16 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

16 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Bîiyük elektrik santralları te- sisine yakında başlanıyor ——— 10600 Biri Zonguldakta ve diğeri Kütahyada olmak üzere iki büyük santral tesis olunacak ve nehirlerin suyundan da istifade edilecek — AAA ü İstanbul, 15 (Hususi) — İkinci eş yillık sanayi prograi dıhıly olan eleklyı'ıkpıîîh tesisi hakkkındaki etüdler ikmal olunmuştur. Bazı tanınmış fir- malar, santrallar için tekliflerde bulunmuşlardır. Zonguldakta kurulacak büyük santral havai hatla Ereğliye ve Kütahyada kurulacak diğer bir santral da İstanbula kadar elektrik ceryanı verebilecektir. Bundan başka elektrik santral- ları için birçok nehirlerden is- tifade imkânları da araştırılmış ve bu husustaki etüdler bit- miştir. Büdcemiz Yakında mecliste mü. Gayri mübadil komisyonu e — , 'e Bir kanunla lâğvzdiliyor ve gayri mübadil. lere aid emlâkin vergileri afFolunuyor İstanbul, 15 (H i) — Hükümet, gayri mübadilier hakkında yeni'bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Bu İâyı göre gayri mübadil komisyonu Jlâğvedilecek, satışının tesri için gayri mü: badillere aid emlâk, gayri mübadiller cemiyetine terkolunacak ve bu emlâkin' geçmiş vergileri affedilecektir. İstanbul elektrik şir- keti işi. zükere olunacak — |Şirket murahhaslarının çıkardığı müşkülât. İstanbul, 15 (Hususi) — Bü- yük Millet meclisi büdes en- cümeni, — varidat — büdcesinin tetkikini ikmal eylemiştir. Mas- rı( büdcesinin tetkiki de - biti- rilince mecliste müzakeresine başlanacaktır. tan müzakereler inkıtaa uğradı İstanbul, 15 (Hususi) — İstanbul elektrik şirketinin satın alın- ması için Ankarada cereyan eden müzakereler inkıtan uğramıştır. Bunun sebebi, şirket murahhaslarının müşkülât çıkarmış olmala- rıdır. Vekâletin esaslı tedbirler alacağı sanılmaktadır. Merkez bankasında Moskova elçimiz İspanyanın bioke edilmiş dört yüz bin Ankaraya geldi İstanbul, 15 (Hususi) — Mos- kova elçimiz B. Zekâi Apaydın Aakaraya gelmiştir. Ankara hapisanesinde Bir cinayet oldu İstanbul, 15 (Hususi) — Anm- karâ hapisanesinde bir cinayet olmuş, yedi yıla mahküm bir katil 15 sene hâpise mahküm bir katili, mangal — demirinin Ucunu sivrilterek öldürmüştür. Yolcu salonlarında kambiyo kişesi açılacak İstanbul, :15 (Hususi) — İ tanbul ve İzmir yolcu salonla- rında birer kambiyo kişeşi açılacaktır. Bir Yanan Vapuru yandı İstaabul, 15 (Hususi) — At- lantik denizinde bir facim ol muş, Oras isminde bir Yunan vapurunda infilâk vukubulmuş, gemi parçalanarak batmıştır. Muğla dağlarına kar düştü Muğla, 15 (Hususi) — Vilâ- yetin her tarafına yağmür yağ- maktadır. Yüksek dağlara kar düşmüştür. Arthur Henderson Budapzçtsyı gidiyor vi ;drıLS (A.LA.) — Amele uslarından Henderson Perşembe Rü:ıı_:t gıııı' dapeşteye giderek naib Horti ve diğer bazı rical ile- temas edecektir, Mebus 26 - Nisanda P, bulunacak ve bu şehirde g::: *e Hodza ile Südet ve ekalliyeti- nin şeflerile görüşecektir. Hendersonun öğele bu — seyahati partisinin icra komitesi taralından tasvip edilmiştir. lira parası vardır İstanbul, 15 (Hususi) — İspanyanın Merkez bankasında 400 bin liralık bloke edilmiş pârası vardır. Hükümet, bu parayı la- panyadan alacağı olan tacirlere tevzi edecektir. İktısad Vekâleti, lapanyadan alacaklı bulunan tüccarları tesbit ettikten sonra paraların tevrüne emir verecoktir. Macaristandaki Museviler Budapeşte, 15 (Radyo) — Macar matbuatı, Macaristandaki Mu-| seviler hakkında çıkan kanundan uzun uzadıya bahsetmekte — ve bu kanunun çıkmasını intaç eden âmilleri saymaktadır. Gazeteler, bu kanunun, Almanyadaki Museviler hakkında cari olan kanundan çok daha hafif olduğunu kaydediyorlar. Budapeşte, 15 (Radyo) — Zabıta, Museviler hakkında — çıkan kanuna muhalefet gösterenlerden ve kanuna karşı teşkilât yapan” lardan yüz kişi yakalamış ve tevkif etmiştir. Tokyoda felâket ANADOLU Yazılı imtihanlar ——— Vekâlstintertib ettiği sualleri kim ifşa etti? İstanbul, 15 (Hususi) — Lise- lerin yazılı imtihanlarında Ve- kâlet tarafından gönderilen su- allar, talobe tarafından — öğre- nilmiş ve Ankaradan bazı ta- lebe İstanbuldaki arkadaşlarına bu sualleri telefonla bildirmiş- lerdir. Maarif Vekâleti bu vaziyeti haber aldığından imtihanların yenilenmesi — kuvvetle muhte- meldir. Denizyolları İdaresinde tayinler ve değişiklik!ler htanbul, 15 (Hususi ) — De- nizbank idaresine merbut devlet denizyolları idaresi müdürleri arasında bazı tebeddüller ve yeni tayinler — yapılmıştır. İstanbul Liman işletme mü: dürü B. Raafi umum müdürlüğe getirilmiş, eski müdür B Sadet- tin de mübayaat reisliğine tayin olunmuştur. B. Raufiden inhilâl eden Li- man müdürlüğüne de Hüâmit Saracoğlu tayin edilmiştir. , Jurnale D'ltalya Fransanın, cumhuri- yetçi İspanyaya yar- dım etmekte devam ettiğini yazıyor Roma, 14 (A.A) — Jurnale D'ltalya Fransa tarafından hü- kümetçi İspaayaya yapılan ve yalnız silâh sevkıyatına inhisar etmiyen yardımıları mevzuubaha etmektedir. Bu gazete diyor ki İspanya istikametinde Fransa hududunu mütemadiyen teknis- yenler ve mütehasstslar geçmek- tedir. Ayni zamanda birçok Korsikalı gönü'lüler de oraya gitmektedir. Hatta bunları bâzısının üzerinde Kampincinin tavsiye mektupları — vardır. O Kampinci ki, İtalyaya karşı harp açmak ve İspanyayı İtalyaya karşı bir askeri koz olarak kullanmak istiyordu. Ruzvelt Nehirler taşmış, yirmi bin ev, sular| Amerikalılara iyi ge- altında kalmıştır Tokyo, 15 (Radyo) — Tokyonun conubunda nmehirler taşmış ve mahallelerin bir kısını sular altında kalmıştır. Zarar çok mü- himdir. Sular altında kalan evler yirmi bindir. Kızılırmak taştı İskilip ile Çorum arasındaki şose sular al'ında kaldı Çorum, 15 (AKA) — Kızılırmak taşmış İskilip ve Çorum arasındaki şosenin 150 metresi ve ırmak kıyısındaki Karaburün köyü tamamen su altında kalmıştır. Vali vekili ve Nafa müdürü vak'a mahalline gitmişlerdir. Maddi zarar henüz tesbit edilememiştir. İnsanca zayiat yoktur. Eulalnra İdaresinde Milli Kütüphane Sineması BUGÜN G',“n hafta takdim ettiğimiz Mihracenin Gözdesi şaheserinin ıHıcı.vı' son kısmını teşkil eden ve son derece kuvvetli, ihtiraslı, heyecanli bir aşk ve macera hikâyesi Hind Mezarı TÜRKÇE SÖZLÜ eski ve yeni TÜRK MUSİKİLİ Seanslar: Her gün: 1—3—5—7 ve akşamları 9 da başlar. Cumartesi ve pazar 11 de başlar. çinmeği ve sulh için mücadele etmeği tavsiye ediyor Vaşington, 14 (A.A.)— Ame- rikalılar günü münasebetile Re: isicumhur Ruzvelt, radyoda söy- lediği bir nutukta Conubi Ame- rika milletlerine dostluk hitar bında bulunarak bütün AÂmeri- kaâlıların müşterek - ideallerini kaydettikten — sonra, bunların sulh için mücadelede bulunduk- larını söylemiş ve onları ara: larında iyi geçinmeğe davet eylemiştir. Romanyada Yeni bir kanun Bükreş, 15 (Radyo) — Hü- kümet devletin emniyeti hak- kında çıkardığı yeni kanunu neşretmiştir. Bu kanuna — göre; Romanyada, siyasi haroketler, beyanname taliki, yarı askeri teşekküller şiddetle yasak edil- mektedir. * Kanunda memaaiyeti tasrih edilen hareketlere — teşebbüs edecekler, ağır cezalara çaptı- | mlacaklardır. l Nisan 16 Jül yana ve'kocası Son günlerde çıkan dedikodu, bütün Avrupaya yay Hollanda 'prensesi Jlüyananın kocası, bir müddet evel orta- dan kaybolmuştu. Prensin, kay- kraliçe Vilhelmina ile kavga ettiğini ve bunun üzerine Hollandadan çıkıp gittiğini yaz- mıştik. nanası Prensin nerede olduğu şimdi | aalaşılmıştır. Prens Bernhard İtalyada bulunuyormuş ve ya- kında Hollandaya dönmek üze- reymiş. Bu haberi veren Avrupa ga- zeteleri ilâve ediyorlar: Piens Bernhard, kayınpede- rini taklid etmiş o.maktan baş- ka bir şey yapmamıştır. Bugün- kü Hollanda kraliçesinin kocası da, vaktile böyle bi. debire Hol- landadan kaçmış, sonra tekrar karısıtın yanına dönmüş... Bir dedikodu Prens Bernhard ile Prenesı Jülyananın dedikodusu bütün Avaupayı meşgul ediyor. Bu arada, prenses Jülyananın evlenmesine dair bir fıkra da anlatıyorlar: Yaşı hayli ilerle- m'ş olan prensa düğününe bir- kaç gün kala, tebdili kıyafetle, Laheydeki bir güzellik mücsse- sesine gitmiş. Kendisini ora: kimse tanımamış ve matımazel güzelce süslemişler, püslemiş- ler, yüzünün kırışıklarını gide- recek şekilde masaj ve tuvalet yapmışlar. Prenses, 19 yaşında bir genç kız gibi çıkmış.. Fakat, işin garibi, pronses bu suretle güzelleştikten sonra ÇİMDİKLER ilmış bulunuyor saraya, prenses kıyafetinde gir- miş. O zamân da saraydakiler onu tanıyamamışlar: CGüzellik Müessesesindeki letten son- ra o kadar döğişmiş kil. — 'Südet Almanları Tescil ediliyor Prag, 15 (ALA.) —B. Haym- laya bir milletin tensiki bürosu ihdas edilmiş olduğunu bildir- mi'ştir. Yeni teşekkül mahalli ko- | mitelerin faaliyetini idare ede- cek ve bütün Südetlerin hare- ketini tanzim eyliyecektir. Va bütün Südetlerin bir listesini tanzim edecektir. Malüm olduğu vaçhile Südet- lerin metalibatından biri de Al. man milliyetine mensub olan bütün Çekoslovakların bir si- cilini vücude getirmektir. Muğlada Zeytin budama kursu açıldı Muğla, 15 (AA) — Ba yıl vilâyet içinde 16 muhtelif yerde zeytin budama kursu açılmış ve burada zeytin bakım işleri mazari olarak — anlatıldığı gibi zeytinlerde de tatbikat yapılmış- tır. Kurulan dikme zeytinlikleri- nin adedi 150ye yakındır. 800 kişiye ehliyet kâğıdı verilmiştir. Zeytinliklerde budama işleri sona ermiştir. Yakında mınta- kanın her tarafında aşı faaliye- tine geçilecektir. Bir sokak filozofu Karşıyakada, iskele önündeki hurma ağacının dibinde 12-139 yaşlarında bir gazete satıcısi.. ayak.. Sol omuzundan sarkan bü Ayaza rağmen caketsiz ük gazete paketinin ağırlığı ile âdeta yanlamış oynak, kıpırdak küçük bir sandal. Titriyor mu; hayır! Somurtuyor hayırl, Boynunu sola müş, eller yor, ağzı ile de şarkı söylüyor arada bir, sattığı gazetelerin isimlerini bağırarak, müşterilerinin karşısına dikiliyor. ile bir keman çalma taklidi yapı- Y, gülüyor, terennüm ediyor ve Üç sıçrayışta Bu bir küçük sokak filozofu idi. Ayaklarının altı çarıklaşmış, sırı tahammülün, mukavemetin kürküne bürünmüş, gülen, eğle- nen, hatta bizim üşümüş burunlarımızla, tekrar sırtımıza — geçen paltolarımızla eğlenen - bir filozofl. Hayatın bütün zehrini, kendi ruhunun sabır denilen dagar- cığında ezerek, karıştırarak, yuğurarak onu mükemmel bir neşe haline getiren bu çocuğa, sabahın saat yedisinde, gıpta ile ba- kıyordum. Belki sabah kahve altısı bile yapmamıştı. Belki bu gece yarısına kadar gene gazete satmışlı, Fakat sesi dik, keskin — ve çığlıklar Bu çocuk, hayatın Bu çocuk, bizimle alay edi; Bu çocuk, şu sümüğünü çeken, lan, şa yünlü çoraplarını tazeliyon, şu cepleri aspi ndeydi, suratını tokatlıyordu. yordu. şu paltosuna, kürküne sar- i, solfatlı insan yığınının tepesine çıkmış ta hora tepiyordu sanki.. Tango Kralı Edvar B Çimdik iyanko B_ı"fyük fedakârlıklarla İzmire getirilmesi temin edilen dün- 7ıııdıı ııTııınıluı san'atkârla- rından, Tango Kralı EDVAR B!V_ANKO arkadaşları — ile birlikte, Çarşamba günü akşa- mından itibaren Fuar gazino- sunda — konserlerine başlıya- caktır. ——— Kısa bir zaman için angaje edilen bu meşhur — san'atkârı dinlemek fırsatını kaçırmama- nizi tavsiye ederiz. ve yalıire , |