3 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

3 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

, : | | | | ! 16 SAYIFA imei Yarınki sayımız “ Haftalık Vakıt , le beraber (16) sayıfa olarak karileri- mize takdim edilecektir İd üncü Yıl No. 4( 585 . Reisicümhur Hz. Türk-Bulgar | Dostluğu Bulgar gazeteleri Tev- ik Rüştü Beyi hara- retle selâmladılar "an gezetesi Roma seyahati hakkında ne diyor ? v Sofyadan bir manzara Hariciye vekilimiş Tevfik Rüş- | tü B. dün Sofyaya vasıl olmuş / Ve hararetli karşılanmıştır. Tev- fik Rüştü beyin bugün Istanbula Avdeti ihtimal dahilindedir. Sofya, 1 (A.A.) — Türkiye iciye vekili Tüvfik Rüştü Bey o zevat ile Sofyaya lı miş ve İstasyonda Bulgar ha- | tciye nazını M. Burof kâtibi u- İ Dumi Dabref ve teşrifat müdü- *ü Pulyef tarafından karşılanmış- Tevfik Rüştü Bey Sofyayı diyareti resmi bir mahiyette ol- Wamakla beraber Balkan teşri- ki mesaisini kolaylaştıracak hu- Müsat hakkında mutat siyasi çer- Şeve dahilinde nokatı nazar tea mi mümkün kılacaktır. Sofya, 1 (A.A.) —Tekmil ga- teler fırka farkı olmaksızın iye hariciye vekili Tevfik Rüştü Beyin ziyareti hakkında barareti; makaleler neşretmekte- dirler, Nim resmi demokratices- ve ki La Bulgari gazeteleri Türk Bulgar dostluğunun istikbali hak- kında itimat izhar etmekte ve hariciye siyasetinin mümes- Törk milletinin kahraman Mustafa Kemal Hazretle- idaresinde ifa ettiği muaz- €serin samimi bir hayranı dost Bulgar milletinin kıy- bir misafiri olarak selâm tadırlar, Mir gazetesi Türkiye hariciye eSkilinin bu ziyaretini iki millet Yasindaki mes'ut omukarenetin Hötekakbiş bir tanınması addet- sekte. Demokrat fırkası na- *flkâr, olan Zname bu seya- muslihane rabıtaların ve Yeşi münasebetlerin takvi- li yeni bir adım ol Sefir yazmakta ve Türk mi- emi samimi bir surette Sia böşamedi eylemektedir. a, , Fizetesi hakikaten musliha- da a Bulgar siyaseti hakkın- zamanlarda deveran e- Nata ethahane şayialarm Bulga- Sa mümtaz Türk şahsiyetle- Vay daki tarafı 2 inci sayıfamızda) S Biti dam Pan, ZE $ misafirperverlik va- — — Dün M Asmı'lım»cit : 74 o —— Tefrikamızı kim yazıyor ? 3 Kânunevel (O (ZinciAyy |Y30 Çarşamba ektepleri Şenlendirdiler Gazimiz, Harp akademisi ile Mülkiye, Harbiye ve Galatasaray mekteplerini ziyaret ettiler ve talebe arasında oturarak dersleri dinlediler Büyük Reisimiz, Harbiye mektebi binasının, Cümhuriyet ordusunun bir kışlası hile olamıyacağını isaret etmişlerdir İki gündenberi Istanbulun bü- yük ve kıymetli misafiri olan reisicümhur Gazi Hz. dün sabah öğleye kadar Dolmabahçe sara- yında meşgul olmuşlar ve öğ- leden sonra refakatlerindeki ze- vat ile birlikte şehrimizdeki bazı mektepleri teşrif buyurmuşlardır. Harp akademisinde Gazi Hz. saat ondüörtte refa- katlerinde dabiliye vekili Şükrü Ruşen Eşref, Kılıç Ali, Sinop meb'- usu Recep Zühtü, Kütahya meb'- usu Recep, Cevat Abbas, Bozöyük meb'usu Salih, ser yaver Rüsuhi Maarif umumi müfettişlerinden Hasan Ali B.ler olduğu halde saraydan çıkmışlar ve otomubil- lerine binerek Beşiktaş ve Se- rencebey yolu İle Yıldızdaki ; Erkânı harbiye zabitlerimizi ye- tişiren Harp akademisini teşrif etmişlerdir. Büyük reisimiz bu- rada akademi müdürü Basri Pa- Şa ile mektep tedris heyeti ta- rafından karşılanmışlardır. Gazi Hz. mektep müdürü Bas- ri Paşadan akademi hakkında malümat ve izabat alarak sınıf- ları gezmişlerdir.Akademide öğ leden sonra lisan dersleri vardı. | Gazi Hz. evelâ üçüncüsinili teş- rif ettiler Ve verilen Fransizca dersini bir müddet dinleeikten sonra ikinci sınifa manca dersinde hazır bulundular, Mülkiye mektebinde Gazi Hr. akademi şubelerin- den olan yüksek levazım mekte- dikten sonra gene Yıldız da bu- lunan Mülkiye mektebini teşrif buyurdular. Talebe askeri tâlimde olduğu için mektepte ders yoktu. Bunun için reisicümhur Hz. sınıfları gez- miyerek mektep müdürü Hâmit B. den mektebin talebe mevcu- du, tedris usulü hakkında izahat aldılar ve saat on dört buçukta refakatlarındaki zevat ile birlik- te otomobillerine binerek mek- tepten ayrıldılar. Harbiye mektebinde Gazi Hz. bundan sonra Beşik- MİTE Gazi Hz. Harbiye mektebinden © | çıkarlarken taş, Akaretler, Maçka yolile Har biye mektebini teşrif ettiler. Bu- | rada da dersaneleri gezdiler ve mektep müdürü Beyin verdiği | sında'sıraya otu- girerek Al- | bi sınıflarını da birer birer ger- | *4 da talebe ara- Gari Hz. Galatasaray nsesinde izahatı büyük bir dikkatle din. | Fethi B. karşıladı Talebe bu lediler ve derslere büyük bir | esnada derste bulunuyordu. Ga- alâka gösterdiler, zi Hz. derslerde Kazır bulunmak Telebe arasında arzusunu izhar ettiler veilk gir- Girdikleri sınıflardan, birinci * dikleri dördüncü sınıfta resit sınıfta, silâh fen- via ni dersi vardı. Gari Hz. bu sı. nıfta talebe ara- rarak bir müd- det dersi dinle» diler. Gazi Hz. bu sınıftan > sonra ikinci sınıfta ve- rilen © istihkâm dersinde bulun- dular ve bu sınıf- sında oturdular, Gazi Hz. mek- tebin o dersane- lerini, - koğuşla rmi, yatakanele- rini gezdiler mektep müdirin- den barı şeyler hakkmda sual ler sordular. Bu bina kışla bite olamaz yk ; Gazimiz saat * on beşe döğrü Gazı sız. rlarp akademisinden çıxarlarken mektebi terkederlerken refakat- | dersi vardı. Talebe muallim kür- İsrinde bulunan zevata “Mektep, | süsü üzerinde bulunan bir şekle ben burada talebe olduğum 7a- | bakarak resim yapıyorlardı. Re- mandan farksızdır. Bu bina ar- | isiçümbur Hz. talebenin yaptığı tık bugün bir mektep binası ol- | resimlere bakarak bir müddet maktan çıkmıştır. Hatta cümhu- | kaldılar ve bir sınıfın hesap der- riyet ordusu için bir kışla dahi | sinde hazır bulundular. Gezi Hz. olamaz. Bir anevvel ordunun ya- | bundan sonra mektep müdürü rnki zabitlerini bu binadan çi- | Fethi B. in verdiği izahatı din karmak lâzımdır, dediler ve ta- | liyerek mektebin müzesini, kim- lebenin çalışkanlığından, müder- | ya ve fizik lâboraluvarlarını, rislerin liyakatinden memnuniyet | konferans salonunu ve kütüpane- ve iftiharla bahsederek mektep | sini gezdiler. Kütüpancde vaki müdürüne teşekkür ettiler. Reisi | olan rica Üzerine mektebin ha- cömhur Hz Harbiye mektebi kapısında bulunan bir müfreze asker tarafından mektebe gırer- ken ve çıkarken selâmlanmışlar- dır. Galetaseroy lisesinde Gazı Hz. Harbiye mektebin- den sonra Beyoğluna çıktılar ve saat tam on beşte Galatasaray lisesini teşrif ettiler, imzaladılar. Bundan sonra müdüriyet oda- sında bir müddet oturarak mek- tebin umumi vaziyeti ve talebe hayatı hakkında müdür Fethi B.le konuştular. Cazi Hz. bu izahat arasında tedris sistemindeki muvaffakiyet derecesini anlamak istemişler ve İkinci sayıfamızda okuyunuz Sayısı 7 — Kuruş Iktısat mecli- si toplandı Bu içtimada iki komis- yon teşkiline karar verildi Iktısat Vekili nutkunda neler söyledi ? Ankara, 2 (A.A) — Âli iktisat mee- lisi bugün Iktısat Vekili Mustafa Şe ref Beyin riyasetinde toplanmışlar. İk- tsat meclisi bugünkü toplanışında te- diye muvazenesi ve ihracat eşyamızın Jinkişafr çarelerini tetkik etmek üzere jiki heyet teşkil etmiştir. Ankara, 2 (A.A) — Âli Iktısat mec lisinin altıncı içtima devresini açarken Iktısat Vekili Mustafa Şeref Bey ali. deki nutku iradetmiştir: Bir Iktısat Vekili için yüksek İktı- sat meclisi azasına hoş geldiniz rasi- mesini yapmak ve bunların mesai dev. relerinin ilk celsesini açmak çok zevkli haz ve memnuniyet verici bir iştir. Vekil Bey bundan sonra dünle bu- günü mukayese ederek sözüne devam- la demiştir ki; Filhakika iş içinde bulunmuş ve elân bulunmakta olmak itibarile size arzedebilirim ki dün iktısadi işlerde “gölge etme başka ihsan İstemem, di- yen bir vatandaş, bugün gerek tek tek mes'eleler hakkında ve gerek sistem vücuda getirebilecek umumi esaslar hakında devletten daima bir müdahele ve himaye istemektedir. Gün geçmiyor ki Iktısat Vekili sıfatile bir vatandaşın tıra defterine tarih attılar ve | iktısadi bir mes'ele Üzerinde müdahale ve himaye talebi karşısında bulunmuş olmıyayım. Gene gün geçmiyor ki dev. let reisi veyn hükümet relsi tarafından bendenize havale edilen iktısadi işlere ait vatandaş İstidalarile karşılaşmış olmıyayım. Bütün bunlar devlet emai- asına dahil fertlerin ve grupların dey let vazifeleri hakkında düşüncelerinde telâkkilerinde bir değişiklik olduğunu gösterir. Bu değişiklik devletin uzuy- ları üzerinde de tesirini gösterecekti. İşte bu tesir ve icaptan sizin yüksek heyetiniz meydana geldi. Devletin vaziyetlerinde gün geçtik- çe daha muğlâklık çapraşıklık olüp du- rurken bu vaziyetlerin altında yalniz hakimiyet esası tutan (Jandarma dev- TAN anrafı 4 üncü sahıfada Müsabakamız Bu kadın çehresi ne mana ifade ediyor? Anladığınız manayı aşağıdaki kupona yazınız ve bu kuponu ke- sip biriktiriniz. ——— | /iMüsabaka kuponu :3 Yi Büyük reisi burada müdür | lâl taralı ikinci sahıfada)