24 Aralık 1943 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 6

24 Aralık 1943 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 6

İükrisan | Ticaret ve Sanayi Hayatımı- zı Teşkilâtlandırma Işi Ali Rıza PİŞKİN Tüccarlarımızı, iç ve dış ticaret erbabı o- larâk iki sınıfa ayırmalıyız. İç ticaret erbabı da, iöğtmi ve perakende satış yapanlar olarak ikiy? ayrılmalıdır. Yine Z ticaret hayatına mensup olmak ü- zere sanâyi erbabmı, büyük ve küçük sa. nayi zaviyesinden ikiye ayıracağız ütün bu ticaret e sınıflarını ve vaziyetlerini mei ukları ticaret ve sanayi odalarına köydettirsesklerdi ir, Dış ticaretle alâkalı şehirler ve kasaba- lardaki tacirler, aralarında bir birlik kura- caklardır, Bu birlikler eğ ,Ofisile tam bir iş âhengi tesis edecekti Memleketimiz ihtiyacın dre artan ve ih- racına müsaade olunan maddeler, kâr had. leri içinde ve dahili ticaret Me ep dımile mübayaa edilmelidir. İhraç maddele- rinin diş fiyatları âzami fiyat pe tâbi olmamalıdır. İthal maddeleri ise birlikler e ve sin rektireceği tabii kâr nisbetleri de tesbit ve ilâve edilerek, malı ithal eden firmalar ta- rafından gümrüklerden çekilip satışa çıka. rılmalıdır. Zincirleme yolile elden ele bin. dirme kârlarla yapılacak satışlara müsaade yoktur. İç ticarette olduğu gibi, ithal maddeleri- ni alan büyük ve küçük bütün satıcıların nde bulunarak memle- assa devlet teşekkülleri ve sanayi, melerin celp ve “ithal davasını vazife edine- cektir. Ticaret Ofisinin getirteceği dinlediği, Ti- caret Yabtiziğ e İş vilâyetler vası: ul temin Ana gi listelerine gö- dağıtılacaktır. in ithal ettiği malze. ii umumi menfaatlere taallük eden ihtiyacı kay takdirde, Ticaret Vekâleti, ithalâtçı birlikler kanalile ihtiyaçların tat. 6, mininde nâzım olacaktır. 1 «Ticaret Ofisi, ithalât ve ihracat ticareti- nin yo en saf bir nümunesi ol- geri kalmış bulunan bu ticaret yo. lunda YA bir mektep teşkil etmek şunrunu daima muhafaza etmelidir Ithalât ve ihracat ticaretinin reisi olacak eline tevdi edilen büyük sermayeyi her ba- kımdari iyi idare ederek tam verimli ve fay- 6 dalı bir müessese temsil etmek başa almalıdır. şuurunu * Harici ticarette olduğu gibi, yerli mah- sulât ve mamülâi rinde çalışan iç top- tancı tüccar erbabmın iştirakile vilâyet ve kaza merkezlerinde dahili ticaret birlikleri kurmak esastır. Bu birlikler Topak mahsul. leri ofisi ile tam bir iş âhengi içinde ça.« lıştırılmalıdır. Yerli maddelerin alım ve satım işi tamsı- men serbest bırakılarak her vilâyet ve ka- za merkezinde ve büyük nahiyelerde toprak mahsulleri üzerinde çalışan ve ayrıca ma- mü| eşya satışı yapan tüccarlarımız, mes. leki bölümleri içinde devamlı ve . ârızasız çalışma kudretine nail kılmmalıdır. ahiye merkezlerinde birlik kurulamıya. cağından, büyük nahiyelerdeki: toptancılar mensup oldukları kaza birliklerine kaydo- lunurlar, Mahalli vilâyet ve kaza birlikleri. ne dahil olmıyan ve başka bir vilâyetten ge. 2 bir toptancı çiftçiden resen ekl faaliyet, hududu muayyen olduğu gibi, 'e faaliyet mmtakası'da müsbet ve mu- ei olmalıdır. İstihsal merkezlerinde ça- tışan ve mahalli satımları birliklere yz bulunmak sıfatile, idare eden tüccar- S6 5 kâr haddi ikabul edilebilir. Azami Pl herhangi Bir maddenin en iyisi ve en VATAN ,1000000000000000000 Bir gün mukadderse bü, Çocuklarım sorarsa: * “ Bu savaş olacaktır ölüm Dileriz benzemesin geçen a BUGÜNÜN İLHAMLARI GOĞUKLARIM SORARSA Vatan düşerse bir gün en büyük tehlikeye; Burcumdan indirilmek istenirse bayrağım, Çoluk, çocuk hepimiz koşacağız cepheye! — Vatan için gitti o; düşman cephesine , de! - dirim savaşı. Mehtapsız gecelerde çocuğumun gül başı Düşerse yavaş yavaş o sıcacık koynuna: Sorarsa bir hıçkırık: «Anne babam, nerede?.» — Vatan için ayni cephesine koştu, de! üstün vasıflısı için konulur. Aşağı evsafta. i mallar âzami fiyatlara nazaran daima düşkün bir kıymet arzedecektir. Kâr hâd. leri dahilinde tiçari rekabet caiz ve mak. buldür, Bir vilâyetten diğer bir vilâyete mal nakli ve sevki için, karşılıklı birliklere men- sup tüccarlar arasında anlaşmalar yamıla- cak ve bu kabil tüccarlar, diledikleri şehir ve vilâyetlere, o sehir ve vilâyetlerin mü- messiileri' marifetile mal sevkedebilecekler. dir. Böylec: mıntakalar arasmda sipariş ve sevkiyat tezatsız bir ölçü ve âhenk ifade et- miş olacaktır. Şehirler ve vilâyetler arası satış muâmelelerinde âzami 946 7,5'komisyon haddi kabul edilebilir. Bir merkez ve bir şe. hir dahilinde iki toptancı tüccar arasında Zincirleme usulile birbirine bindirme * kâr haddi istihdaf eden hiç bir satış kabul edi- lemez. Bu kabil alım ve satımlarda tekerrür eden her kâr bir ihtikâr payıdır. Bir top- tancı, diğer bir toptancıya, isterse bir de. falık kâr haddinden fedakârlık yapmak su- retile satış yapabilir, Bu gibi hallerde alı- cı, satıcınm faturasmı görerek kendisine nuayyen kâr haddi içinde kazanç birakıp *ırakmadığını ve bunun nişbetini bilmeli ve öre ikinci satışı yapmalıdır. Ancak bu suretledir ki tüccarm mürakabesi fiilen baş- lamış olabilir. İki tüccar arasında, aldatma yüzündin doğacak ve dolayısile meydana gelecek ihtikâr hâdiselerinden her iki taraf da mesul tutulmalıdır. KÖŞESİ. , sevgili karıcığım, «Anne, babam, nerede?» kumar oynuna! M. Faruk GÜRTUNCA * 219 10 FM, BOTA vi e