10 Aralık 1943 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 8

10 Aralık 1943 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 8

“ve kendilerine katılacak yeni DIŞ MUHASEBE 4 Dönüm noktasında Dünya, en büyük dönüm nokta- sına gelmiştir, Mevsimlerce bin bir yüz çevirişten sonra nihayet demok rasyalara râmolmaya başlıyan za fer perisi, nihai visalini teslim e- deceği devrenin arifesindej dünya- yı en büyük dönüm noktasına ge- tirmiş bulunuyor, Kutuplar, arasında (o Kahire ve zırlıklar ve Sin Bu toplan! visale namzet gü veyiler ll. diyebiliriz: Güve- yiler 'arasında (Çörçil) ve (Ruz- velt) i başta görüyoruz: k “ Neşredilen tebliğ, © güveyilerin tam bir zafer neşesile ve yarınki dünya ölçülerini belirtiyor. Bu tebliğde, demokrasyaların ci- hana ve müstakbel insanlığa bâ- kim ruhu sarahatla belirtilmekte; mil- letlere 'ait işaret 'apaçık gösteril- » Bilhassa Avrupanın do- ğudan, batıdan ve cenuptan zap! ve teshir edileceği hakkındaki sa- tırlar fevkalâde mühim... Hak ve hürriyet iletti zafer kendi devlet ” Be, De. PANORAMA 4 va ei ve ni ihtilâfla, yüzünden hülyaları yarıda kalmak. tadır. / Almanlar, Yunanistanda, — İşgal tarihindenberi şiddet (politikasının her türlüsünü tatbik ettiler. Şimdi de (Rallis) yolile Elen milletine hoş görünmeye çalışıyorlar, Müt- tefiklerin, /Yunan'ıtan aleyhine İ- talyanlarla işbirliği yaptığı tpropa- gandası netice vermedi. Oniki ada- daki mevzii müvaffakıyetlerini a. zammi etmeye ça- lıştılar, Fakat bütün bunlar sadece boş kalıplar halinde Elen milleti. nin şuurunda per sabun köpüğü oldu. Kilsanielini Almanların vazi- yeti bu merkezde iken Yunanista. nın içtimai bünvesi dahili ihtilâf- larını daha vazih olarak meydana koyuyor. Mısırdaki o Yunan hükü. metile işbirliği yapmak için firar edenler, Kahiredeki bekledikleri an. layış ve siyasi (o hayat (Suderos) hükümetinde tanın , hakiki mümessilini bulamı- yorlar, Anavatandaki politik vazi- yet mütalâa edilirse birçok ideoloc- 'ya ihtilâflarının yanında Kahiredeki (Suderos) hükümetinin halk ara. sında sevgile anılmadığı görülür. Bugün memlekette 'geniş ölçüde bir sol ve kıraliyet aleyhtarı bir cere- yan mevcutsa da halkın bizatihi kırala karşı şahsi bir (o husumeti yoktur. Bilakis muayyen çerçeve. ler dahili kendisini liyakatli ve milli birliği temsil edebilecek kud. te /görü; ar. Yalnız (Suderos ve kabinesinin harbin sonunda Yu. nanistanda iktidar mevkiini 'alma- sını istememektedirler. Bu arzu ise kıralın halk nazarındaki sevgisini, dolayısile baltalamaktadır. len milletinin bu isteğinin ta. rihi köklerini incelersek omebdeini 1922 senesinde kurulan askeri ih- tilâl komitesinde buluruz. Bu cemi. yetin hakiki davası memlekette kı- raliyet hükümranlığını ortadan kal. Yunanistanda aleyhtarları, vi hükümeti teşkil edenle- rin ekserisinin bu cemiyetin aza. ları olduğunu © söylemelltedirller. Bu gili ayakın tarihte Yunanis- en büyük uzvi sarsıntıların meydana e dai sebep olmuş. tur, Dördüncü sefalet kışının Yuna nistana, ideolacya ihtilâfları, dahi- Wi anlaşamamazlıklarla (geldiğini kimse inkâr edemez. Harp sonu bel- ki kendiliğinden bütün bu anlaşa- mamazlıkları kaldıracaktır. Yuna- gurupun da şimdilik © anlaştıkları nokta, kıralın beraberinde taşıdığı hükümeti ana vatan halkın'n reyini almadan iktidar mevkiine 'getirmek teşebbüsüne mâni olmak kararları- dır. Moskova görüşmesinden ,sonra dünya matbuatını meşgul eden belli başlı mevzulardan biri de milletle- | rin kendi hükümetlerini hür bir bu- “ kuki (statüko) içinde seçebilecek- leri yolunda yapılan neşriyattır ki, bu Elen milletinin göstermiş olduğu hâssasiyetle muvazi gitmektedir. Yunan, Yugoslav ve kayar” vas tanperverlerinin gittikçe artan faa- liyetleri Almanlara ağir zayiat ver. te devam ediyor. Hattâ Ar navutlukta bile Almanlar bri askerlerinin yardımına ç ol muşlardır. Bu askerler (taya) ider geçerken Yunan © çetelerinin , sahilindeki bütün hücumile ağır kayıplara uğramış- lardır. Selânikten bildirildiğine gö- re, yaralı Bulgar askeri Yunan ve Yugoslav çetelerile müğadele eden kuvvetleri 'Selânikteki kumandâh- lığa bağlandığından bunların iaşesi için İbu mıntakadaki bütün yiyecek maddelerine el konmuştur. Hububat, zeytinyağı, mangal kö. mürü gibi maddeleri, tayin edilen müddet içinde ve miktarda vermi. yenlerle 'arbedeler olmakla beraber en büyük müşkül, bunların nak- linde görülmektedir. e Evvelâ kâfi miktarda lokomotif ve vagon yok. tur, sonra bunların nakli hususun. da yerli halk her nevi yardımı gös- termemekte ısrar ediyor. Roman. yadan petrol ve (krom) 'nakli a. lara sebep oluyor, Atinadan gelen diğer bir hab:fe göre Atina civarındaki (Lavrion) den (Sounion) burnuna kadar Ege mıntakaları aske- ri saha olarak ilân etmişlerdir. (Lav rion) (Yunanistanın en ehemimi. yetli maden mıntakasıdır. Harp. ten evvel buradaki (Pirit, manga- nez, krom) madenlerini Elenlerle müşterek tm Fransız şirket. leri işleti İNSANLAR VE HADİSELER: Alman İtalyanın tesliminden sonra bü- tün bu madenlere Almanlar el koy- muşlardır. yaşıyanların hepsi içerilere tehçir edilmiştir, Bu mıntakaya, yanında (Gestapo) me- muru olmadan ve hususi müsaade elde etmeden kimse giremez. Bu. rada yaşıyan halk öle madenler- de çalıştırılan işçilerle, lar & Alman (teknisyen) leridir. (Lavrion) limanı şimdilik (Na. zi) ler tarafından pek kullanılma: maktadır, Elde 'edilen (madenler Atina yolile kısmen Pire ve (Eulo. sis) deki fabrikalara, kısmen de Almanyaya gönderilmektedir. iki adalardaki askeri hareket, bu sütunlarda nistan her ne kadar Oniki ada ha- rekâtından ve İtalyada (Anglo . Sakson) ların yavaş ilerleyişinden müteessir oluyorsa da, gelmekte o- lan bahara ümitle ve itimatla bak- maktadır. Yunanlılar 4 harp ve sefalet se. nesinde nüfusunun üçte birini kay- betmesine rağmen tarihi ikudretin- den bir nebze bile eköilmemiştir. Bu kadar acıyı çekmesini bilen bir millet bir kış daha sabredecektir. Sonu 'selâmettir, Rıza ÇANDIR i Beklemek İskender Fikret AKDORA Hayat zincirleme bekleyişlerden örülmüştür, «Çocuk bayramı, me. gözelrinde ur aybaşını bekler, Sulh bir rüya “askerin m. İstasyonda tireni beklerken duyulan hisle bir akşam üstü rıh. tımdan 'uzaklaşan vapurun içimizi didikliyen 'üzüntüsü birbirinden ne kadar ayrı ve ne kadar birbirinin aynidir. Gelen vd e arasında bizim payımıza İdüşen yalnız beklemekten Ibaşka medir ki Çocukluktan gençliğe, gençlikten yaşlılığa geçmeği nasıl dört göz- le bekleriz. ir mermi hızıyla uçar, Çocukluğumuz da beraber... j “4 kitap, futbol maçı artık uzak birer hâtıradan başka bir şey Me değildirler. Bizim de rimiz vardır, Memur, de kendimize göre fikirlerimiz, cemiyet içinde bir ye. tüccar, avukat, 'gazeteci hülâsa bir meslek pahibi olmuşuzdur. Memleketin yoksul tarafları ile sızlanır, her ileri hareketin. den gurur du uyarız. Gençliğimizi, (farketmeksizin, bir lokma ekmek pi inyaya gelişimizin biricik mali tarafı, içtima. cömertçe (harcarız ki. arası uğruna öyle iliğimiz birden siliniverir, hai dört gözle beklediğimiz yaşlılık ve ra. hat (1) !böyle başlar. Hayatin bu nisbeten 'durgun kısmında, teferr kudretimizi; iktisadın tam tüketici sistemine uygun üzün bundan sonraki kısmını süsleyen bir kaç mahalle kahvesi nüktesidir. Ve biz sabahın erken saatlerinden itibaren akşamı ve bütün gece sabahı bekleriz. Şu gök kubbenin altında içleri titriyerek ölümü Ya kim bilir müca insan var, Hüner bu zincirleme bekleyişten yılmamaktır. Kısaca hayat mi sanatıdır. 9 İN