19 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

19 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

K AAA CAİ N AA SO Hamidiye kruvazörü Varna- da tezahürat Bulgar amiralı ve la karşılandı . Varna belediyesi, Hamidiye süva- risi ile zabitanı şerefine mükellef ziyafetler verdiler. Ziyafetlerde samimi söylevler verildi Varna, 18 (Radyo) — Türk | donanmasının Hamidiye krtr vazörü, bugün Varnaya gelmiş; Bulgar ordusu namına ve halk tarafından — karşılanmış, balk, Türk kruvazörünü alâka ile te- Maşa etmiştir. Bulgar am'ralı tarafından verilen ziyafette Türk ve Bulgar mitletleri arasındaki dostluk ve samimiyeti, irad edilen edilen natuklarla tebarüz ettir- mişlerdir. Hamidiye süvarisi, Bulgar meçhul asker abidesine merasimle büyük bir çelenk koymuştur. Bu akşam, belediye tarafın dan Hamidiye süvarisi ile ma- iyetine bir ziyafet verilecek, yarın akşamda Sofya belediye- sinin ziyafetinde bulunulacaktır. Hamidiye süvarisi de Varnadan hareket günü Hamidiyenin gü- vertesinde bir çay ziyafeti verecektir. Bu ziyaret, iki memleket arasındaki — dostluğu tokviyeyo hizmet etmiştir. Almanyanın, Tu- na hakkındaki Bararı Tuna nehri Alman hudutlarına kadar genişletilecektir Berlin, 17 (A.A.) — Alman hükümetinin aldığı bir karara göre, Ren, Mayn ve Tuna ne- hirleri biribirlerile - birleştirile- cek ve Tunanın mecrası geniş- letilecektir. Bu bususta neşre- dilen bir kanun Avusturyanın, Almanyaya ilhakının ve dört senelik plânın tatbikinin bu bir- leştirme keyfiyetini mübrem kılk dığını kaydeylemektedir. Bu iş- ler 1945 senesinde nihayete trecektir. Tuna nehri de Alman- ya hududuna kadar genişletile- tektir. Bu hususta İâzım olan krediler adi büdceden alına- taktır. Avala ajansı Tesisat ve mükemmeliyeti Belgrad 18 (A.A.) — İngil- terenin Belgrad sefiri Sir Kamr Pell dün Avala Ajansını ziya- Fet etmiştir. Sefir Ajans direk- törü Yovanoviç tarafından kar- Hlanmıştır. Sir Kampel ajansın faaliyetile çok alâkadar olmuş, fahrir bürolarile radyo avala Mtasyonunu gezmiş ve kendisine Jans direktörü tarafından lâ- Zmgelen izahat verilmiştir. fir ziyaretinden sonra Yu- Boslavyanın bu en büyük ajan Siüda gördüğü asri tesisat ile Mükemmel faaliyetinden dolayı Ayranlığını bildirmiştir. Bir mülâkat yBondra, 18 (Londra) — İn- 2iltere Hariciye Nezareti mür teşarlarından (Sir - Aleksandır andogan), bugün Fransanın Mra sekri Korbeni kabul et Miş ve uzun müddet konuş: Muştur, Eski muharipler Londrada kongre halinde toplan- mışlar, sulhun muhafazası için mü- zake elerde bulunmuşlardır Londra, 18 (Radjo) — 14 memleketin eski muhariplerinden müteşkkil heyetler, bugün Vest Misterde bir kongre akdetmiş- lerdir. Eski muharipler kongresi, sulhun ne suretle muhafıza edile. ceği hakkında uzuün' müzakerelerde bulunmuş ve bu hususta ne gibi metod takip edilmesi lâzimgeleceği keyfiyetini tetkik eyle miştir. Iİstanbul elektrik şirketini satın aldık Şirket 11,000,000 lira mukabilinde alındı. Tünel şirketi de satın alınacaktır İstanbul, 18 (Hususi muhabirimizden) — İstaobul elektrik şir- ketinin satın alınması için cereyan etmekte olan müzakereler so- nâ ermiş, şirketin 11 milyon Türk lirası mukabilinde satın alın- ması kararlaştırılmıştır. Sene başından itibaren hükümet, elektrik şirketini devir alacak ve bizzat idare etmeğe başlıyacaktır. Ya- kında elektrikli tünelin de satın alınması için müzakerelere baş- lanacaktır. Ispanyadan alacaklı bu- ! lunan tüccarlar Paralarını Merkez Bankasındaki bloke paralardan alacaklardır Ankara, 18 (Hususi )— İktisad Vekâletinden bildirildiğine göre ihracatçılarımızın İspanyadaki alacaklarının, Merkez bankasındaki yol matlübatından ödenmesi Vekiller heyetince kabul edil: miştir. Bu alacakların ödenmesi için İspanyada alacakları oldu- ğuna dair vesikalarile on beş gün içinde bankaya müracaat et- meleri ve paralarını nasıl alabileceklerini öğrenmeleri lâzımdır. Frankistler Valânsiyayı bombardıman ettiler Mayorkadan kalkan .tayyare.'erin attıkları bombaların tahribatı tesbit edilememiştir Söe D S L eŞ Fransagya iltica eden Cumhuriyetçilerden bir grup Salamanka, 18 (Radyo) — Eihamra cephesinde harp eden General Varola küvvetleri, Santantoynu havalisinde kâln Mos kârola kasabasını işgal eylemişlerdir. Kasabanın, 1340 metre yükseklikte bulunmasından, bu işgal, son derece haizi ehemi- miyet görülmüştür. Frank:stler, kasabadâ kü'liyetli mühimmat iğtinam eylemişlerdir. Moskarola kasabasının işgali, Albotaser ve Valânsiya yolunu açmıştır. Dün vukubulan bir hava muharebesinde; Frakistler, cumhuri- yetçi İspanyaya aid bir tayyareyi düşürmüşlerdir. Valânsiya, 18 (Padyo) — Bu sabah, Mayorkadan gelen bir tayyare filosu, şehri bombardıman etmiş, büyük hasarat yapmıştır. Ölülerle yaralıların miktrı ve hasarat henüz tesbit edilememiştir. Mayıs 19 43Çekoslovakya tehlikede- dir. Avrupada yeni hâ- diseler bekleniyor 5i M. Meclisinde Memur maaşlarının tevhidi kanunu kabul edildi Ankara, 19 (Hususi muha> birimizden)—Büyük Millet mec-: lisi, bugin B. Refet Camtezin Başkanlığında toplanmış, me- mur iklarının — tevhit teadülüne dair kanunun14 üncü maddesini değiştiren — kanun lâyihasını müzakere ve kabul etmiştir. Büyük Millet Meclisi Heyetine ve Divan muhaseba- tına ait kanun İâyihalarının da ilk müzakoresi yapılmıştır. Mec- lis, Cuma günü toplanacaktır. İstanbulda İki tramvay arasında kalan otomabil İstanbul, 18 (Hususi muhab- rimizden) — Dün gece Şişhane yokuşunda iki tramvay arabası arasında kalan bir otomobil pa:çılanmıştır. Otomobilin için- de bulunan Şehir tiyatrosu ar- tislerinden Ba. Halide ile eniş- tesi B. İsmail hafifçe yaralan- mışlardır. Mütehassıs —. ve yetiştirme ücreti Ankra, 18 (Hususi) — İktısad Vekâletinden - bildiriliyor: Bilâmum sınai müesseselerle sigorta şirketlerinin 1938 sene- sinden itibaren mahall? maliye idarelerine mütehassıs yetiştir- me ücreti sadı altında bir ücret vermeleri kanun — icabındandır. Bu. ücreti vaktinda vermiyenler, yüzde 20 fazlasile ödemeğe mecbur kalacaklardır. Roma sefirimiz İstanbulda İstanbul, 18 ( Hasusi muha- birimizden) — Roma sefirimiz B. Hüseyin. Ragıp, hükümet merkezimizle temas etmek üze- re Romadan buraya gelmiştir. Ankaraya gidecektir. Çin parlâmentosu re. isi Moskovada Moskova, 18 (Radyo) — Çin parlâmentosu reisi bugün bu- râya gelmiştir. Almanyadan Vizesiz Macaristana gitmek yasak Berlin, 18 (Radyo) — Vize almadan Macaristana gitmek yasak edilmiştir. Hatta, başka memleketlerden dolaşarak vize- s'z Macaristana giden Alman tebaallar bile şiddetli ceza gö- receklerdir. Arşidük Otto Prenses Tereza ile evleniyor Paris, 18 (Radyo) — Arşidük Ottonun, Likensteya prensesi Mariya Tereza ile evlenmek üzere olduğu söyleniyor. Lordlarkamarası İngiltere.İtalya an- laşmasını kabul etti Londra, 18 (AA) — Lord: lar kamarası dün İagiliz - İrlan- da anlaşmasının üçüncü kıraa- tinde kati olarak ve ittifakla kabul etmiştir. Bu suretle hem lordların ve hem de avam ka- marasının tasdik ettiği bu an- laşma imza edilmek üzere ak- şam krala gönderilecektir. Südet Almanları liderinin mukabil lâyihası kabulü imkânsız taleplerle doludur M. Atiy Cenevre, 18 (Radyo) — Lâir vis gazetesi, yazdığı bir maka- ldde, Çekoslovakyanın tehlike- de olduğunu ve yakında Av- ve çok mühin hâdiselerle karşılaşacağını ileri sürmekte ve İsviçrenin, Uluslar Sosyetesinde bitaraflığını temin etmekle çok isabet ettiğini kay- deylemektedir. Prag, 18 (Radyo) — Südet Almablarının, Çekoslovakyadaki bütün ırkd tazyik ede- rek (Haynlayn) & rey vermeleri telkinatta bulunmağa başladık- ları söy eniyor. Südet Almanlarının bu taz- yiki vaz yeti nazik bir safhaya doğru sürüklemektedir. Prag; 18 (Radyo) — Doktor Hayalaya, bugün Berline hare- ket etmiştir. Südet Almanları Lideri, ora- da birkaç gün kalacaktır. Alâkadar mehafil, bu seya- hate ehemmiyet vermektedir. Prag, 18 (Radyo) — Çekos- lovakya n, Südet Al- manlarına verebileceği haklar için hazırlamış olduğu layihaya mukabil Südet Almanları lideri Haylayn da diğer bir lâyiha hazırlamıştır. Bu lâyihanın Al- manya Hariçiye Nazırı Von Ri- bentrop tarafından kaleme alın: dığı haberi işae edilmiştir. Alâkadar mehafil, Haynlayn Tâyihasının, kabulü imkânsız bir takım taleplerle dolu olduğunu bild rmişlerdir. Prag, 18 (Radyoy — Südet Almanları, tam bir muhtariyet ve devletin bütün işlerine ka- rışmak istiyorlar. rupanin yeni karını İtalya - |Elhamra Londra, 17 (AA.) B. Hayalayn ile Çekoslovak hükü- meti arasındaki müzakerelerin pek yakında başlıyacğı tahmin edilmektedir. Zira bu an müsaid telâkki ediliyor. B. Hayalaynın müzakeratın muvalfakıyetle neticelenmesi için Çek - Sovyot misakının ter- kini mullık - şart olarak ileri sürmekte ( ısrar etmiyeceği zan- nolunmektadır. Vaziyet çok na- zik addediliyor ise de - ümitsiz sayılmamaktadır. Çünkü Hayn: laynın itlâfgirizane bir hattı has reketinin tehlikelerine tamamile müdrik olduğu tahmin olunmak- tadır. Yunan kralı Selânikte motörize edilmiş alayları teftiş etti Selânik, 18 (Radyo) — Ya nan kralı ikinci Jorj, bugün 8: keri — müessesclerle — motör ze edilmiş âlayları teftiş etmiştir. Kral, bundan sonra, serbest mıntakayı gezmiş ve buradakı liman tesisatını görmüştür. Bütün amele, kralı selâmla- mışlar ve tezahüratta bulunmuş- lardır. Asiler idam edilecek R'yo dö Janero, 18 (Radyo)— Başka hükümetlerin emellerine âlet olarak hükümeti devirmeğe teşebbüs edenler için idam ca> zası, yeniden kabul edilmi: L Milit Kütüp» hane Sineması 2 filim birden Aşk Modadır Fransızca Sözlü Çıldırtan Dudaklar İngilizce Sözlü Fox Jurnalda en son büvadisler FİATLAR: Birinci 30- Balkon 40- Hususi 50 SEANSLAR: Aşk Mod. : 3—6—9,15 de Çıldirtan : 4,45—7,45 de PF ARDRDEL GAS AAEDES — NN Fransa —— oa—— İ Müzakereleri ansızın inkıtaa uğradı. Buna sebep Mussolininin nutku imiş Paris, 18 (Radyo) — Fransa Hariciye Nazırı Jorj Bone dünkü kabine içtimamda; Mussolininin Cenavada verdiği söyleve rağ- men, İtalya - Fransa müzakerelerine devam — olunması için ısrar etmiştir. Alâka, sefirini tayin edecektir. rların verdiği malümata göre; Fransa, yakında Roma Paris, 18 (Radyo) —- İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano ile Fransız mümessili Blondel arasında bugün yapılması mukarrer olan mülâkat olmamıştır. Müzakerelerin bu ani tevakkufu Londra siyasal mehafilini işgal etmeğe başlamıştır. Teahhura, Mussolininin Cenova söylevi se- beb olduğu sö;leniyor. Şehir Gazinosunda Perşembe günü akşamı Ilkbahar Balosu EDVAR BIYANKO orkestrasına daha beş san'atkâr ilâvesile Atinadan gelen büyük bir İspanyol artisti teganni edecektir. Balo için birçok sürprizler, muhtelif eğlenceler tertip edilmiştir. çok * |