22 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Bu Sayede bir eskiceden kunduracı, kunduracıdan bir fabrikacı, bir fabrikacıdan her şey olur. Bunların binlerce misali vardır. Het gün bir ikisi görülmekdedir. Sen de gözünü ac, sen de ilerle. Bir demirci baba oğlu, çalışarak zırhlı, demir yolu yapacak fabrika yaptılar. Çalışmakla, işlemekle, en çorak yerler yeşillenir. Kayaların üstünde üzüm bağları yetişir. Zeytinlikler, harrubluklar olur, pamuk ketenden bez yapılır, zeytinden sabun olur, üzüm kurutulur satılır, düşünerek çalıştıkdan sonra her avuç toprak külçe altındır. Sor, ara, bak, gez, ne yapıyorlar, nasıl yapıyorlar, nasıl alıyorlar, nasıl satıyorlar ögren, ögren ki vakit geçmesin. Sonra pek geri kalırsın, fakir olursun. Hastalığında, ihtiyarlığında sonra sana kim bakar? Fakirlik ateşden gömlekdir. Sana yazık degil mi? Allah rızası içün olsun çalış ilerle. Mir'at-ı Zaman ----- ⫷O⫸ ----- TELGRAF HAVADİSİ GÜMRÜK MES'ELESİ Hükumet-i Seniyye'nin gümrük rüsumu tezyidine dair verdigi nota, Almanya Sefiri tarafından, Amerika Sefiri'yle hükumat-ı sagire memurin-i siyasiyesine tebliğ idilecekdir. Hükumet-i Osmaniye ile Amerika arasında mevcud bazı mesailin ve bahusus Amerikan mekteblerinin Bab-ı Ali tarafından resmen tasdik edilmesi gibi mevaddın istihkakı içün, Amerika Sefiri'nin işbu tezyid-i rüsumu kabul itmeyecegi kaviyyen me'muldür. Umur-u dahiliye Saltanat-ı Seniyye'ye yeni bir vasıta-yı müdahale teşkil idecek olan işbu cihetde Amerika Sefiri'nin muvaffakiyeti biraz ba'id görülmekdedir. Vakıa Bab-ı Ali'nin bu gibi hususatda gösterdigi adem-i metanet ve ecanibe müsa'adat-ı mazarra göstermesindeki sahaveti Amerikan mekteblerinin dahi diğer müessesat-ı mazarra-yı ecnebiye misüllü kariben, birer devair-i resmiye-yi ecanib ve birer menba'ı teşvikat olacağına şübhe itmemelidir, Lakin efkar-ı umumiyece artık te'hiri gayr-ı mümkün telakki idilan bu tezyid-i rüsum keyfiyeti Amerika Sefiri'nin teşebbüsat ve istishal-i makasıdına bir fırsat -ı gayr-ı mütrefiye olamayacağını bir dereceye kadar te'min ideriz. Biz de bunu gönülden temenni ideriz. Asya-yı Osmani'nin nukat-ı mühimmesinde te'sis edilmiş ve o cihetlerde ara sıra serzede-i zuhur olan şekavet ve harekat-ı bagiyaneye bir men'-i teşvik olmuş olan bu Amerikan mektebleri, Avrupalıların müsa'adatına müftekir olan tezyid-i rüsum gibi bazı menafi'-i mülk ve milletde başımıza çıkarılacak belalardandır. Bu mekteblerin resmiyeti tasdik edilmedikce, bu gibi ahvalde bir mani'a, muamele-yi tasdikiyeyi iktisab ve resmiyet-i ecnebiyeyi istishalden sonra ise, hürriyet-i idare-i saltanat ve menafi'-i millet ve memleketde bir ceriha teşkil idecekdir. Bu hakikat pek acı tecrübeler te'yid etmiştir. (Vay) * * * 7 Teşrin-i Sani, İstanbul'dan: § Aydın şimendifer hattı imtiyazının tecdidi hakkındaki mukavelatın takrir ve imzasını Zat-ı Şahane evvelki gün irade etmiştir. * * * TECHİZAT-I ASKERİYE 7 Teşrin-i Sani, İstanbul'dan: § Makam-ı Seraskeri Yemen içün ve Üçüncü Ordu içün yine techizat-ı askeriyeye devam idiyor. * * *