13 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

13 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

MTTRe — — Fakife € O Z — ÇO D . o e D ANADOLU Entellicens Servise göre, M. Hitler beya M. Hitler beyaz trka ihanet etmiştir Ciano, Budapeştede umduğ;ı“mu- vaffakıyetı elde edemedi. (Jurnale dİtalıa) guzeteaı, merkezi Avru. İngiltere kral ve kraliçesi Uzak Şarkın en büyük, es- İlkbaharda Belçika ile rarengiz, kudretli hâkimi: Hazer BUDA Sarı ırk istilâsı, Avrupayı iyice düşündürüyor! Yeni mabud ne vakit çıkacak! Ingilizlerin gizli Asya servisi vaziyeti nasıl görüyor? Japonyayı Avru- pa işlerine karış- tıran M. Hitlerdir| Moris Vernm namındaki Fran- sız muharriri Paris Soir gaze- tesinde şunları yazıyor: tiğr ll A.S.S. ne demektir ve nedr? Entell'cens servisin en mühim, en mahrem bir kolu, Asia Sec- ret Service, yani' “gizli Asya servisi, demektir bilhassa Uzak Şark meselelerile uğraşır! A. S. S. in çelik klassörle: rinde binlerce dosya vardır? Bu dosyaların hemen hepsi de bi- rer harikulâde macera demektir. A. S. S. in bürolarında görü- başında çalışan her birisi, cihanın maceraperestleridir. Zabit, diplomat veya gizli ajan, ne olurlarsa olsun bunlar, mu- azzam Uzak Şark oyununun gözle görünmez oyuncularıdır- lar. Bunlar, sahte fakirler, “mu- kaddes harb,, propagandacıları, kıyafet değiştirmiş lâmalar ve Budistlerle mücadele ederler; yAsyada bu gün muazzam — bir “;ımacera, Avrupaya karşı büyük bir hareket hazırlanmaktadır. ve Dalay Lıııa Şanghay ve Nankin hâdişe. Teri hakkında A. S, S. erkâ- ninin — noktainazarlarını öğren- mek istedim ve Uzak Şarktaki gizli, fakat büyük ve korkunç kaynaşmanın esrarına vakıf ol- mak hevesine kapıldım. A. S. S.nin be'libaşlı şefle- rinin ağızlarından ilk işittiğim isim “Adolf Hitler, “adı olmuş- tur. Bu şeflerden birisi bana dedi ki: — Adolf Hitler bir cinnet humması içinde misakı boz- muştur. — Nasıl misak? — Beyaz ırkı biribirine bağ- lıyan veüzerimize yıkılmak üzere yükselmiş bir dağa benziyen sarı irk blokuna kaâarşı duran kan misakını! Asya muamması... Muamma. ların en büyüğüdür. Şanghay hâdiseleri, uzak şarkta hazırlan- makta olan muazzam hâdisele- rin ancak birinci sâfhasıdr. En korkunç ve tamamen bir ırka dayanan bir taassb ile mücadele mecburiyetind.yiz. Bu taassup cereyanını, s. Tibetteki meşhur mabette Buda hegkeli veya iktısadi - bedeflere göre idare mümkündür. — Avrupa, bunlarâ karşı 1910.da Bokser- lere karşı olduğu gbi hep bir arada bir tedip kuvveti - sevk edebilecek midir? Bu mutaas- sıplar, yeni mabutlarının arzu- suna göre hareket edeceklerdir. Asyada mabutlar her zaman değişir. Yeni mabudun ne vakit ve nasıl bir zihniyet ve ihtirasla yetişeceğini bilmek mümkün de- ğildir. Asya meselesinin en feci ciheti de budur. Bu ırklar harbi ne zaman patlak verecektir. Belli değill. Hiç bir kımse de bunu bilmiyor. Bir zamanlar bu ırk harbinin Sün-Yat-Sen elile ateşleneceği zannedildi. Sün-Yat-Seni — güç belâ sahneden ve faaliyetten uzaklaştırdı. Bu suretle Moskavaya istinad eden Sün-Yat-Senden — kurtük makla partiyi kazandığımızı san: dik. Fakat Adolf - Hitlerin Ja- ponyayı Avrupa işlerine müda- haleye daveti her şeyi yeni baş- tan berbad etmiştir. Almanyada sarı tehlikeyi en hakiki şeklile bilen tek bir kimse vardır ki, o da sabık Kayserl. Htlerin aklına bu garip siyaseti koyan- lar, beyaz irk medeniyetinin altına da bomba koymuşlardır. Buda esrarına akıl erdirebik mek için bir az gerilere gtmek lâzımdır. Şakya Muni Gutama yeri terk ederek göklere gittiği zaman kendisine diğer Budaların halefi olabileceğini bıldırmiştir. Tibette yeni, yeni ve bir sürü mabut yetişmesine de müsaade ver- miştir. Şakya Muni siyasetle alâka- dar mı idi? Son otuz senede Hind ve -Hindi Çini yollarında Avrupa devletleri karşısma sü- rülerle sahte budalar çkmiş ve bunlarla mücadele çok çetin ol- muştur. Dosyalarımız — arasında bu sahte budaların bazılarının be- yaz ırktan olduğunu bile bul- mak mümkündür. İşte bir. da- nesi: 1920 de inhilâl etmiş bir haâlde bulunan Almanyada ihti- dâl bücün şiddetile büküm sü- rüyordu. Ren ve Sengalyedeki demir ve çelik kralları ne par haya olursa olsun içtimal niza- zamın muhafazasını — istemekte ve bir adam aramakta idiler. Bunların mümessilleri olan Ko- lonya borsası reisi Baron Şöe- der Tibet ruhaniler âli meclisi murahhası Lama Şio - Kringi buldu. Halbuki bu adam, haki- katte Merkezi Avrupa Yahudi- lerinde İgnatgüs Timoti Treluş Linkolen idi, İngiltere aleyhine çalışmağı Üzerine almış bulu- nuyordu. A, S. S. hemen bu serserinin peşine düştü ve bu serserinin - faal yetine — nihayet verdi. Sösderi ziyaret ettiği zaman bu serserinin yanında Münihli haris ve faal bir genç vardı. Bu gençte, Adolf Hitler idil! Şef bir az sustu ve Ssonra şunları iâve etti; — Eğer Uzak Şark — mesele- lerinin iç yüzünü anlamak isti- yorsanız, Miralay (***) yi gör- mek lâzımdır. Bu zat, bizzat Lama elbisesi giymiş ve çalış- mıştır. Uzak Şark ruhanilerinin gizli içtimalarına iştirak etmş, gizli ve çok eski Papirüslerin esrarını elde eylemiş, Uzak Şar- kın gizli cem yetlerinin hemen hepsine girmiş çıkmıştır. Biz kendisine “Binbir derili adam, der.z! *Sonu yarın- Amiral Horti Şubatta Varşovaya gidiyor Budapeşte, 12 (Radyo)— Ma- caristan Kral naibi amiral Horti Polonya Cumhurreisi B. Musis- kinn daveti üzerine Şubatta Varşovaya gidecek, Karakovya- da B. Musiski ile birlikte bir av partisine — ştirak edecektir. Rus.Mançuri ihtilâfı 'Tokyo, 12 (Radyo) — Rusya ile Mançuri arasında bir ihtilâf çıkmıştır. Banun sebebi, Sovyet Rusyanın bazi yerlerindeki Man- çuri konsoloslarına yapılan fena muameledir. Son haberler, Mançur nin mur kabeleibilmisil — Yapmak niye- tinde olduğunu — Dldirmektedir. Danimarkaya gidecekler Londra, 12 (Radyo) — İngil- tere kral ve kraliçesinin, İlkba- harda Belçika ve Danimarka krallarını ziyaret edecekleri ve bu fırsattan istifade ederek İn- giliz donanmasının da Belçika ve Danimarka limanlarını ziya- ret eyliyeceği söyleniyor. Mısır kralı ha ie iiklaee? Bu ayın yirmisinde evleniyor.. Kral Faruk Kabire, 12 (Radyo) — Kral Farukun düğünü, bu ayın yir- minci günü yapılacaktır. Düğün günü, bütün Kahire ile İsken- deriye donatılacak ve ©o gün bilümum resu.i daireler kapalı bulunacaktır. Düğün, çok mutantan. ola- caktır. a B. Dö Valera Bu hafta Lond- raya gidiyor Londra, 12 (Radyo) — İrlan- da hükümetareisi B. Dö Valera, bu hafta buraya gelecek ve İa- giltere Başvekili Nevil Çember: Tayn ile iki memleketi alâkadar eden meseleler etrafında konu- şacaktır. B. Dö Valeranın refakatinde İrlanda nazırlarının - bir kısmı bulunacaktır. B. Delbos B. Avenol ile konuştu Paris, 12(Radyo) — Hariciye Nazırı B. Delbos bu gün Millet- ler cemiyeti umumi kâtibi B. Avenolu kabul ederek 17 ikinci kânunda konseyin 100 üncü top- lantısında görüşülecek meseleler hakkında müzakerede — bulun- muştur. Bay Hitlerin Roma seyahati Münih, 12 (Radyo) — Alman gazeteleri, Bay Hitlerin Roma seyahatinden bahisle uzun ma: kaleler yazıyorlar. Gazeteler, B. Hitlerle İtalya başvekili ara: sında vukubul. konuşmaların Avrupa siyaseli üzerinde mühim değ şiklikler yapacağını kayde- diyorlar. Berlin-e küçük san'at.ar birliği açıldı Berlin, 12 (Radyo) — Ham Maddeler Ofisi reisi, bugün Ab man küçük san'atlar sergis'ni açmıştır. pada mühim değişikli gerr eee Peşteden Budapeşte, 12 (A.A.) —Dün- kü akşam yemeği — esnasında Hariciye Nazırları Kanya, Cia- ao ve Şmit Roma itilâfları do- layısile biribirlerini tebrik etmiş- lerdir. De-Kanya bu - itilâfların dördüncü yıldönümünün yakında idrak edileceğini hatırlatmış ve bu itilâfları imza etmiş olan üç memleket Hariciye Nazırlarının 11-11-936 da akdettikleri kon- frans neticesinde İtalyanın Ha: beşistandaki hâkimiyetinin ve Macaristanın silâhlanma hakkı- nin tanınmış olduğunu ilâve et- miştir. Bundan sorra söz alan Ciano, Roma itilâflarının, Roma-Berlin mihverile hemahenk olduğunu ve samimi bir anlaşma netice- sinde Yugoslavya ile İtalya ara- sındaki dostane — münasebetleri Avusturya, Macaristan, Alman- ya dostluk grubunun — menfaat. İarile telif etmenin imkâmı bu- lunduğunu söylemiştir. En son söz alan Şmit, haliha: zırdaki konfransın sulhun tensi- har etm ştir. Paris, 12 (Radyo) — Fıgıro gazetesin'n sureti mahsusada Bu: dapeşteye görderdiği muhabiri gazetesine yazdığı bir mektupta diyor ki: “Badapeşte konferansında bir karar verilmediği Bize temin ediliyor. Yani hiç bir şey ya- #pılmamış demek oluyor. Bundan da anlaşılıyor ki, Avusturya ve Macaristan hükümetleri, serbes- | tilerini muhalazâ etmişler ve Ce- miyeti akvama sadık kalınışlar, antikomünist pıkta yanaşmak istememişler ve bilhassa ticaret serbestisinde yeni sahalar için muvaffakıyetler elde etmişlerdir.., Övr gazetesinde Madam T- bui yazıyor: *Budapeştede İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano - istediğine muvaffak olamamış, hayal inki- sarına uğramıştır. Çünkü Avus- turya ve Macaristan, Milletler Cemiyetinden çıkmamağa karar vermişlerdir. B. De Kanya, yalnız general Franko nezdine bir T- garet mümessili — göndermeğe muvafakat etmiştir. Bunun ehem- miyeti de o kadar büyük değildir.,, Berlin gazetele- rine göre Çekoslovakya hayal sukutuna uğramıştır Berlin, 12 (Radyo) — Alman matbuatı; Romanya Hariciye Nazırıı B. Miceskonun Prag ve Belgrad seyahatinden bahisle makaleler yazmaktadır. — * ter, Çekoslovakya- siyasetinden mem: 'nun Oolmadığını ve hayal suku- tuna uğradığını ileri sürüyorlar. Tuna nehri buz tuttu kler olacağını yazıyor. bir görünüş Düğünden sonra Yunîıı—i;eıhlı_lîdi ve zevcesi Viyanaya gidiyorlar Atina, 12 (Radyo) — Yunan veliahdi, zevcesi prenses Fredo- rik Luzle birlikte gelecek hafta Viyanay gidecek ve bir ay sonra dönecektir. Veliahd için hükümetçe bir saray satın alınmıştır. Yunan kralı kinci Jorj, bu gün muhtelif memleketler pren: seslerile prenslerini kabul et- miştir, Kral, Yugoslavya kral naibi prens Polun zevcesi prenses Olga ile ayrıca konuşmuştur. Yunan Başvekili general Me- taksas da prens Pol tarafından kabul edilmiş ve bir saat kadar görüşmüştür. Düğün münasebetile kral ikinci Jorj fakirlere iki yüz bin, veli- ahd yüz7bün veTü; OKtaL naibı prens Pol da yüz bin drahmi vermişlerdir. Bulgaristanın bura sefiri, bu gün saraya giderek Bulgar kral ve kraliçesi namına kıymetli bir hediye vermiştir. Yugaslavyanın bura sefiri, bu gün kral naibi prens Pol ve prenses Olga şerefine br. balo vermiştır. lagiliz sefarethanesinde Dük Dö Kent şerelfine verilen bala, sabaha kadar devam etmiştir. Bu baloda, kral ikinci Jorj, Baş- vekil general Metaksas, prenses- lerle prensler ve bütün sefirler hazır. bulunmuşlardır. Kral, gece yarısından sonra baloyu terkederek saraya dön- Müştür. Ecaebi devletler prenseslerile prensler, Atinanın muhtel.f say- fiyelerini gezmeğe gideceklerdir. Atina, 12 (Radyo) — Roman- ya veliahdi Mişel bu akşam saat 21,50 de hususi trenle Atinadan Bükreşe hareket etmiştir. Garda Yunan kralile hanedan erkânı, Balkan ve küçük antant dev- letleri elçileri tarafından uğur- lanmıştır. Gran Voyvod Mişel, Atina- dan hareketinden evel Yunan Meçhul asker abidesini ziyaretle bir çelenk koymuştur. Amerika ne vapacak? Vaşington, 12 (Radyo) — İyi haber alan siyasi mahfeller, Ja- ponya taralından Çine resmen harb ilân edildiği takdirde Ame- rikadaki bitarafbk taraftarlarının da bu harbe Amerikanın müda- hiles ni istiyeceğini bildiriyorlar. Amerika cumhurrcisi B. Ruzvelt, sulhun — muhafazası hususunun Bükreş, 12 (Radyo) — Tuaa nehrinin buz tutmuş olması ha- sebile Tüna yolu ile olan mü- nakalât, Köstence ve Solina li- manları vasıtasıle yapılacaktır. demokrasi devetlerinin arzula- naa bağlı olduğunu, uzak şark- ta vaziyeti muhafaza için yavaş yavaş tedbir alınmasına doğru gidildiğ. görül dudünü aövlamletir