16 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

16 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 3

(dö)şeğinde bulunduğu, irtesi günü selamlığa çıktığı ve selamlık resmini müteakib ecnebi sefirlerini kabul ettigi ilan olunuyor... Vefat idecek mi?... O, daha birkaç vakit yaşayabilir: Anın teşkilat-ı asabiyesi daha epey mukavemet idebilir... Mamafih pek ziyade vücuddan düşmüştür, adeta her dakika alem-i ebediyete çekilmege hazır. Andan yalnız, mukavemet eden son nefes, ölüm kalmıştır. Herkes anın kuvvetsiz ve bitab kaldığını biliyor ise de, tekrar zaafa düşmek içün nekahati eser-i hayat gösterdigini görüyor. Her nasıl ise faci'alı bu durumun, ansızın vuku' bulacak bir tahvilin meydana getirecegi ahval ile Avrupa ve hatta bütün dünya meşgul olduğu halde, Türkiya ahalisinin haberi bile yok. Zat-ı Şahane'nin teb'a-i sadıkasının, bütün İslamların kumandan-ı azamı olan kimsenin, bir daha gözlerini açmamak üzere kapayub, ülkesini büyük bir karışıklıkda bırakacağından haberi yok. Türk gazeteleri keyfiyeti ilan idemiyorlar. Alman doktorları bir şeyler söylemiyor, Saray erkanı ise ağızlarını kapamış. Halbuki bu zamanda Avrupa sarayları hükumet-i Osmaniye veliahtı olacak kimsenin tayiniyle meşgul oluyorlar. Avrupa sarayları bu hususda yekdiğerine muhalif iki fırkaya taksim edilmiştir ki, her biri kendi menfa'atlerine muvafık birer namzed gösteriyor. Bora ve fırtına yaklaşmakda olduğundan, kapudanlar işaret ve evamir-i lazımeyi taifelerine i'ta etmektedirler. * * * TÜRKİYA GÜMRÜK MES'ELESİ 2 Teşrin-i Evvel İstanbul : Zat-ı Şahane'nin iradesi üzerine gümrük resminin yüzde üç tezyidi hakkındaki meselenin suret-i kat'iyede halli içün, Hey'et-i Vükela Saray'da akşam ictima' etmiştir. Bu babda tertib idilen mazbata, Dahiliye Nazırı Memduh Paşa ile Adliye Nazırı'nın gayr-ı melhuz muhalefetlerine rağmen imza edilmiştir. Mamafih mazbataya, maliye meselesine dair bazı şerait-i ihtiyatkarane derc edilmiş. Kabul ve mazbataya derc olunan şerat-i ihtiyatkarane, ehemmiyeti gayet az olan bazı mevaddan ibaret bulunduğundan, gümrük meselesine artık hal edilmiş nazarıyla bakılabilir. * * * ASKER SAYISI 1 Teşrin-i Evvel İstanbul : Taht-ı silaha alınub Edirne vilayetinde cem' ve tahşid idilen asakir-i Osmaniye koyverilmiştir. Makedonya vilayetlerinde de son zamanda fazla fazla silah altında bulundurulan asakir-i Osmaniye Anadolu'ya gönderilecekmiş. - - - o O o - - - İNGİLTERE RUM ÇETELERİ ALEYHİNDE! 1 Teşrin-i Evvel İstanbul'dan Viyana'ya yazılıyor : İngiltere'nin İstanbul Sefareti'ni idare eden Barkalari (Sir George Head Barclay), Hristomos namındaki Drama papasının Rum çeteleri ile münasebetde bulunub, anlara para vererek yardım ettigini Bab-ı Ali'ye bildirmiş. Bab-ı Ali de cevab olarak bu babda Rum Patriki nezdinde teşebbüsatda bulunacağını va'ad etmiş imiş. * * * RUM TECAVÜZÜ 1 Teşrin-i Evvel İstanbul : Eylül'ün on dokuzuncu günü ahşamı alafranga saat yedi sularında Bulgaristan'ın Serez Tüccar Vekaleti Katibi Nikolof'un pencerelerinin camları kırılmış, İşbu tecavüzü icra edenlerin Rum olduğu muhakkakdır.