10 Kasım 2016 Tarihli Birgün Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 2016 tarihli Birgün Gazetesi Sayfa 1

/BİRG Şimdi ne değişecek? ABD'nin yeni başkanı, göçmen karşıtı ve muhafazakâr söylemleriyle öne çıkan milyarder Donald Trump oldu. Seçim öncesindeki popülist tutumuyla alışılmışın dışında bir profil çizen Trump'ın, ABD'nin emperyalist politikalarında değişime gitmesi uzak bir ihtimal ünyanın kilitlendiği ABD. başkanlık seçimi sona erdi. Beş adayın yarış tığı fakat iki adayın öne çıktığı seçimde emlak zengini milyarder Donald Trump, Hillary Clin. ton'dan toplamda daha az oy al- masına karşın daha fazla eyalet- te üstünlük sağlayarak ABD'nin 45'inci başkanı oldu. Siz propagandasını mevcut sisteme “eleştirel yaklaşım üzerine kurarak muhafazakâr ve bir popülist söylem kullanan, ülkeye yeni göçmen alınmaması ve ABD diş politikasının değişmesi gerektiği gibi sansasyonel çıkışlar yapan “Trump'ın bu sonuçların ardın: dan vaatlerine sadık kalıp kal- mayacağı merak konusu. irGün yazarları, akademis- yenler ve uzmanlara göre Trump'ın, dış politika da dahil olmak üzere pek çok söyle- minin gerisinde kalması yüksek olasılık. Beyaz Saray'ın yeni sa- kininin seçimi kazanmasının ar- dından yaptığı balkon konuşma: sında? takındığı yatıştırıcı tavır da. bunun bir göstergesi gibi. 84-5-6 İçte farklı ama'dışta aynı TRUMP İslamofobik dilinden çark ede- cek. Çünkü Suudi Arabis: tan'ın ABD'de yatırımı olan en büyük Müslüman li. ABD'yi, seçimde vaat ettiği gibi asla dışında tu- tamayacağı Ortado- ğu'da Müslüman Trump seçimi nasıl kazandı? Ömür Şahin Keyif D aslında Donald Trump seçmeninin aldığı kesim ise 'beyaz çalışan sınıf. 85 “Kültür Savaşı" sonucu belirledi Doç. Dr. Aykan Erdemir ülke olduğu unutulmama- im olduğunu ve ne istediğini, Trump'ın oy oranları Clinton'ı zorlar seviyelere geldiğin- den beri konuşuyor. Clinton ise soruyu ge- çen hafta sormuştu: “Bırakın seçimi kazan. mayı, oy oranları bize neden bu kadar yakın ki?” Trump ekonomik sistemin mağduru. olan kitlelerde karşılık buluyor. En fazla oy EE ME GTD 7 TEKN BERNLE Sanders'in yenilgisi, Hil- İary'nin değil, Donald'in Zaferi olmuştu: Gerisi kampanya adına yapılan kütürleşmelerle geçti. Ve sonunda da gerçekler- den uzak, demagojik, Wall Sireet'in bile güven duymadığı müttefikleriyle güveh tazelemek zorun da: Ülkesinin ticari anlaşmalar yaptığı ülkelerle, Çin'le, İran'la o anlaşmaları ip- #aline de olanak yok çünkü bu ülkelerle iş yapan tekellerin hemen hepsi Cum- huriYatgi Cumhuriyetçilerin çoğunlukta oldüğü o Meclis'ten Cumhuriyetçi des- tekçisi tekeller zararına bir karar çıkması mümkün değil. Mustafa K. Erdemol S4 | | sabahinerken saatlerinde 3lira30 we) kuruşa kadar yükseldi. Avro 3 ira 68 kuruşu aştı. Gram altın da gün içinde 140 lira sınırına dayandı. Ekonomideki durumu değerlen diren Prof. Dr. Hayri Kozanoğ- u, “Trump'ın ekonomik vaat rini ciddi ölçüde geri çekeceğini, çok iddialı adımlar atmayacağını düşünüyorum” yorumunu yaptı. Kozanoğlu, kısa vadede Trump'ın sağduyulu mesajlar ve mek zorunda kalacaf ni, buna karşın dünya ekonomisinin belli sarsıntılar yaşayacaj düşündüğünü sözle. rine ekledi. 86 Bu kez tebrik sırasına girdi ABD Başkanlık seçimlerinden “Cumhuriyetçi Parti'nin adayı Do- Semih hi BD'de Donald Trump'ın ipi göğüslemesi dünya eko- | .nomisinde dengeleri de- | istüri: Dünya piyasalar Trump'ın başkanlığını endişeyle karşıladı. Uzakdoğu'dan Avrupa'ya dünya piyasalarında sert değer kayıpları yaşandı. Trump'ın başkan seçilme. Sinin Türkiye'deki yansımaları ise sert oldu. Borsa Istanbul'da değer kayıpları yüzde 2'ye ulaştı. Dolar 00 www ü “Arayışlar olabilir” EKONOMİST Uğur Civelek “Oriadoğu meselelerinde İk kutup arasnda silmiş du rumdayz arar lmakta zorlanıyoruz. Trump bu karar almayı kolaylaşrabl de, Ba'dan sermaye gelmeyecekse Türkiy iin daha dik arayşlar kaçınılmaz hale gelir” ABD'de de seçmenler sınıfsal konumları ve ekonomik çıkarlarından çok toplumlarındaki Kültür Savaşı yer aldıkları pozisyona göre oy kullanmışlardı. Kültür savaşlarının galip geldi ği ABD seçimlerinde gerçekten ne olduğu- nu anlamak için daha ayrıntılı çıkış anketlerin beklememiz gerekecek olsa da ne olmadığını anlamak hiç de zor değil 5 Müziğin » Rodos Heykeli İpek ald Trump'ın galip çıkması ardın. dan Türkiye'de iktidar kanadından da açıklamalar geldi. Daha önce Trump'ı eleştiren Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, göçmen karşı ti yeni Başkan'ı tebrik etmek için telefon sırasına girdi. Hükümet ise Gülen'in iadesini istedi. 811 KHK Sansür kölelik “AN Geli ve dayanışma varlık nedeni Trump kazandı, halk -kaybetti bir “sözlü program” onaylandı. Şim- di herkes bu “program”'ın uygulanır olup olmadığını tartışıyor ve Trump'ın | kendisi de etrafı yatıştırmaya çalişan bir "balkon konuşması)” yaptı. Oysa, olan olmuş, Pandora'nın Kutusu açıl- mişt. Ve kimse de bu kutudan kuş. ların, kuzuların çıkmasını beklemiyor. Taner Timur 85 Ekonomik vaatlerinin çoğunu geri çekecek Trump”ın ABD'de başkan seçilmesi dünya ekonomisini hareketlendirdi. Prof. Dr. Hayri Kozanoğlu'na göre Trump, ekonomik vaatlerinde revizyona gidecek “Sarsıntı bizi etkiler” PROF. Dr. Yalçın Karatepe, dünyanın yaşa. yacağı sarsıntıdan Türkiye'nin de etkilenece- ni söyledi. Karatepe, "Yurt dışından giren gelmesiyle birlike o kaymaklrn Türkiye'ye gelme olasılığı giderek azalıyor” ded Avrupa sağı çok sevindi TRUMP'IN kazanması Avrupa'da farklı tepkilere neden oldu, Hollan- dalı aşırı sağcı Özgürlük Partisi'nin lideri Geerts Wilders, Trump'ın se- çilmesini Batı ülkelerinin yaşadığı “vatanseverlik baharının' bir işareti olarak niteledi. Fransa Cumhurbaş- kanı Hollande ise Trump'ın zaferini “yeni bir belirsizlik döneminin baş: langıcı” olarak ifade etti. S4 © O sene içek kokuh Eni bu senemi? Şiirler parayla ekonomimizi sürdürüyoruz. Trump'n (“Zorla namaz” Medis'e taşındı İ MANISA'DAKİ yurtlarda öğ- rencilerin zorla namaza kaldı rıldığı ve camilere götürüldüğü iddiasıyla, İzmir'de Sözler Köş- kü İlim ve Kültür Derneği'nin konferans adıyla öğrencileri Risale-i Nur okumaya ve namaz kılmaya çağırması Meclis gün- demine taşındı. 87 “Söyleyeceğimi bana anlattılar” | Burcu Cansı | ANKARA Gar Katliamı davası. vünmalarıyla devam etti. IŞİD sanığı Hakan Şahin çarp bi iade verdi: "Cezaevine Bakan tarafından gönderildilerini söyleyen kişiler geldi. İfadem öncesinde savcılıkta söylemem gerekenleri anlattılar 88 AB raporunda | sert eleştiriler TÜRKİYE ile ilgili 18 yılın en ağır içeriğe sahip olması bekle- nen AB ilerleme raporu yayım: landı. AB'nin Türkiye'nin son bir yılına dair hazırladığı ilerleme, raporu'nda hemen her alandaki gerilemeye dikkat çekildi, üyarı yapıldı. AB Bakanı Çelik, “Ya vizyonsuzlar, ya da pati duyuyorlar” d e Bilirkişilerin patron sevgisi! İŞ cinayetlerine ilişkin davalar- | da bilirkişi skandallarının ardı | arkası kesilmiyor. Alınmayan işçi sağlığı ve iş güvenliği ön- lemlerinin tüm açıklığıyla or- taya konduğu raporlarda bile, daha fazla kâr elde etmek için gerekli önlemleri almayan şir- ket patronlarına kusur atfedil- & il 7713051894014 9