24 Nisan 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

24 Nisan 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ANADOLU Nisan 24 İki bayram dün çok büyük te-Frankistler, dün (Kastilon) e kutlulandı zahürat içind Sağda parti vilâyet idare heyetinden avukat B. Ekrem nutak söylüyor. solda yavrulardan iki hrup (altındaki kızlarımız köylerden gelmişlerdir) — Başı 1 inci sahifede — vatan biraz daha harap, ber- bad bir vaziyete düşmüştü. İşte esâret tehlikesile karşı karşıya bulunduğumuz bu — sıralarda, bundan on sekiz - yıl önce, 23 Nisan 1920 târihinde Ankarada .açılan Türkiye B. M. Meclisi, bilgis'zlik ve hıyanetlerile — va- tanı uçuruma yuvarladıktan son- ra milileti ıstırabile başbaşa bırakan köhne saltanat idaresi- ne bu dakikadan itibaren fiilen nihayet vermiş,Gkayıdsız şartsız hâkimiyetin milliyette olduğunu "ilân etmişti. Gene bu mübarek günde idi ki Türk milleti, bütün bir hu- sumet cihanına karşı Ööz hürri- korumak üze- ir kütle halinde mili ihtilâli yapmış; içten, dış- tan gelen ve varlığını —tehdid eden binbir tehlikeye göğüs germiş, nihayet bütün düşman- ları perişan ederek bugünkü mesud ve kudretli mevkii tihsale muvaffak olmuştur. Arkadaşlar! *23 Nisan bizim için hakiki bir dönüm ' noktatidır. Tarihinde “binbir zaferin bayramı olân Türk milletinin. 23 Nisan bayramı, hususi #bir ebemmiyeti haizdir. Çünkü 23 Nisan, milletin hakiki kurtuluş ve yükselişine doğru attığı kuvvetli adımların birin- cisidir. Hâkimiyeti fiilen eline alan mülletimiz, bu sayededir rya, Başkumandanlık, Lozan zaferlerini temin etmiş, nihayet mutlak halâs ve istiklâle < ermiştir. Bu büyük günün kıymet ve ulviyetini daha iyi anlamak için hafızamızı o tarihten biraz eve- line irca etmek kifayet eder. Kurtuluştan herkes ümidini kesmiş, en akıllı geçinenlerimiz bile istiklâlimizin idamı demek olan *Manda, yı hangi devlete vermek İâzımdır, münakaşasına başlamıştı. İşte bu kadar tehlikeli bir vaziyetle karşı karşıya olan Türk milleti biricik — kurtuluş çaresi- endi benliğinde ve benli- ğginin kuvvetlerini bir araya top- lamakta olduğuna tâhtı karara alarak cumhuriyeti fiilen 23 Nisanda tesis etmiş, kudret ve ş.ıhyıüyeünl bütün cihana karşı tikbali çaocuklarl.. | bayramı olması , İspat eylemiştir.! . Ey vatanın şa'şaalı ümidi is- Bu büyük gün sizin de bayramınızdır. Bayramınız kutlu olsun! 1 Biliniz ki; 23 Nisanın çocuk milletin, — siz hâkimiyet ve is- üi derecede verdiği büyük ehemmiyetin bir remzidir. izler; bizim gözbebeklerimiz, ganımız ve bütün varlığımız- sınız, nasıl ki hâkimiyet ve is- | tiklâlimiz de en büyük hazine- mizdir. Ve gene biliniz ve bu bây- Ooramı kutlarken asla unutmayı- mız ki; 23 Nisan AÂtatürkün büyük eserlerinden biridir. Milletin bütün kabiliyet ve kudretini 23 Nisanda Büyük Millet Meclisinde toplıyan, ru: hundaki ateşle, ateşle, sarsıl- maz azim ve imanile demirden irade kuvvetile milleti harekete getiren o dur. Milletin fıtratındaki yüksek cevheri, istiklâl aşkını fiilen is- pat eden odur. Biz bugünü diğer büâyramlarımızla birlikte hep ona borçlu olduğumuzdan- dır ki ona bağlılık ve itaatimiz kalbi ve ebedidir. Ey Cumhuriyetin bahtiyar ço- cukları.. 23 Nisanı dalma he- yecan ile iftiharla- anımız çok yaşayınız. Yaşasın millet, yaşasın büyük Atatürk! Alkışlanan bu hitabeden son- ra İzmir Erkek lisesi talebesin- den Muammer ve Vedat De- mirtopuz tarafından iki nutuk söylenmiş, bunları Cumhuriyet çocuk yuvasından Turan adın- daki küçük izcinin ( Hazırol! ) manzuümesi takip etmiş, İstiklâl mektebinden Lütfiye ve Dum- lupınar mektebinden Şükran Özalin okudükları manzüme ve nutuklar da dinlendikten sonra heykelin önünde yer alan Dum: lupınar okulü - talebeleri man- dolinlerile Fuar tangosunu çal- miş, söylemiş ve çok alkışlan- mışlardır. Daha sonra Dumlupınar mek- tebi besinden zeybek elbi- ler giymiş bir çocuk, —muzika- nin çaldığı zeybek havasına uyarak fevkalâde güzel bir zeybek oyunu oynamış, şiddet- le alkışlanmıştır. Bir kız talebe de gene alkışlar arasında zey- bek oyunu oynamiştir. Bunu Dumlupınar mektebinden — iki kızla muhtelif gruplar halindeki kızların güzel dansları takip etmiştir. Tören bitmek üzereyken Ke- malpaşa kazasının Yukarıkızılca okulu talebeleri milli kıyafet- Terile gelmiş, Atatürk heykeline çelenk koymuşlardır. Diğer yerlerdeki merasim Saat 11de Basmane, Eşref. paşa, Güzelyalı, Pazaryeri ve Karşıyaka Parti alanlarında Tö- ren yapılmış, muhtelif hatipler arafından söylevler verilmiştir. Bu törenlere — civar mektepler talebesi da iştrak etmişlerdir. Dün çocuklar Kültürparka parasız girmişler, otobüs, tram « vay ve Karşıyaka vapurlarınd”an parasız istifade ederek — ger mişlerdir. Ğ Halkevinde Dün öğleden son/a Halkvin- de çocaklara kazagöz oynatıl- miş, Canavar Giyesi temsil edil- miştir. Gece görünüşü Gece, — şehrimizdeki — bütün resmi binalar, bankalar, iskele- ler elektrik ampullerile fevka- lâde tenvir edilmiş, gece, gün- düze çevrilmiştir. İstanbulda rimizden) — 23 Nisan Milli Hâkimiyet ve Çocuk bayramı burada fevkalâde tezahüratla kutlulanmış, Beyazıd meydanın: da toplanan mektepler talebe- leri Taksimdeki Cumhuriyet abidesine giderek nutuklar irat etmişler, abideye çelenk koy: muşlardır. Bütün mekteplerde müsamereler verilmiş, her ta- rafta bayram eşsiz bir şekilde tes'it edilmiştir. Çocuklara açıkta tiyatro oy- natılmıştır. İstanbuldaki Halk- evlerinde de toplantılar yapıl- mış, binlerce yoksul çocuğa el- bise dağıtılmıştır. İstanbul, 23 (A.A) — 23 Ni san Milli hâkimiyet bayramı ve Çocuk bayramı bugün : bulda her — sınıf halkın iştirakile kutlulanmıştır. Bu sa- bah Taksim ve Beyazıt Cumht- riyet meydanlarında ve Fatih parkında — talebenin iştirakile merasim yapılmış ve Taksim abidesine belediye, C.H.P., Halk- evleri, Çocuk esirgeme kurumu ve diğer teşekküller namına çelenkler konulmuştur. — — | Bütün mekteplerde Mmüsümd- reler verilmiş ve nutuklar irad olunmuştur. Hertarafta bayram coşkun — tezahüratla devam ot- mektedir. Çocuk yurdu Dün saat (16 da da İzmir çocuk esirgeme kurumunun s0- kaklarda kalmış, kimsesiz ço- cuklar için açtığı (Çocuk yurdu) Vali B. Fazlı Güleç tarafından açılmıştır.. O sırada belediye reisi Dr. B. Behçet Uz, İzmir çocuk esirgeme kurumu reisi Dr. B. Tahsin Fikret Soydam, kurumun idare heyeti üyeleri ve daha birçok zevat hazır bu- lunmuşlurdır. Yurtta şimdilik 15 kimsesiz çocuk: vardır. İaşe va ibateleri yurita temin edilerek tahsille- rine devam imkânı verilmek- tedir. Vali B. Fazlı Güleç bir nu- tuk söylemiş, bu hayırlı - mü- esseseyi açarken bir noktayı tebarüz ettirmiş, memlekette bu gibi açılan müesseselerin bir müddet sonra fâaliyetini tatil mecburiyetinde — kaldığını, bunun sebebi de mevzuun ha- ricinde kullanılması - olduğunu, bufacıklı manzaraya mahal bı- rakmamak için hep birlikte ku- rumun idare heyetile birlikte müesseseyi mevzuun - İaricinde kullanmıyacaklarına and - iç- meleri doğru olacağını, her ne — sebeple — olursa — olsun buraya girecek çocukların be- hemebal sokakta kalmış kim- sesiz yavrular olmasını, müesse- senin ilânihaye hizmetini ifaya | ancak bu süretle muvaffak ola- cağını söylemiş, sonra mücsse- | seyi açmıştır. Japon tayyarecileri Berlin, 23 (Radyo) —Barada bulunan iki Jıpos tayyarecisi, Tokyoya müteveccien tayyare« İstanbul, 23 (Husı 1 muhabi | erile hareket etmişlerdir, — cephesinde cepheyi yardılar İtalyanlardan şimdiye kadar 76 zabit ve 413 nefer tutulmuş. Barselonda cepheye sevkedilen askerler isyan etmişler Salamanka, 23 (Radyo) — Kastelyon ile Valânsiya üzerine başlıyan taarruz devam ediyor. Frankistlerin, geç vakit cep- heyi yardıkları ve Alpokaseri abluka ettikleri söyleniyor. Son haberler Kamilyo ve Mar tines Alonjo kumandasındaki kıtaatın, Kastelyona kırk iki kilometre yaklaştıklarını bildir- mektedir. Frankistlerin şimdiye kadar on iki bin esir aldıkları haber weriliyor. Roma, 23 (Radyo) — İtalya Harbiye Nezaretinin neşrettiği resmi bir tebliğe göre, İspanya harbinde şimdiye kadar 76 İtalyan zabiti ile 413 nefer ök Müştür, Bundan başka, 318 zabit ve iki bin yedi yüz yetmiş beş nefer de yaralanmıştır. İtalyan askerleri yapmış ol dükları muharebelerde İspan- yollardan on bin esir almış- lardır. Paris, 23 (Radyo) — Barse- londan alınan haberlere göre, meşhur komünistlerden Fransız bahriye zabiti Marti, Cümhuri- yetçi İspanya tarafından Barse- Ton askeri kumandanlığına tar yin edilmiştir. Paris, 23 (Radyo) — Barse- londan cepheye sevkedilmek istenilen bazı taburların, git mekten imtina ettikleri ve bay- raklarını yaktıkları bildirilmek- tedir. Paris, 23 (Radyo) — Havas Ajansının verdiği son habere göre; Frankist harp gemileri, Kastelyon Dolaplana önünde görünmüş ve karada harp eden Frankistleri kollamağa başla- mıştır. Frankist gemilerinin başında bulunan Kanarya kruvazörü, Cuümhuriyetçi — İspanyaya aid romörkörlerle — kayıkların bir kismini tutmuştur. Romörkör- lerle kayıkların sahillerden ka- çan halkla dolu olduğu anla- şılınıştır. Nöbetçi eczaneler Eczanelerin bir haftalık nöbet günlerini gösterir cetvek: Pazartesi: Kemeraltında Şifa; Güzelyalıda Güzelyalış Tililkikte B. Faik; İki: çeşmelikte İkiçeşmelik; Alsancakta B, Euad, Ayvakladı. Halk. Salı: Kemoraltında Şifa; Karantimada B. Eşmef; Kemorda Kamar; Alaam cakta B. Ahmed Lütfi, Eşrüfpaşada Çarşamba: Başdurakta Sıhhat — Karataşta B. Habil, Tilkilikte Yezi İsmir; Irgetpazarında — Aariç — Güzelyalıda Aliyet, Perşembe: Kemeraltında Hilâi, Güseyyal- da Güzelyalı, — Tilkilikte B; Faik; TES —— Cuma: Kemeraltında — İttihat, Güzelyer hıda Güzelyalı, Izgatpazarında Asri; İkiçeymelikte — İki c momas — Altaır cakta Ü. Fuad. Cumartesi: Başdurakla — Sıhbak Karaatine da B. Eşiciş Kemerde Kamor, BEşrefpaşada — Eşrefpaya, Pazar: Kemeraltında — Hilâl, Karataşta H. Mabil, Keçecilerde Yoni İzıniz; Argatpasarında Aşri. Gandi Bir sene daha yaşı. yacağına ihtimal vermiyor. Gandi Kalküta, 23 (Radyo) — Gandi, bugün gazete muhabirlerini ka- bııfuo miş ve beyanatta bulu: narakı —- Elli mücadeleler zamanlarda, senedenberi içindeyim. cesaretim siyasi Son sar- Antoni Eden Çemberlayn iktidöfi mevkünde bulunduk- ça vazife almıyacak Londra, 23 (A.A.) — Havas Ajansının muhabiri bildiriyor: Öğrenildiğine göre Lord Har lifaks Yorkshirede son ikameti rüşerek kendisinden tekrar hü- kümete girmek isteyip isteme- diğini istimzaç etmiştir. Edenin bu husustaki cevabı henüz ma- lüm olmamakla beraber kem disinin Çemberlayn başvekil reti kabul etmiyeceği miştir. Lord Halifaksın bu teklifi Eden milli hükümete iştirak et- tiği takdirde hükümetin mühim miktarda rey toplıyacağı hak- kında muhafazakâr partinin im- Ubap memurlarında hasıl olan bir kanaatten ileri gelmektedir. Filhakika birçok mutedil mu- hafazakârlarla Nasyonal Libee esnasında Antoni Eden ile gö- | olduğu müddetçe hiçbir nezar | öğrenilk | raller kabinenin Edenin infikâ> kinden sonra takip ettiği lüzu- sıldı, nefsime olan itimadım zaa- fâ uğra ebebi bence meç- huldür. Maahaza, daha bir sene yaşıyacağıma ihtimal vermiyo- rum. Demiştir. Kudüs Arapları Umumi grev ilân ettiler Kudüs, 23 (Radyo) — Musul berhava et- petrol kuyularını meğe çalışan bir Arap çetesi, İngiliz jandarmaları tarafından ateşe tutulmuş ve iki kişi yara- lanmıştır. Sonra diğerleri kaç: mıştır. Demiryolunu bozmak istiyen diğer bir çete de takip edik miştir. Kudüs, 23 (Radyo) — Arap: lar, bugün umumi grev ilân et- mişler ve mevkuf bulunan Arap- ların, derhal tahliyesini istemiş- lerdir. Halkevinde resim ser- . Eden * mundan fazla sağa meyyal olan harici siyaseti terketmesi şar tile milli bir hükümete müze- r parti ricalinden birçok kimseler son intihap e nasında İpaviç ve Vest Fulhame da amele partisinin kazandığı muvaffakıyetleri mutedil muhâr fazakârlarln Nasyonal Liberak lerin reylı borçlu olduğunu zannetmektedirler. Zannedildiğine göre bu iki parti Eden kabineye tekrar gir diği takdirde hükümete müzai heret etmeğe hazırdır. gisi ve müsamere Geçinki resim sergisi İzmir Halkevinin tertip ettiği dördüncü resim sergisi bugüf saat 17 de Halkevi salonlarında açılacaktır. Sergiye 10 ressafif ve on amatör iştirak etmiştir. Sergiye getirilen 150 eser arasındâ hakikaten fevkalâde san'at eserleri vardır. Sergiyi vali B. Fazlı Güleç açacaktır. Halkevi Sosyal yardım komitesi tarafından teşkil edilen (fakif kadınları çalıştırma kolu) menfaatine Halkevi temsil kolu tarf” fından yarın akşam saat 21 de (Tırbıllar) piyesi temsil edilecektir- |