3 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

3 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

EA m İ EY AL EŞ A AA b Şehrimizde emi Bir abide yapılıyor Milli müdafaa vekâleti Çanak kale harplerinin hatırasını tesbi! için İstanbulda büyük bir abide Vücuda getirilmesine karar vermiş Ve bu işi askeri müze idaresine vale etmiştir. Bu abide yalbi: top mermilerinden vücuda getiri tir. Bunun için Çanakkalede tarafından atılan mermi- m istifade edilecektir. Çanakkale abidesi askeri mü- #nin tam karşısında yapılacak- lir. Abideye Çanakkale mütte- fikler ordusu tarafından ' atılan Mermiler konulacaktır. Bu mer- Miler arasında. çok büyükleri | Vardır. inşaata başlanmıştır. — m Muühtelit mübndelede Hakem kararı Yarınki Içtimada verilecek Muhtelit Mübadele komisyonu heye- ig umiyesi yarın toplanarak muhte ya lerin müzakeresile meşgul olacak- Bü içtima ruznamesi şudur: “1 -- Kurmalı köyü ahalisinin tâbi kları talimat. Ankara mukavelesine tâbi olan — . verilecek vesikalar, ? — Muvaffak Beyin altınet tâli ko- “osnuna Türk aza olarak tayini. 4— Tazminat talepnamelerinin ka- May için nihai vadenin tesbiti, ağa 206/930 tarihli mukavelenin 25 maddesinde bahsolunan hacizler. © Rüroların on beş günlük rapor- Ne — Riyaset tarafmdan bitarafla- Ka, <eüikleri hakem kararlarının teb- | BORSADA | İ Doğru değil Kambiyo neyei lâğve- | dilmiyor | Dünkü akşam refiklerimizden biri Okambiyo Omürakabe he- yetinin lâğvedileceğini yazıyordu. Dün bu hususta tahkikat yap- tık. Görüştüğümüz kambiyo bor- İ sası komiseri Aptülkadir B. bu- nu tekzip ederek şunları söy- ledi : — Yalandır. Şimdilik böyle | bir şey olamıyacağı kanaatin deyim. | Spor haberleri | ei Rusyaya giden boksörler Geçenlerde o Muhsin (o efendi isminde bir adamın beraberine Muladoviç, Bargasi, Franki gibi | ecnebi boksörleri alarak Türk milli takımı veya İstanbul boks | takımı namı altında Rusyaya gö- türmiye kalkıştığını yazmış, bu adamdan izahat istemiş, alâka- darların da nazarı dikkatini cel- betmiştik. Bu gidişin mahiyeti bizim gibi bazı gazetelerle be- raber bazı mahafili de alâkadar | etmişti. Ve neticede böyle bir heyetin Türk veya İstanbul boksunu temsil etmek üzere Rusyaya git- mesinin doğru olmadığı söylen- İ miş ve mani olunacağı temin edilmiştir. | Halbuki dün hayretle gördük- ki Muhsin efendi bu Türk ve Istanbul boksu ile alâkaları olamı- yan bir takım adamlarla beraber | limanımızdan Odesaya giden va- purla Rusyaya hareket etmiştir. Bu vaziyet karşısında yapıla- cak şey, boks federasyonumuzun derakap bir telgrafla giden he- yetin mahiyetini #lâkadar Rüs teşkilâtına bildirmesinden ibaret- tir. eye au e ve Hüdedat H. dün Parise hareket etti | Türkiye ses kraliçeliğine se- çilen Hüdadat Şakir hanım dün zevci Şakir B. le birlikte 5 Kâ- nunueyvelde Pariste yapılacak İ olan beynelmilel ses müsabaka- | sına iştirak etmek üzere Parise | hâreket etmiştir. Yeni postahan önünde bir hadise! Dün Yeni postshane öntinde haylı enteresan bir hadise cereyas Mniştir.. Hüse- v Çavuş ismin- £ TEŞEŞİ, Hil EBE / ; edilirim de gitmem. fiz fi Mİ olmaz ma? £, Pati parça olerum da gitmem başlamıştır. Neticede halkın tavassutile bir ha. lunmuş ve şehirde sık sık görülen bu kabil hadiselerden böylece bitmiştir. Alâkadar daireler manzarası hiç te lmiyan bu' gibi hadiseler için daha münasip bir hal çaresi ve esnafın - bazan haklı - şikâyetlerine meydan vermeseler Halkı iğfal | | Bozuk kantarlar Çekisi 300 kur.şa odun İ satışırın sırrı enleşi'di Odunun çekisi 4-5 lira oldu- | ğu halde Fındıklı Mumhane ve İ civarında 300-320 kuruşa odun satılması belediye zabıta memur- larının nazarı dikkatini celbet- İ miş ve ani olarak bu civardaki odun depoları teftiş edilmiştir. | Bu kontrol neticesinde 78 kan- | tarın yanlış tarttığı meydana çı- karılmış ve bu kantarlar müsa- dere edilmiştir. Halkı iğfal edenler hakkında İ zabıt tutulmuştur. Ceza alma: caktır. Dün Beyoğlunda kavrulmuş fındık satan seyyar salıcıların da okkası 300 kuruş olan fındığı 180 - 200 kuruşa satmaları şüp- heyi mucip olmuş ve teraziler- den bir kısmının bozuk olduğu ve bundan maada satıcıların elli dirheme benzeyen 25 dirhemlik- ler yaparak halkın gözünü bo- yadıkları anlaşılmıştır. Bu satıcı- lar da cezalandırılmıştır. Adiişede Emniyet sandığı davası Müddei umumi, Ayetullahin arkadaş'arından bazılarına ceza verilmesini istedi Istanbul ağır ceza mahkeme- sinde dün Emniyet sandığını dolandırmakla maznun olanların İ muhakemesine devam edilmiştir. Dünkü celsede, muhakemenin tahkikat safhası o bittiğinden , müddei umumi “Burhanettin Bey iddia namesini serdetmiş, vazi- yeti esaslı ve etraflı surette tet- kik ve teşrih ederek omaz- nunlardan Ayetullahla Fuat, Ap- | turrahman Ziya hakkında, tak- lit, tabrif suretile sahtekârlıktan İsmail hakkında sahte bonoyu bilerek istimalden © ceza talep etmiştir. Maznunlardan İzzetle Emniyet sandığı memu:larından birkaçı hakkındaki iddianın sa- bit olmadığını, bunların berae- tini istemiştir. Bundan sonra müdafaa baş- lamış, geç vakta kadar sürmüş- tür. Ziyadan maada bütün maz- nunların müdafaası O yapılmıştır. Ziyanın vekili (o tarafından müdafaa yapılmak üzere, muha- keme kalmıştır. Gelecek celsede karann da verilmesi muhtemeldir, Şüpheli görülen ölüm ve bir müracaat İsmet B. isminde bir zat dün müddei bir hastanede ölen zevcesi Ni- met H. ın ölümü sebebinin şöp- heli olduğunu bildirmiş, otopsi ve tahkikat yapılmasını istemiş» tir. Müddei wmumilik, o vazi- yeti tetkik etmektedir. Lüzum rılarak morga gönderilecektir. Tehdit davası İkinci ceza mahkemesi man Spirer tütün şirketi tara- rafın «Hareket» o sahip'erinden Suat ve “Tütün, mecmuası Her- lan tehdit suretile para istemek davasında dün kararını bildire- cekti. Fakat tetkikat bitmedi- Zinden muhakeme kalmıştır. Sefaretlerde vWOLONYA KONSOLOSU | KETİNE GİTTİ Polonya hükümetinin şehrimizdeki jeneral konsolosu ve sefaretin ticaret İmüşaviri M. Valerien Loppatte dün mezuniyetle memleketine gitmiştir. MEMLE- görülürse, ceset mezardan çıka- | hibi Sait beyler aleyhinde açı" | | | | Paramrümemiye Bene) umumiliğe müracaatla | gizi Beledive istiyor Buns mukabıi « açkadaki yarım seferethane binasını s2'ın elerak meliyeye verecek Defterdarlığa teslim edilen Düyunu umumiye binasının neye tahsis edileceği dün Maliye ve- kâletinden sorulmuştur. Belediye idaresi de binanın kendisine verilmesi için teşebbli- satta bulunmuştur. Belediye buna mukabil Maç- | kada inşaatı yarım kalan İtalyan İ sefarethanesini satın alarak ma- ! liyeye devredecek ve bu bina | kız kolleji ittihaz edilecektir. | Küçük haberler 700 Çeşme tamir edildi - Büyük deredeki büyük Bendin tamiri bitmiş, aynca yediyiiz o çeşmede su verecek bir şekle getirilmiştir. Hicaz Kıralı — Sabık Hicaz Kırstı Hüsevin Bağdada gitmiştir. Kendist el'an hastadır. Nalbantların imtihanı —Dünden iibâren nalbantların sıhhi musyene ve imiihanlarına başlanmıştır. Halk fırkasına avdet — Ard | han mebusu Tahsin beyin Halk fırkasına avdet eniği hakkında bir şayla vardır VAKIT 3 Kânunuevel 1930 — Limanda | Islahat MA Idare meclisi lâğvedilecek Liman şirketi müdürü Hamdi B. dün vazifesine gelerek meşgul olmuştur, Hamdi B., kendisile görüşen bir muharririmizin muh- telif suallerine şu cevapları ver- miştir: Bu şayia mhakkuk ederse bir gurup ha Binde çalışacakları söylenen sabık Serbest fırka mensupları üç kişiden ibaret kalmış olacaklardır. Hayır cemiyetlerinin tevhidi — Şehir medisince hayir cemiy hidi hakkında bir. teklifte b Bu hus Bilalahmerin beynelmilel bir hayır cemi- yeti olmak (itibarile böyle bir tevhidi imkânsız gördüğünü ve böyle bir tevhidin faydadan ziyade zarar verebileceğini söy. lemiştir. lerinin tev ulmuştu. ta Hilâlishmer reisi Ali paşa, Belediyede Terkos'müdürü Bele- diyede : Terkos şirketi müdürü M. Kas- telno belediyeye gitmiş, muavin Hâmit ve fen heyeti müdürü Ziya beylerle görüşmüştür. Mü- dürün şirket işlerine ait hususat hakkında izahat verdiği anlaşıl- | maktadır. | Dokuz muhesebe müfettişliği yepılecek Gelecek aydan itibaren bele- diyenin mubasebe kadrosunda yeniden dokuz muhasebe müfet- | tişliği ihdas olunacaktır. Bu mü- | fettişler Kânunusaniden itibaren tevhit edilecek olan idarei hu- | susiye ve belediye muhasebesi- nin şube hesabatını teftiş ede- ceklerdir, Masa teşkilâti Polis müdüriyetine merbut ol- mak üzere eylülde teşkil olunan zabıtai belediye müdüriyetinde masa teşkilâtı yapılacaktır. Bu masalar ayrı ayrı tartı, mekülât ceza işlerine bakacaktır, Maarifte Maarıf müsteşarı Anka- raya gitti | Bir kaç gündenberi şebrimiz- | de bulunan maarif müsteşarı M. | Emin Bey dün saat ikibuçok ti- renile Ankaraya gitmiştir. , Mektep talebesi hariçteki spor klüp'erine giremez | Mektep talebesinin hariçteki | spor klüplerine girmemeleri icm | evvelce verilen emrin kaldırıldı- ğını dün bir refikimiz yazmıştı. Bu hususta yaptığımız tahki- kattan bu haberin doğru olma- dığı ve emrin baki olduğu anla: | şılmıştır. İ Gazetelerde Haber aldığımıza göre “Hür gazete, şerikleri arasında tahad- düs eden bir ibtilâf üzerine şe- riklerden eski gazetecilerden Muzaffer Muhittin Bey dünden itibaren gazeteden ayrılmıştır. — “Liman şirketinden alınarak Halk fırkası teşkilâtında çalışa- cağıma dair bir gazetenin verdiği haber doğru değildir. Böyle bir şeyden malümatım yoktur. Li- manın ıslahı için henliz çalışıyo- ruz. İstanbul limanı halen 52 ve- salt ile idare edilmekte ve te- kemmülü düşünülmektedir. Fakat bugün için yapılacak bir şey i yoktur» Diğer taraftan aldığımız malü- mata göre bu ıslahat nizamında | şirket meclisi idaresi lâğvedile- cek, vazife iki mürakibe bırakıla- caktır. Gümrüklerde Ticaret odasına cevap Gümrüğün saat 16,5 tan son ra kapanmasına itiraz eden tik caret odası bu şikâyetini bir ra- por halinde iktisat (o vekâletine göndermişti. Aldığımız o malümata (göre gümrük başmüdürlüğü de buna mukabil bir rapor (| hazırlamış bir nüshasını dün ticaret oda- sina göndermiştir. Yolcu salonunda tesisat Gümrük yolcu salonunda ye- ni bazı tertibat alınacak Avrupa gümrüklerinde olduğu gibi elek- trik tesisatı kurulacaktır, iy — Limanda; Seyrisefaln tarifesi Seyrisefain bu seneki kış te- rifesinde Köprüden akşam 6 da kalkarak Heybeli Büyük Ada ve sadah 8de Büyük Adadar kalkarak Heybeli ve Köprüyü İ tutan vapurları kaldırmıştır. Adalılar Seyrisefaine müracaat ederek bu vapurun her sene ol- duğu gibi bu sene de ipka edir mesini rica etmişlerdir. İdare bu ricayı kabul etmiştir. Y. da tarifeye kaldırılan posta ilâve edilecektir. Mülkiye mülettişliğinde Belediye intihabatına sit şik&- yetlerin tetkikine baş'andı Mülkiye baş müfettişi Hacı Hüsnü B.in riyasetinde teşkil edilen bir heyet Istanbul beledi- ye intihabına ait şikâyetleri tet- kike başlamıştır. Müfettişler ilk olarak Kadıköy ve Bakırköy in İ tihaplarını tetkik etmektedir. Defterdarlıkta k ikromiye tahikikatı evrakı gitti. Defterdarlıktaki ikramiye tah- kikatına ait müfettiş Nazım Ra- gıp B. ce hazırlanan evrak dün Ankraya gönderilmişti a ğ