15 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

M"ı * FRANKO CEPHESİNÜE Japon ANADOLU Yerli, yabancı kimler çarpışıyor" Italyanlar bir köyü işgal edince, derhal İtal- yanca levhalar, tabelâlar asarlar General Franko cephesinde 120 bin Italyan, 20 bin Alman ve 2000 Fransız gonüllü vardır Felemenk — gazetelerinden F. G. Stork, general Franko ordalarında dört ay bulun- muştur. Sonradan, general Franko, kendisine kızmış, fa- kat tevkif ettirmemiş, mu- hafaza altında hududa ka- | dar göndermiş, mem!'eket dı- şına çıkartmıştır. Bu gazeteci, âsl İspanyada gördüklerini Deyli Herald gazetesinde ya- Ziyor: . *“Dört ay Franko ordusile harb sahalarına gayet yakın bu- lundum, Bu itıbarla yazacağım bu yazı, gayet mevsuktur: Bu gün âsilerin kumandası altında 500,000 kişi vardır. Bun- ların içinde İtalyanlar, Alman- lar, bir miktar Fransız, bir az İngiliz ile birlikte Faslılar ve İspanyollar bulunuyor. İtalyanlar: İtalyanların hususiyeti şudur: Bunlar, İspanyada bulundukları halde Franko ünitelerine dahil değildirler. Bunlar, İtalyan üni- General Franko forması giyerler, - silâhları İtal- yan silâhlarıdır. sıhhiye teşki- lâtları İtalyandır. Demiryollarında sivil bir mü- fettiş, bir İspanyol yüzbaşısına evrakını vesairesini sorabil.r de bir İtalyan neferine tek bir sual soramaz. Bu istisnai muamele, çok defa İspanyollar arasında hoşnudsuz'uk uyandırmaktan geri kalmamaktadir. İtalyanlar, bir köyü işgal et- tikleri vakit, oraya tamamile İtalyanca levhalar, — tabeâlar, ar asarlar. Bunu gören bir kimse, kendısini büyük bir İtal- yan manevrasında sanabilr. İtab- yanların işgal ett k'eri bölgeler tamam le onların hüzüm ve ida- resi altındadır. Buralarda me- selâ bir levha görürsünüz: “Com- mandantia İtaliana, Bunun altında bir tümen, ya- hud bir bölük numarası vardır. Hele cephane depolarını İtal- yanlar, İspanyollara asla bırak- * mazlar; çünkü xendilerine itimat- ları yoktur. Tayyarecilik te — öyledir. Al: man pilotlarından bir kısmı İs- panyol tiyyarelerine taksim olun duğu halde İtalyanlar, - yalnız kendi tayyarelerile uçarlar. İtal- “ yan tayyaresi, İtalyan pilo'ul İtalyan tayyarelerinin bulun- duğu tayyare maydanları yalnız İtalyanların kumandası altında- dr. Bunların subayları, yarsu- bay'arı, erbaşları c var köylerde otururlar; bunları her gün ge- Teruel cebhesinde mağlâb olan âsilerin bir topçu bataryası tirmek, götürmek için muntazam bir otomobl servisi vardır. Bunlar erken kalkmazlar. Uyan- ma saatleri yedi, sekizdir. Oto- mobiller, önce erbaşları, sorra makinistleri, sonra subayları alıp götürür. Öğleyin yemeğe gelir- ler, ikide dönerler ve aitıda iş- leri biter, Tabil geceleri nöbetçi olanlar kalır, İspanyada ne kadar İtalyan vardır? Benim tahminime göre, 120 bin kişi. Bunlar dört müs- takıl tümene ayrılmışlardır. Bun- dan başka bir de “S.yah oklar, isimli bir gönüllüler tümeni var- dır ki bunun zayi İspanyol- larla doldurulmaktadır. Bu iti- barla gönüllü tümenin yüzde otuzu şimdi İspanyoldur. Almanlar: A manların vaziyeti büsbütün farklıdır. Bunlar, bir takım tek- nisyenler, pilotlar, — muallüimler göndermişlerdir v- bunlar bütün | Franko ordusuna dağıtılmıştır. İspanya harblerindea hiç biri- sine hç bir Alman askerinin iştrak etmediği — söylenebilir. Fakat bunların askıri harbe hazırlamak hususunda oynadık- ları rol büyüztür. Bütün telsiz irsal işleri Al. manların kontrolu atındadır. Kullanılan bültün — malzeme ve mütehassıs'ar Almandır. Tay- yare- ve tank daf. topları da tamamile Almanların elind dir. Âsi ordunun bütün genç su- bay ve yarsubaylarını Alman muallimler yetiştirir. Bunlar, her iki ayda bir, baş- larında Alman muallimleri ol. duğu haide teftişler - verirler. Kaç Alman vardır? - Aşağı yü- karı 20,000 kiş,, Bu Almanlar, bütün mem exete yayılmı;tır. ingilizler - Fransızlar: Asi İspanya ordusunda bir mikdar — İagiliz de — vardır. 2,000 — Fransız da Frankonun tarafında bulunuyor. Bir çok eski Fransız askerleri yabancılar lej yorundadırlar. Faslılar ve yabancı tejiyonu Faslılarla yabı ci lej yonu, İs- pânyol iç harb ıi : en tehlikeli kısm arına girişirler. Yabaacılar lej yonunda 15,000 kişiden fazla mevcud yoktur. Bunlar da biner kişilik muüfre- zelere ayrılmışlardır. Bunda yalnız yabancılar bu- lunmaz. Bunların - bir çoğu İs- panyoldur. Burayı tercih etme- lerine sebeb, orduda günde bir nefere yarım peçeta gündelik verildği halde bu yabancılar lej yonunda üç peçeta verilmek- tedir. Yeni muharebede bu yaban- cılar lejiyonuna karşı olan iti- mad ve bu kuvvetin esi zamı kalmamıştır. Hatta, bun- Tardan bir kısmının kalben hü- kümetçilere tarafdar olduğun- dan bile şüpheleniliyor. Faslılar, orduda daima en iyi harbjeden askerlerdr. Bun: ların yaralı ve ölü olarak har- bin başındanberi verdikleri yıpların mecmuu 70,000 kişidır. Frankonun İspanyol askerleri üç kısımdır: 1) — Reketler (yapancı leji- yonunda bulunanlar.) 2) — Flangistler ((aşistler) 3) — Nzamiye orduşu. İlk ikisi esas itibarile gönü- lülerden mürekkeptir. Harbin başlangıcında bu, böyle idi, Fa- kat sonra bir ço< zayiat veril- miş ve eksikler, kurası çıkan neferlerle do durulmuştur. Eğer bunlar, kasabalarda, şe- hirlerde oturur, kâtip sınılından kimselerse Falangist, köy.ü ise- ler Reket ourlar. Reketler 80.000 kişidir. Bun: lardan on sek.zden yüksek o.âan- ları harbe iştirak e lerler. Daha küçik olanları da harb için ha- zırlanır. Falang'stler -45.000 kişidirler ve bu miktarın yüzde onu gö- nülüdü; gerye kalanlar m.c- burl bzmet görmek üzere ge- hirler. 150.000 kişlik nizamiye ordu- sunu da yükarıki rukkamlara lâve edecek olursanız, o zaman İspanyol âsilerinin güvendikleri yarın milyonluk ordu meydana çıkmış Olur, Fronsı, Avus'arya ve İtalya arasında görüş farkı var Budap-şte konieransı Fransiz gazetelerinin ehemmiyetle dıkka- üni çekmektedir. Jurnal gazetesinin Budapeş- teye gönderdiği muhabiri ya- zıyor: *Avusturya ile İtalya trasında konferansın ilk hedefi hakkında görüş farkı vardır. A manya ile karşılaşmamağı bir çok sebeb- lerle istiyen İtalya Berlinin kay- gilağını yatıştırmağa ve yeni impâaratorluk menfaat.eri üçüncü Raybhş menfaatlerine hâkim bu- lunacak yeni bir Tuna gruPlıç— masından bahseden sesleri Suş- turmağa çalışıyor. Buna binaen, Roma gazetelerinin hususi mu- habirleri, bütün kararların İtalya- Almanya — dostluğu — çerçevesi içinde ittihaz edileceğini bild r- mektedirler: Dün sabah henüz Viyanada idim. Orada herkes baska başka söylemekte idi., Tuna havzasında vaziyet Ü 15 Kütuuutan! ültimatomunun müd- deti dün gece bitti ——— —.. .. — Japonların, Çinde umumi ve çok şiadetli bir taarruza geçecekleri söylen yor, Jcp>- n kabinesi mühim kararlar verecek Tokyo, 14 ( Radyo ) — Ja. ponyanın, — Moreşal Şan-Kay- Şeke verdiği ültimatomun müd- deti, bugün gece yarısında sona ermektedir. Mareşal Şan-Kay:Şek ültima- toma red cevabı Je ponya, Çinde umumi ve çok şiddetli bir taarruza geçecektr. Bu gün toplanan nazırlar meclisi, imparatorluk konferan- sının bu husustaki kararlarını tasdik eylem ştir. Tokyo, 14 (Radyo) — Ja: ponya Hariciye Nazırı B. Hirota, bu gün Almanyanın bura sefirini kabul etmiş ve İmparatorluk konferansnda — Çin hakkında verilen kararları bildirmiştir. Siyasal mehafil, B. Hirota ile Almanya sefiri arasındaki mü- lâkata büyük ehemmiyet ver- mektedir. Tokyo, 14 (Radyo) — Ja- ponya kabinesi, yarın toplanacak ve Japonyanın, Çinde alacağı yeni tedbirlerden babisle resmi bır tebliğ neşredecektir. Halk, bu tebliği merakla bek- lemektedir. Şanghay, 14 (Radyo) — Ja- ponlar, bu gün Çin şimendifer- ini; köprülerini ve bir. çok yerlerini müthiş surette bom- bardıman etmişlerdir. Atılan bombalar, yüzlerce ton ağırlığındadır. 170 tayyare, saatlerce bomba atmıştır. Binlerce insanın öldü- ğü söyleniyor. B. Valera Şimalt İrlandanın da serbestisini istiyecek Londra, 14 (Radyo) — Baş. vekil.B. Nov.| Çemberlayn, dün gee malikânesinden — buraya dönmlüş. ve döhial,> arlütemlar keler Nazırı B. Malkom Mak- dona'dla konuşmuştur. Bu ko- nuşmalar, İrlanda hükümet reisi B. Dö Valeranın Londra se- yahatle aiâkadardır. B. Novil Çemberlayn, akşam üzeri tekrar malikânesine avdet etmiştir. Başvekil, pazartesi günü Lon: verirse, | drada bulunacak ve B. Dö Va- lera ile konuşacaktır. Alâkadarlar, İngiltere ile İ landa hükümeti arasında bir deniz muahedesi akdolunaca- ğından - bahsediyorlar. Bazı Valera, tehafile ! göre; Bi Dö şimali İrlandanın da, cenubi İrlandaya - iltihak etmek suretile serbest kalmasını istiye- cektir. karışık Jur gazetesinde Joan Rey diyor ki: *“Tuna havzasında vaziyet hiç bir zaman şimdiki kadar karışık olmamıştır. Ve İtalyanın müda- halesi de hiç şüphesiz bu vazi- yeti aydınlatmamaktadır. İtalya- Avusturya-Macaristan grubunun hikmeti vücudü Tuna toprak statükosunun müdafaasıdır. İmdi, Almanyayı bu grüpa - sokmak, kurda koyun ağılının — kapısını açmak demektir. Berlin, ilk ne- ticesi Anşlus ve ikincisi de Ma- car ekonomisine el koymak o'a- cak olan bir politika takibi im- kânını düşünmektedir. Bütün resmi tebliğere rağmen, Buda- peşte konferansı Roma protokol devletlerini yaklaştırmıyor. Mühim fudbo! temaslarına h:zırlaııı!ıor Antrenör kursu Ankarada martta açılıyor Türk fadbol sistemi tesbit ve bü: memlekete temşil edılecelzt.r Antrenör B.. Şuyenk, fudbolcularını çalıştırmak üzere bir hafta sonra şehrimize ge- lecektir, Bunun sebebi 12 — şubatta İzmirde Atina muhteliti ile kar- şilaşacak olan İzmir muhtelitini hazırlamaktır. Fudbolcularımızın B. Şivenkin derslerinden istifade edecekleri tabitdir. Çönkü bu antrenör, evelce de Karş yaka kulübünde çalışmış ve muvaffak olmuştur. İzmir spor efkârı umumiyesi İzmir-Atina muhteliti müsaba- kasına büyük ehemmiyet ver- mektedir. Antrenör kursu Fudbol artrenör kursu - Mart ayında Aakara — stadyomunda açılacaktır. Antrenör kursu beş ay de- vam edecektir. Avusturya fede- rasyonu bu kurs için halen İz- mir takımının Aantrenörü Hir Linderi tavsiye etmiştir. Bu an- trenör evelce üç sene Lehistan milli takımını ve iki sene de Misir milli takımını çalıştırmıştır. Bundan başka B. Köhler adın- da Avusturyalı ikinci bir antre- nör daha angaj: edilm ştir. Bu antrenörün de İzmire gönde- rilmesi muhtemeldir. Türk fudbol sistemi Fudbol federasyonunun mem- leketimize getirdiği antrenörler muhtelif mıntakalarda tedkikler yaptıktan sonra Türkiye için bir oyun sistemi tesbit edecek- ler ve bu oyun sistemi, bütün memlekete teşmil olunacaktır. Bu sistem, antrenör kursunda çalıştırılacak elemanlara da öğ- retilecektr. ÂAntrenör — kursunun ilk devreye aid kadrosu on ki- şil ştir. İzmirden de talip olan- lar kabul edilecektir. Millt küme müsabakaları Milli küme müsabakaları 13 Şubatta — başlıyacaktır. Genel mer' tisdik edilmiş olan talimatnamo yakında bölgelere tebliğ edilecektir. Mi li kümeye İstanbuldan Gü- neş, Beşiktaş, Gulatasaray ve Fener takımları, Ankaradan da Harbiye ve Muhafızgücü takım- ları seçilmişlerdir. İzmirden de Üçok ve Aisancak takımları iştirak edeceklerdir. İzmir |Milli takımlar müsabakaları Futbo. Federasyonu önümüz- deki Nisan ve Mayıs aylarında Ruümen, Yugoslav ve Yunan milli - takımlarile müsabakalar yapılması için teşebbüslere gi- rişmiştir. Bu müsabakalar, An- kara stadyomunda yapılacaktır. Bunlarla beraber, iki de temsilt de Iııııılıuı muhtelitleri oyaya- caktır. 940 olimpiyatları Japonyada olacaktır. Fakat ahval değiştiği takdirde.. Şikago, 13 (A.A.) — Ameri: ka olimpiyat komitesi reisiAvery Brundage 1940 olimpiyat oyun. larının Tokyodan başka — bir memlekete nakline dair - olan şayialar hakkında beyanatta bu- lunarak bu meselenin — halen mevzuu bahs olmadığını, Ame- rika komitesinin kanaatince po- litikanın spor işlerine müessir olmaması icab edeceğini, bu- nunla beraber uzak doğu işleri Japon hazırıklarının - ikmaline mani olduğu takdirda — 1940 oyunlarının tehiri — lâzimgelece- gini, çünki başka bir memleket tarafından hazırlıkların teminine kıifayet edecek kadar — zaman kalmadığını bildirmiştir. Bir İtalyan heyeti Tokyoya gidecek Tokyo, 14 (Hususi) — - İtal- yan elçisi, Hariciye Nezaretine giderek B. Hirotayı ziyaret et- miştir. Elçi, siyasi ve iktısadi bir İtalyan heyetinin yakında Japonyayı resmen ziyaret ede- ceğini bildirmiştir. Bizerte hâdiseleri Tunus, 14 (Hususi) — Tunus umumi valisi, Bizertedeki kanlı hâdiselerden sonra ilk defa be- yanatta bulunmuş, milli part- den Hasan Kurinia ihracını haklı göstererek, tenkil — siyasetinin merhametszce tatbik - edilece- ğini söylemiştir. Yeni mühim tedbirler alın- mak üzere, mülki ve askeri er kân toplantıya çağırılmıştır.