3 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

3 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Bu ahlaksızlık ise bize sırf tenbellikden, işsizlikden geliyor. Viktor Hügo demiş ki: "Hiçbir gamlı, mey'us dakika bilmeyorum ki, elime bir kitab alub mütala'aya daldığımda zail olmasın.." Biz işsiz kaldık mı cıgaraları yakub, kahve cezvelerini sürüb, karşu karşuya geçüb, yalan dolan ne ise boş laflarla zaman öldürmekten başka bir türlü yaşamak hayat-ı hissiye ve fikriye nedir bilmeyiz. Halbuki Avrupa'da bir balıkcı, bir amele evinde bile yemek yendi, kalkıldı mı, bakarsınız baba, ana, evlad, kız, herkes kimi bir gazete, kimi bir kitab, kimi bir işi almıştır. Hane derununda duyulmaz bir ciddiyet. Hülasa insani bir hayat ki insan yaşadığını ancak böyle anlayabilir. Ya biz ne yaparız? Elmize bir kitab alalım, bir gazete alalım, muntazaman okuyalım. Ne olduk; ne oluruz, ne olacağız diye, biraz da düşünelim, ne gezer? Der'akab ruhumuz sıkılır. Çünkü tenperverlik, zillet, miskinlik iliklerimize işlemiştir. İkinci musahabe yarın. - - - «oOo» - - - DAHİLİ § Evvelki gün İstanbul treniyle Almanya'ya azimet eden iki vagon Osmanlı bahriye efradı Sofya'dan geçmiştir. Bahriyeliler gayet güzel ve temiz elbiseler giymişler ve beyne'l ecanib tesirat-ı hasenesi görülmüştür. * * * SOBRANYA § Dünki gün Sobranya'da nutk-u iftitahi cevabı müsveddesi nazar-ı mütala'adan geçirilmiş ve birkaç güne kadar müzakeratına mübaşeret edilmesi musammemdir. Mezkur cevabda emaret harici politikasına dair mesail-i mühimmeyi temas ider cihetler mevcud olduğu ve asıl nutk-u iftitahi müdericatından daha mühim ve müfid idügü anlaşılmakdadır. * * * ŞENLİK HAZIRLIĞI Gelecek Mayıs'ın iknci günü Bulgarların vaftiz idildiginin ve Bulgarları 864 tarihinde vaftiz ile bir millet husule getiren, Bulgar krallarından Boris'in vefatının bininci sene-i devriyesi olmak münasebetiyle büyük şenlikler icrası ve devair-i resmiye ile diğer müessesat-ı ilmiyeyi bu şenliklere iştirak içün davete ve suret-i icrası müzakereye memur bir komisyon teşekkül etmiştir. - - - «oOo» - - - AVUSTURYA VE BULGARİSTAN Son zamanlarda Avusturya mahafil-i siyasiyesinde Bulgaristan'a karşu şayan-ı dikkat bir vaziyet-i mütemaliye his edilmekdedir. Bu asar meyanında en mühimi Avusturya'nın Sofya'ya politika memuru (Torn-Takis?)in me'zuniyetinden, mahall-i memuriyetine esna-yı avdetinde, İmparator Fransuva Jozef'in, Prens Ferdinand'a (çok selam) göndermiş olmasıdır. İşbu malumatın tereşşuh ettigi menba'dan, kariben Avusturya Bulgar Ticaret Muahadenamesi müzakeratında yeneden başlayacağı dahi ögrenilmiştir. Avusturya Macaristan hükumetleri arasında istikbaldeki ticaret muahadenamelerine dair miyanelerinde i'tilaf hasıl olmazdan evvel, Bulgar Avusturya müzakeratına mübaşeret idilmiyecekdir. Veya iki hükumetin Bulgaristan'a muahedat-ı ticariye hususunda icra idecegi **** **** mukaddem)(*) Şayed Avusturya Macar hayvanatının Sofya pazarları küşade iderse bittabi' Macaristan dahi bu nev'i' sevkiyat içün Romanya Bulgaristan dahi Sırbistan muahade-i baytariye akd idecekdir. ------------------------------ (*) Bu son cümlede muhtemel dizgi hataları sebebiyle anlamlı bir cümle okunmuyor.