7 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

7 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

ge Yirmi yedinci yıl No. 7351 Pazar 7 Teşrinisani 937 S Hergün sabahları Haa çıkar, siyasal gııelo r EDA ıam_m DNSN DA Hükümetin icraat programı genışür Yunan hükümeti Atatürkün doğduğu evi Parti grubu, dün Başvekilimizin riyasetir toplandı Programın esas hatları, Atatürkün direktiflerini yerine getirmektir. Başvekilimiz; Büyük Millet Meclisinin yarınki toplantısında, hükü- metin icraat programı hakkında izahat vereceklerdir. Komünizme karşı mücadele Geçen sene Almanya ile japonya amada kendi memleketlerinde ve icabı halinde dünyada komünizme müştereken karşı koymak için bir muabede imsalanmıştı. Son telgraflar bu muabedeye — İtalyanın da iltihak etmeğe karar verdiğini ve hatta Al. manların Londra sefiri Von (Riben: troppun Romada yapılacak olan bu imza merasiminde bazır bulunmak üzere Londradan - tayyare ile İtalya payitahtına hareket ettiğini haber vermektedirler. Eğer bu imza keyfiyeti tahakkuk edecek olursa İtalya bununla yeni bir şey yapmış — olmayacak, seneler. denberi esasen ve fi ilea mevcud olan bir vaziyeti ahden de tesrik etmiş olacaktır. Hepimiz biliriz ki faşizm — deni. len ve bugün artık ideğlojisi yapıla- zak bir fikir haline, bir akide şekli Be ilrağ edilmiş olan hareket aslın. Ma-ve Beasaan yalizme karşı orta ıınıhll Dir aksülür. melinden başka bir şey değildir. Eaki bir sosyalist olan bugünkü faşizmin şefi 1922 de Ciyolettinin fazla liberal —siyaseti yüzünden İtal. yan ameleleri fabrikaları işgale ve kendi mamlarına idareye buşladıkları devirlerde bu müfrit harekete karşı koymak maksadile ve sermayedarla- na yardımı ile Şimdiki faşizmin öna- smnı kurmuş Ve zamanı bir az müsidi bulunca Roma üzerine yürüyerek ik» tidar mevkini —xorla İşgal etmiştir. O gündenberi faşizm komünizm — ile tam bir mücadele halindedir. Bununla beraber — geçen scneyo gelinceye kadar bu mücadele İtalya- Din, menlaati istilsam ettirince Sove yet Rusya ile bir mukarenet siyaseti daha eri giderek bu hükümetle bir dost luk ve ademi tecarüz — misakı “imza etmesine mani — olmamıştır. — Yalvız geçen — senedir ki İtalya, Habeşistan seferini müteakıb Avrupada düştüğü infirad vaziyetinden kurtulmak için talihini ister istemez Almanya - ile teşrik etmek zaruretinde kalınca Ak manyanın telâkkisine Lâbi olarak ko. münizm düşmanlığını aleniyyete vur. muş Ve © zamandanberi — İtalyan res mf ricalinin dilinde komünizm aleyh- tarlıği mühim bir mevki işgal etmeğe başlamıştır. — Hatta bir aralık geçen sane Almanya ile japonya — arasında komünizme karşı mücadele — muahe- desi imza edildiği devirlerde — İtalya. mn da buna iştirak edeceği mevzuu Bahs olmuş, japonlarla İtalyanlar arar smda bir müddot müzakereler cere- yan etmiş ve sonra ber nedense bu leşebbüz yarı yolda kalmıştı. O devirlerde Romr-Berlin mih- Veri bugünkü salâbetini henüz iktisab €tmemiş bulunuyor, muayyen bir kaç Meselo üzerinde uyuşmuş olan İtalya ile Almanya bir çok - işlerde biribir- yan bakmak vaziyetine düşü- Yorlardı. Bu vaziyet geçen seneden- Beri oldukça değişti. İtalyanlar bir Sok işlerde ve bilhassa merkezi Av TUyG metelelerinde Almanlar lehinde Kendi hesablarına - tehlikeli fedakâr. '""' yapmak — zaruretinde kaldılar. Bu fodakârlıklar Roma-Berlin mihvo Tinin bir kat daha — sağlamlaşmasına :-dıı ettiği gibi İtalyanın umumi YSt sabasında hemen hemen ta: * Sonu sekizinci sahifede « Ankara, 6 (Hussi) —Bugün, Asbaşkan Hasan Sakanın riyase- tinde toplanan Parti grubunda, hükümetin icraat program hak- kında izahat vermiş ve program- daki esas hatların, Atatürkün Mecliste irad buyurdukları — nu- tukta işaret ettikleri direktifleri yerine getirmek olduğu bildiri- miştir. Proğratsın “tatbik plâm; 70 sahifeyi bülm-ktadır. Bu prog- ram, Pazartesi günü (yarın) top- lanacak olan Kamutayda okuna- caktır. Başvekil B.Celâl Bayer Japonya resmen harkb ilânına hazırlanıyor Başvekilimiz B. Celâ, Bayar, icraat prograâmı etrafındaMecliste izahat vereceklerdir. Alâkadar mshafilde söylendiği- ne göre, hükümetin icraat pro- gramı, gayet geniş ve memle- kettea yapılacak büyük işler hak- kında esaslı noktaları ihtiva et- mek edir. Hükümetin icraat programı sabırsızlıkla beklenmektedir. Ankara, 6 (A.A.) — Cumhu- riyet Halk Partisi Kamutay gru- bu bugün (6/11/937) saat 10,30 da Trabzon mebusu Hasan Sa- kanın başkanlığ nda toplandı. Söz alan Başvekil Celâl Ba- yar sürekli alkışlarla - kürsüye gelerek 8/11/937 Pazartesi gü- vü B. M. Meclisinde yeni kabi- Kızılhaç teşLılatı, ( Nan!ao) nun şimalinde nenin programı hakkında yapa- bitaraf bir mıntaka tesisine muvaffk oldu. Bulgar krali Bir tror mi yaptı.. Bulgar kralı Boris Londra, 6 ( Radyo ) — Ayni zamanda meşhur bir. makinist olan Bulgar kralı Boris; bugün, Odçon istasyonundan kalkan do- kuz vagonluk — bir trenin loko- motifine geçerek — makinistliği almış ve treni, 80 kilometre sü- ratle yürüterek, Bestley istasyo- nuna kaâdar götürmüştür. Beledıye reisi Dr. B. Behçet Uz © (Radyo) — japonlar; Potung için mevzi almışlardı Soçeo m otakasındı ilerlemekirdir. Bu harel gebhesi — hai katdat da, Şanghay omumt bir taartuz — bazı dukları ılnııvuı göre; Fransız alinde, bitaraf bir çin müspet — beticeler . Bu mintaca, büyünler. İ ) Ankeloyu işgal eyle. mişlerdir. Bu şehir, müstahketn bir mevkidir. Faria, 6 (Radyo) — 'Tokyodan bildiriliyor: jİsponya parlâmentosunda — ve er- kâmbarbiye dajresinde büyük bir fa. aliyet müşahede — edilmektedir. — Alâ- kadar mebafil, japonyanın, Çina ree men hesb ilân edeceğini bildiri- yorlar, Berlin, 6 (Radyoj) — - Çin Cum hürreisi — Şan-KayŞek, Berline Şan Nikovanlag isminde bir kumandan göndermiştir. Ba — münasebetle — B. Hatlema, jsponya ile Çioi barıştırmar Bi kabul eniği hakkında bir şayia çıkmış ise de, alakadar makamattan teyid edilmemektedir. Dün Avrupa tetkik Se- yahatinden döndü Belediye reisi, gazetemize beyanatta bu- lundu. Seyahati hakkında yarın Şehir Meclisinde izahat verecek Bir buçak aydanberi Avrupanın muhtelif memleketlerinde çebircilik totkikleri yapan belediye reisi Dr. B. Behçet Üz, dün İtalyan bandıralı Briyani vapuru ile Fiyomeden şehrimi x8 gelmiş, vrpurda vali B. F. Cüleç, Müstahkem Mevki Komutanı Göneral Rasim Aktug, Şehir Meclisi azat, belediye erkânı ve bir çok dostlarile gazeteciler tarafından karşılanmıştır, Bdediyo reisile bü - tetkik soya- batine İştirak eden belediye başmüs hendisi B. Cahid de birzlikto İzmire dönmüştür. Müheadis B. Hurşid, Tstanbula MHW reisinin Avrupa tetkik ıyıhılı. I.mıd. inşa edilecek bele- diye sarayı, büyük hal, çehir garajı, çocuk hastanesi , vesaire gibi şehrin mühim ihtiyaçlarımı karşılıyacak mü. enseselerin plân ve projelerini tetkik etmek ve muhtelif memleketlerde bunların en mödern ve mükemmelle. rini görmek, şehrin diğer işlerinin balkıu lebine ne sprotle görüldüğü ve intaç edildiği noktalarındâa — çok faydalp ölmü, — Sonu 5 inci sahifede — cağı — beya atın ana — hi üzerinde Parti grubuna izahat verdi. Bundan sanra — söz alan — bazı hatiplerin yeni kabinenin prog- ramına ait beyanatı dinledikten sonra umuml — h“yet yüksek te- ve ittifakla Başvekilin beya atını tasvip etti. ——— Alman donanması Gaeıa limanında toplanıyo! 6 (Radyo) — İtalyanın anna, büyük bir Alman torpilosa ile 4 destroyer - gelmiştir. Daha bir miktir Alman barb gemisi beklenmektedir. Alman donanmasının — Gectada toplanma na ehemmiyet veriliyor. Roma-Berlin mih: zahürat Nazırı B. Göbels mü- him bir söylev verdi Berlin, 6 (Radyo) — Almanya Propaganda Nazırı B. Göbels, Almanya - İtalya münasebatın- dan bahsederek - beyanatta bu- lunmuş, Almanya harici siyase- tinin kat'iyen Nasyonalist oldu- ğunu bildirmiş ve demiştir ki:; — Bütün dünyanın geçirdiği karışıklıklar içinde — İtalya - Al- manya mükemmel suretto anlaş- mışlardır. Her türlü sözlere rağmen bu- gün Roma - Berlin mihveri bu iki millete birlik yermiştir. Ay- rılmaları imkânsızdır. B. Göbels sözünü şu suretle itirmiştir: — Eğer Avrupada tehlikenin önüne geçilmek - isteniyorsa Al- manya ve İtalyanın Avrupa muvazenesindeki - mühim yerleri ayrılmalıdır ROMADA Komünistlik aleyhine imzalanan Hünahedenin metni ve bu husustaki 8 isei sahifemizdedir. talsilât kendisine bağışladı Bu hususta bir kanun çıkmış ve Atina sefarethanemize, malümat verilmiştir Atatürkün Selânikteki evi İstanbul 6 (Hususi) — Atinadan haber veriliyor; Yanan hüsümeti, neşrettiği yeni bir kanunla, Se.ânikte. Atatürkün doğduğu evi kendilerine hediye etmiştir. Bu kanun resmi gaze- tede intişar etmiş ve sefaretimize de bildirilmiştir Ankara Harbiye okulunda mesut bir gün Ankara, 6 (Hususi muhabiri- mizden) — Harbiyede jandarma sabay olgulgmun ” hçılma töreni bugün büyük bir geçitresmile yapılmıştır. Törende; - Vekiller, siyasi ve idari müsteşarlar, Ge- nelkurmay ikinci başkanı Gene- ral Asım Gündüz, birinci ordu müfettişi Örgeneral Fahreddin Altay, Jandarma umum komu- tanı Koörgeneral Naci, Emniyet işleri umum müdürü B. Şııkıu veri birlik vermiş/Jandarma Subay okulü açıldı. Harbi Almanya Propaganda| yede yeni sene derslerine " başlandı. p — —— hazır bulunmuşlardır. Bu vesile ile müteaddit soylevizr verilmiş ve Adliye Vekili B. Şükrü Sa- racoğlu kurdelâyı kesmiş, bütün mektep gezilmiş ve merasimde bulunanlar büfede izaz edilmiş- lerdir. Ankara, 6 (Husus? muhabiri- mizden) — Bu sene muhtelif as keri liselerimizden Aarbiyeye gelen talebenin derse başlama: - Sonu u sekizinci sahifede - Dününemmüküm kabri Büyük Şef, memleket da- h'linde seyahate çıkıyorlar Bu haber, memleketin her tarafında derın bir sevinç uyandırmıştır ——— — Ki İstanbul, 6 (Hususi) — Büyük Şef Atatürkün, mem- leket dahilinde söyleniyor, Bu haher; büyük bir tedkik — gezisin —- Büyük Şefe hasret Roren * leketimiz her (mlındı sevinçle karşılanmış bulunuyu..