3 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

— ““gahinn 6 Hem FHindistanda, hem » Nevyorkta yakılan muk;iîles ateş: Hindistandaki esrarengiz âyin leri yapanlar kimlerdir? Parsiler islâmiyetin Iranı istilâsında Hindistana kaçan ateşperestlerdir. Adetleri hâlâ devamdadır İlk ateşi yedi ya- şında bir kız yakar.. Hindistanda uzun müddet oturmuş ve yaşamış bir Fransız muharririnin şu yazısını nakle- diyoruz: Hindistanda ve bilhassa Bom- bayda bulunduğum zaman baş- tanbaşa beyazlar giyinmiş, baş- larına bir nevi beyaz sarık sar- miş garib insanlara tesadüf ederdim.Bunların hemen hepsi de süslü ve Amerikan usulü Prabalarla gezerlerdi. Bunlar gibi yüzlerinde altın klâbdan işlen- miş başörtüleri bulunan ve di- ğer Hintli kadınlardan daha $0- luk renkli kadınlara da tesadül ederdim. Modernizm ile an'ane- perestliği biribirine karıştırmış olan bu kadın ve erkeklerin Parsi cemaatine mensub olduk- larını sonradan öğrendim. .'. Bunlar aslen İrandan ge'miş- ler ve hâlâ ateşperestliğe bağ- lıdır'ar; bunlara Asyanın her taralında tesadüf etmek müm- kündür ve İslâmların istilâsı üzeri- ne böylece Asyanın her tarafına dağılmışlar, fakat hususiyet ve akidelerinden — hiç bir şey kay- betmemişlerdir. Ateşperestlerin Hindistana yerleşmiş olan kısmı, ekser yetle zeki ve kurmaz insanlardan mü- ıî'»:ep!ir—, bu- sayede İngilizlerin şarkta ve bılhassa Hındistanda müstakbel — vaziyetini -evelden çok iyi anlamışlar ve Hindli prenslerin hemen hepsi de mu- kavemete — ve - İngilizleri. defe kalkıştığı sırada, bunlar İngiliz: lerin istilâsını — kolaylaştırmış- lardırl Hindli Parsiler, — İngilizlerin Hind hâkimiyetinden azami isti- fadeler temin etm şlerdir. 100,000) kadar tahmin edilen Parsilerin pek çoğu en mühim mevkilere ve bankalarda yüksek memu- riyetlere sahiptirler. Hindistanın en kuvvetli, en zengin ve nü- fuzlu adamları hep Parsiler- dendirl Parsiler, eski — ateşperestlik âyinlerini Hindistanda hâlâ de- vam ettirmektedirler. — Meselâ Bombayda bir Parsinin nezdine gidilirse, sabahleyin her şeyin hazır, kâtiplerin bekledikleri gö- rülür;fakat “Sahip,, meydanda yoktur. *“Sihip, beri tarafta hususi dairesinde beyazlar g'yinmiş ve *“Ateş nağmesini,, tekrarlamakta ve güneşe doğru dönmüş, ha- reketsiz. durmaktadır. — Güneş yükselirken; nağmeler nihayet bulunca şark, garp, şimal ve ce- nuba doğru hürmetle eğilir ve Rumi - 1353 | Arabi - 1356 Teşrinisani 20 Ramazan 29 Kânunuevel | kepek, 147 18 19) İaasak — 12,38 5.20) Gazete muhabirinin bulunde ateş yakma merasimi nar köşedeki arzı hürmet. eder. anda âyin bitm ştir ve “Sah'p. iş başına adam ve memurlarının yanına girer. Ayni âyin, Nevyorkta da yapılır, oradada bir çok Parsi vardır. Parsilerin bu - âyinle- rine, âyin sırlanna her- kes vâkıf değildir; âyin: ler çok sıki bir şekilde gizlenmektedir. Âyinin en mühim kısmını, sön- mez ateşin yakılması merasımi teşkil eder. Bu ateşi, yedi ya- şında bir kıza yaktırmak âdetti — 20 Günlük ihracatımız İzmir Ticaret odasınca hazır» lanan bir - istatstğe göre, 30 Birinciteşrin 1937 den 20 İkin- citeşrin tarihine kadar yirmi gün çinde İzmir İsmanından — diş memleketlere yapılan mühtelif mahsul — ihracatının — mıktarları şöyle tesbit edilmiştir: 2980,4 Ton üzüm, 2871,2 ton incir, 180,5 ton pamuk, 1200,1 ton palamut, 57,4 ton zeytinyağı, 5602,1 ton tütün, 201 'on pa- lamat hulâsası, 208,3 ton kum darı 320 ton - nohuüt, 7,5 ton çöven, 2,2 ton mazı, 10 ton defne yaprağı, 3,6 ton kes'ane, 7,2 ton kayası çekirdeği, 951,1 ton bakla, 3899,3 ton arpa, 40 ton çavdar, 51,8 ton susam, 16,5 ton balmumu, 798,1 ton 1636,4 ton miyankökü, 445 ton kabuklu tatlı badem, 9,6 ton kabuklu ceviz, 8,6 ton Ateş - ipek kozası süprüntüsü, 2,3 ton kuru vişne, 94,2 ton ceviz kü- tüğü, 46,8 ton deri, 2,8 ton halı, 100 ton küspe, 711 ton pamuk tohumu. ei amusük — ve bu iş çok gizli olarak yapılmaktadır. Bu merasimin tafsilâtı *düsturlar, larda ya- zılıdir. Parsi başruhanilerin den iki kişi, zengin bir aile nezdinde kurulacak yeni sönmez ateş için yedi yaşında yakma ve mukaddes bir kuşak kazanan kız bir kız seçerler, bu kiz. bir müddet riyazetle terbiye edilir; iki ruhani yere bağdaş ku- rarlar üçüncü bir ruhani, kızı getirir ve mukaddes bir şam- dan içinde bu kızın elile bir ateş yakılır. Bu ateş, ağlebiihtimal az tasliye edilmiş bir petrolden elde edilmektedir; ve muayyen bir yerinden hergün muayyen miktar mayi konmak suretile bu alev senelerce söndürülme- den mühafaza edilir. Ruhaniler, bilhassa bu mera- sim ve âyinler ve sönmez ateş için temin ettikleri mayi sayesin. de mesud ve zengince bir hayat geçirirler, Londra müzakereleri Londra, 2 (Radyo) — İngi- tere hükümeti. Londrada Fran- sız ricalile vukubulan müzake- relerin bütüu esaslarını domin- yonlara bildirmiş ve lâzımgelen tafsilâtı vermiştir. irinci Mutahassıs Dr. Demir Ali Kamçı oğlu Cilt ve Tenasül hastalık. ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 imiçi - Dumut ANADOLU Borsa 2-12-1937 Üzüm satışları Ç. Alıcı K. s. 70 Ü. Kurumu 11 107 Patersson 14 102 İnhisar 9. 50 94 T.21) Ş. Rıza 15 25 55 Albayrak — 14 75 47 A.R. Üzüm. 15 50 23 D. Arditi 4 14 A.H. Saraç 16 12,5 A. Fesçi 12 49 M. J. Taran. 13 875 8 Alyoti bira. 13 S0 7 Esnaf Ban. 13 50 $ K. Taner 17 25 1093,5 2017. Eski satışlar 160661,5 20 Yekün İncir satışları Ç. Aha Ka 10 B. Alazraki 115110 Eski satışlar 115120 Yekür Piyasa fiatleri Dünkü üzüm satışlarında f- İ &'ler şöyle idi: 15 Si Zahire satışları Ç. Cinsi BB 100 Buğday 6 Vag. Arpa 117 Susam 4 Nohut 28 Bakla 76 M. D. 2U2 Ken. Palamut 691 B. Pamuk 31 JAtina mektubları: z 3 Künunuevel Binler kazanan sihirbaz kadın yakalandı O diyor ki: 66 tur.,, Halbuki müd hiş bir dolandırıcı olduğuü anlaşılmıştır Sihirbaz kadın Atina, (Hususi) — Bir irbaz kadın tevk'f - edik miştir. Bu kadın, Yunan gaze- telerine göre otuz yaşından yu- karı değil ve... Kâfi - derecede de güzeldir. Cürmü meşhud suretile sihir» bazlık yaptığı tahakkuk eden bu kadn, dilbaz ve çenelidir?. Ve Yunan zabıtas na: — Ben, sihirbazım, sihirbaz- lık ediyorum; fakat hiç bir kim: seye hiç bir veçhile fenalık et- miyorum. “Fenalık ve zarar, ol madığına göre beni bu hür mem- “İilekette we diye tevkif ediyorsu- nuz? Ben sade “iyi, ve “iyilik, için çalışan bir. kadınım. De- miştir, Bu kadının adı Mariya İko- nomudur; yapılan tahkikattan da sihirbazlıkla pek çok para ka- mast zararlı olmüştür| zandığı anlaş İmaktadır. Uşak, (Hususi) — Uşak spor bölgesinin sekizinci genel spor kongresi kararile kaldırılması ve Kütahyaya bağlanması, Uşak sporu için çok zararlı olmuştur. Çok güzel bir stadyoma — malık bulunan ve sinesinde atletizm, fudbol, her türlü şubesile beş kulüp yaşatan Uşak, bu kara- rın tatbikine girişild ği günden- beri en ufak bir hareket gös terememiştir. Uşaklılar, bu vaziyeti bundan dokuz ay evel Türkspor kuru- muna bildirmişler, maalesef en ufak bir alâka bile görememiş- lerdir. Bu gün dahi kuvvetli ta- kımları bulunan Uşak, Kütahya mıntakasında müsabakalar tertip edilmesine bile lüzum görülme- diğinden bu kuvvetini göstere- miyor ve artırmak için de bir teşvik göremiyor. Bu - gidişle Uşak sporunun gün geçtikçe geriliyeceğinden şüphe etmeme- lidir. İzmir - Balıkesir Erbabı hacet (?), Mar'yadan bir mülâkat almak için üç, beş gün sıra beklemek mecburiye- tinde kalıyorlar ve bunlar ara- sında hatta banka direktörleri, eski ve kibar ailelere mensub şahsiyetler bulunuyormuş. Maa- mafih, esas kaide mucibince, kadınlar ekseriyeti teşkil edi- yorlarmış! Mariyanın san'at icra ettiği evin harici şekli hç bir fikir veya şüphe veremez; her evin cephesi ve evin cephesinin ay- nidir. Fakat dahili vaziyet büs- bütün farklıdır: Odaların dbvar- ları, ne kireçle beyaz badana edilmiş nede sair renklerle boyanmış değildir; fakat koyu siyahla boyanmıştır. Pencerelerde kalın ve ağır kumaştan kızı! perdeler - vardır. Bundan başka, hacet erbabının kabul edildiği odada bir masa ile iki sandalyeden başka hiç bir şey yoktur. Fakat masa üze- rinde, raflarda insan veya hay- van kafatasları, bir çok kemik- ler, tam bir çocük iskeleti, sa- manla dolduru.muş bir baykuş, bir çakal ve bir kaç yarasa gö- Lı':eler maçı _yapılucak ze çarpar.. Bayramın birinci cumartesi günü erkek lisesi fudbol tekımı ile Balıkesir erkek lis si fudbol takımları — arasında — Alsancak stadında bir maç yapılacaktır. İzmir lisesi geçen sene Bal ke- sirde ayni takım ile yaptığı maçta 2-0 galib geldiğinden bu maç bir nevi revanş addedile- bilir. Maça saat 2,30 da başla- nacak ve seyircilerden duhuliye alınmıyacaktır. Bayan Maryanın bir ziyaret kabulü 309 drahmiye tabidir ve bi 320 deahmi ile çok defa Baya| Marya sadz bır. kahve falına bakar. Yukarıda da söylediğimiz veç- hile her sınıf ve yaştar a neler ve mülhakatlılar Bayan Marya- nın sadık müşterileridirler. Bunlar arasında en ziyade na- zarı dkkati celbeden 20 yüş'a- rında Katina Visali vardır. Bu kızcağız, güzel ve iyi bir :ilcy: penbasdi sovillvörn unuğublor | ilüni Ha kami A S ni sekakera mensub olmasına rağmen sevda bahsinde çok bedbaht imiş. Baş vurduğu çareler pek çok imiş! Ea nihayet âşıkını elde etmek imkânını ancak Bayan Mariyadan btulacağına hükmet- mişt r. Bayan Mariya, her büyücü ve şarlatan gibi kâfi derecede zeki ve kurnazdır. Katerinayı tam işine ve eline göre bulmuştur. Bunun - için, birinci mülâkatta 300 drahmi vzite ücretini ab makla, beraber, aşk bedbahtı kıza: — Sizin davanız çok karışık.. Üzer.nde ilmi (1?) tetkikat yap- mak yapmak lâzmdr. Ben sizi çok severim. Derdine bakmak isterim, amma.. Haydi geliniz de bu işten vazgeçiniz.. De- miştir. Katerina: — Aman bayan, çok yalva» rırım, beni kurtarınız! Dıye rica- sına devam etmiş şu vadi almıştır: — Bir hafta sonra bana tek- rar geliniz. Belki çaresini bu- luruz.. Katerina, —muayyen — günde ve nihayet falcı ve büyücüva bas—-y — üy- / “yüz drehmiye ikinci defa ölarak vermiştir. Katerina bu ziyarette bekleme salonunda diğer bir kızla bulunmuş ve bu kız da: — Aman hemşire.. Bu kadın tekin değildir. Benim kocam daha evlendiğimizin birinci ayın- da beni ihmale başlamıştı. Bu kadın onu bana şimdi esir, köle etti. Evin mutbak işlerini bile kocam yapıyor! demiştir. Halbuki bu kadın, büyücü kadının vasıtalarından ve propa- gandacılarından birisi idi. Hasılı, genç Katerina, alt; ay müddetle bu falcıya gidib gelmiş beş bin küsur drahmi sarfetmiş ve tabii olarak hiç bir netice elde edememiş, nihayet , zabıtaya müracaat mecburiyetin: de kalmıştır. Zabıta da cürmü meşhud ter' tibi ile bu tehlikeli şarlatan kâ- dını adliyeye vermiştir. Bursada Paraşüt fabrikası yıpılaak İstanbul, 2 (Hususi) — Bur sada bir paraşüt fabrikası aç" — lacaktır. İncir ve üzüm Gümrük — karşısında Üzüm Kurum ! işletm: hanında TA* RİŞ markalı nefis incir ve üzüÜM” lerin toptan ve perakende S# , tışına başlanmıştır. Fennin .- , $ön vasıtalarile tertemiz işlenei bu itcr ve üzümlerden herket | istediği mikdarda satın alabi” lir. Sipariş kabul olunur. dye çin zarif ambalâjlar 49 | vardır. — (Telefon: 2512),, Ben sihirbazım, fakat fenalığım yok-