16 Ocak 1948 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 15

16 Ocak 1948 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 15

ağ sayımızda, Hasan Âli Yü- cel Maârifine ait olarak, Milli Eğitim Bakanlığının binlerce lira tah. sisatla Cevizli'de kurduğu Orta Okul- lar Kampında çeryan eden çırılçıplak «Ateş dansı» faciasını en keskin ve- . osikalarla ortaya dökmüş ve bunun Maarif muhitinde büyük bir hadise doğurduğuna şahit olmuştuk, Ogün- denberi genç mektep kızlarının ah- lâk ve ruhiyatında bu kadar yıkıcı te- çok rivayetler duymuş, hattâ talebe- lerden birinin sabahlara kadar çırıl çplak dans yüzünden üşüyüp vereme Muallânın Cumhurreisinin refikalarına yazdığı ma- sum, mahcu üsluplu mektup, ayrien: Pek muhterem Mevhibe hanımefendi ; Alicenap ve merhametinize güvenere her hulde bağ Maarif Sanatoryomunda sekiz ay yattım. İsmim Muallâ Oyaeku'- dur Ora aya Amerikadan gelen ilâçlardan (Stroptomisin) Müd bir ilğcın hali vakti olan arkadaşlara yaptırdılar. o Çok Ben bu ilâcı dimikten Mecidiyeköyü İşecikondu) evlerinde oturmaktayız. Be- şiktaş Dikilitaş karakoluna tâbiiz. Zatı” âlilerinden, gençliğime acıyarak; elli gran bu ilâçtan bana y sizin a e e bekler, arzı hürmetler ederim, uterem hanımefendiciğim. Muallâ- Oyaoku Taahhütlü mektubun makbuzu ve acemi nsından Vereme “ÖH.N. ERTÜZ kadar gittiğini ve Heybeliada sana- toryomünda yattığını haber almış ve sadece ismini ve macerasını uzaktan işittigimiz bu kızcağızın mevzuuna geçen nüshalarımızda kısaca temas Fakat şimdi, yine bütün çıplaklık ve tafsilâtiyle ve pek yakından öğ- renmiş bulunuyoruz ki, bu kızın vâ- ziyeti, bizzat «Ateş dansı» ve kahra- maânlarından bir derece daha korkunç ve ondan çok daha üstün, bellibaşlı bir hadisedir ; Kızın ismi- Muallâ Oyaoku'dur. Kız, 1929 İstanbul doğumludur. An- nesinin bize gözyaşlariyle anlattığına göre kampa tam 57 kilo olarak git- miş ve 40 kilo olarak dönmüştür. Muallâ kamptan döner dönmez, kı- rıklıklar, halsizlikler içinde yuvarlan- maya, kesik kesik öksürmeğe başla- mış, ateşi çıkmış, bir gün dan gelen kan izleri, ona ve annesi, ne vaziyeti ihtar edivermiştir. Hastalığın başlangıcından sonra baş- vurdukları * Beşiktaş İkinci Kız Orta Okulunun müdiresi Nazire Birson ken- dilerine şu cevabı vermiştir : yapalım” efendim, bizim paramız Sölinel Maarif Müdürlüğüne başvurun! İşin en feci tarafi şudur ki, bir ana ve kızdan ibaret olan bu ailenin * ayda beş lira kira verecek kadar bile parası yoktur, Hastalık gittikçe ilerlemiş, Muallâ üç ay kadar Heybeli Sanatoryumun. . da, sekiz ay kadar da Validebağında yatırıldıktan sonra, birdenbire, on Muallâ Oyaoku parasız ve çaresiz annenin kucağına abbvermiştir. Zavallı anne, kızını. barındırmak için Mecidiyeköyünde bir (gecekondu) yaptırmaktan başka çare bulamamış; bu hazin maceranın sahipleri de, koca İstanbulun binbir sefalet ve facia içindeki pasif ibtilâl- cileri, (gecekondu) cular arasında yer almışlardır, Muallâ meşhur «Ateş dansı» ge- cesini şöyle anlatıyor : gece arkadaşım Serap'tan sonra ben de ateşin karşısında «Yı- lan kadın» rolünde raksettim. Gece saat. 9 da başlayan dans, sabahın 3 üne kadar sürdü. Çırılçıplak, yarım bir mayo ve .bir tek (sutyen)den başka üzerimizde hiçbir şey yoktu. Bu geceden sonra hafif bir ateşle hastalığım başladı.» (Lütfen sayfayı çeviriniz ) — «