9 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

9 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

bu keyfiyet Avrupalılar için muzır olduğundan İngiltere, Fransa, İtalya hükümetlerinin Burhaneddin Efendiyi veliaht tanımak teşebbüsüne fevkal'ade mümane'at edecekleri şübhesizdir. Her ne hal ise zat-ı şahanenin pek ince hesab edilmiş bir ince plan mucibince hareket ettiği söylediklerimizden anlaşılabilir. Eğer Türkiye'de ıslahat icra edilebilirse bu sayede bütün İslamların Türkiye'ye muhabbeti artar. Hususiyle Rusya'da Türk ittihadı emelleri kavileşir. ----oOo----- YENİ GİRİT PRENSİ Girit'den varid olan haberlere göre Girit Prensliğinden isti'fa eden Prens George yakında adadan çıkacak, Yunanistan'a avdet edecekdir. Prens George'un adadan infikakında yerine eski Yunan Ministri Zaymis'in tayin edileceği Atina mahafilince taht-ı karara alınmıştır. Prens George adadan çıkarken bir takım merasim-i zaide, şenlik icra edilmemesiçün düvel-i hamiye-i erba'a memurları ihtaratda bulunmuşlarsa da Yunan hükümeti bütün bu ihtarata rağmen Prens George adayı terk ederken yapılacak fevkal'ade şenliklere askerin dahi karışmasını taleb etmiştir. "BALKAN" Bu palikaryaların bir zaman aklı başına gelmeyecek. On seneden beri bu Yunan Maglomanis'dir ki şark milletleri arasında türlü türlü belalar tevlid etti. Girit'de Tesalya'da dökülen kanlar henüz daha kurumadı [..] kalkdılar Makedonya'yı fethe! Palikaryalar Rum çeteleri Makedonya'yı fethe diye akın akın rezalete başladı. Aynı zamanda Girit'de katli'am edilen Müslümanların mütebakisine türlü türlü eziyetlerine devam ediyordu. Bu Makedonya fatihliğinin netice-i müessifesi ise son Bulgaristan vukuatıyla tezahür eyledi. Acaba Rumlar bundan uslandı mı dersiniz asla! Rum patriği kiliselerde bir yandan Sultan Hamid'in afiyetiçün dualar ederken Yunan hükümeti komiteleri Makedonya'ya Karadağ prensinin vali tayin edilmesini, Makedonya Yunanların olduğu unutulmamasını ihtar eyliyordu. Şimdi bu heriflerin yaptığına insan akıllı işi diyebilir mi?!. ------ooo------ HİLMİ PAŞA'NIN ALEYHİNDE Makedonya vali-i umumisi Hilmi Paşa'dan Avusturya ve Rusya namına dünkü gün Avusturya'nın İstanbul sefiri Bab-ı Ali'ye şikayet etmiştir. Yeni tensikat mucibince Makedonya'da tatbik edilmek üzere her sene olduğu gibi bu sene de bir büdce yapılır bu senenin büdcesine bazı yerlerde lüzüm görülen bir takım inşaat projesini ilave olunmuş ise de Hilmi Paşa şimdiye kadar mezkur inşaatı icra etmeyip sırf keyif ve arzusuna tabi olarak büdceye dahil olmayan bazı şeyler inşa eylemeye açık tabir ile biri Setrumiçe'den Osmaniye'ye diğeri Setrumiçe'den Radoviş'e isal eylemek üzere sevk-ul ceyş nokta-ı nazarından gayet mühim iki yol yapmaya karar vermiş olduğundan bunu çekemeyen ecnebi maliye komisyonu paşası protesto etmiş. Mezkur komisyon, Türkiye'nin Makedonya'da icra eylemekde olduğu tedarikat-ı harbiyeye asla muhalefet etmeyeceğini, ancak tedarikat-ı mezkureye aid her türlü masarifatın evvel [....] büdceye kaydettirilmesi lüzumundan bahsederek bu babdaki müdde'asının doğruluğunu ve Hilmi Paşa'nın keyfi hareket eylediğini isbat etmek istemiştir. --------oOo-------- OSMANLI VE İNGİLTERE İHTİLAFI Birçok vakitden beri Suriye ve Mısır hududu meselesinden dolayı hükümet-i mısrıye ile yani Mısır hakimi