19 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

19 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 7

MEMLEKET !'ı! ! ON M Aydında yeni nihayet öldü 54 metre yüksek- (Orad Nelson); vücudce ya- vaş yavaş kendisini toplamağa başlamıştı. Yalnız mizaç - itiba- rile değişmemişti. Bununla be- raber, rubi haleti, hayli tagay- yür etmişti. Yedi sene devam eden de- niz maceraları, (Nelson) u baş- adamakıllı düzeltmişti. takip eden ganimetler için za- bitan:ve efrad arasında taks m usulü konmuş olduğundan; (Nel- 100), sik sık para almağa alış mıiş'i. (Nelson); 1778 yılının ikinci- kânununda babasına göndermiş olduğu mektupta, mali vaziye- tinin iyileşmiş olduğundan bah: sederkea şunları yazmıştı: *Paraca hiç sıkıntım yoktur. Hele bu ay, ganimetlerden his- seme en az, sekiz yüz dü- şecektir. Zira, altı hafta içinde dört korsan gemisi esir ettik., Bir gün, (Lauestoft), erzak ve mühimmat almak üzere harp limanına uğramıştı. dasında bulunan Amerika or düsu, İngiliz kıtaatını ihata et- miş ve hepsini esir almıştı. Nelson, bu acı habere daha © gün harplimanında mattali ol- Muştu. Nelson, birdenbire ifrit ke- ailmiş ve şiddetle haykırmıştı: — No moskenet yarabbi? Bana iki alay versinler, bu se- he içinde Amerikalıların işini Bitireyim. Bakalım, bir daha istiklâlden bahsedebilirler mi?, Nelsona filvaki iki alay ve rilmemişti; fakat, az zaman son- ra, Patzer gemisinin kaptanı olmuştu. Nolson; o zaman yir Mi yaşına henüz basmıştı. Genç denizci, geminin kuman- dasını üzerine aldığı gün, b basına uzun bir mektup yazmış kaptan olduğunu bildirmişti. Nelson, mektubunun sonunda #anları yazmıştt *Nihayet bir gemim var, bu Zeminin yegâne sahibi, Allahtan 30)ra benim... Nelson, daha üç ay gibi kısa bir zaman içinde bir kahraman olmuştu. Kumandasındaki Bat- Zer gemisi, engin denizlerde korsanların korktukları yegâne gemi olmuştu. Ea cesur - kor- Sanlar bile Batzerden yılmışlar ldi. Silâh kaçakçılığı yapan, A- Merikalılara mühimmat yetişti- Ten gemiler, denize çıkamaz ol- Muşlardı. Fakat, ae Nelsonun kah- Tamanlığı ve ne de İagiliz do- Banmasının bütünü, İngilterenin il hezimete uğrama- Tina mani olabilmişti. Fransa, İspanya ve Hollanda Jorj Vaşingtona yardımcı olarak ı.|> etmeğe başlamışlardı. Fransada en kibar ailelere Mensup olan gençler ve hatta mış — münevverler, — Jorj xll'ıgton- bayrağı — altında gilizlerle — çarpışmağa - şitap Stmişlerdi. 1779 senesinin haziran ayın- Fransızlarla vukubulan şid. ve çok kanlı Bir deniz l Hintsinmburk Remisi kaptanı maktul düş- Müştü. Bunun üzerine, İngiliz :ılınıı. kumandanı vis amiral N ker gece yarısından — sonra amiral gemisine ça- Tırmış, heyecanlı bir İlişanla "'lınNıayuuue — Nelson, sana karşı sarsıl- Maz bir. itimadım var. Sen, —ce————— en kudretli denizcilerimizder sin. Bugünden itibaren kaptan muavinliğinden kaptanlığa ter- fi ediyorsun. Amerika sularına hareket edecek olan - filonun kumandanısın. Sen, Hintsinm- burk amiral gemisinde buluna- caksın... Nelson; hakkında beslediği bu teveccühten dolayı vis ami- rale teşokkür ederek ayakları- na kapanmak — istemişse de, amiral buna mani olmuştu. Genç denizci, © geceki inti- baatını hatıra defterine şöylece unutmamıştı: amiralin emirlerini te- lâkki ederken, — sevincimden, beynime fırladı Şını, ciğerlerimin boğanıma hücum ederek gırtlağımı tıkadığını his- sediyordum.. Bu gece, hayatr min en mesud anlarını yaşa- maktayım., 1799 senesi — sonbaharında başlamış olan Amerika seferi, 1781 #senesi yaz mevsimine kadar sürmüştü. Bu sefer, San- Huanın işgali için tertip edik mişti. San-Huan — İspanyanın yeni dünyadaki en mühim mür tahkem mevkilerinden biri ok mak üzere tanınmıştı. Bu kale, sahilden 90 kilometre dahilde kurulmuştu. kati anladılar Maden ve Orman Na zıirının mühim bir söylevi Belgrad, 18 (A.A.) —Saray- bosnadan — bildirildiğine göre Meden ve Orman Nazırı Koyun- cis bu şehirde toplanan Yugos- lav Radikal birliğinin bir kon Veransına iştirak ederek bir nu- tuk söylemiş ve Stoyadinoviç hükümetinin dahili ve harici siyaset sahalarında — gösterdiği fanliyetten bahsetiniştir. Nazır, muhaliflerin harici si- yaset — hakkında — serdettikleri bazı itirazları reddetmiş ve Yu- slavyanın Almanya ve İtalya 5: anlaşan yegâ let olma- dığını, böyle bir. berlayn, Daladiye ve tarafından da takip edilmiş ol- duğunu, aradaki farkın, Stoya- dinoviçin itilâlı başka bir hava içinde ve Yugoslavya için mü- #a d şartlar altında akdetmiş olmasından ibaret bulunduğunu kaydetmiştir. Anşlus hakkında da — hatib, Stoyadinoviçin Avusturyanın artık şu veya bu devlet grubu- nun parasile yaşamağa devam edemiyeceğine kani bulunduğu- nu söylemiştir. Nazır bu mühim nutkunu bi- tirirken Sırpların kardeşlerini kurtarmak için katlanmış ol- dukları fodakârlıkları hatırlat- miş ve bizzat Hırvatların bile hakikati anlamış olduklarını, şeflerinin durgun siyasetine kar- şı Hirvatlar arasında halihazır- da görülmekte olan değişikliğin bundan neşet ettiğini tebarüz ettirmiştir. Brezilya-Almanya Berlin, 18 (A.A.) — Brezilya büyük elçisi dün hariciye neza- retine gelerek Brezilya ile Al- manyayı slâkadar eden mesele- ler hakkında görüşmüştür. Bu konuşma esnasında son Brezilya  nn da mevzuu bahsoldu- zannediliyor. Nakleden: Kâmi Oral Nelsonun kumandasındaki fi- lo San-Huan — nehrinde demir atmış, kendisi de iki yüz deniz- cisi ile miralay Pilsonun kuman- dasındaki kara kuvvetine iltihak ederek harbe başlamıştı. San-Huan haftafarca süren bir muhasaradan sonra İngiliz- lerin eline geçmişti. zayiatı, zehirli — sular, Mm "y yılanların hücumun- dan İngiliz askerleri hayli k- rılmıştı. Elinde kılıcı olduğu halde, kumandasındaki denizcileri ate- in Öön saflarına kadar sevket- miş ve San-Huanın zaptında büyük yararlıklar göstermiş olan Nelson bile Malaryadan fena halde hastalanmıştı. San-Huanın zaptından sonra Nelsonla kumandasındaki de- nizcilerin gem lerine avdeti,son derece dramatik olmuştu. Nelsoa, gemilerine demir at- tırdıktan sonra, amirâl gemisi Mürettebatından seçmiş olduğu iki yüz levendin 9 unu San- Huanın kara topraklarına göm- müş, yaâlnız 11 kişi ile gemisi- ne dönmüştü. Bunlar da har- talanmıştı. Kendisi ise, bir filo- ya kumanda edemiyecek dere- cede zayıf düşmüş, sıhhati hayli haleldar olmuştu. — Sonu aar — Hırvatlar haki-|Zabıta: Çocuk meselesi Mahmudiye mahallesinde İz- mirli Mehmed, çocuk mesele- sinden Ahmed oğlu Sabiti taş- la iki kaşı arasından yarala- mıştır. Tehdit Çorakkapıda Dibek sokağın- da B. Hilmi oğ'u Cahid Fesçi- oğlu, Tahsin oğlu Musa Diz- dar, elbise bedeli meselesinden B. Aliye silâh çekerek tehdid ettiklerinden zabıtaca tutulmuş- lardır, Yangın başlangıcı İnönü caddesinde 1032 nu- maralı evde hizmetçi Erzurumlu Ayşe, mutfakta kabak kızartır ken yangına sebebiyet vermişse de yetişen itfaiye tarafından yangın derhal söndürülmüştür. Tokatlamak Karantinada İsönü caddesin- de İzmirli Yusuf Eril, Kız kar- deşine baktığından hiddetlen- diği Kenan Ergini tokatlamıştır. Kira konturatoları ve nüfus cüzdanları Kira konturatolarile ferağ ve intikal ilmühaberlerinin ve nü- fus hüviyet cüzdanlarının hükü- metçe bastırılarak ve hazırlana- rak münasip bir bedel muka- bilinde — satılması — hakkında kabul edilen kanun, şehrimizdeki alâkadarlara — gelmiştir. Kira konturatoları yıllığı 100 liraya kadar olanlar için yapılanlar 10 kuruşa, yıllığı 500 liraya kadar olanlar 20 kuruşa, 500 liradan daha fazla kira bedeli için olanlar elli kuruşa, ferağ ve intikal ilmühaberleri ile bez kaplı nüfus hüviyet cüzdanları beşer kuruşa, meşin kaplı nü- fus cüzdanları S0 kuruşa satı- lacaktır. Bu evrak hariçte de satılabilecek ve satanlara Ma- liye Vekâletince yüzde beşe kadar beyiye verilecektir. Kanun 1 Haziran 938ten muteber olacaktır. likten düştü > Resmini gördüğünüz Jan Bob- liste Mesnard, Fransaının en meşhur paratönercisidir. Kırk dokuz yaşında olan bu adam küçük yaşındaaberi ömrünü bu san'ata vakfetmiş, yalnız - Fran- sanın değil, Avrupanın en meş- hur şehirlerinde de şöhret top- lamış bir san'atkârdır. Mesnard, ilk önce Eyfel ku- lesine paratöner koyan - grub ile vazifeye başlamıştı. Bugün bu grubdan ancak iki kişi sağ kalm ştır. Bunlardan birisi geçen yıllarda ölmüş, ikincisi, yani Mesnard ise geçen gün elli dört metre tulündeki bir fabrika bacasından aşağı düşe- rek hayata gözlerini kapamış tır. Parisli gazetecilerden birisi evelki Ggün Sen Mırten ismin- minde bir paratönerci ile gö- rüşmüştür. Bu adam, Mesaarın yakın akrabası ve çırağıdır. Sen Marten Parisli muhabire şunları söylemiştir: — Amcam, yüksekliklerden zevk alan bir adamdı. Yalnız Parisin değil bütün vilâyet ki- liselerinin ve fabrikalarının ba- calarına ekseriyetle ikimiz pa- ratöner kurduk. Mühim yüksek- likler için komşu hükümetlere bile gittiğimiz oldu. Amcam kadar soğukkanlı, onun kadar mesleğine kendisini vermiş cesur ve metin bir pâ- ratönerci — tanımıyorum. Yüz metre irtifan çkırken sanki evinin — merdivenlerinde yürü- yormuş gibi kayıdsız bir surette en son noktaya varır ve vazi- fesini orada gülerek ve şarkı söyliyerek — bitirirken > hepimiz kendisine bayran olurduk. 1926 da Versay şatosunun, Kordon, Grey, Notrdam kiliselerinin pa: râtönerleri onun eseridir. Evelki gün de amcamla be- raber küçüz bir iş almıştık. Bu elli metre uzunluğundaki - bir fabrika bacasına paratöner yer- leştirilecekti. Amcam çarçabuk malzemeyi hazırladı. Bacaya ip- lerimizi kurduk. Her zamanki gibi Mesnard, irtifaa aşmağa başladı. Ta, nihayet noktaya varmış- tı. Birden, tahtalara merbut is- kela çengellerinin — takırtısını aşağıdan işittik. Bu muhakkak bir felâketti. Çengellerin kaymasını müte- akıp Mesnard elli metreden aşağıya tepetaklak uçtu, vücu- du camla kaplı bir çatının üze- rinde paramparçı oldu. Meksika Vergi vermiyen pet. rol kuyularını is- timlâk ediyor Meksiko, 18 (Radyo) — Mek- sika hükümeti, vergilerini ver- miyen petrol kuyularını — istim- lâke karar vermiştir. ilkmektepler yapılıyor “ |Fudbol maçlarında Söke ve Aydın galip-Bölge güreşleri de başladı Aydın valisi Karacasuda mektep inşaatını teftişte Aydın, (Hasusi) — İlimizde iki kaza ve üç nahiye merke- zinde yeni ilkokul binaları ya- pılmaktadır. Bunlardan Çine ve Karacasu ilçelerinde yapılan okullar hususi muhasebe büd- cesinden, Sultanhisar, Kuyucak ve Dalama kamun okulları da mahalli köy büdcelerinden ay- rıilan tahsisat ve hususi muha- sebeden yapılan yardımla inşa edilmektedir. Bu okulların hepsinin de te- meli ve ilk kat arı bitirilmiştir. 938 mali yılımnda betonarme ve ikinci kat inşaatlarına de- vam olunacaktır. HNbay Özdemir Günday, ya- nında nafıa müdürü olduğu hâlde Sultanhisar, Kuyuacak ve Karacasu ilkokullarını yerinde tetkik etmiş, inşaalın tesrii için gereken emirleri vermiştir. Bunlardan başka Aşağı Na- zilli ilkokul binasının inşasına da haziranda — başlanacaktır. Karapınar kamununda yapıla- cak ilkokulun temel atma me- rasimi de 19 mayısta yapıla: caktır. Bu suretle 938 yılında ilimizde üç ilçe ve dört kamun yeni ve modern ilkokul - bina- larına kavuşacaklardır. İlkokulu olmıyan köyler için birlik merkezlerinde kurulacak okallar için de köy sandıkla- rındân mühim tahsisat aynl- maktadır. 938 — yılında birçok köylerde de okul binaları inşa- atı başlıyacaktır. Spor işleri Aydın spor bölgesi lik maç- larının ilk devresi bitmiş, bu Pazar ikinci devresi başlamış: tır. Pazar günü ilk oyun Söke ve Nazilli Menderes takımları arasında idi. Menderes takımı gelmediğinden Söke — takımı hükmen galip sayıldı. İkinci maç ÂAydın ve Nazilli Sümer takımları arasında yapılacaktı. Sümer takımı gayri nizami bir oyuncu oynatmakta ısrar — etti. ginden ajanlık müsaade etme- di, Sümer de oynamadı. Netis cede hükmen Aydın galip sa- yıldı. Bundan sonra Aydın ve Sümer takımları arasında yapı- lan hususi maçın bitmesine yar kın ve Simer 3-2 galip vazi- yette iken Sümerli bir oyuncu: nun sebebiyet verdiği hâdise yüzünden oyun tatil edildi. Güreşler Aydın bölgesi — tarafından Halkevi binasında açılan güreş derslerinde yetişen gençler bu Pazar spor alanında ilk gükeş- lerini yaptılar. 56 kiloda Süleyman Hayriyi tuşla yendi. 61 kiloda Fevzi Sabriye tuş- la galip geldi. 66 kiloda Necati iki güreş yaptı, Hisnü ve Abdallahı tup la yendi. 72 kilo da Baki deiki güreş | yaptı. Bahettini yendi, — İbrahis me yenildi. Güreş derslerini idare eden mönitör muavini Necati Ozanın kısa bir zamanda elde ettiği bu muvaffakıyeti takdirle kar- şılarız. Halkevi faaliyeti Hailkevi gösterit kolu Sultan- hisara giderek yapılmakta olan çocuk bahçesi menfaatine Taş parçaşı piyesini temsil etti. O. Becerik Filistinde tahrikât Kudüs, 18 (AA) — Fili> tinde tahrikât devam etmekte- dir. Birçok yerlerde karakollara ve yahudi kolonilerine karşı taarruzlar yapılmiş olduğu bar ber verilmiştir. Afulede vukua gelen bir müsademede bir İn giliz zabiti yaralanmıştır. Na sıra mintakasındaki kasabalar- da 40 kadar tevkifat yapıl- v Boluda 17 ev yandı Bolu, 18 (A.A.) — Bolunun Sığırkuyruğu köyünde çıkan bir yangında 17 ev tamamen eşya- sile, bir çocuk da beraber yan- mıştır. Köylüler tarlada çift sürmekte ve köyün bulunduğu yere dere de uzak olduğundan yangın söndürülememistir. Aydın Halkevi temsil heyeti, Sultanhisarla