21 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

21 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 4

PAPAGAL Bu hafta gelen Papgal Rusya'da yanub tutuşmuş olan hürriyet ateşiyle, o ateş karşusunda hükumet-i mutlake tarafdarlarının ve Fırka-yı Ahrar'ın gırtlaklaşmasını ve bu gırtlaklaşma esnasında hükumet-i mutlakeye, yani istibdad-ı hazıra koltuk vermeke çalışan Sen Sinod, yani papasların hayal-i hamını tasver idiyor. Manzaranın ilk nazara çarpan kısmı ateş almış, tepesinden doğru yıkılmağa başlamış bir kal'a kapusunun içinde ağzı açık kalmış, korkudan divane gibi bunalmış bir babo, bir kocakarıdır ki bu kal'anın tepesindeki alev, ihtilal ateşidir. O yukarıdan doğru yıkılan, parça parça tuğlaların her biri, kimi bomba, kimi isyan ve kıyam, kimi buna mümasil, vesait-i ihtilaliye ile yerde düşüyor. Bu kal'anın sol cihetindeki divar üzerinde boynunda bir kutu asılı duran sosyalis(t)dir ki, bu sosyalistin bir yanındaki köprünün nihayeti Sibirya, diğer yanı ise Rusya'da türeyen ihtilalcilere karşı hasıl olan heyecan-ı umumidir, Duma'yı boynunda taşıyan zavallı sosyalist her cihetden aeşler içinde demekdir. Bu kal'anın sol cihetinde sağ kolundan bir büyük şabkalı, diğer kolundan yeşil fistanlı kılıclı çizmeli diş geçirmiş ve ayağından dahi bir diğeri köpek gibi ısırmağa çabalayanların ortasındaki mavi esvablı, başı açık, saçları dökülmüş zavallı, hürriyet ihtilalcisidir ki, bunun sağ kolundan ısırmak isteyen mehakim Çar'ı, sol kolundan ısıran kazaklar. Ayağından çıkub ısırmak isteyen de istibdad köpekleri dinin hafiyeleridir. Levhanın diğer tarafında eli arkasında duran bürokratlar, ortadaki bir elinde tabanca diğer elinde baston pür hiddet duran polise, bunların önünde durub yıkılan kal'a önündeki kocakarıya doğru parmağını kaldırmış, şabkasını koltuğuna almış uzun paltolu, uzun saçlı, sakallı Sen Sinod reisi yani başpapasdır ki, bu başpapas idare-i mutlakeye delalet eden o kocakarıya doğru şöyle bağırıyor: "Mukaddes kadın mukaddes idare-i mutlaka sen mukavemet it. Tepedeki birkaç parça tuğla ve kiremid yıkılmağla kal'anın temelleri de yıkılacak diye korkma. Kazaklar, mahkemeler, hafiyeler, o budala hürriyetperverleri tar u mar idecekdir. O budala sosyalist ihtilalcileri ki senin azamet ve kudretin altında boğacaklar ve Rusya sen o zaman mukaddes olacaksın." "Balkan" Bu feryadın mazmunu şu asırda bir mal-i hülyadır zaten Papagal müellifi de idare-i mutlake ve tarafdarlarının hayal-i hamını tasver sadedinde bu resmi tahayyül etmiştir. ꧁ ꧂ ________________________________________________ İ'LAN Filibe'de Cum'aönü'ndeki büyük esvab mağazası karşusunda Kalmar Kariç Ecza Hanesi : Zaif, siraceli, fakru'd deme mübtela çocuklar içün, şu mevsimde son derece nafi', tebrid usulüyle ağır kokusu mahv edilmiş, Meyer markasını hamil halis balık yağı getirmiştir. Müraca'at edenler gayet ehven fiyatla satışından ve mezkur yeni sistem balık yağından son derece memnun kalacaklardır. ________________________________________________ Müdir-i Mes'ul: Zağralı Emin Paşa hafidi Asaf ________________________________________________ Оттовор редакторъ: Eминъ Пaшa Xaфиди Acaфъ.