3 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

3 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl No. 7347 Teşrinisani 937 Atatürkün nutku Büyük Şefimiz dün Kamutayın beşinci devresinin öçüncü yılım açtı. Atatürkün bu münasebetle millet vekillerine, bütün millete ve nihayet bütün dünyaya hitaben irad - ewiği Butku karilerimiz düakü Anadoluda mutlaka ve dikkatle okumuşlardır. Açılış mutuklarının — daima mera- sime — kaçan dışanda ve yüksekte kalan bu nutuk ânkılâb hayatımızda bir dönüm nok tesi teşkil odecek kadar hayati bir ehemmiyete maliktir. Şefimizin en büyük bir isabetle izah ve bulâsa etmiş oldukları gibi #küvvetin € kaynağı Türk mil- leti,, olduğu için onun hükümetine taallük eden çalışma. hedeflerinin ayni zamanda bütün Türk milletinin de çalışma hedeflerinden başka — bir edilemezdi. Bu itibarla Cumhur Başkanımızın nutku yalaız hükümetin değil, bütün faaliyet programını umumi anahatlarile ifade eden bir “milli ilade,, mabiyetini almaktadır. Zaten yalsız. bükümetin değil, bütün bir milletin de en yüksek Şefi ve hepi- mizin en büyüğü olmak itibarile Atatürkün nutku ancak böyle olar bilirdi. Büyük Reisicumhurumuz milletçe ve hükümetçe çalışma preosiblerimizi bilharta nutkunun sonunda — ölmez bir vecize ile ne güzel hulâsa ediyor. lar. Diyorlar ki: *Dünyaca malüm olmuştur ki bizim devlet idaresindeki ana programımız - Camhuriyet Halk Paztisi programıdır. Bunun kapladığı Preusipler idarede — vo siyasette bizi aydınlatıcı — anahatlardır. Fakat bu premsipleri gökten indiği sanılan kitab- Tarın doğmalarile asla bir tatmamalıdır. Biz ilhkamlarımızı gökten ve gaipten değil doğrudan doğ- ruya hayattan almış bulunu- yoruz. Bizim yolumuzu çizen, içinde yaşadığımız yurd bağ- rından çıktığımız Türk mil- leti ve bir de milletler tari- hinin binbir facla ve ıstırab kaydeden yapraklarından çı- kardığımız neticelerdir. Elimizdeki programın ruhu, bizi| yalmız bir kisım vatandaşla alâkalı kılmaktan meneder. Biz bütün Türk milletinin hadimiyiz.,, Bu cümlelerden yalmız bir hü. kümetin, bir partinin doğil bütün bir milletin faaliyet programına csas olan anaprensibi en yüksek, en iha- talı bir şekilde canlandırmaktadırlar, Yokarıda işaret ettiğimiz gibi En Büyüğümüz bu defa hükümetçe yapılması matlâb olan yalnız çu veya bu noktalara temas etmekle kalma. miş siyasi, içtimai ve iktsadi varlı- Çımızi ihata edan geniş bir çerçeva içinde her şeyimizi aydınlatmıştır. Bo nutukta kısa kısa cümlelerle Bemas ; Göğlen (anilli varlığınınmi her moktasını teşrih edebilmek için böyle Bündelik makalelerin samimiyeti çok dar kulır, Ona cildler tahsls etmek Tüzımdır. Hükümetimizin, yalmz hüküme- timizin değil bütün balkımızın çalışı a hedeflerini çizen bu mutukta Milletçe kalkınmak, en büyük bir Tefaha ermek için yapmıya mubtaç Olduğumuz bütün noktalara, — başvur Tuya mecbur kalacağız bütün tede lere İşaret edilmiştir. Atatürk ziraat siyasetimizden bahis buyururkeu ba siyasotin anatemeli Slan #çiftçiyi toprak sabibi etmek,, Tumuma de mükai bir şekilde İşa. ':_ıhu,uıpıı.ı Evet çiftçiyi top: sahibi edeceğiz. Fakat ayni ea Tande “o toprağı bölünmez bir hale,, tokarek yarın gene çiftçinin elinden ""'-ı-ııı. büyük çiftlik sahiblerinin l.ı Beçmesine mani olacak tedbir de beraber alacağız. ika yardun bir çok nokta- :;"' topraksız yaşıyan Türk çiftçi. terfih etmek için bundan daha î____'* Yol, bir çara- bulunmasına tepı Yoktar. Nihayet Türk çif tçisi ağ'na “ebediyen,, aahib olduktan icab edemse bükümetin yardı. Onu sürecek vesite yani hay- onu üçüncü sahifede - dar çerçevesinden çok gey olimyacağına şöpbe z ile Hırgnn sıbıhıırı çıkar, siyasal gazetedir L DST ST Brüksel konferansı bugün saat İl de toplanıyor Konferansı, Amerika Başdelegesı açacaktır. 19 Devlet iştirak ediyor Brüksel, 2 (Radyo) — İngi- | GT EEELAREZE Brükselden bir görünüş B. Tatareskonun mühim beyanatı Romanyada 30 silâh fabrikası faaliyet halinde Balkan Misakı, Balkanlarda sulh ve musalemetı takviye etmiştir. M. Talnresko Bükreş, 2 (Radyo) —Roman- ya Başvekili B, Tataresko; bu- gün toplanan Liberal partisinin senelik kongresinde mühim be- yanatta bulünmuş — ve - iktidar mevküne geçtiği gündenberi ya- pılan işler etrafında izahat ver- miştir. Tataresko; Romanyanın, 1933 ne kadar alınan - ted- normal bir. hale geldi- ğini, sulha hizmet için komşu- larından başka, Fransa, Polonya, Rusya ve Almanya ile dostluk muahedeleri akdetmiş olduğunu, - Sonu sekizinci sahifede - Ne oluyor? Izmirde de şatlar üzerinde mallar b Denizyolları idaresi taciri muh- temel zarardan ekliyor! kurtarmalıdır. İzmir limanından bir görünüş Sahillerimiz arasında —vapür se ferlerinin ihtliyacı karşılıyamadığını ve malların — sevkedilemiyerek iskelelar. de kaldığını — yazmış, — alükadarların nazarı dikkatini celbetmiştik. Nihayet İsmirde de ayni derd patlak “ver miştir. Akdığımız — malümata: göre; dün get üzerinde — yığılmış mallar, İstan, £bula sevkedilmek üzere vapur bekli. yor. Hem de bu mallar bir baf tadır şatlar üzerinde.. Her dofasında vapu. ran bordasına — yanaştırılıyor; - fakat ya Mersin hattından dolü gelen vi pourda yor bulamıyarik kalıyor veya hud da evelki gün olduğu gibi vapa. ran hareket saati gelip çatarak sev. » Sonu sekizinci sahifede - tere Hariciye Nazırı B. Eden ile Fransa Hariciye Nazırı B. Delbos, Rusya Hariciye Nazırı B. Litvinof ve İtalya murahhası Kont Alodbrandi, 9lar konfe- ransına iştirak eylemek üzere bugün buraya gelmişlerdir. Brüksel, 2 (Radyo)— Çin: Ja- pon ihtilâfını tetkik edecek olan konferans, yarın (bugün) sabah saat 11 de akademiler sarayında toplanacaktır. Bu konferansa 19 devletin delegasyonları iştirak edecektir. Japonya ve Almanya, konfe- ransa iştirak — etmemişlerdir. Belçika kabinesinin henüz te- şekkül etmemiş olmasından do- - Sonu sekizinci sahifede - Teşekkür On iki sahife olarak ve yepyeni || bir şekilde intişarımız üzerine, yük- sek bir meslektaşlık sevgisile bizi tebrik etmek mezaket vo kadirşinas. lığında bulunan memleketin en bü- yük gözetesi - “Cumhuriyet,, refiki- mize teşekkürlerimizi sunarız. Modaalinazak talebe İmtihan neticesi anlaşıldı İzmir Talebe Yurduna - ücretleri C H. Partisi tarafından verilmek üzere kaydedilecek telebe için açılan banında kazananlar tes Banların isimlerini ve namzed numaralarını yazıyoruz: 9 Kemal Alatay, 16 Fuat Ber- beroğlu, 23 Ömer Vedat Belli, 28 Hazım Yücebaş, 49 Ayşe Meftune Girgin, 56 İhsan Akın, 57 Muradiye Sümer, 77 Faruk Abacı, 81 Ali Çakın, 92 Muzaf- fer Ulusoy, 99 Hüseyin Zinnur Rullas, 107 Hidayet İlgar, 109 Emlne Eriş, 114 Baki Yeşilova, 117 Salahattin Özalp, 121 Ta- lat Aka, 129 İbrahim Akınsal, 130 Recep Erol, 131 Nasıh Batı Namlı, 137 Hasan Özen, 139 Kemal Duran Mükâfatlı bü yük müsabaka Anadolu Size alâkalı bir . mevzu veriyor Gazetemizde şimdiye ka- dar görülmemiş şekilde ve fevkalâde bir müsabaka açı- yoruz. Müsabakamız, en meraklı on iki gabita / yak'asından mürekkepı tir, Gayet metaklı ve esrarengiz olan bu ou iki vak'a birer muam. madır.. Karilerimiz bu — vak'alart oku- makla höş vakit geçirecekler, mu. ammayı çözmekle de faydalı' bir zihnf mümarese yapacaklardır. Egıın.». Zihin mümaresesi va mükâfat,.. Tıı/.ııld! beşinci sahifemizde — ’J.Eî.m 21716 Balkan Kurmayları mühim karar- Jar verdiler İspanya harbi Ihtilâlciler, Mayorkaya asker çıkarıyorlar Çıkarılan kavvetler arasında İtalyan gönüllülerin dahulundugu söyleniyor. Paris, 2 (Radyo)— İhtilâlciler Mayorka adasına asker çıkar- makta devam ediyorlar. Bu kuv- vetler ya Valânsiyaya veyahud da Katalonyaya karşı yapılacak taarruzda bulunacaklardır. Bu kuvvetler arasında İtalyan gönüllülerinin de bulunduğu söy- leniyor. Paris, 2 (Radyo) — Cumhuri- yetci İspanya hükümet merkezl- nin Barselona nakledilmesi de- layısile bütün resmi devair Bar selona taşınmıştır. Alâkadarların verdiği habere göre, bu hafta da Parlâmento nakledilecektir. - Sonu sekizinci sahifede « (Mesacero) nun mühim bir makalesi 1915 de İtalyaya İzmiri vadetmişlermişi!.. Italyanın, Almanyaya avukatlık ettiği hakkındakı sozler, asabiyet uyandırdı. M. Roma, 2 (Radyo) — MW cero gazetesinin, İtalya Hariciye Nezâretinin — naşiri efkârı - olan Enformasyona Diplomatike ga- zetesinden bir Mussolim i İ naklen — aldığı ilirlede. aşllror Bi “İngiltere Huriciye Nazırı B. Eden, Avam kamarasında irad ettiği bir nutukta nemiştir ki: “İtalya; müstemleke talebinde AÂlmanyanın avukatlığımı yapinışa malıdır. Zira kendisi de, umumt barbden sonra hayli yerler ak mış, son zamanlarda da Habe- şistamı ele geçirmiştir. İngiltere, müstemlekeleri mua- hedelerle almış bulunduğu için, bunları iade edemez. Aksi tak- dirde, muahedelerin ihlâline yol açılmış olur.,, B. Edenin bu sözlerine hayret etmemek mümkün değildir. Zira İtalya, umumi harpten sonra Av. rupada arazi aldı ise, buna istih- kak kesbetmiştir. Müstemleke- - Sonu sekizinci sahifede - Ni NNN Pa Bir yolcu tayyaremiz Ka- ramülselde düstü Feci hâdise, büyük teessür uyan- dırdı, pilot Ekremı râsıd öldüler İetanbul, 2 (Hususi) — Deylet Deşlet Bavayollarına ai (Can) adındaki — yolcu tayyaresi, Ankaradan Ulus gazetesinin ikinci tab'ını alarak İstanbula gelirken, Karamürselin Balçık köyü ile Kırıkban arasında gayet kesif bir #i — tabaka: sna rastlamıştır. Tayyare, İzmit üzerinde uçarken tayyareciler, telsizle vaziyetlerini anlat. mışlar ve Karamürsele inmek istemişlerse de Sılacık köyü civarındaki dağ- lardan birine çarpmışlardır. Pilot Ekrem, foci - büdiseden bir saat sonra ölmüştür. Rüsd — Sami ite, Hidise, gecek burada ve gerekse Ankarada büyük bir tcessür parçalanmıştan oyandırmmıştır. Teyyarceilerin cenazeleri, Filot Ekrem İzmi: yarın (bugür) ihtifalle kaldımlacaktır.