15 Haziran 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

15 Haziran 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Sahife ANADOLU BERLE W İyanın, Akdenizde yeniden müst Haziran 15 Franrsız müstem- Galatasaray lekelerinde akil silâh, mühimmat harekete geçtiği söyleniyor fabrikaları tesis edilecek Ingiliz gazeteleri, Italyanın Leros adasında tahkimat yapmağa başladığını haber ver- mekte ve bundan dolayı endişe etmektedirler Gekeverereraa DS sAndenceKeRSA YU YA CETARESANE AA YÜNAbene e venereN YENLRENYEYEAKA YU YA N AeEEYCSKEDERESESESerEN aa. İstanbul, 14 (Hususi) — Bütün İhgiliz gazeteleri, İtalyanın Akde öikde yeniden harekete ' geçtiğini Ve adalarda tahkimata - başladığını Yazmaktadır. Gazeteler, bilhassa Leros adasın- i son tahkimattan bahisle bu Vüziyetten endişe etmektedirler. ingiliz siyast muharrirleri, — İtab- Yanın bu şekilde hareket etmekle ton İngiliz-İtalyan anlaşmasını çiğ- hediğini, bütün teminatlara rağmen #uiniyetle hareket edildiğini — teba- Üz ettirmekte ve İtalyanın Akde- hizde gizli emeller beslediği neti- ©&sine vararak, İngilterenin müte- Yakkız bulunması — İüzumunu İleri sürmektedirler. Türkiye- Romanya Ticaretmuahedesi mü zakereleri başlıyor. İstanbul, 14 (Hususi) — Ro- ga yeni bir ticaret muahedesi imzalanacaktır. Bir Rumea Ticaret höyeti, yarın (bugün) Romanvadan şeh: rimize gelecektir. Heyet Ar karaya giderek muahede - için müzakerelere baş'ıyacaktır. Alanya Çekoslovakya Ticaret müzakereleri mun- hedesi müzakereleri tekrar başlıyor Prag, 14 (Radyo)— Almanya ile Çekos'ovakya arasında bap hyan ve üç haltadanberi inkı- taa uğram ş olan — ticaret mua- hedesi müzakereleri, bugünlerde tekrar başlıyacaklır. Bir Çek heyeti, bu iş içim Berline hare- ket etmiştir. Frankistlerin, (Kastellon Delaplana)yı işgal ettikleri söyleniyor İspanya cumhurreisi (Azana) halka bir beyan- name neşretmiş ve yekvücut bir halde düş- mana karşı koymasını tavsiye etmiştir. Paris, 14 (Radyo) — Fram ıiıllııın; (Sagonda) yı bombar- man ettiklerini ve atılan Bombalardan, bir çok kimsele- tin öldürüldüğünü Havas Ajan- & haber veriyor. Frankist tayyareler, pek al- Snketan dan başka balka karşı mitrak Yöz de kullanmışlardır. Frankistlerin — Alikanteyi de man ettikleri ve bura« da da mühim hasarat ika eyle- dikleri söyleniyor. Son gelem haberlere göre, Frankistlerle cumburiyetçiler ara- tında vukubulan hava muhare- besine,başvekil (Negrin) in oğlu !Roııoloı Negrin) de tayyaresile İştirak etmiştir. Romolos Negrinin tayyaresi hasara uğradığından, kendisi Paraşütle yere inmeğe muvaffak Olmuştur. Salamanga, 14 - (Radyo) — Frankistler, saat 19,15 de Kas- tellon dö Laplana şehrini işgal tylemişlerdir. Cumhuriyetçilerin, şehri mü- dafan için şiddetli surette harb ettikleri bildiriliyor. Frankis.lerin, Alikantaya ab tıkları bombalarla müteaddit Ya Cumhurreisi halka hitaben bir beyanname Beşretmiş ve Frankistlerin, ya- bancılardan kuvvet alarak her taraftan hücum etmeğe başlar dıklarını bildirdikten sonra, Va Azana, bugün Tinsiyanın tehikede olduğunu ydetmiş ve bütün cumhuri- Yetç'lerin; düşmana karşı yek- Vücut bir halde silâha sarılma- hi tavsiye eylemiştir. Kastellon, 14 ( A.A. ) — Frankistler Kasteliona girdiği Zaman şehirde 1200 — cumhuri- Yetçi kalmıştı. Buaların yark Sitdan fazlası mukavemet - et. Meden teslim olmuştur. Fran- kistler demiryolunu işgal et l"edeı evel bir. düşman zırklı Teni Valâns'ya istikametinde kaç- Smağa muvaffak olmuştur. İğ- Tinam edilen silâh ve cephane İspanya sakülerinde tayyarele rin attıkları bombolarla yanan vapur mühim mikdardara balığ olmak- tadır. Şehirde kalan — halkın 11,000 kişi olduğu tahmin edik- mektedir. Cephenin hatları ak- şam cumhuriyetçilerin ricat et- tikleri Kastellona altı kilometre mesalede kâin Almazora önüne kadar gö ürülmüştür. Paris, 14 (Radyo) — Havas Ajansının Teruci mubabiri bi- diriyor: Kastellon Delaplananın iş- galinden sonra da ileri kâta devam olunmuştur. General Arandanın kuman- dasındaki kuvvetler, — sahilden Sagonda — üzerine — yürümeğe başlamışlardır. Cumhuriyetçilerin; bütün ceb- helerde şiddetli sürette müka- vemete devam ettikleri, son gelen haberlerden anlaşılmıştır. Paris, 14 (Radyo) —Frankist tayyareler; köyleri bombardr mâan etmeğe — başlamışlacdır. Bugün Nole köyüne — atılan bombalardan sekiz kişi ölmüş, 21 kişi yaralanmış ve altmış ev de yıkılmıştır. ELHAMRA Fransızca sözlü Baş rollerde JOAN CRAVFORD RANCHOT TONE Seanslar: Meçhul kadın 5,1 Iki fevkalâde film birden Meçhul kadın Lorel Paris, 14 (Radyo) — Fran- kist tayyareler, bugün iki del'a Barselonu bombardıman etmek teşebbüsünde bulunmuşlarsa da dafi topların açtığı — ateşten korkarak kaçmışlar ve bomba- larını şehir civarına atmışlardır. Hasarat kaydedilmem ştir. Par.s, 14 (Radyo ) — Fram- kist tayyareler, bugün iki defa Valânsiyayı bombardıman et- mişier ve mühim — hasarat yap- mışlardır. Parti grubu Dün toplandı Ankara, 14 (ALA.) — C. H. Partisi kamutay grubu bugün (14-6-1938) Trabzon saylavı Ha- san Sakanın beşkanlığında top- “ard. Hazinece taksitle satılan gayri menakullerin borçları hak- knda tetkıkat icrası için teşkil edilen grup komisyonu raporu müzakere edilmiş ve — rapor grup heyeti umumiyesince tasvib, olunmuştur. R. Hardi Ikizleri ürkçe sözlü büyük film 9 İkizler 3,30 7,15 başlaıllll Paris, 14 (Radyo) — Fransa müstemlekeler Nezareti, müstemr lekelerde müstakil silâh ve mühimmat fabrikaları tetisi için geniş bir plân hazırlamaktadır. Bu plânlâa, harp halinde bütün Fransız müstemlekeleri, kendi x'lâhlarım ken- dileri imal edebi- lecekler ve ana vatandan mühimmat beklemeden ihtiyaçlarını temin edeceklerdir. ——— Şimali Italyada Yağmurla beraber şiddetli bir ka- sırga koptu. Bazı köyler sular altındadır. Roma, 14 (Radyo) — Şimali İtalyada, şiddetli yağmurla be- raber br kasrga kopmuş ve muhtelif kasabaları altüst etmiştir. Hasıl olan sellerden bazı kövler su'ar altında kalmıştır. ——C.-.—..— General Ketel Bir tayyare ile Budapeşteye gitti, Kral naibi amiral Horti ile konuştu Budapeşte, 14 (Radyo) — Alman o-dusu umum kumandanı general Ketel, refakatinde üç Alman generali olduğu halde bu- gün Erman Kerin askeri tayyaresile buraya ge.miş ve hava is- tasyonunda, M car.stan Erkâsı Hırbiyei Umnumye reisi general Fişorle Hava Nazırı Ağter ve daha birçok askeri rical tarafın- dan karşılanmıştır. General Ketel, öğle üzeri Kral naibi amiral Horti tarafından kabul edilmiş ve yemeğe alıkonulmuş'ur. Uzak Şarkta Bendler yıkılınca büyük harp te — Başı T inet sahiyede — ta olduğu söylenmektedir. Tokyo, 14 (A.A.) — İyi ma- lümat almakta olan mehafile göre, ordu yakında ihdas edi- lecek olan Çia işleri nezareti- nin Prens Konoyenin riyaseti altında olmasını kabul etmiştir. Ancak ikinci reisliği general Ugaki deruhde edecektir. Bilmukabele ordu Çindeki başkumandanın nefsi Çinde ih- das eddecek olan Çın işleri komitesine rıyaset etmesini ka- bul ettirmeğe muvaffak olmuş- tur. Bu komite ordu ve de- nanma mümessilleri ile Hari- ciye Nezareti mümessil'erinden mürekkep — olacaktır. -Komite Çin işleri mezareti tarafından kendisine niyabet verilmiş bir büro mahiyetinde olacaktır. Tokyo hükümeti Çiınin Ja- Ponlar tarafından işgal edilmiş oan kısmında yeni rejimin ihr das vetesisi yüzünden tevellüd edecek askeri, siyasi ve iktır sasi meselelerin hepsini bu ko- mite ile irtibatta bulunmak su- retiyle tetkik ve halledilecek- tir. Sivil ve iktısadi işlerin ida» re ve temsiliyeti sivil kuvvete ancak Çinin bu kısmında nor- mal vaziyetin tekrar teessüsün- den sonra rücu edecektir. Bundan başka B. İtagakinin prens Konoye ile görüştüğü er nada vücude getirilecek olan müstakbel Japon-Mançuko -Çin iktisadi blokundan Mançukoyu imtiyazlı bir vaziyet verilmesi ve Çinin iptidai maddeler ver- mek güretiyle sadece mütem- mim bir rol oynaması husu- sunda ısrar etmiş olduğu tah- min edilmektedir. Şanghay, 13 (A.A.) — Han- kov - istikametinde — yapılacak askeri hareketi nazandikkate alan Japon deniz makamları 11 aksadı Haziranda İngil z ve Amerikan deniz makamıarından — kendi- lerine ait kanbotların Yangize tehlikeli — mıntakasından — geri çekilmesini istemişlerdir. Royter Ajansızın muhabiri İngiliz ve Amerikan deniz mae- kamlarının henüz — Japonlara cevab vermediklerimi bildirmek- tedir. Muhabir Japonların ta- lebi reddedileceğini ve İngiliz ve Amerikan ganbotlarının yer- lerinde kalacağımı — zannetmek- tedir. Hong Keng, 14 (A.A,)— Ja- pon konsolosu, Jıpon tayyare- lerinin Somendeki imtiyazlı ee- nebi mıntakaarı üzerinden uç: malarını protesto eden İngiliz ve Fransız notalarına cevap ver- miştir. Bu cevabi notanın met- ni maüm değldir. Japon kon- solosu Lemgman üniversitesinin bombardımanını protesto eden Amerikan notasına da cevap wvermiştir. Mumaileyli bu notasında te- lef olmuş olan altı müstahde- min ziyaı karşısındaki derin te- essürünü izhar etmiş ve Japon tayyar in bu gbi müesse- seleri iyetini göstermek için daha iyi görünecek işaretler konulması lüzumunu ileri sür- Müştür. Hongkong, 14 (A.A) — Bugün öğ- leden sonra Japon deniz tayyareleri İngiliz hududundan 30 - kilometre içeri girerek Kvantung — arazisinde kâin Lungkong ismindeki Çin kasa- basmı bombardıman etmişler ve mit- ralyöz ateşine tutmuşlardır. Kasa- banın sokakları bi ların husüle getirdiği çukurlarla doludur. Kusa- ba halkı iyi saklanabildiği için bom- bardıman kurbanlarının adedi - çok azdır. Şanghay, 14 (Radyo) — Japon- lar, 15 gün içinde 14 defa Kantonu bombardıman etmişlerdir. Bugün, 5 Japon tayyaresinin attığı bombalar- dan elektrik fabrikası hasara uğra- mıştır. Belgrad maçında mağl'üp oldu İstanbul, 14 (Hususi) — Bel- gradda — bulunan Galatasaray takımmı, ikinci maçını Yugor Tavya takımı ile yapmıştır. Ga- latasaray, bu maçtada 4-0 mağlüp olmuştur. Değerli bir öğretmen kaybettik İstanbul, 14 (Hususi) — Maü- arifimizde büyük hizmetleri gö- rülmüş olan maruf tabya mu- allimlerinden B. Saracettin ve- fat etmiştir, Af Âdi cürümlere teş. mil edilmeyecek İstanbul, 14 ( Husuşi ) — Cumhuriyetin oa — beşinci yıl dönümü münasebetile ilân edi- lecek olan af, âdi cürümlere teşmil olunmıyacaktır. Tekirdağında Yeni arpa mahsulü Tekirdağ, 14 (A.A.) —Bugün borsaya bin kilo taze arpâ mahsulü getirilmiş ve törenle kilosu 15 kuruşa satılmıştır. Norveç kadınları Erkekler gibi memu- riyet alabilecekler Osto, 14 (ALA.) — Parlâ- mento Norveç resmi dini me- muriyetleri de — dahil — olduğu halde istinasız bütüm devlet memuriyetlerine erkeklerle ayni şerait altında — kadınların da tayin edilebilmesi için hükü mote salâhiyet — veren kanun projesini 48 reye karşı 60 reyle tasvib etmiştir. Parlâmento daha evel kilise mensublarının prensib itibarile muhalefeti sebebiyle kadınların nahiyelerde rektörlük ve viker lik gibi dini — memuriyetlere tayin olunmaması hakkında bir tadil projesini 53 reye karşı 55 veyle reddeylemiştir. Hitler, turizm ku- lübünün temel taşını attı Berlin, 14 (Radyo) — Hitler, bu- gün Turizm kulübünün temel taşını atmış ve müteakıben bir. nutuk söy- liyerek, günün hâdiselerini ve umu- mi vaziyeti tebarüm ettirmiştir. Vilâyetimizde — Başı tönci sahifede — dilekte bulunulmasını karar altına al. mıştı. Vali B. Fazlı Güleç, bu karar üzerine Kültür Bakanlığı nezdinde teşebbüslerde bulunmuş, tedkikat ya- pıilmasını istemiştir. Kültür Bakamı B. Saffet Arıkan şehrimize gelince bu mesele ile yakın- dan alâkadar olması çok muhtemel- dir. Talep kabul edildiği takdirde teşrinlerde fakülte tedrisata bile baş- hyacaktır. Vilâyet düdeesi: Vilâyet büdcesinin Dahiliye Vekâ. letinde müteşekkil — vekâletler komis- yonunda tedkik edildiği ve — vekiller ber alınmıştır, — Yangın Dün, Karantinda Uğur sökağın da, B. İbrahim Tezcanın sahibi bu:- kunduğu 10 sayılı iki katlı evin mut bahından ateş çıkmış ve itfaiyenin yetişmesile derhal söndürülmüştür Zarar, otuz lira kadardır. Exir ve içindeki eşyanın sigortasız oldu gu anlaşılmıştır. heyetinin tasdikine sevkolunduğu ha- ©