3 Aralık 1930 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

3 Aralık 1930 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

Camhuriyet 3 K.ânunuevveı İkramiye hakkındaki ( Sehir ve memleket haberleri ) Siyasî icmal tahkikat ikmal edildi Abdülhamît veresesi Terki teslihaf ve sulhnameler Konsorsiyom Defterdar B. parayı koparmak için Münkazi müddet davasında yeni vaziyet Maliye Müsteşarmdan bir kâğıt ta almış! Hlc tedrisat vergisinden Defterdarlığm aldığı 21,000 lira ikramiye hakkında tahkikat yapan Maliye müfettişi Nazım Ragıp B. raporunu Maliye Vekâletine göndermiştir. Nazım Ragıp Beyin raporu, mes'ele esasen malum ve sarih olduğu cihetle bir mütaleadan ibarettir. İstihbaratımıza nazaran Defter dar Şefik B. geçenlerde Ankara'ya gittiği zaman bu mes'ele hak kında Maliye Vekâletile görüş müş ve vekâletten müstesar Ali Riza Beyin imzasile bu ikramiyenin ahnabileceğine dair bir kâğıt ta almıştır. Tabiatile kanunun vazettiği ahkâm karşısında bu tez kerenin hükmü olmaması lâzım gelir. Ali Riza Beyin ayni zamanda paranın şekli taksimindeki haksız hktan haberdar olmadığı ve tedrisat vergisinin hotbehot tevkif ve taksim edilmediğinden malumattar bulunmadığı anlasılmaktadır. Filhakika Maliye Müsteşarının mes'eleyi yalnız kanunî bir tarzda ahnması lâzım gelen ikramiyenin itasına müsaadeden ibaret bir forsabakayı hiisnü suretle intac ettiğimiz için bihakkın iftihar edebiliriz. Hudadat Şakir H. zevci Şakir Rifat B.le beraber dıınkü Semplon ekspresile gitmiştir. İstasyonda Kraliçenin ailesi er kânı, İstanbul meb'usu Kavala'h Hüseyin B. konservatuar muallimlerinden Cemal Resit ve konservatuar namına idare müdiirü Salâhattin, musabakanm hakem heyetinden N'amık Beyler, Fransa'daki beynelmilel müsabakayı tertip eden filim müesseselerinin İstanbul mümessillerinden Glorya sineması müdürü M. Franko İs Bankasının İstanbul şubesi ikinci müdürü Fadıl ve muhasebecisi Sadi Beylerle İş Bankası memurlarından bir kısmı ve diçer bir çok meraklı halk buluıvmustur. Ses Kraliçesine gazetemiz ile İş BanKası memurları, musabakanm mürettibi olan filim müessesesi namına ve ayrıca konservatuvar muallimlerinden Cemal Resit Bey, Foto S. Süreyya B. tarafından çok güzel büketler takdim edilmiştir. İstasyonda müteaddit resimler almdıktan sonra Kraliçenin treni ailesinin selâmları ve halkın alkışları arasında istasyondan hareket etmiştir. Kraliçe, evvelki gece de, Cemal Reşit Beyle beraber mumaileyhin armonize ettiği halk şarkılarına çalışmıştır. Cemal Resit B. Hudadat Hanımın bu halk şarkılarını. bilhassa bunlardan «ayın on dördü» isimlisini çok iyi, bilhassa Garp musikisi tekniğine muvafık bir şekilde söylediğinden dolayı memnuniyetini izhar etmiştir. Hudadat Hanını, Nis'teki müsabakada çarp klâsiklerini okuyacak, filimde ise Cemal Reşit Beyin armonize ettiği bu halk şarkılarından birini söyliyecektir. Şehrimizde Fransız filim kumpanya larını temsil eden Fransız tiyatrosu müdürü M. Arditi Paris'e bir telgraf çeke rek Kraliçenin hareketini bildirdiği gibi gazetemiz de telgrafla keyfiyeti Paris sefaretimize bildirerek sefaretin Hudadat Hanım Fransa'da bulunduğu müddetçe müzaheret ve muavenetini rica etmiştir. Hudadat Hanıma Paris'te Fransız payıtahtının en meşhur otellerinden biri olan Klâriç otelinde odalar hazırianrmştır. Diğer on dört milletin Ses Kraliçeleri de ayni otelde ikamet edeceklerdir. Nis'e gittikleri zaman bu güzel şehrin en iyi otellerinden Megresko'da oturacaklardır. Kraliçenin beyanatt Hudadat Hanım. dün kendisine ihtisasatını soran bir muharririmize şu sözleri söylemiştir: « Müsaade ederseniz, evvelâ cumartesi günü gazetenizde çıkan sözlerimin en mühim kısmını yazmadığınızdan dolayı size biraz sitem edeyim. Hakkınız var. Sözlerinizin yarısı bir yanhşhk neticesi gazeteye girmemiş. Bu noksanı telâfi ederiz. O gün, size sesim hakkında gös terdikleri teveccühte* dolayı hakem heyetine teşekkür ettiğimi ve Türk kadınınm sesini ilk defa Avrupada dinletmek şe refine mazhar olmamı temin ettiği için gazeteniıe müteşekkir olduğumu söyle miştim. Müsabaka esnasında, şimdiye kadar umumî bir yerde hiç şarkı söylemediğim için çok sinirli idim. Nezlem de vardı. O gün istediğim kadar muvaffak olama dım. İnşallah Paris'te ve Nis'te daha iyi söylemeğe çahşacağım. En ziyade memnuniyet ve iftiharımı mucip olan şey, bu seyahatimin, Türk kadınhğının ne büyük inkişaf ve terakkiye nail olduğunu Avrupa'ya göstermesidir. Temas edeceğim musiki ve san'at muhitlerinde Türk kadmın medeniyet sa hasında Avrupa'lı hemşirelerinden asla geri olmadığmı isbata calışacağım. Üç Avrupa Hsanı bildiğim için, görü şeceğim zevata kendi dillerile hitap edeceğim ve garbe teveccüh eden genç Türkiye'nin musikisinde de garp tekniğine istinat ederek yeni bir inkılâp yapmağa çahştığını anlatacağım. Beynelmilel müsabakada. birinciliği kazanacağımı ümit edecek kadar h 4 temdit ediliyor Devlet Bankası da 1 milyon sterlinle Kortsorsiyoma iştirak edecek Türk lirası kıymetinin f ilî istikrarı için kuvvetli bir adım atılmak üzeredir. Bankalar konsorsiyomunun müddeti bu ay nihayetinde bitecektir. Konsorsiyom faaliyetinin devamı tensip ve müddetinin temdit edilip edilmiyeceği hakkında malumat almak istiyen bir muharririmiz bir kaç banka mehafilile temas ederek tahkikat yapmıştır. Bankalann umumî fikir ve mütaleaları; bir banka direktörünün muharririmize vaki olan şu beyanatı etrafında toplanmaktdır: « Kosorsiyomun müddeti temdit edilecektir. Biz; devamı faaliyetimizin, iyi semere veren mesaimiz hasebile muvafık olacağında ittifak ile bu cihetin hükumeti cumhuriye tarafından tensip edilmesi temenniyatımızı iziıar ettik. Bu defa yeniden tetkik edilecek vaziyeti hazıranın icabatma göre Türk lirasırun takdir ve tayin edilecek seviyesi üzerinden kat'i ve filî istikrarı için konsorsi yom; Devlet Bankasının müzaheret ve iştirakine ihtiyaç hissetmiştir. Devlet Bankası konsorsiyomun sermayei hazırasına mukabil olan ağlebi ihtimal bir milyon tngiliz lirası gibi azim bir meblâgla teşekkülümüze iltihak edecektir. Reisimiz Nurullah Esat Bey Ankara'da bu işle de meşgul olmaktadır. Verilecek kararın yakında tebligine intizar ediyoruz. Devlet Bankasının İstanbul'da bir şube açacağma dair malumatınız var mı? Dvlet Bankasının merkezi faaliyet olan İstanbul'da bir şube açacağı haberlerini gayet tabil olarak karşıladım.» Devlet Bankasına İstanbul memurlarımn iştiraki Cumhuriyet merkez bankasına İstanbul Vilâyeti dahilinde hissedar kaydedilen memurlarm adedi on bine yakmdır. Bu memurlann verdikleri ve verecekleri para miktarı 1.400.000 liradır. Hükumet emlâki şahsiyeden olan, vereseye ait mallarm listesini Türk Ingilîz mahkemesine tevdi etti Muhtelit hakem mahkemelerinde Abdülhamit veresesine ait olarak rüyet edilen ve edilmekte balunan mes'eleler ahiren yeni bir hukukî unsurun müdahalesile yepyeni ve pek mühim bir vaziyete geçmek lâzım geliyor. Malum olduğu üzere şimdiye kadar bu mahkemelerde Abdülbamit emval ve emlâki için hep Lozan muahedesinin 60 ıncı maddesine istinat olunarak ierayı muhakeme olunmakta idi. Abdülhamit veresesinden Türk tabiiyetinde kalan bazı kadınların hukukunu derpiş eden hükumet bu 60 ıncı maddeye müteferri diğer bir hukukî vesikayı ahiren mezkur mahkeme nezdindeki baş ajanlıfımıza tebliğ etmiştir. Bu pek şayanı dikkat vesikaya nazaran şimdi vaziyet cidden fevkalâde bir ehemmiyet iktisap eylemiş bulunuyor. Bugünlük hükumetin baş ajanlığa Heyeti Vekile kararı ile vaki tebliğini aynen dercediyoruz: Muhtelit hakem mahkemesi Türk umum ajanlığma : «Lozan muahedesinin müzakeresi esnasında mezkur muahedenin 60 ıncı maddesi mucibince Yunanistan'daki emlâkten maada Türkiye hududu haricindeki diğer devletlere kalan ve düveli âkidece emlâki şahsiyeden addolunan Ab dülhamit veresesinin emval ve emlâkini havi listenin Türk İngiliz muhtelit mahkemesine ibraz edilmek üzere itasına İcra Vekilleri heyetince karar verilmiştir.» Şurasını da ilâve edelim ki Ankara'dan gönderilen mezkur liste dün umum ajanlığımıza gelmiştir. Şefik Beye bir vesika veren Maliye müsteşarı Ali Riza B. malite mes'elesi tarzında telâkki ettiği görülüyor. Yoksa Vilâyetin müsaadesi olmadan ve Dahiliye ve Maliye Vekâletleri arasındaki ihtilâfın hallinden evvel paranın tevkifine ve bilhassa gayriadilâne bir tarzda taksimine miisaade etmiyeceği aşikârdır. Tekaüt maaşı Memurlar müstahak varislerini bir beyanname ile bildirecekler Tekaüt kanununun 48 inci maddesinde memurlar, mütekaitler, ikinci derecede bulunan istihkak sahipleri yani dul anne, muhtaç veya malul zevç ve babanın birinci derecede müstahaklardan olan zevç, evlât arasına konulmalarını birer beyanname ile talep edecekleri gösterilmiştir. Bu yolda bir beyanname vermemiş olan bir memur veya mütekaidin vefatı ha Hnde müstahakkı maaş zevcesi ile evlâdı bulunduğu takdirde baba ile anası mahrum kalacaklardır. Bunun için memurlarm bu noktayı nazari itibara alarak icap eden beyannameyi mensup oldukları Vekâletlere vermeleri için Maliye Vekâletinden bütün vilâyetlere i zahan tamim edilecektir. Sahtekâr esnaf Eksik tartan teraziler, kantarlar!.. Yapılan bir teftişte odun depola • rında çettide 25 kilo eksik tartan kantarlar bulundu Polis altıncı şube müdiriyetine inkılâp eden zabıtai belediye teşkilâtmda polis şubelerinde olduğu gibi masa teşkilâtı yapılması takarrür etmiştir. Bu suretle her işle meselâ terazi ve dirhem işlerile yalnız bir masa meşgul olacaktır. Mekulât ve meşrubat işlerile seyyar esnaf işlerine de diğer masalar bakacaklardır. Zabıtai belediye müdiriyeti umumî teftişata başlamıştır. İki gün evvel Tophane ve Fındıklı civarlarındaki terazi ve kantar ve diğer tartılar muayene edilmiştir. Bu teftiş neticesinde zabıtai belediye memurları 18 tane yanlış tartan kantar bulmuşlardır. Bu kantarlar odun depolanrtda odun Te kömür tartılırken kullanıl'maktadır. Ka'ntarlarm bir çekide 25 'kilo fazla' göste'rdîklerî anlaşılnVıştır. Yakalanan kantarlarda 1 çeki odun tartılırken ibrenin 25 kilo ileri gittiği ve bunun bir açık göz tarafından keşfolunduğu anlaşılmışıtr. Kantarlar musadere edilmiş ve sahipleri hakkında zabıt varakası tanzim olunmuştur. Evvelki gün de Beyoğlu ciheti teftiş edilmiştir. Burada da seyyar esnaf hileli dirhemler kullandıkları görülmüştür. Pmdık ve emsali gibi yemişler pahalı olduğu halde bazılarmm çok ucuz satmaları bundan neş'et etmektedir. Meselâ 20 dirhemliklerin 25 dirhem yerine konulduğu görülmüştür. Fakat bunun farkına varılmaması için 20 dirhemlik bu tartılar 25 dirhemlik şeklinde yapılmıştır. Bundan başka esnafın terazinin kefesine vurmak gibi bazı marifetlerle de eksik tarttıkları görülmüştür. Bu gibi esnaf şiddetle tecziye olunacaktır. Dost sesı ( Baş makaleâen mabait ) an'anesine uymıyan bu açıklık bir müddet Avrupa'yı sasırtmış ve M. Musolini'yi cidalcu bir sima olarak ta nıtmıştı. Şimdi Avrupa bu açık siya seti yalnız samimiyetten ibaret gör meğe biraz alışmısa benziyor. M. Musolini gazeteci arkadasları mızla hasbıhal ederken de açık ve samimî olmuştur. Fakat bu, bize karsı beslediği dostluk hissiyatını kalbinden feveran ettiği veçhile aynen açık ve yüksek söylemek içindir. Üslubun ayni ile insan olduğunu söyliyen Bufon'un sözü doğru ise ki bîz de o fikir deyiz şu sözlerde aynen M. Musoli ni'yi görebiliriz: * İtalya'nın dostluğundan emin olabilirsiniz. Ben iki yüzlii adam de • ğilim. Sözünde duran adamtm. Dos tunuzum deyince daima dost kalırtm. Esasen Türkiye ve İtalya'yı ayıran hiç bir ihtilâf noktası halmamıştır. Bilâ kis iki milleti birleştiren menfaatler vardır. «Istikbalde iki memleketin iktisadî ve siyasî sahada birlikte yapacağı işler vardtr. Sözlerimin yakında filiyata inkılâp ettiğini bizzat göreceksiniz.» M. Musolini geçenlerde irat ettiği mühim bir nutukta îtalya'nın beynelmilel işgal ettiği mevki ile takip ettiği muhtelif istikametlerden bahsederken Tuna vadisine ve Şark sahasına bilhassa ehemmiyet atfettiği görül müştü. Yakın Şark'ta coğrafî mevkii malum olan Türkiye'ye nisbetle bu siyasetin ne olduğu işte bu son beya natta pek vazih ve pek sarih olarak görülüyor: Bu sıkı ve samimî bir teşriki mesaidir. Akdeniz'e sahildar olan ve olmıyan yakın Şark milletlerinden bazılarının siyasî sahada noktai na zarlarını birleştirmeğe doğru giden bu yol üzerinde yüriidüklerini bir müd • dettenberi bütün dünya görüyor. Ciddî bir sulh fikrinin teminat ve hatta filiyatını teşkil eden bu siyasî teres süm ve tecessümlerde İtalyan birin cisinin oynadığı müessir rolü takdirle zikretmek vazifedir. Türkiye'ye ge lince devletimiz, kendi yüksek men faatlerini de temin eden bu medenî ve yüksek mesaiye bütün imkân ve kuvveti ile yardım etmeği çok şerefli bir hizmet bilmektedir. Bütün bu mesainin en ufak tecavüz fikrinden uzak olarak yalnız insanlığa huzur ve sü kun içinde inkişaf teminini istihdaf etmesi ise bu yüksek gayeleri istihsale çalışan milletler için ebedî mefharetler teşkil edecek mahiyet ve kıymette bir iştir. M. Musolini Türk dostluğunda bir daha çok açık ve çok samimî olmuş tur. Biz de ayni vuzuh ve samimiyetle tekrar ediyoruz ki Türk milleti dahi M. Musolini'nin münevver ve azimkâr idaresindeki şerefli İtalya'nın açık, vefakâr dostudur. Türkler'de dostlu ğa dostluk millî bir an'anedir. YUNUS NADİ perest değilim. Bu müsabaka garp musikisi üzerinden yapılacaktır. Bu musiki, ise o milletlerin mnsikisidir. Asırlardan beri o musiki ile çalışmış ve nice dâhiler yetiştirmiş milletlerin en güzel sesli kadınlarile elbete boy ölçüşemem. Ben mütevaziim ve gayem o milletlerin mümessil leri arasında, bütün dünyaya Türk kadınının sesini duyurmaktır. Bu şerefe naîl olan ilk Türk kadını olduğum için de büyük bir sevinç duyarak gidiyorum..» Ses Kraliçemize muvaffakiyetler te menni ederiı. Işten el çektirilen Samsun Valisi Kâzım Pş. dün şehrimize gelmiştir. Sıhhiye müsteşarı geldi Sıhhiye müsteşarı Hüsamettin B. An kara'dan şehrimize gelmiştir. Hüsamettin B. taurada müessesatı sıhtiyeyi' ve<^asta neleri teftiş edecektir. Mumaileylj dün bir müddet istanbul Sıhhiye müdiriyetine giderek bir müddet meşgul olmuştur. Konya Valisi İzzet B. Konya Valisi İzzet B. Dahiliye Vekâletinden aldığı iki aylık mezuniyetini geçirmek üzere şehrimize gelmiştir. Taze balık nakli Devlet Demiryollar Idaresi büyük şehir ı lere taze balık nakli için frikürofik tesisatı ihtiva eden vagon celbine karar vermiştir. Bunlardan bir, ikisi yakında gelecektir. 300 Rus amelesi tenezzüh için geldiler Dün Arkadya vapurile 300 Rus amelesi j seyyah sıfatile şehrimize gelmiştir. Sey1 yahlar İstanbul Rus konsolosluğu delâleti | le şehrin görülmeğe değer yerlerini gezdik j ten sonra geceyi konsolosanede geçirmişlerdir. Arkadya vapuru bu 300 amele tarafından yapılmıştır. Türk Ocağında konser 4 birinci kânun 930 perşembe günü ak şamı saat 21 de Dr. Abdullah Cevdet Be İkmal edilen Fevzipaşa Malatya yefendi tarafından <>Mutefekkir şair Y. hattının güzergâht M. Guyau ve şiirleri > mevzulu bir konfe Malatya 1 İlk tren büyük tezahürat rans verilecektir. Bunu müteakıp Bethovenın en güzel parçaları çalınacaktır. Bu içinde buraya geldi. İnşaat Reisi Abbas Bey şimendifer siyasetinin ehemmiyetinkonferansa herkes gelebilir. den bahsile söylediği nutukta Türk işçiMermi abidesi sinin muvaffakiyetine işaret etmiştir. Askerî müze önünde, Çanakkale'de aHat, martta merasimle işletmeğe açılatılan mermilerden istifade suretile bir caktır. Çanakkale abidesi yapümaktadır .Abide ayni zamanda bir mermer abide ve koleksiyonu olacaktır. Bunlar arasında İngiliz'lerin maruf Küen Elizabet dritno Dokuz hesap müfettişi istihdam tunun mermileri de vardır. Mermi müedilecek tehassısı olan askerî müze başkâtibi Bu seneki bütçe ile belediye ve idarei Şahap Bey bu işle gece gündüz meşgul hususiye hesaplaruıı tetkik etmek için 9 hesap müfettişi istihdam edilecektir. Bu dür. müfettişler doğrudan doğruya muhasebe Yeni bir sabah gazetesi müdiriyetine merbut olacaklardır. Teftiş Sabık İzmit meb'usu Fuat Bey tarafın heyeti müdiriyetine merbut olan müfetişdan «Hür Adam» namile bir sabah gazetesi ler de dokuz olup bunların öteki müfettişneşredilmeğe başlanmıştır. Muvaffa.kiyet lerle alâkası olmıyacaktır. Bunlar idare ve temenni ederiz. fen müfettişi olacaklardjr. Müessif bir irtihal Tutün İnhisar Idaresi heyeti teftişiye başkâtibi Kemal Bey, pek kısa bir hastalıkVilâyet ve belediyeye ait tan sonra dün irtihal etmiştir. Cenazesi muharrerat bugün saat on birde Sıraserviler'de Yusuf Belediye ve idarei hususiyelere ait mu Şetvan Bey apartımanından kaldırılarak harreratm «İstanbul Valiliği ve Belediye namazı Teşvikiye camisinde kıündıktan relsliği» diye yazılması, diğer muharreratsonra Maçka kabristanuıa defnedilecek ta da doğrudan doğruya «istanbul Valilitir. Kederdide ailesine beyanı taziyet ede ğine» hitap edilmesi alâkadarana tebliğ eriz. Merhum. muhtelif mektupçuluklarda dilmiştir. bulunmuş, kıymetli, hüsnü ahlâk sahibi bir zattı. Haşhaştan alkoloid istihsal edilecek Haşhaşın yapraklarından Alkoloid (morDün sabahki sis Dün sabah limanda gene kesif bir sis fin ve saire) istihsalinin kabil olduğuna dair Berlin Ticaret mümessilliğimizden istanvardı. Bu yüzden vapurlar bir müddet bul Ticaret Odasma gönderilen rapor üzemuntazam sefer yapamamıştır. rine Ticaret Odası keyfiyeti alâkadarlara Rıhtım şirketi hükumetin noktai tebliğ etmiştir. Bunun uzerine sahibi sanazarını kabul etmezse mukavelesi lâhiyet zevattan alman mütalealar cevaben Berlin Ticaret mümessilliğimize gonfeshedilecek derilmiştir. Ankara'dan verilen bir habere göre İsRomanya ateşe militeri geldi tanbul limanınm tevsii için Nafia Vekâle Romanya'nm Ankara sefareti yeni ataşetile Rıhtım şirketi arasında müzakerat ce militeri kumandan M. Popesko dün Prenreyan etmektedir. Şirket bu maksatla mas ses Mariya vapurile Köstenceden şehrimize raf etmeği göze almak suretile Vekâletin gelmiştir. noktai nazarını kabul etmediği takdirde M. Popesko yeni vazifesine baslamak üşirket mukavelenamesinin feshedilmesi ih zere bir kaç gün sonra Ankara'ya gide timali vardn*. cektir. Sabık Samsun valisi İlk tren Malatya'da Cemiyeti Akvam terki teslihat komisyo* nunun son celselerinde gayet mühim mes'e» leler müzakere edilmiş ve şiddetli münaka> şalar yapılmıştır. Terki teslihat mukavelesî projesinin en muhim ve en hayatî bir mad« desi üzerinde devletler ikiye ayrılmış vö ittihadı efkâr hasıl olmamıştır. Her ne' kadar madde on iki rey ile kabul edilmiş ise de Türkiye, Almanya, İtalya, Rusya ve Bulgaristan gibi beş mühim devlet muhalif kalmıştır. Almanya murahhası bu mad • « deden dolayı devleti metbuasının terki teslihat komisyonunda hazırlanan mukavele projesinin heyeti umumiyesini dahl kabul etmiyeceğini kafi bir lisanla bildirmiştir, Bu kadar gürültüye sebep olup terki teslihat işinin esasmı tehlikeye bırakan va akamete mahkum eden nokta 'A E) maddesidir. Bu madde terki teslihata dair ahkâmı ihtiva eden ve evvelce mevcut muahedelerin muhafazasına aittir. İngiltere murahhası bu madde için sabık muahedelerdeki vecaip ve taahhüdatın tenkis edilmemesi yolunda bir muaddel suret teklif etmiştir. Buna Fransa murahhası «kat'iyyen ve hiç bir halde» kaydmın ilâvesinl teklif etmiştir. Muahedelerden maksat Versay ve diğer sulh muahedeleridlr. Mezkür maddenin yalnız, yahut İngiliz ve Fransız murahhaslarının tadilâtile bir likte kabulü Almanya'nın Versay muahe desi mucibince yüz bin kişiden fazla asker bulundurmamak mecburiyetine üelebeb riayet etmesine muadil olacaktır. Alman murahhası Kont Bernstorf ko . misyonda müzakere edilen mukavele projesinin terki teslihat ile alâkası mukavele unvanındaki yazıdan ibaret olduğunu ve Ingiltere'nin deniz teslihatındaki noktai nazarının kabul edilmesine cemile olmalc üzere Fransa'nın kara teslihatma ait noktai nazarına taraftar olduğunu söylemiştir. Bu sözlere karşı İngiliz murahhası münakaşai lisaniyede bulunmuş ise de Kont Bernstorf şiddetle cevap vererek Ingiltere'nin deniz teslihatma ait amaline Al manya'nın feda edilmek istendiğini ve bahrî ve havai teslihat adet ve madde ü*zerinde tahdit edildiği halde berri tesli hatın bütçe üzerinde yapılmasına İngiltere'nin razı olduğunu ve halbuki bu usul" i berri teslihatı tahdit ve tenkis edeceği yerde bilâkis tezyit edeceğini söylemiş ve A E I maddesi tay ve ilga edilmediği takdirde Almanya'nın mukavelenin heyeti umumiyesıni bile kabul etmiyeceğini söylemiştir. Almanya'nın teklifi Türkiye, Rusya. italya ve Bulgaristan tarafından teyit edilmiştir. Fakat 12 rey ile Almanya'nın teklifi reddolunmuştur. Almanya'nın noktai nazarına göre Versay mîıahedesınde Alman ordusuna konulan kayıt ve tahdit diğer devletlerin dahi orduları ve teslihatı ayni nisbette tenkis edilmesi şartile kabul edilmiştir. Bu şarta riayet edilmediği takdirde Almanya dahi kendisini serbest addedecektir. Terki teslihat komisyonunun son celsesindeki münakaşadan çıkan mana şudur: Almanya bu komisyonun yaptığı projeyi A E)) maddesi ilga edilmedikçe kabul etmiyecektir. Türkiye, italya, Rusya ve Bulgaristan Almanya ile hemfıkirdir. Başka deyjetler teslihatmı Almanya derecesinde tahdit etmediği takdirde Almanya devleti Versay muahedesinin askerliğe ait maddesine riayet etmeğe kendisi için bir mecburıyet görmiyecektir. Terki teslihat komisyonunun son celsesi erki teslihat olmıyacağını ve bilâkis terki teslihat mes'elesi yüzünden gayet tehlikeli ve sulhu tehdit eden bir vaziyetin tahaddus edeceğini gösteriyor. MUHARREM FEYZİ Sanayi erbabı Depozito usulüne itiraz ediyorlar Sanayi Birliği müşkülâttn izalesi için Ankara'ya bir heyet gönderecek Şehrimiz fabrikatörleri kendilerine lüzumu olan mevaddı iptidaiyeyi gümrük resmi vermeksizin ithal edebilmek için İstanbul sanayi müdiriyetine bir talep etveli vermektedirler. Sanayi erbabı bu cetvelin tasdik muamelesinin pek ziyade uzadığından şikâyet etmektedir. Fabrikalar mevaddı iptidaiye cetvelinin tasdikine kadar boş duramıyacağından müessese sahibi bu mevaddı iptidaiyeyi nakit veya banka mektubu ile depozito vererek gümrükten ihraç etmektedir. Fakat neticede makinelerin istihsal kabiliyetine göre talep ettiği mevaddı iptidaiyeyi alamıyan fabrikanın gümrüğe verdiği banka mektubu veya nakit irat kaydedilerek fabrika mutazarnr olmak*tadır. Fabrikatörler bu ve bu gibi izalesi eayet kolay olan idarî müşküllerin her fabrikaya senevi bir kaç bin liraya malolduğunu söylüyorlar. Okturuva ve muamele vergisinin ilgasından sonra erbabı sanayün halledilmesini istedikleri müşküllerden biri de budur. Sanayi Birliği bu husus için önümüzdeki seneden itibaren tatbiki temenni edilen şekilleri İktisat Vekâletine arzetmek üzere Ankara'ya bir heyet izamma karar vermiştir. Sanayii takyit eden bu amiller bertaraf edildikten sonra Sanayi Birliği Bankasının esaslan kurulacaktır. Eczacı mektebi talebesi bir cemiyet teşkil ettiler Tıp fakultesi eczacı şubesi talebesi aralarıda bir cemiyet teşkil etmeğe karar vermişlerdir. Heyeti müteşebbise nizamna meyi Vilâyete vermiştir. Cemiyetin ismi '<Türk farmakolog talebe birliği» olacaktır. Cemiyet ilk kongrefiini 8 kânunuevvel pazartesi günü saat 15 buçukta Türk Ocağında aktedecektir. Bu içtimada heyeti idare intihap edileceği gibi eczacı talebesine ait işler de görüşülecektir. Emniyet Sandığını doiandıranların muhakemesi bitti Emniyet Sandığını 16.400 lira dolandırmakla maznun Ayetullah ve şurekâsının muhakemelerine dün sabah Ağırceza mahkemesinde devam edilmiş ve müddeiumumi Bürhanettin B. iddianamesini serdetmiş tir. Makamı iddia uzun ve müdellel bir iddia dermeyan ederek bu sahtekâr şebekesinin yaptıkları dolandırıcıhk ve sahte kârlıkları madde madde şerh ve izah etmis maznunlardan Ayetullah ve Fuat ve Abdurrahman Ziya'nın ceza kanununun 328 ve 345 inci maddeleri mucibince tecziyelerini, Ismaü'in de keza 328 inci madde ile tecziyesini istemiş, diğer maznun İzzet Ef. nin beraetini istemiş, vazifelerinde îhmal ve terahi göstermekle maznun olan Emniyet Sandığı memurlarından Ferit, Murat, Cemal Beyin keza beraetlerini talep et miştir. Tarafeyn vekilleri, iddianameden sonra müdafaalarmı yapmışlardır. Heyeti hâki İstanbul Belediye intihabatma ait bazi me müteakıp celsede kararını tefhim ede şikâyatın tahkik edileceğini yazmıştık. cektir. Müfettişler bugün işe baslıyacaklardır. Teftişat şimdilik Kadıköy ve Bakırköy kazaları intihabatı üzerinde yapılacaktır. Müfettişler şikâyet edenleri davet ederek izahat alacaklar ve bilâhare keyfiyeti Maarif müsteşarı Ankara'ya gitti alâkadarlardan soracaklardır. Şikâvet Bir kaç gündenberi şehrimizde bulunan Maarif müsteşarı Emin B. dün öğle tren nameîerin doğru ve makııl esaslara istinat etmediği zannediliyor. ile Ankara'ya avdet etmiştir. İstanbul infihabatının lahkikıne başlamyor