20 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

20 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

y Bahifa € 20 Teşraisani Prens Starhemberg bir sahne kızı peşinde! Siyasi dalaverelere gire gırerek rek Pa- palık makamından karısı için boşama kararı aldı muhteristir. Almanyadan başlı- yan şöhreti Hulivuda da - git- miştir. StarhembergDolfüs arr laşması - sırasında ise memleke- tine altı ay istirahat için gek ; ANADOLU Bir tavuğun kalbi yirmi beş senedir çarpıyor Fen karşısında ölüm ve yüz elli senelik hayat tek hüceyreli mahlükat lâyemut imişler Meşhur Pastör enstitüsünden bir profesörün| — mühim bir yazısı Bütü Aşk ve ihtirasın neticeleri: Prens, siyasi mevcu- Pastör enstitüsünde çalışmalar Bir çok yolsuzlukların bir ara- ya gelmesi, insan vücudü deni- len harikulâde fabrikanın vak- tinden evel ölmesini mucib ol- maktadır. Üzviyetin harabiyeti, sanıldığı gibi, gayri - kabili içti- nab bir kanun eseri değildir. Br çok tecrübelerin gösterdiğine göre-süflt mevcudat lâyemuttur. Ölümü icab ettiren “mürekkep,, liktir. Bir kaç sene evel olduğu gibi bu muamma artık gayri kabili hal bir muamma değildir. Bir tavuğun kalbi yirmi beş sene- denberi besleyici bir mayi için- de çarpmağa devam etmekte- dir. Rusyada, bir saat evel öl- müş köpekleri tekrar yaşatmak mümkün oluyor. Şu halde, hayat, yaşamak fen. ni ne dereceye varmıştır? Öğ- renmek istiyorsanız şu başladı- ğımiz sıra makaleleri takip ediniz: Biyolojistler hayatın sırrını buldular mı? Pastör enstitüsünden S. Me- falnikovdan: Malüm olduğu üzere ölüm, hayat denilen hâdisenin umu: munu, uzviyeli ve hatta bütün hü- ceyreleri de kat'i ve nihaf ola- rak durdurur. Eğer mürekkep teşekküllü ve “ulvi, dediğimiz mahlükat üzerinde tetkikatta bu- lunursak, ölümün bunlar için mukadder olduğunu — görürüz! Protozoerler ve nebatlar mevzuu bahsolursa, mesele başka bir zaviyeden göze çarpar. Suda yaşıyan Huveynat, fatlı sular içinde her yirmi dört sa- atte bir veya iki defa jinkisam ederler. Ve ulvi mahlükat - için en başta gelen ölüm hâdisesini bu süfif veya bunlara benziyen mahlükatta görmek mümkün de- gildir. Vakıa, bu tatlı su içine herhangi tahrib edici bir mayi ilâvesi suretile bu süflü mahlük- ları öldürmek mümkündür. Bu imkân muayyen derece fevkinde bir hararetle de elde edilir. Fa- kat bunlar, ulvi mahlükatın mu- hadder ölümü gibi tabii bir ölüm değldirler! Şu hale göre, tek hüceyreli mah:üklar “lâyemut, durlar. Fa- kat, müteaddit hüceyreli ve ulvi mahlükata gelince: Vaismana göre, bunlarda “ölüm,, tehasulü tabil, fakat tedrici; bilhassa ha- rap ve yorgun veyahut ihtiyar- larda yer bulmak üzere vukua gelen bir temessül demektir. Nihayet bir hüceyreden müfek- kep olan süfli mah'ükatta “bu tabil temessül, ölüme varmak yoktur. Bunların en büyük husu- siyetleri, besleyici esasları gayet çabuk ve kolay mas ile hazım ve massı gayri mümkün madde- leri reddetmeleridir. Böylece en müsait beslenme şartları altında tenasül edip gi- den ku mikropik mahlükat, dört aydan mürekkep bir müddet içinde — proto tosmalarile arzla müsavi bir hacim vücude getire- bilirler. Tek hüceyreli — mahlükattan fazla bahsettiğimiz halde, Bak- teri »(mikrob) lardan baksötme. dik. Mikroblar gayri mahdud şekilde çoğalırlar. Bazı lâbora- tuvarlarda, onlarca senedenberi devam eden kültürler vardır. Pariste Pastör enstitüsünde 60 Profesör, bir insan dimeğı önünde düşünüyor senedenberi — yaşıyan — Bakteri kültürleri mevcuttur. Bunlarda henüz hiç bir dejenerelik müşa- hede edilmemiştir. Uzvi hayatın esas ve temeli olarak lâyemut hüceyreler mev- cudiyeti- ve bunların gayri mah- nud kreasyon kabiliyeti muhak- kaktır. Mürekkeb hüceyreli uz- wiyetler için de vaziyet aynidir. Cesedi teşkil eden hüceyreler, eskiyebilir, ihtiyarlar ve ölür. Fakat bu hâdiseler, tenasült hü- ceyreler Üüzerinde zerrece tesir göstermezler, çünkü bunlar lâ- yemut, hayat hamili hüceyre- lerdir. Casedi hüceyrelerin tabii ölüm- Teri, meselâ tegaddi ve teneffi gibi elzem ve yahud gayri kabi ictinab şeyler değildir. Esas iti- barile hüceyre lâyemuttur; fakat mürekkeb şekillerdeki görünüş fiziyolojik bir lüzumdan ziyade *ferd kuvvetinin fevkinde, se- beplerin eseridir. Bunun için demek mümkündür, ki ferdi ha- yat, bir soyun lâyemut, çok geniş hayali savletinin ancak küçük bir hâdisesi, bir parça- sıdır. - Devam edecek- ödemişte Mehmed Dağdelenin marifeti 'Tarlada bir kadını bıçakla ka- sığından ağır surette yaraladı Ödemişin Kiraz Yeni köyünden dağlı İbrahim Mehmedin kızı Emine ile Dağ oğlu Mehmed arasında tarlada koyun otlatmak — meselesinden kavga çıkmıştır. Mehmed Dağ- delen bıçakla Emineyi kasığın- dan tehlikeli surette yaralamıştır. Yaralı kadın Ödemiş Memle- ket hastanesinde tedavi altına alınmış, - vak'anın faili tutularak adliyeye verilmiştir. Çeşmede 11 yaşındaki kızt kaçırmışlar Çeşmede Ovacık köyünde bir kız kaçırma — vak'ası - olmuştur. Hüseyin Özdesterecinin kızı 11 nahiyesinin yaşlarında Şerife Özdestereci, ayni köyden Ömer oğlu Enver Gençalp - tarafından - kaçırılmış ve evinde hapsedilmiştir. Hayri oğlu Nıhad Doğan da bu meselede Envere yardımda bulunmuştur. Kız, kirletilmeden kurtarılmış, Enver ve Nihad ad- liyeye verilmişlerdir. Cumaovasında bir vak'ar Cumaovası nahiyesinin Dere- köyünde Çolak Ahmedin kızı 14 yaşında Hediyeyi ayni köy- den Mustafa oğlu Bekir kaçır- mışsa da jandarmalar taraf ndan tutularak adliyeye verilmiştir. Kalp sektesinden öldü Bayındırın. Bovadi köyünde oturan Şamlı Ali oğlu İsmail, tarlada çalışrken ölmüştür. Ya- diyetini bile çiğnedi miş bulunuyordu. Starhemberge — gelince; - evli, Prens Starhombergin adı çok- | fakat zevcesinden hiç memnu tanberi duyulmamaktadır. Avus- l turyada İtalyanın maddi yardım- larile mütemadiyen siyasi hâdi- seler çıkaran, nihayet Avustur- yanın istiklâlini tehlikeye düşü- rerek, kendisini de gözden dü- şüren bu adam gene günün kah- ramanı Oldu. Prens, çok muhteris bir adam olmak itibarile kendisini müsta- kil Avusturya veya Macaristan bükümdarı farzediyordu. Fakat âyni zamanda da aktris Nora Gregori çıldırasıya sevmekte idi. Eski ve koyu bir katolik olduğu için de, asıl zevcesinden bir türlü ayrılamıyordu. — Nihayet, aşk ve ihtiras, siyasi — ihtirasla- rına galib gelmiş ve - papalık makamından karısı aleyhine bir talâk kararı almak için İtalyanın hususi menafiine hizmete baş- lamıştır. Papa, şimdi talâk ka- rarını vermiş bulunmaktadır. Bu kararın resmen tebliğini mütea- kıb, azametli prens, sahne k- zını resmen zevceliğe - tam üç senelik bir intizar ve sabırdan sonra - kabul edecektir. Bu ask, 1933 te, maktul Dol- füsün siyasi fırıldaklarının dön- meğe başladığı sırada, vatani ve si bir maksadla prens ile uzlaştığı günden itibaren baş- lamıştır. Bu yatani ve siyasi içtimada, prens Staramberg da- vetliler arasında Norayı gör- müştür. Bu ilk görüş prens ile aktrisin biribirini delicesine sev- mesine kâfi gelmiştir. Nora, Avusturya eyaletlerin- den hi de kuyumculuk eden bir adamın kızıdır. 17 yaşından itibaren sabnede şöhret kazan- mıştır. Cidden güzeldir; fakat güzelliği | kadar da fettan ve değildi. Dedikodulara bakılırsa, Prensi avuçlarına alan güzel arlist Prens gelgeç huylu bir adamdı; bir kadını hemen sever, pek az Prens Starhemberg bir zaman içinde bıkar ve terk- ederdi. Anlaşılan şimdiye kadar işlediği aşk günahlarının ceza- sını Noranın elile çekmesi mu- kadderdi. Çünkü 1933 senesin» denberi kendisini - bir takım skandalle rağmen - Noranın eline den kurtaramamıştır. O kadar ki siyasi ve içtimai mevcudiyetini- de bu kadın uğrunda feda et- miştir. Starhemberg — başına - geçtiği adamlarla cenubi Tirolu İtalyan- lardan kurtaracaktı; bunu yap- madıktan başka, bir az fazla para bulmak ve Papadan zevcesi aley. hine talâk kararı almak için bü- tün Avusturyayı bir İtalyan eya- leti derecesine düşürmeğe bile razı olmuştu. Prens Starhemberg şimdi ken- disine bir teselli bulmuştur: İne giliz krahı sekizinci Edvard ile kendisini macera ortağı addet- mektedir. Amma birincisinin ha- reketinin taşıdığı yüksek ruh, fazilet, centilmenlik ile kendi kareketi arasındaki farkı takdir edecek mi, meçhul... Pikar Zagrebe vardı Belgrad, 19 (Radyo) — Meş- hur profesör Pikar bugün Zag- rebe gitmiştir. Belçıka Kralı döndü Şerefine verilen ziyaf zıyafette Ingiliz Kralı da bu- lundu. Kral Leopold, Ingilterenin faik bir rol oynaması zaruretini işaret etti Londra, 18 (AA) — Beçika Krah Leopoldun dünya mesele- lerinin hallinde İngilterenin faik bir rol oynaması zaruretine işa- ret eden sözlerini mevzubahs eden Nevs Chronicle, İngiltere- pılan muayenesinde kalp dur- masından öldüğü anlaşılmıştır. Bayındırda hırsızlık Bayındırın Dedebaşı köyün- de bir hırsızlık olmuş, Çirpik oğlu Rüsteme ait bir kat elbise ile bir çift küpe, bir beşibirlik çalınmıştır. Yapılan tahkikatta, hırsızın ayni köyden Ke'oğlu Ali slduğu anlaşılmış, tutularak adliyeye verilmiştir. Başından yaralamış Ödemişin Adagide nahiyesinin Balabanlı köyünde Mercan oğuk- larından İbrahim oğlu 18 yaşında Kâmil, ayni köyden İbrahim oğlu Mehmet Arabı. taşla ba- şından yaralamıştır. ———L. .. .a —— nin ileride yapacağı müzâkere- lerde her halde bu sözlerden Ziyafeti veren Lord Ecen müshem olacağ'nı yazmaktadır. Times gazetesi de keza bu | sözlerin mukabelesiz kalmıyaca" ğını ve İngilterenin Amerika ile teşriki mesai etmesi icab — eyler diğini kaydetmektedir. Londra, 19 (A.A.) — Hari ciye Nazırı Eden, dün akşam Belçika Kralı Leopoldun şere” fine hâriciye nezaretinde büyük bir resmi ziyalet vermiştir. Eden, — bir tarafında İngilterg kralı ve diğer” tarafında d Belçika kralı olduğu halde, 7" yafete riyaset ediyordu. Ziyafette, Belçika HınUYE İngiliz Başvekil, milli müdafaa hazır. bulunuyordu. ü Biüksel, 19 (Raiyo) —Bel” Kralı 'Leopold, bugün Londrif dan dönmüştür. K Belçika kabinesin'n, (Pol Emt Jansın) taralından teşkil e ceği söyleniyor. Çisi, azası ve ı