7 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

7 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Şehir Me clisi, dün dağıldı. Fuar gazinosundaki ziyafette hararetli nutuklar irad edildi. — 4 üncü sahifeden devam — sinde her sene şehir işleri hak- kında belediye reisinin senelk raporlarını müttefikan tasvip etmiş olmakla belediye icra işlerinin mesuliyetine memlekete karşı iştirak etmiş olan şehir meclisi azaları, bilâ istisna her biri, bu mesuliyeti seve seve, vicdan ve rinin en samimi duygularına uygun olarak ve nihayet ilti- harla deruhdeetmiştir. Vazife ifa ettikleri devre ex nasında, yapılan belediye işleri hakkında, her türlü teferrüatı ile birlikte tenvir etmiş ol belediye işlerine dair bildi düşündüğünü, kanaatini yalnız vicdanlarından aldıkları — ilham ile, herhangi bir tesire herhan- gi bir garaz ve ivya tâbi ok maksızın m ö lemiş ve söylemek mevkiinde bulunmaktan biran için bile ay- rılmamış olan Şehir meclisi aza- larının, memlekete ve mi hiplerine karşı yüklendikleri bu mesuliyetten dolayı tam, pürüs- süz bir istirahati viedan içinde olduklarını söylemekle zevkli ve şerefli bir hakikati ifade etmiş oluyorum, Bunları söylerken derhal kayd ve tebarüz ettirik mesi icap eden şu nokta vardırı Bu sözlerimle, Şehir ve Be- lediye işlerinde Şehir Meclisine vazifedar olduğu devre esna- sında yapılmış olanları yâpmış i Şehir Meeli atıf ve izafe etmiş olmağı hatı- tımdan bile geçirmediğimi der- hal ifade etmek isterim. Sevgili şârbayın sözlerinde şehir meclisi azaları bakımından muhik ve doğru görüleceğine — şkanüm.. — Ş mHerkes de takdir eder ki; ya: pılau vi vücude getirilmiş olan eserler, icra mevküne olan- Jarın işi ve eseridir. Yapılan işlerin bütün şerefi tamamen haklı olarak, onları en ufak teferrüatına kadar, ip- tidadan düşünüp hazırlıyan, on- ları sırasına koya tatbik mevkiüne geçirme çarelerini ara- yıp bularak, icra ve tatbik sa- hasına çikaran ve ikmal eden bütün zamanını, bütün kudreti- ni, bütün zekâ ve dirayetini bu işlere hasreberek işi başarm'ş olan icra mevkindekilere aittir. Şehir meclisi azaları, kendi devreleri zarfında yapılan icra işlerinin çok iyi ve mevcut vasıtalarla mümkün olabilmesi €n iyi bir tarz ve şekilde ya pılmış olduğunu yakından gör- müş ve onları takdir etmiş ve — bu vazifey iüfa ettiği devrede memleket için çok hayırlı işler yapılmış olduğunu idrak etmek bahtiyarlığına nail olmuş bir mevkidedir. Şehir meclisi aza- — ları, belediye icra işlerinin en — jyi bir tarzda yapılmış oldu- ğguna kanidir. Bu kanaate umum şehir halkının da - iştirak etti- gine eminiz. Takriben 2,5 milyon liralık bir büdceye malik olan bele- diyenin büdcesi hiç kimsenin hatası eseri olmaksızın münha- sıran iktısadi ve bazı kanuni şartların tesirile dokuz yüz bin — lira gibi bir miktara indiği bir — devredo, senelik taksiti üç yüz bin liralık bir borç ödemek — mevkiinde olan bir belediyenin neleri yapabilmek iktidarı ma- — Hsinde bulunacağını düşünmek - bile, belediye işlerini yürütmek mevkiünde olanlar için cesaret kırıcı bir şekil arzetmekte idi, İstilâ ve yangın felâketlerinin elem verici harablık eserlerini, acıklı ve zarar verici şekilde : sinesinde taşıyan İzmir şehri- nin ihtiyacı ise eldeki vasıta- lara mazaran hududsuzdu. 46 milyon küsur metre mu- rabbalık bir sahayı işgal eden şehrin gündelik zaruri ihtiyaç> larını memur maaş ve ücret- leri, tenvirat ve tanzifat gibi Zaruri ve mübrem işlerini, sıhhi servisleri ve diğer gündelik ih- tiyaçlarına bile cevab vermek imkânını vermiyecek kadar dar olan bu vesaitsizlik içinde, mem- lerine de bakmak ve cevab vermek ve ileri adım- lar atmak zarureti vardır. Aziz dinleyiciler, Bu mali şerait altında demin başkanın halâsaten rakamlarını verdiği işleri 249483 metre murabbat yeni yol inşası, 71603 metre murabbaı esaslı yol tamiri 56003 metre murabbar mü- temadi tamir. 83000 metre murabbaı ba- taklık kurutma. 350920 metre m kaldırılması ve tesviyesi işleri« ni yapmak. Memleketin —tam ortasında dost ve düşmana karşı hicaba- ver şekilde kalmış bir harabe yarasını, mühim bir hastalık menbamnı ve muazzam bir - fe- nalık yuvasını büugünkü Kültür- park şeklinde mamure - haline sokup şehir için sıhbat, zevk ve eğlence ve fayda müessesesi haline getirmek ve 1936 senesi ilk ağacı dikilen bu yeri bugün gördüğünüz. şekle sokmak bütün memleket için şeref ve iftiharla göğüsleri kabartacak kadar iyi bir müessese halini alan, yalnız İzmir şehrinin de- ğil bütün memleket iktisadiyatı üzerinde çok mühim hizmetleri devletçe de kabul buyrulan ve nihayet İzmir şehrine balk için, neşe ye eğlence ve hareket ve gene bütün halk ile beraber bilhassa esnaf üccar — için mühim bir istifade vesile ve mem ba: olan İzmir Enternasyonal fuarını bugünkü haline getir: mek, Havagazı işini deruhte edip bunu zararlı bir iş halinden, istifadeli bir iş haline geçir- mek ve bugünkü —müesseseyi çok esaslı va ihya edecek bir şekilde tamire' tevessül etmek, otobüs işlerini ele almağa te- şebbüs ederek işlettiği hatlarda bütün diğer — müesseselerden daha iyi bir şekilde halk ihti- Şacına cevap vermek imkân ve vasıtalarını temin etmek, ayni zamanda belediyenin güadelik servislerini, idare, zabıta, sıh- hat, temizlik, ışık vesair işlerini emsaline nazaran çok iyi bir hâalde yapmak ve bütün bunla- rın yanında 1,442,038 lira borç ödemek ve nihayet borcunu ödeyemez bir müessese şaibesi altına girmiş belediyeyi taahhüt ve borçlarını vaktinde öder bir müessese haline koyduktan son- ra kasasında 375000 küsur lira kadar nakit para toplamak ay- rıca da 350000 küsur lira ihti- yat akçası temin etmek. Bütün bunlar dile kolay ge- len, fakat her biri bol vesait ve para ile dahi ancak birçok müşkülâtla yapılabilecek olan birçok mesai, pek çok himmet sarfına ve çalışma — yolunda maddi ve manevi mühim bazı kudret memba ve vasıtalarına malik olmağa mütevakkıf olan işlerdir. Bunun, ancak çalışmayı iyi ANADOLU bilen, usalünde çalışmayı bilen azimle, heyecanla, aşkla çalış- mak zevkini almış ol ların, normal beşer ta! cinde kalacak bir derecede, sa- bahın saat altı veya yedisinden gecenin on ikisine kadar çalı- şarak, iyi, temiz ve dürüst ça- kşarak, fazileti ve memleket severliğile devletin bütün teşki- lâtının partinin ve bütün hab- kın sevgi ve sempatisini ve mü- zaheretini kazanabilmiş insan- ların mazhar olabilecekleri mu- valfakiyetlerdir. Partinin namzed seçerek hal- kın intihâbına arz ve halk int- habile vazife başına gelen şehir seçtiği reisinde bütün bu hasletleri, bu kudretleri bul- muş olmak ve onu her zaman takdir ve hayranlık ile görmek bahtiyarlığına mazhar olmuş bir meclistir. Şehir meclisi azaları İzmir şehrinde kendisi için çok şerefli ve ebedi hatıralar bıra- kan ve Cumhuriyet devrinin Atatürk önkılâbının hakiki ev- lâdları yaraşan şekilde vazife- sini görmüş olan doktor Behcet Uzun sarsılmaz takdirkârı, onunla çalışmış olmağı daima en bü- yük zevk ile büyük bir şeref ve gürür ile hatırlıyacak ve daima bu hatıralar ile sevgi ve saygı ve tebcil ile yad edacek- lerdir. Şehir meclisi azaları bu çalışan belediye teşkilâtı uzuv- larının kıymetli ve mükemmel faaliyetlerini de daima şükranla anacaklardır. Nihayet şehir meclisi azaları bütün işlerinde cumhuriyet hü- kümetinin her uzvundan gör- düğü büyük alâka ve yardımı ve İzmirde devlet mümessili ve Parti başkanı — sıfat her iyi işe karşı olduğu gibi Belediye hiz- met ve faaliyetlerine de candan en büyük yardım ve teveccühü göstermiş olan aziz ilbay Fazlı Gülecin hakikaten — faziletkâr “alâkalarını unutulmaz birer ha- tıra olarak kalplerinde saklıya- 1 ve Âkdenizin bu güzel incisi İzmir şehrinin daha pek çok hizmetlere va himmet- lere lâyık ve hatta muhtaç ol« duğunu da biliriz. Gene biliriz ki, bu devre esnasında İzmir şehrinin bütün hizmetleri ve ih- tiyaçları tamamen tatmin edilmiş; değildir. Bugün yapılan yarın daha iyi yapılacaktır. B. Münir Birsel, yapılan iş- ler hakkında bazı rakamlar saymış, neticede Büyük Ata- türkün sağlığı şarefine ziyafette bulunanları kadeh kaldırmağa davet etmiş ve Atatürkün sağ- lığına içilmiştir. Sonra Vali ve Parti Başkanı B. Fazlı Güleç, şu nutku irat etmiştir: Valinin nutku — Arkadaşlar; hayat sahne- sinde şahıslara muzaaf gibi gö- mütemerkiz olduğu m: mevcudiyet, bir varlık vardır. O da hepinizin takdir ettiği ve sinesinde yer aldığı parti mev« cudiyetidir. Herbirimiz müekkil olduğumuz vazifeleri ifa ederken yalnız şahsımızı, şâh lecek maddi mesuliyı i dü- şünecek kadar dar düşünceli değiliz. Hepinizi bundan tenzih ederim. Vazifemizi yaparken, bizm maddi mesuliyetlerimizin arkasında manevi büyük bir mesuliyet taşıyan bir mevcudi* yet bulunduğunu, bu da halâs- £ A KA L KÜ SAT Spor ve gençlik bayramı hazırlıkları. Hareket günü, Kızılçullu saha- sında büyük tezahürat olacak! Dün Partide Vali ve Parti bap- kenı Bay Fazlı Gülecin riyasetinde alâkadarların iştirakile bir toplantı olmuş, 19 Mayıs hareket gününe aid gençlik vespor bayramı — özerinde konuşulmuştur. Bayram — Kazılçallı tes'id edilecektir. ji leri 1600 kız, 16 bulanulmaş Ükmektepler de dahil, bütün mektepler kapalı olacak — ve bayram, kaza ve köylerde arın Tanacak bir esas dahilinde tes'id edi. lecektir. Bu sene, davetiye usalü yoktar, Hiç kimsoya davetiye veya bilet vex rilmiyecek, her vatandaş gelmekte sexbost olacaktır. Nutuklar da orada verilecektir. Lisenin bayramı: İzmi Lisesi atletizm bay. ramını yarın saat 14 de Alsan. cak #tudında yapılman kararlaştırık mıştir. Lise sporcuları, bilhama at detlerden kişi mekteplerinin spor bay iştirak edeceklerdir. 1 KTT K TU Fransız frangının düşürül- mesi, üçlü uzlaşma ah- kâmına aykırı değil. Bundan birkaç ay evel harice kaçan mil. yarlar, tekrar Fransaya akmağa başladı. Paris, 6 (Radyo) — İngiltere Maliye Nızı(ış.Sî’r ::oı Sışlııoı. bugünkü Avam kamarasında boyanatta bulunmuş ve Fransız frangının — fiatten düşürülmesi keyfiyetin, İngiltere-Amerika ve Fransa arasında münakid mali itilâf ahkâmı dairesinde oldu- ğunu ve sterlinin düşürülmesi mevzuu bahsolmadığını söyle- miştir. Paris, 6 (Radyo) — (Finan- sel Taymis) gazetesinin vardiği malümata göre; dün, Fransaya 6 milyar frank girmiştir. Bundan birkaç ay evel çıkan kapitaller, frangın düşürülmesi üzerine tekrar Fransaya akma- ga başlamıştır. Paris, 6 (Radyo) — Malye Nezareti, frank düşürüldükten sonra eşya ve gıda maddeleri- nin fiatleri üzerine zam yapmak istiyecekler hakkında şiddetli tedbirler alınmasını lâzimgelen: lere emreylemiştir. Hükümet, spekülâtörleri ya« kından takip etmeği| kat'i surette kararlaştırmıştır. kârımız C.H.P. olduğunu ve bu mevcudiyetin de Türk milletinin özü olduğunu elbette hatırlarız. İşlerimizde bizi giden ve bize eden, yalnız ve sadece maddi mesuliyet değil; ayni zamanda partinin ve m lietimizin şeref.ni korumak gibi maddi mesuliyet- ten üstün manevi mesuliyettir. Arkadaşlar, ben bir omuzun- da valiliğin maddi-ve manevi mesuliyetini, diğer omuzunda Parti başkanlığının manevi me- suliyetini taşımak — suretile iki mesuliyet herkesten fa: Ve bu sal5hiyetle söylemek isterim ki, partinin mesuliyeti, valilik mesuliyetine — nazâran çok büyüktür, parti mesaliyeti bir denizdir. Valilik mesuliyeti de parti mesuliyetine nazaran bir katredir. Geçenlerde — bizim — vilâyet umumi meclisi vazifesini ifa ve ikmal & sırada gene bu sofra etrafında toplanmış idik. Ö zaman şehir meclisinin vazi- felerini lâyıkile ifa ettiğini sa- rahatle beyan etmiştim. Burada arkadaşlarımın vuku: beyanatından ben de ime bir hissei memnuniyet ve sürur çıkarıyorum. Çünkü o zan ve kanaatimde isabet etti- ğimi bir kere daha kemalihaz ile müşahede ettim. Anlıyorum ki; Parti bugünkü şehir meclisi Üüyelerini halka namzed olarak göstermekle isa- bet etmiştir. ve isabet etmekla mesuliyetin. hakkını eda etmiş- tir, bunu şükranla arzetmek isterim. Sa: k: ; hayatta şans ’Ğİ.İL.“':.'.'.'.';"'NĞG. Bu şans, İzmirde ve İzmirlilerde de her varlıktan fazla mütebariz- dir. İzmir, her muhtaç olduğu zaman elinden tutacak şansa gene ır olmuş, kendinisini kur-« taracak yolu kolaylıkla bulmuş- tur. Bu şansı onun sevimliğin- de aramak İlâzımdır. İzmir işgal felâketine uğra- dığı zaman kimsenin hatırına çarci halâs gelmiyen kara günde Türkiyenin Büyük Kurtarıcısı, milletin rubundaki sonsuz ve tükenmez kıymeti sezerek mey- dana çıkmış, ve Türk milletini peşine takarak kısa bir zamanda İzmirin ve bütün Türkiyenin ha- lâsını temin etmiştir, Bu Büyük Kurtarıcının- karşısında — onu hürmetle yadetmek, şükranla anmak elbette hepimizin, her İzmirlinin en mukaddes bor- cudur. Sayın arkadaşım Behçet Uz gibi bir belediye reisine sahip olması da İzmirin bir şansı, bir mazhariyetidir. Partimizin de bir muvaffakıyetidir. Behçet Uzun bu namzedler arasından sıyrı- larak meydana çıkma: sı, İzmire mukadder muvalfa- kıyetlerin fili sahasına çıkmasını teşkil etmiştir. Benden evel söz söyliyen Behçet Uz ve Münir Birsele naciz şahsiyetim hak- kında gösterdikleri yüksek te- veccühlerden dolayı teşekkür etmek isterim.. Arkadaşlarım; biz bütün vür- lığımız'a tem'z, müibeccel Türk varuğımın bir zerresiyiz. Büyük Türk milletinin kıblegâhı An- kara, büyük kurtarıcısı Atatürk- tür. Onun ruhudur. Hayattaki bütün muvaffakıystimiz, bizim maddiyetimizin değil, maddiye- timizi süsliyen, ona benlik ve- ren Atatörkün eseridir. Bu mu: 'ser önünde ve İzmirin i karşısında hepinizi kadeh kaldırmağa davet ede- rim. Yaşasın Atatürk, yaşasın İzmirin sayın Şehir meclisi ve o meclisin Başkanı! İzmirin Parti Başkanı sıfatile bütün İz- mirlilerin tekrar ayai muvaffak meclis azası ile reisini iş ba- şına getirmekte yekvücut ve yekfikir olduklarını sezer ve bunu söylemekle zevk duyarım. Örgeneral 1.Çalışların söylevi Valinin alkışlanan bu söyle- vini müteakib ziyafette bulu- nan Örgeneral İzzettin Çalışlar, şu veciz söylevi vermişlerdir. — Sevgili Türkiyemizin mü- nevver — İzmirlileri ve İzmirin Şehir Meclisi azası arasında bulunmak şerefini bana şettiklerinden ve arkadaşlarım namına şükra- sunarım. Belediye relsi sayın Dr. Behçet Uz söze baş- larken ve onu takiben söz söy- liyen arkadaşı bana karşı yük- sek teveccüh ve - Iltifatta bu- lundalar. Benim, İzmire karşı fazla alâkamdan İ karşı alâkası olmuyan hiçbir yurddaş tasavvur etmi- yorum İzmirin istirdadından evel ve sonra bütün Türklük İzmire — karşı alâkadar olmuştur. İzmi« rin attan sonra en yüksek bir mahiyet ve şekilde vücud bulması için herkes candan alâka göstermiştir. Ayni alâka ile çalışan şehir meclisi ile onun başkanının mu: vaffakıyetlerini takdir ederken bundan bütün memleketin şe- ref duyduğunu söylemek isterim. İzmire karşı alâka hissetmek benim için bir vazifedir. İzmiri, alevler içinde yanarken gör. müştüm. İzmiri, bu müthiş âfat tan kurtarmak için o vakit çok TI A mamur bale gelmesi için çalı. şan İzmirlileri takdir etmemek imkânsızdır. Daha yakın olarak bu mın« takanın ordu müfettişi bulum duğum dört beş senedenberi İzmirde gördüğüm imar faali- yeti ve İzmirin harap vaziyes tinde hasıl olan büyük değişik. liğin hepimizi mütehassis ede- cek derecededir. Bu yüksek muvaffakıyeti gör teren şehir meclisi azası ve o meclisin değerli reisini bütün arkadaşlarım namına takdir et. mekle haz duyarım. İzmır, Tür« kiyenin hakiki incisi mevkiini bu gidişle yakında alacaktır. İzmiri ve İzmirlileri çok sevdikleri için var kuvvetlerile çalışarak yüksek eserler meydana getiren Beledi. ye reisini ve şehir meclisi aza» sını tekrar tokrar tebrik eder- ken kadehimi burada bulunan: ların sıhhat ve afiyetine kaldr rırım. Örgeneral İzzeddin Çalışların nutku, çok alkışlanmış ve ziya- fet, geç vakte kadar samimi hasbıhallerle devam etmiştir. Hayvanat bahçesi Türkiyede ilk defa İzmird Kültürparkta vücude getirilen hayvanat bahçesi her gün muh- telif yerlerden getirilen ve gön derilen ehli ve vahşi hayvan- larla zenginleşmektedir. Evelce hayvı bahçesini — ziyaret edenlerden bir ücret alınıyordu. Son zamanda bu ücret kaldırık mıştır. Kültürparkı gezmeğe gidenler hayvanat bahçesini de gezebik mektedirler. Bazı hayvanlar tolef olduğu için bahçedeki hayvanların ba: kımına baytarlar tarafından iti" na gösterilmeğe başlanmıstır. bahı dolayı kendim — bahsettiler. —