongre mesaisini kapayacak olan Radikal Sosyalistler şimdi iki hizbe ayrılmış vaziyettedirler. Halk cephesine sadık kalmağa taraftar olanlar, halk cephesin- den.ayrılarak sağ cenaha müs- tenid bir milli ittihad kabinesi teşkili zaruretine kani olanlar.. Kongre mesaisine - başladığı zaman iftirakçılar fırkayı kendi fikirlerini kabule icbar edecek derecede kuvvetli görünüyorlardı. " Uzak olmakla beraber eğer , bu ihtimal tahakkuk ederse bu takdirde (Kamil Şotan) kabine- sinin düşmesi ve yerini gene Radikal Sosyalistlerin riyaset ede- ceği bir milli ittihad kabinesine terketmesi lâzım gelecektir. Böy- le bir ihtimalin tahakkuku şim- diki Fransız dış siyasetinde esas- h bir tebeddül vücude getirme- ğe, Fransayı İngiltere ile gittik- çe sıklaşmakta olan samimi mü- nasebetlerinden — uzaklaştırarak daha çok - İtalyaya doğru bir temayül göstermeğe sevkedebilir. Maamafih tekrar edelim: Bu ihtimal varid olmakla beraber çok uzaktır. Radikal Sosyalist fırkası Fransanın — teşkilâtı en kuvvetli partisidir ve bu itibar- la da şeflerine fazla derecede Mmerbuttur. Başta Heryo, Dala- diye ve mil Şotan olmak Üzere partinin bütün - şefleri ise halk cephesinin devamına taraf- görünmektedirler. Bundan dolayı parti kongresinin içtima ettiği (Lil) şehri partizanlarının Sağ cenaha daha ziyade meyyal Olmalarına rağmen kongreden #imdiki halk cephesi vaziyetinin Muhafazasını istilzam ettiren bir rar çıkması çok — kuvvetle Muhtemeldir. Bekliyelim. Hamdi Nüzhet ÇANÇAR —a sanm ı n İlân Babamız Hüseyin oğlu Bayram :;f"'nı verilen — bir kuponlu 837 numaralı 750 liralik tas- ye bonosu evdeki u'ak çocuk: ör tazafından imha edildiğini ve “Pyasının alınması için müra- SAAt edileceğini ilân ederiz. Aülesi Zehra ve çocukları İstanbul ANADOLU — | Macarlara 3 - O galip! Tekirdağlı da para meselesinden ihtilâf çıkarıb güreşmedi İstanbul, 1 (Hususi) — Macar takımı, İstanbul muhteliti - ile karşılaştı. Macar takımının An- karada aldığı neticeden sonra bu maça hem ehemmiyet verili- yor, hem de İstanbul muhteliti- nin iyi bir netice elde edeceği umuluyordu. Fakat vaziyet hiç hiç de öyle olmadı. Macar ta- kımı gayet güzel oynadı. Birinci devrede İstanbul müteaddid fır- satlar kaçırdı ve devreyi 1-0 mağlüp bitirdi. İkinci devrede Macarlar daha canlandılar. Bu- na mukabil İstanbul yorulmuş ve enerjisini kaybetmiş gibiydi, 2 gol dâha yiyerek 3-0 mağlüp oldu. Güreşler: Tekirdağlının, Mülâyim peh- livanın yarım saatte tuşla mağ- lüp ettiği Hindli pehlivanla gü- reşmesi mukarrerdi. Fakat Te- kird. istediği paranın — veril- mediğini ileri sürerek güreşten vazgeçti. Çin mütareke teklifini reddetti.. fikrinde olduğunu beyan ediyorlar. Pekin, 31 (ALA.) — Çin mem- basmdan gelen haberlerde Prens Tekin Nankinden müstakil olan eski Mon gol devletini yeniden meydana getir. miş olduğu bildirilmektedir. Pekin, 31 (A.A.) — Çin memba: larından alınan haberlere göre, Nu kindeki caki müstakil Mongol devleti. ni ihya eden Prens Teh, japonya ve Mançukonun yardımı ile teşekköl et miş olan yeni hükümetin vazifesi, barici Mongolistam komünizme karşı muhafaza etmek olduğunu beyan et miştir. Şanghay, 31 (AMA.) — Roy- ter muhabiri - beynelmilel imti- yazlı mıntakadan bildiriyor: Japon projektörlerinin göz ka- maştırıcı ziyası ve Japon maki- neli - tüfeklerinin. ölüm — saçan ateşleri altında 30 kişilik grup- larla 20 metre genişliğindeki bü: yük caddeyi geçmeğe tesebbüs eden Çin ölüm taburu 300 ki- şilik bir mevcudla müdafaa et- tiği Sapei antreposunu tahliye ederek sabah saat bir buçukta toplarile, tüfenklerile, yaralılarile beynelmilel imtiyazlı mıntakaya geçmiştir. İngiliz askerleri yaralıları der- hal tedavi altına almışlardır. Miktarı henüz malüm olmıyan ölüleri müstesna olmak üzere bütün Çin taburu bu dakikada imtiyazlı mıntakada bulunmak- tadır. Beraberlerinde getirdikleri yaralıların adedi 40 tır. Tabur kumandanı gözleri yaş- larla dolu olduğu halde bütün neferlerinin mevkilerini müdafaa ederek ölmek arzusunu göster. diklerini ve fakat, kendisi için yüksekten gelen emirlere itaat- sizlikte bulunma< imkânı olma- dığımı anlatmıştır. Filhakika tabur dün öğleden sonra kendisine antrepodan çe- kilerek silâhlarını İngiliz asker- lerine teslim etmesini ve imti- yazlı mıntakada nezaret altındâ kalmağa muvafakat etmelerini tebliğ. eden Mareşal *Şan-Kay- Şekin bir emri üzerine bu su- retle hareket etmiştir. Antrepo tahliye edilirken Ja- pon askerleri yalnız imtiyazlı mıntakâya geçen tabur efradına ateş açarak bunların bir çoğunu öldürmek ve 40 kadarını yara- lamakla iktifa etmemişler, fakat ayni zamanda AÂntrepo üzerine de şiddetli bir topçu ateşi tek- Sf eylemişlerdir. et Maçlar Uçok ve Doğanspor galib Pazar günü Alsancak stadında oldukça alâkalı spor temasları olmuş, Doğanspor takımı 4 - 2 göolle Demirspor takımını, Üçok- spor takımı da 3-2 golle Ya- manlarspor — takımını mağlüb etmişlerdir. Lik müsabakalarının arifesinde yapılan bu müsaba. kalar, umumi bakımdan çok faydalı olmuştur. Doğanspor takımı; oyunun ilk devresinde mağlüb vaziyete düş- müş, fakat çalışarak galibiyeti kazanmıştır. — Üçok - Yamanlar- spor takımları, eksik kadrolarla sahada yer almışlardır. İlk 20 dakikada Yamanlarspor takımı hâkim oynamış, hatta bir gol yapmıştır. Fakat bundan sonra hâkimiyeti ele alan Üçok- lular sağ ve soldan yaptıkları güzel akınlarla tarama oyunu 3-2 vaziyetinde bitirmişlerdir, Said, fevkalâde güzel — oyna- mıştır. Meclis Reisimiz ayrı ayrı teşekkürlemi sunarım. Ruznameye geçiyorum. Demiş, evvelâ riyaset divanı seçimi yapılmış, reis - vekillikle- rine B. Refet Canıtez (Bursa), Tevfik Fikret Sılay (Konya), Hilmi Uran (Seyhan), Büyük Millet Meclisi idare âmirliklerine de B. Halid Bayrak (Beyazıd), İrfan Ferid Alpaya (Mardin), Dr. Saim — Uzel — (Manisâ), riyaset divanı kâtipliklerine B. Ziya Gevher Etili — (Çanak- kale), Naşid Uluğ (Kütahya), Ali Zırh (Çoruh), Ali Muzaffer Gök- er (Konya), Kemal Ünal (Isparta), Cavid Ural (Niğde) seçilmiş- lerdir İrz düşmanı bir baba Gece vakti kızını kirletti İzmirin Değirmendere nahiye- sinde müthiş bir aile faciası ol- muştur, Tenekeci Sökeli İbrahim oğlu Ömer Hilmi, sarhoş olduk- tan sonra gece yarısı on dört yaşındaki kızı Zeynebi kirletmiş- tir. Zeynep, tecavüze Uğrayınca bağırmağa başlamış ve gece bekçisi feryada koşmuşsa da kı- zının namusuna göz koyan Ömer Hilmi, şeni arzusunu yerine ge- tirmiştir. Suçlu, hakkında tutulan tah- kikat evrakile bugün Adliyeye verilecektir. ÜZENERRL ŞA ANATMCCAELNR Ç ö Çin askerleri bütün silâblarile beraber mıntakaya — geçmiştir, Beraberlerinde 400 — tüfek, 24 hafif makineli tülek, Gağır ma- kineli tüfek bir çok sandık cep- hane ve elbiseler getirmişlerdir. Antrepo içinde yaralananlar- dan 20 neferi de sokağın şid- detli mitaralyöz ateşi altında olmasına rağmen beraberlerinde getirmişlerdir. Kumandan Sie Sun Yan, Ant. repodan en son olarak ayrılmış ve mıntakaya ağlıyarak gelmiştir. Bütün Çin askerleri silâhlarını İngiliz neferlerine teslim etmiş- lerdir. Mectuhlar derhal - İngiliz askeri hastanesine nakledilmiş ve yaralı olmıyanlar kamyonlar ve otomobillerle ateş sahasından uzaklaştırılınışlardır. nDT “BİŞARY Karşıyakada Namusa tecavüz yü- zünden çıkan vak'a Evelki gece saat 21 de Karşı- yakada Kemalpaşa caddesindeki esnaf kahvesinde bir vak'a ol- muş, Karşıyaka Ortaokulu tale- besinden Adullah, beş on para kazanmak için yanında çalıştığı kahveci B. Hakkıyı bıçakla sekiz yerinden ağır surette yarala- mıştır. Vak'anın sebebi namus mes- elesidir. Abdullah, fakir bir ço cuktur ve Ortamektebin son sı- nıfındadır. Mektebten çıktıktan sonra bu kahvede çalışıyordu. B. Hakkı, evelce Alaybeyinde kahveci idi. Osman adında bi- rini öldürmüş, mahkümiyetini ikmal ederek hapishaneden çık- mıştır. Kahvede çalışan talebe Abdullaha ikide birde sataşan, çirkin tekliflerde bulunan Hak- kının bu hareketlerinden hiddet- lenen Abdullah evelki akşam ona bir sandalya atmış, kahve- de bulunan halk, araya girerek kavgayı yatıştırmıştır. Hakkı, evine yemeğe gidib tekrar kahveye geldiği vakit evinden aldığı tabancayı Ab- dullaha göstermiş: — Bu akşam dediğimi yap- Sözlerile onu tehdidde bulun muş, bunun üzerine Adullah: — Al öyle ise.... Demiş, yanındaki bıçağı Hak- kının vücudüne batırıp — çıkar- mağa başlamış ve sekiz yerin- den yaraladıktan sonra kaç. mıiştir. Hakkı, yaralı - olduğu halde koşarak eczahaneye var- mış, kan kaybettiği için yere düşmüştür. Bir araba ile derhal oradan kaldırılan Hakkı hasta- haneye götürülmüş, Abdullah ta tutulmtştur. Kumar Meğer o da bunu oynarmış Geçenlerde Şahab adında bir adam, Kemer karakoluna mü- racaat ederek bazı kumarbazlar tarafından aldatıldığını ve altmış liradan ibaret olan parasının kumarda alındığını bildirmiş ve ikinci Sulhceza mahkemesindeki duruşması yapılmıstı. Şahab, hiç kumar oynama- dığını ve kâğıdları bile tanıma- dığını - söyliyerek Kemerde kah- veci Turan Ali ve Bekir ile bazı şahısları birer birer güstererek haklarında davacı olduğunu id- dia eylemişti. İkinci Sulhceza hâkimi Bay Naci Erol, bu davada hem suç- lu, hem de müşteki olan Şaha- bın vaziyetini tetkik ederek ba- zı noktalar meydana çıkarmış ve tedarik ettirdiği bir deste iskam- bil kâğıdını Şahaba göstererek: — Şu kâğıdları ayır bakalım? Diye işaret etmiş, o da: — Buna papaz derderler, pa- paz papazı alır, şu oğlan da kızı kaçırır. Diye cevab vermişti. Sanki hiç oyun oynamamış gibi tavırlar takınan Şahabın da bu oyunu oynadığı şahidlerin de ifadesile anlaşılmıştır. Mahkeme, derin incelemeler- den sonra, kahveci Bekir ve Tu- ran Alinin beraetlerine diğer suçluların para cezasile tecziye- lerine karar vermiştir. Dikilide bir cinayet Zeytin toplama meselesinden çıkan kavga Dikili kazasında Kıratlı köyün: de bir cinayet olmuştur. İrfan oğlu Kemal Kırgör, — Kemente köyü halkından Mustafa — oğlu Ali Keskini zeytin — toplama meselesinden aralarından çıkan İncir ve üzüm satı Z Veti şlı hararetli oldu Almanya K. dairesi incir için idhal müsaadesi verdi. Almanya piyasasından mühim miktarda incir siparişi gelmiştir. Şimdiye kadar, Almanya kon- trol dairesi, diğer mahsuller için olduğu gibi Türkiye incir- leri için de ithal müsaadesi vermemekte idi. Son zamanda müsaade vermeğe başlamıştır. Almanya piyasası bilhassa adi nevi incirlerimize talibtir. Piya- sada adi irler üzerinde derhal mühim miktarda muamele olmağa başlamış ve bu nevi incir fiatlerinde bir yükseliş ol- muştur. Bu nevi incirler, piya- sada mühim bir stok teşkiü etmekte idi. Cumhuriyet bayramında Borsa kapalı olduğu halde ihracatçılar, aldıkları siparişleri yerine getir- mek için üzüm simsarlarının mağazalarından 2000 çaval üzüm almışlar ve bunların satışını dün Borsada kaydettirmişlerdir. Dün üzüm satışları da epey hararetli olmuştur, Gayri menkul malların satış artırma ilamı İzmir ikinci icra memurluğundan: Açık artırma ile paraya çevrilecek gayri menkulün İki haneden borçlunun hissesi Dosya No, 937/4408 ne olduğu Gayri menkulün bulunduğu mevkü; mahallesi, sokağı numarası, Takdir olunan kıymet 112 No. evin (700) 284 No. evin Tiradır. Artırmanın yapılacağı yer, 7-12-937 22-12-937 — İzmir ikinci icra memurlu- ğundan: Açık artırma ile paraya çev- rilecek gayri menkulün ne olduğu: 1 — Balçova ılıca köprüsü ve| İnciraltı mevkine kâin şarkan tarik ve garben sahibi senet tar- lası şimalen tarikiââm ve cenu- ben Araboğlu Petro iken Boya- cıoğlu Andon ve bazan Aaraoğlu İstelyo bağlarile mahdud maa kule portakal bahçesinin sekiz hissede üç hissesi, 2 — Balçova ılıca köprü mev künde şarkan tarikiam garben ilıca çayı şimalen sahibi senet cenuben Araboğlu Petro iken Boyacıoğlu Andon ve bazan Araboğlu İstelyo bağlarile mah- dut tarlanın onaltı hisse itibarile yedi hissesi, Açık artırma suretile satılığa çıkarıldı. Birinci artırması 8/12/ 937 tarihine müsadif Çarşamba günü saat 14te dairemizde icra edilecektir. Bu artırmada yüzde yetmiş beşi nisbetinde bedel verildiği surette en çok artırana ihale edilecek aksi halde en çok artıranın taahhüdü baki kalmak şartile ikinci artırması 23/12/937 tarihine müsadif Perşembe günü saat 14 te yine dairemizde icra edilecektir. 2280numaralı kanun ahkâmına tevfikan bedel veril- memiş bulunmasına göre bu ar- tırmada en çok bedel verenin üstün ihale edilecektir. Şartna- meler 20/11/937 tarihinden itiba- ren berkesin görebilmesi - için açıktır. İşbu gayri menkulât üze- rind hak talebinde bulunanlar ellerindeki resmi vesaikle bir- likte ve 20 gün içinde müraca- atları lâzımdır. Aksi halde hak- ları tapu sicillince malüm olma- dıkça paylaşmadan — hariç kala- caklardır. Yüzde iki buçuk dek lâliye ve tapu harcı müşteriye aittir. müzayedeye iştirak eden- ler şartnameyi görmüş ve lüzumlu malümatı almış ve bütün vecaibi kabul etmiş ad ve itibar olu- nurlar. Yüzde yedi buçuk temi- nat ibrazı lâzımdır. Daha fazla malümat almakt istiyenler 937/ 4740 dosya ile münadiye müra- eratları lüzumu ilân olunur. 3845 aa sarezaarzan MzE LA TT v ee Ku ma kavga neticesinde bacağından ağır surette yaralamış ve — Ali Keskin Fazla kan kaybederek ölmüştür. Katil Kemal kaçmışsa da Jandarmalar tarafından takip edilerek — yakalanmış, Adliyeye verilmiştir. y seğsb sğamlo İuşşsir nab gün, Salı Çarşamba 14 - ikinci Süvari Morhane 112 284 (1500) saat 14 birinci artırma Madde 1 — İşbu gayri men- kulün artırma şartnamesi 23-11. 937 tarihinden itibaren 4498 numara ile 2 inci icra dairesi nin muayyen numarasında her kesin görebilmesi için açıktır. İlânda yazılı olanlardan fazla malümat almak istiyenler işbu şartnameye ve 4498 dosya nu- marasile ve memuriyetimize mü- racaat etmelidir 2 — Artırmaya iştirak için yukarıda yazılı kıymetin W 75 nispetinde pey akçesi veya millt bir bankanın teminat mektubu tevdi edilecektir. 3 — İpotek sahibi alacaklı- larla diğer alâkadarların ve ir« tifak sahiplerinin menkul üzerin- deki haklarını hususile faiz ve masrafa dair olan iddialarımı — işbu ilân tarihinden itibaren 20 gün içinde evrakı Müsbitelerile birlikte memuriyetimize bildirme- leri icap eder. Aksi halde hak: ları tapu sicilile sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar, ; 4 — Gösterilen ğünde artır. maya iştirak artırma şartnamesini okumuş ve lüzumlu malümat almış ve bunları tama- men kabul etmiş ad ve itibar olunurlar. 5$ — Tayin edilen zamanda gayri menkul üç defa bağırıl. dıktan sonra en çok artıran» ihale edilir. Ancak artırma be deli muhammen kıymetin *6 75 nj bulmaz veya satış istiyenin ala- cağına rüchani olan diğer ala; caklılar bulunup da bedel bus — lanların o gayri menkul — ile te- min edilmiş alacaklarının mec- muundan fazlaya çıkmazsa en çok artıranın teahhüdü baki kal- mak üzere artırma 15 gün daha temdid ve 15 inci günü ayni saatte yapılacak artırma da be- deli satış istiyenin alacağına rüc- hani olan diğer alacaklıların o gayri menkul ile temin edilmiş alacakları mecmuundan fazlaya çıkmak şartile en çok artırana ihale edilir. Böyle bir bedel el de edilmezse ihale yapılmaz, Ve satış talebi düşer. 6 — Üzerine ihale olunan müşteri ihale bedelini vermezse iera kanununun 133 üncü mad- deşi tatbik olunur. edenler