17 Temmuz 1930 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

17 Temmuz 1930 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

17 Temmuz 1930 V Faydalı bilgiler " Ağaçlar zannettiğimiz gibi sade yemiş yetiştirmeğe ve yollara gölge saçmaya yaramazlar. Onların yaprakları ayni zamanda havanın temizlenmesini ve insanların teneffüs etmesine yarar bir hale gelmesine hizmet eder. Biliyorsunuz ki her canlı mahluk havadaki oksijeni alır ve yerine asit karbonik saçar. Keza evler ve fabrikalar da böyledir. Mahdut bir sahada bulunan hava gitgide fenalaşır ve teneffüse yaramaz bir hale gelir. Işte bu pis havayı yaprakları vasıtasile ağaçlar temizler. Asit karboniki alır yerine oksijen verir. rine banyo etmek için girdiler ve Çünkü asit karbonik onun kökünün beslenmesi için lâzımdır. çocuk merakı bu ya: Bakalım en nihayette ne var? Diye bulunduklan yerden uzaklaşmıya başladılar. Fakat birden çalılann arasîndan üç dört tne vahşi yamyamın çık HİKÂY Ağaçlar ın hiztneti MEMLEkETLEItBE ÇOCUKLAR. Hayvan yarışı Oyunu idare etmek için taş tutularak ayrılan yavru oyuncuları adetlerine göre üçe, dörde, beşe ayırarak: Siz faresiniz, siz kedisiniz, siz köpeksiniz, siz kurtsunuz, siz aslansınız! Der. Bu suretle ayrılan oyuncular sıra sıra dizilirler. Oyunu idare eden birden üçe kadar sayar. Fareler koşmağa başlarlar. rü Vaktile Afrika'da Trablusgarp vilâyeti bizdeyken orada Vali, mektupçu ve kumandanın birer erkek çocuğu vardı. Isimleri Semih, Necip ve Hüseyin'di. Bu üç arkadaş sıcak bir yaz günü oradaki pmarımsı sulardan bi Tekrar üçe kadar sayar, bu sefer kediler farelerin arkasından kovalar. Köpekler, kurtlar, aslanlar birbiri ardınca hareket ederler. Eğer kedileden biri farelerden birini yakalamaya muvaffak olursa bütün oyuncular dururlar. tığını görünce ne yapacaklarını şaşırdılar. İçin şakası yoktu. Mes'ele fazla düşünmeğe gelmezdi. Eğer kurtulmak için çarçabuk bir çare bulmazlarsa biraz sonra yamyamlar hepsini çıtır çıtır yiyeceklerdi. Uçü kafa kafaya verip kumpas kurarlarken Semih'in gözfcne bir kaç adım ilerde bir şey ilişti. Bu kim bilir kimden düşmüş bir müstemleke şapkasıydı. Zihırmde derhal dâhiyane bir fikir parladı. Gelin çocuklar, dedi, yamyamları korkutmanın kolayını buldum!. ., Derhal onlara ne yapacaklarını tarif etti. Uçü de resimde gördüğünüz gibi diz çökerek arka arkaya dizildiler. Semih en öndeydi ve yüzüne müstemleke şapkasını geçirdi. Emekliye emekliye yürümeğe başla 100 Mükâfaüı 8 inci Müsabaka Bunun için bir nebatın çabuk ve fazla büyümesi istenirse ona mümkün olduğu kadar çok asit karbonik vermelidir. Camlı kış bahçelerinde hususî fırınlarda istihsal edieln asit karbonik muayyen bazı nebatlara verilerek onların mutattan daha çabuk yetiştiği ve daha fazla büyüdiiğii görülmüştür. Yapılan hesaba göre 1000 tonluk asit karbonik 4000 ton patates yetiştirmeğe kâfi gelmektedir. Bunun için bahçe orman ve parklar yakinindeki şehirlerin ve evlerin havaları saf ve temizdir. Binaenaleyh sıhhatlerine iyi bakmak istiyen milletler ormanlarını ve şehirlerdeki bahçelerini çoğaltmalıdırlar. Bahçeli evlerde oturmıyanlar da hiç olmazsa yazın ağaçlıklı sayfiyınca 1012 ayaklı garip bir hayyelere gitmelidirler. van şekline girdiler. Vahşiler bunu görünce «Amanın canavar geliyor!» Bir çoklarımızın hesap yaparken Diye kaçıştılar. Çocuklar da yerlerine döndüler ve bir daha böyle yazı yazarken kullandığımız taşbilmedikleri uzak taraflara gitme tahta «arduvaz» denilen taştan yağe tövbe ettiler. pılır. Bazı memleketlerde bu taşlar evlerin damlarım örtmeğe yarar. Yakm vakte kadar bu taş başka bir şeyde kullanılmazdı. Halbuki son zamanlarda bu taş un gibi toz Şu gördüğünüz resimde çocuğu n içine girmiş olduğu şey dünyanın en pahalı oyuncağıdır. Amerika'd a Kaliforniya'da Los Anjeles şehrinde yapılmıştır. 3000 dolar yani bizim paramızl a 6000 liradan fazla bir kıymettedir. Bu oyuncak 200 bin parçadan mürekkeptir. Almanya'daki meşhur Krup fabrikasının yaptığı büt ün makinelerin birer küçük niimunesi burada gösterilmiştir. l.okomatif, vagon, değirmen ve diğer eşya.. İçindeki çocukla mukayese edile cek olursa hakikî büyüklüğü o zaman daha iyi anlaşılır. Yok eğer yakalananlar kedilerden, köpeklerden ve yahut diğerlerinden ise önündekini ilk yakalıyan, daha ilerdekini de tutmak için koşmakta devam eder. Onun arkasından gelenler durmağa mecburdurlar. Meselâ, farzedelim ki bi kurt bir köpeğe, köpek kediyi, kedi de fareyi yakahyamadan yetişti. feSfî Taştalıta O zaman aradan köpek çıkar, kurt kediyi ve kedi de fareyi kovalamıya mecburdur. Eğer kediyi de tutarsa bu sefer fareyi de yakalaması lâzımdır. Bu suretle birinci gelen oyunu idare edenin yerine geçer. Öteki de oyunda onun mevkiini alır. Hırsız gelmiş, fakat bir havlama Köpek tavukları kovalıyor. Fakat işidiyor. Köpek nerde, bulun! horoz saklanmış onu gösterin! Yukarıki resimlerde saklı köpek ve horozu bulup kırmızı kalemle yerlerini işaret edip temmuz sonuna kadar «Cumhuriyet çocuk sahifesi muharrirliği» adersine gönderiniz. Doğru halledenler arasında biriinciliği kazanana beş lira tak dim edilecek ve resmi gazetemize basılacaktır. İkinciden yüzüncüye kadar muhtelif çık hediyeler yerüecektir. haline getirilerek kavuçukla karıştırılmakta, lâstik ayakkabı ökçeleri, su hortumları, linoleum denilen kalın döşeme muşambaları ve saire yapılmaktadır. Bu taşın tozu asfalt kaldı rımların hamurunu, «kartonpiyer» dedikleri katı kâğıtlarm imaline de yarıyor. Elinizde tuttuğunuz şu küçük taftahtanın marifetlerine bakm| Biliyor musunuz? J Geçenlerde otomobil kullanan bir maymunun resmini koymuştuk. Bugün de çayırda ot kesen bir filin resmini basıyoruz. Bu Tabiî bir insanın vücudünde a fil Amerika'da «Seattle» şehrinde oturan bir Amerika'lınmdır. Bir şağı yukarı 200 gram tuz bulunur.. bahçivanın yapacağı işlerin hepsi ni mükemmelen görmektedir. Bu 200 gram tuzun taksimatı şöyledir: Kanda 1000 de 7, adelede 1000 de 1, beyinde 1 gr. 7, karaciğerde 1 gr. 13. Kemiklerde tuz yoktur. Kıkırdaklarda çok vardır. * Dünya yüzündeki vahşi hay m vanların adedi gitgide azalmaktadır. 1870 senesinden evvel Amerika'da ormanlıklar içinde bazan 80 kilometre uzunluk, kırk metre enlilikte sürüler halinde gezen saçlı yabanöküzlerine şimdi hiç bir ta n rafta tesadüf edilmemektedir. Yalnız bir iki tane nümunelik olarak hayvanat bahçesinde var dır. * Belçika'da Pikar isminde bir âlim ufak bir balona taktığı rasat makinesini 40 metre yüksekliğe kadar çıkarmağa muvaffak ol muştur. Belçika hükumeti bir felekiyat âliminin havada ne kadar yüksekliğe çıkabileceğini tayin ettirebilmek için bizim paramızla 75 bin lira tahsisat vermiştir. Yapılan tetkikat bazı tertibat sayesinde 18 bin metreye kadar I çıkılabileceğini göstermektedir. Ne o kardeşine jimnastik mi yaptırıyorsun?. ... Hayır babacığım.. Zıpzıplarımdan birini yuttu, onu çıkartmak | * Bir arının ağırlığı bir gramm Mnde 62 si kadardır. için uğraşıyorum.