15 Eylül 1931 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

15 Eylül 1931 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

15 Eylul 1931 'CümhmiyM S ON TELGBAFtrAB Avusturya'da bir Darbei hükumet teşebbüsüL. Koyu milliyetperverlerîn yaptiğı bu teşebbüs akim kalmiş ve îsyan sür'atle bastırılmıştır Viyana 13 (A.A.) (Resmidir) M. Pfiemer'in idaresi altında bulu • nan şimalî îstirya Heimvrehren'i cumartesi günü bir beyanname neşrederek, Avusturya'da icra kuvvetini deruhde etmek niyetinde olduğunu ilân etmiştir. Gece İstirya'da (Şimalî Avusturya) bazı kasaba ve köyler, Heimwehren kuvvetleri tarafından işgal edilmiştir. Orduya, polis ve jandarma kuv vetlerine istinat eden hükumet, bu hareketi tenkile karar vermiş ve daha dün geceden isyan mıntakasının büyük bir kısmında sükun ve asayişi iadeye muvaffak olmuştur. Âvusturya'nın diğer vilâyetlerin • de tam bir sükun hüküm sürmek tedir. Gratz'dan yola çıkmıştır. Viyana 13 (A.A.) tstirya Heimvrehren'lerinin darbei hükumet te • şebbüsünde bulunmuş olduklan haberi Viyana'da sabahleyin geç vakit malum olmuştur. Bu haber bütün siyasî mehafili hayrete düşürmüştür. Müthiş Bir tayfun Bin kişi öldü, limandaki vapurlar battı Belize 13 (A.A.) Britanya Hondursan'da son kasırgadan ölenlerin adedi bine baliğ olmaktadır. Şimdiye kadar 700 den fazla ceset bulunmuştur. Miami 13 (A.A.) Alınan hu susî bir habere göre hırsızlık ve yağmacılık gibi vukuatın önünü almak için örfî idare ilân edilraiştir. Ka • sırga ile beraber karaya hücum e den met dalgas* limanda veya li man civarında bulunmakta olan bir çok gemileri tayfalarile birlikte ba tırmıştır. Şehirdeki binalardan hiç biri hasardan kurtulamamıştır. 13 bin nüfuzu olan Belize şehri bugün ka sırgaya kurban giden ölülerini gömmekle ve yüzlerce yarah tedavi etmekle meşgul bulunmaktsdır. Enkaz altında hâlâ bir çoB pe setler çıkarılmaktadır. Ahaliye yiyecek ve içecek ver mekle meşgul olmak üzere umumî bir teşkilât vücude getirilmiştir. Bu felâkete uğrıyanlara yardımda bu • lunmak için bir çok gemiler limana gelmiş veya yola çıkmış bulunmak • tadır. Şehirdeki sarnıçlar harap ol • duğundan ahali içecek tatlı su bulamamakta ve yağmur suyu kullan maktadır. Ismet Paşa, nasıl Bir intiba bırakıyor? Bir Amerika'lı müderrisin Başvekilirniz hakkındaki şayani dikkat ihtisasları ( Birlnci sahtfeden mabait ) İHEM NALJNA 1 MIHINAİ ~* Terkos, Radiyennasü anb Aka Gündiiz de, benim gibi, Terkos'un ismini işitince daya * namıyıp kaleme sartlıyor. Dün, gene Ankara'dan şu güzel fıkrayt yazıp göndermiş. Aynen derce diyorum. On dokuzuncu asrın ikinci yarı sından, yirminci asrın bugününe kadar kazanılmış en büyük rekorlardan birincisi Terkos kumpanyasinm vurdum duymazlık rekorudur. Ve bu rekor bugüne kadar kırılmamıştır. Kırılabilmesi ihtimalini de şimdilik varit göremiyorum. Bakınız niçin: Bir dostum eski gazete kolleksiyonlannı karıştırıken bir mizah gazetesinde hoş bir karikatür görür. Bu gazetenin adı (Hayal) dir ve meşhur Teodor Kasap Efendi tara fından neşredilmiştir. Karikatür 1875 1291 tarihinde, yani bundan elli altı sene evvel neşredilmiştir. Terkos kumpanyasından şikâyet etmektedir. Resmin altında şöyle bir şey yazıyor: Bardağı on paraya âlâ Terkos suyu! Fakat içindeki mikroplar, sülükler için yirmi para zam alınır! Görüyorsunuz ki yarrm asırdan fazla bir zamandanberi Terkos için halk feryat etmektedir. Ve Terkos ise altmış yıldanberi rekorunu kırdır • mamak için var Tupesile direniyor. Geçende yanan apartımanlar ve Terkos hakkında gazetelerin yeniden feryada başladıklarını görünce elli altı sene evvelki karikatür ve neşriyatı hatırladım. Maksadım Terkostan şikâyet enayiliğini irtikâp etmek değil, matbuat ve mukadderat tarihimizden bir unutulmuş köşeyi göstermektir. Sana da ona da *<=lâm Yalnız mıhına Hareket bastırıldı Viyana 13 (A.A.) Resmî ma lumat a göre Styrie (yukarı Avus turya) da Heimwehren'lerin irtica hareketleri kan dökülmeksizin ta mamen bastırılmıştır. Federal ordu kuvvetleri ile jan darma ve polis kuvvetleri her tarafta Heimwehren'lerin hareketlerine iştiraki reddetmişlerdir. Hükumet merkezi ile irtica hareketi tarafın • dan tehdit edilen merkezler arasındaki telefon muhaberatı hiç bir za man kesilmemiştir. Basvekil, Viya • na'dadır. Şehir pazar günlerine mahsus sakin ve tabiî halini muhafaza etmektedir. Sosyal demokrat menabiinden verilen havadise göre Heimwehren'ler Styrie'ye tâbi Krapeuberg şehrinde amele yurduna hücuma teşebbüs etmişler ve jandarmalar tarafından defedilmişlerdir. Ricat esnasında silâhlar patlamış, iki amele ölmüş, üç amele ile Heimtvehren'lerden bir kişi de yaralanmıştır. CUMHURÎYET Hayimver A vusturya'nın Tirol eyaletinde meınlekette diktatörlük tesisile uğraşan müfrit milliyetperverler tarafından yapılmış teşkilâttır. Bu teşkilâtın efradı askerî bir terbiye ile yetişti rilmiştir. Alman Faşistlerinin reisi Hitler isminde Avusturya'lı bir zabit olduğu gibi bunların da reisi Almanya'lı bir zabittir. Başlıca gayeleri Avusturya'da sosyalizm ve komünizm nüfuzunu hükumetten uzaklaştır • maktır. Nasıl başladı? Vîyana 13 (A.A.) Heimwehren'lerin darbei hükumet teşebbüsleri haberi teeyyüt etmektedir. Heimatchutz'ler hizbi tstirya «yukarı Avusturya» da ve Salzburg eyletindeki taraftarlarım iş başına çağır mış ve bunlar muhtelif mahalleri işgal, yolları ve münakale vasıtalarını abluka etmişlerdir. Bunlar, Kirchdorff nahiyesini de işgal etmişlerse ide askerî kuvvetlerle, jandarma burayı tahliye ettirmiştir. Hükumet, intizam ve asayişi sür'atle iade edeceğini ümit etmek • tedir. Heimwehren'ler mitralyözlerle mücehhezdirler. Kirchdorff nahi yesi müdiriyetini, hükumetin devrilmiş olduğunu söyliyerek arkaların • dan sürüklemeğe teşebbüs etmişlerdir. Fakat nahiye müdürü peşleri sıra gitmekten imtina eylemiştir. tcabında bütün Avusturya toprak • larmda cumhuriyeti müdafaa etmeleri için sosyalist teşkilâtlarma ma • lumat ve talimat verilmiştir. Askerî kıtaat, karışıklıkları bastırmak üzere rudan doğruya iktisadî münasebet artacaktır. Serginin temenni ettiği diğer mühim bir cihet te Turing Kulübünün bu sergiye eserler ve kro kiler göndererek Türkiye ve bilhassa Türk âbidatı tarihiyesî hakkında mufassal malumat vermesidir. Şimdilik Amerika'h seyyahlar yalnız İstanbul'a geliyor, burada pek az kalıp ve hemen hemen sabah gelip akşam avdet ediyorlar. Halbuki Türkiye âsan tarihiyesi itibarile seyyahların en çok alâkasmı cel betmesi lâzım gelen bir memlekettir. Sergide bu sahada azamî faaliyetle propaganda yapılması çok faydalı olacaktır. Dün Basvekil İsmet Pş. Hz. ni ziyaret ederek sergi hakkında maruzatta bulundum. Şikago Darülfü • nununun tarih müderrisi olmak dolayısile bittabi tsmet Pş. Hz. ni ta nırdım. Fakat kendileri ile görüştük ten sonra haklarındaki hissiyatımın çok geri olduğunu anladım. Paşa Hazretleri cihan siyaset âleminin en büyük simalarından biri olduktan başka bu âlemin en sevimli çehresidir de. Ben çok gezdim ve bütün dünya adamlarım tantrtm. Fakat son zamanlarda bütün devlet a damlartna faik iki rima tanıdım. Birisi tsmet Paşa Hazretleri diğeri sabık Macar Başvekili Kont Bethlen'dir. Basvekil Pş. Hz. sergi hakkındaki ricalarımı hüsnü telâkki buyurdu lar. Müzaheretlerile serginin Tür kiye'ye ait olan şubesinde muvaffak olacağımızdan kuvvetle eminim. Şikago Darülfünununda medeniyet tarihi şubesinde açılacak Türk pav yonu ile yakından alâkadardır. Bu muvaffakiyetimiz neticesinde Darülfünun Türkiye'de bir Şarkı karip enstitüsü açacaktır.» Belediye mâni oluyor! { Birincî sahifeden mabait ) Nadir Şah (Birinci sahifeden mabait) Bir vapur kayalıhlara düştü Nevyork 14 (A.A.) tngİltere'nin Honduras müstemlekesini harap eden kasırganın şiddetini gösteren hâdiselerden biri de Panama şirketine ait bulunan ve Nevyork'tan 130 yolcu ve 100 tayfa ile hareket etmiş olan Colombia posta vapurunun aşağı Kaliforniya sahillerinde Marga ritaid kayalarına düşmüş olmasıdır. Bu gemide bulunanların hepsi tah lisiye sandallarına binmişler ve yardımlarına gelen bir vapur tarafın • dan kurtarılmışlardır. Werobeach (Florida) 14 (A.A.) Honduras kasırgası esnasında aldıkları fotoğraflan buraya getirmekte olan üç gazeteci tayyarelerînin yere düşmesi yüzünden telef oimuşlcrdır. Hayimveren teşkilâtı ğını ve taksiden daha ucuza a • dam neklettiklerini pek hakh olarak söylemektedirler. Bele • diye ise otomobil işletmek için ya taksi talimatnamesine veya otobüs talimatnamesine tâbi olmak lâzım geldiğini, bu yeni tarzın her iki talimatnemeye de mugayir olduğunu ileri sürmekte • dir. Dün Belediye memurlarınîn gözünden kaçarak işliyen otomobiller epeyce hasılat elde etmiş • lerdir. Hem kendileri memnun olmuşlar, hem de halkı memnun etmişlerdir. meydan verilmiştir. fngiltere'den alınan 175 bin isterlin faizsiz bir istikrazdan ibarettir. Yeni Efgan devleti üç mühim esas üzerine müessestir: 1 Açık ve sırsız bir siyaset. 2 Komşularımızla olan dost luğumuzu takviye. 3 Milliyet ve islâmiyet esasları,1 fakat taassuba aleyhtarlık..» ederim. Aka Cündüz * ** Tevkifhanede öğrenilenler Son günlerde hapse girmek ve validesini kaybetmek gibi iki fe • lâkete uğramış olan aziz arkada • şımız Vâ • Nu, dünkü yazısında cTürkçe argo> nun gayrimünteşir olanlarından bir haylisini mukabille rile beraber neşretmek suretile külhanbeyi türkçesi öğrenmek is tiyenlere meşkur bir hizmette bulunuyor. Evvelce, yazılarında bu kelimelerin yüzde birini bile kullanmadığına göre «Vâ Nu» bu argo tabirlerini son mevkufiyeti esnasında öğrenmiş olacak. Allah, bütün meslektaşla • rı korusun ama, Tevkifane ile Hapisanede de hayli mevzu var ve mevkufiyetlerle mahkumiyetlerin ye gâne faydalı tarafı da bu yeni mu • hitte bilmediğimiz bir takım »eyleri öğrenmek oiuyor. Efganlstanın harici siyaseti Sefir Hz. bundan sonra Efganistan'ın komşularile olan münasebatından bahsederek demiştir ki: < Evvelce mün'akit bulunan Efgan Rus dostluk ve muhadenet mukavelesi son zamanlarda yeniden teati edilmiştir. Türkiye ile olan münasebatımızın dostane oldttğumr söyfemegi fazla görüyorum. Efganistan kardeş Türkiye'nin bütün terakkiyatını büyük bir alâka ile takip etmekte ve o yolda yürümektedir. iMHMIIUIIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHniıııııi""""1 Arnavutluk Sarayi Krali Nariri... Iran'da kolera Aldı yürüdü Gandi Londra'da Vekıller heyetinin dilnkli içtimaı Şimdiye kadar 415 kîşinîn Hint'lilere hürrîyet te öldüğü anlaşıldı minine memurum, diyor Basra 13 (A.A.) tran'da tah • ribat yapmakta olan koleranın ö nüne geçilmek imkânsızdır. Yerliler kolera aşısı yaptırmak için büyük bir tehalük göstermektedirler. Hasta • lığın bidayetindenberi 413 kişinin ölmüş olduğu haber veriliyor. Londra 13 (A.A.) Gandi Londra'da bulunan vatandaşlarının beyani hoşâmedi vesilesile izhar ettikleri temennilere mukabele olmak üzere şu beyanatta bulunmuştur: Ben yarı aç bîr halde bulunan ve sesini çıkarmıyan milyonlarca Hint'li için gam ve kayıtsız bir hürriyet temin etmeğe Hintli'Ier ittihadı kongresi tarafından memur edildim. Dostlarım ve ben sulhü ve sükunu muha fazay» çahşmak vazifesini yerine getirmek için buraya gelmiş bulunuyoruz. Bu vazifemîzi bitirdiğîmiz za man tngiliz misafirperverliğini sui istimal ettiğimiz yolunda bir iddiada bulunulmıyacagım ümit ed\yorum. Vazife ve memuriyetimin muayyen hududu haricine çıkmıyacağım. Gandi kuvvet ve şiddete müstenit olmıyan bir siyasetin iyi neticeler vereceği hakkındaki kanaatini ye niden beyan ve teyit ettikten sonra demiştir ki: Bugün bütçe mes'elesi Bu, doktor Şomberg'in, elindeki kadının tipi ve karakterini, benzet mek istediği kadınm tipine ve ka rakterine uydurmak için keşfettiği yeni bir san'at mıydı? Yoksa istihzaya olan meyil ve arzunuzu sizde hasıl ettiği şaşkınhk ve sersemlikle hiçe kalbeden b> muhit mi yaratmaktı? Her ne de olsa, Rus'la Güba'lının arasında, ne istihzaya arzum vardı, ne de şaklabanlık etmeğe! Bir kaç kelimei nezaket teati sînden sonra, bilhassa Slâv hükümdarla, muhaverem ehemmiyet kesbetmeğe başladı. Esasen fransızca ve ingilizce yapılan ve gittikçe ha raretlenen diğer güzellerin muhaveresi yekdiğerimize söylediğimiz sözlerin başkaları tarafından işitilmesine mâni oluyordu. Madam, dedim, kostümünüzü o kadar hâkimiyet ve cazibe ile taşıyorsunuz ki, Çar sarayının sizin için meçhul olmadığına inanmak istiyorum. Aldaniyör«unuz Mösyö, f ilha istanbul Belediyesinin davası Tayyareci Vecihi B. Rize 13 (A.A.) Tayyareci Vecihi Bey bugün saat 10 da Rize'ye gelmiş, şehir üzerinde ve sahil bo • yunda uçuşlar yapmış, halk tara • fından şiddetle alkışlanmıştır. Halkın en fazla biriktiği iskelenin pek yakmından üç defa geçerek şehri se • lamladıktan sonra Trabzon istika • metinde yoluna devam etmiştir. Devlet Bankasında tayinler Ankara 14 (Telefonla) Cum huriyet Merkez Bankası teşrinievvel iptidasında açılacaktır. Bankanın muhasebe müdiriyetine Mahmut Yahya Bey tayin olunmuştur. Diğer memur ve şefler henüz tesbit edil • memistîr. Arnavutluk sarayi Krali Nazırı Ekrem Libahova refakatinde bulunan Ankara 14 (Telefonla) Heyeti bir heyetle birlikte evvelki gün BrenVekile saat beşte tsmet Paşa Hz. nin dizi'den şehrimize gelerek Tokatliriyasetlerinde toplanarak muhtelif yan oteline inmiştir. vekâletlere ait işlerle meşgul oldu. Ekrem B. dün kendisile görüşen bir muharririmize seyahatlerinin Bursa 13 (Hususî) İstanbul Be sebebini şu suretle anlantmıştır: lediyesinin Yeniköy Belediye Mü < tki ay evvel Romanya Krali diri sabıkı Nazif ve sermühendis ŞaHz. Kral Zogo Hz. ne bir nişan hehin Beylerle rüfekası aleyhinde vadiye etmişlerdi. Kral Hz. de samimî zifeyi sui istimal maddesinden açbir mukabelede bulunmak üzere Artığı dava Şurayi Devletçe Bursa'ya navutluğ'un en büyük nişanı olan nakledilmiş ve bu davanın rüyetine Kolye d' Albani nişanını Romanya bugün Asliye Ceza mahkemesinde başlanmıştır. tstanbul Belediyesinin Kral Hz. ne takdim etmeğe beni mevekili avukat Rami Bey davada hazır mur ettiler. bulunmus ve muhakeme yevmi ahare Uzun senelerdenb'eri Türkiye'ye talik olunmuştur. Musa gelmemiştim. Bu vesile ile tstanbul'u ziyaret edebildiğimden dolayı çok fngiliz nazırlarım bihakkm düşün memnunum. Bu akşam (dün) Sof • dürmekte ve uğraştırmaktadır. Anya tarikile Bükreş'e giderek Ro • cak bu bütçe tngiltere ile Hîndistan arasındaki hesaplar insaf ve adalet manya Krali Hazretlerine mülâki dairesinde tesviye edilmedikçe lâ • olacağız.» yıkı veçhile tanzim edilmiş olmıya • Ekrem B. bundan sonra Arna cektır. vutluk Krahnın hasta bulunduğu Londra 14 (A.A.) Gandi yanın hakkında şayi olan haberleri de tekda Hint'li şair Madam Naidu bu zip etmiştir. lunduğu halde bu sabah Saint James Ekrem Bey Türk ordusunda sü • sarayına gelmiş ve yuvarlak masa vari zabiti olarak bulunmus ve Balkonferansının Hindistan'a verilecek kan harbinden iki sene evvel askerkanunu esasiyi kaleme almağa melikten çekilmiştir. mur komitenin içtimaında hazır bulunmuştur. Gandi bugün hiç bir söz Doktor Aziz Fikret Bey Avrupa söylemîyecektir. seyahatinden avdet etmiştir. kika 1913 senesinde Çar'a takarrüp etmedim değil. Fakat bu takarrüp ne Çar'ın damdönörü, ne de Ras podin'e meftun olduğum için değildi. Sadece Sibirya'da zulüm gören kardeşlerimin intikamını almak içindi. Bir nihilist sıfatile takarrüp etmiştim. Siz mi madam?... Talih, mevkii file koymağa az mettiğim bu işe mâni oldu. Tasavvurum cinaî mahiyette idi. Çar'ı öldürecektim. Biliyor musunuz, bütün Rus'ları zulmü altında ezen Çar, ha* yatını neye medyun olmuştur? Ukrana'ya. Hayır. Eros'un hiyanetine... O! Bunlar şimdi tamamile tarihe karıştığı için size bu kadar açık söylüyor ve izahat veriyorum. Çar artık öldü. Raspotin'in enkazı çürüdü. Ve ben de aşk hastalığından kur tulmuş bulunuyorum... Düşününüz bir kere! 1913 ... O vakit henüz yirmi yaşında idim! Avrupa'da bugüne nazaran yirmi milyon genç erkek fazla vardı. Şimdi Avrupa, insan lann yekdiğerine olan sevgi hisleri hakkındaki seraptan biraz uyan • mışa benziyor. Benim bir gayem vardı: Anar şistlik!.. Ve yepyeni bir de kalbim vardı. Haberim olmaksıztn sarayi imparatorinin muhafazasına me mur gîzli polis teşkilâtının müdürlerinden birine budalaca âşık olu verdim ve elimdeki brovnig sevgilimin buseleri altında çocuk taban casına döndü... Sofra arkadaşımı dikkatle dinli • yordum. Hasbıhalleri ve kısa cüm • leleri gibi açık mavi gözleri de ne ka< dar vazih ve parlak .Şumberg'in tedavisi kendisini gösteriyordu. «Aşk hastalığından kurtul • dum» dediniz, madam. Güzel bir ağızda çok tehlikeli bir mahiyet alan sözler... Aşk haber vermeden gelir... Tedavimin kat'iyetinden eminim, mösyö, merak etmeyiniz. Hastalığım bir daha nüksetmiyecek • Kâbile çağırılan doktorlarımız Geçenlerde memleketimize Tür kiye'den dört erkek, bir kadın doktor ve iki kabile davet ettik. Bundan başka Mahkemei Temyiz Müddeiumu • misi Şerif Rifat Bey de hukuk müşaviri olarak Ef ganistan'a davet edil miştir. Efganistan'da asayiş Efganistan'da asayiş vaziyeti iyidir. Son zamanlarda Şimalî Efga nistan'da etrafma topladığı bir kaç şaki ile isyan eden Ibrahim derdest olunarak Taşkent'te muhakemesine başlanmıştır. Şimalî Efgan'a Nadir Şah Hz. nin biraderleri Serdar Mahmut Han tayin edilmiş, sükun iade olunmuştur. Terkos hakkında Yeni tahkikat Maçka yangınından dolayı Terkos Şirketi aleyhine dava açan Müddeiumumilik son Beyoğlu ve Aksaray yangınları hakkında da tahkikat yapmaktadır. Bunların da susuzluktan büyüdüğii anlasılırsa şirket yeniden mahkemeye verilecektir. Galatı tabiat olarak alttaki çenemde tamamile ufki vaziyette çıkmış ve ayni zamanda çürümüş olan dişimin dört ay evvel vaki kal ameliycsi aderni muvaffakiyetle neticelenmiştir. Türkiye'de tedavisi veya kal'ı mümkün olamıyacafı erbabı ihti sasça beyan olunmuş, Avrupa'ya gitmekliğim tavsiye edilnüşti. Meyus hali ıztırabımda diş bekimi muallim Hüseyin Talât Beye vaki olan müracaatimde bihakkin üstadadane bir hazakatle mezkur dişi kal ve müdavatı müteahhireyi de ayni muvaffakiyetle intaç eylediğinden kendisine karşı dnydnğum teşekküratı minnettaranemin ceridei muteberenizle ilânını rica ederim efendim. Abdurrahman zade îbrahim TOrkiyedeki Efgan talebesi Bir çok Efgan'lı talebe İstanbul mekteplerinde tahsil görmektedir. Talebemiz burada tamam bir evlât muamelesi görmektedir. Bunun için Türk Maarif İdaresine ve mekteplerine teşekkür etmeği bir vecibe bilirim. Biz Türkiye'de tahsilde bulunan talebemizden istikbal için çok ümit bekliyoruz. Alenî teşekkür Dahiliye Vekili Yalova'dan geldi Dahiliye Vekili Şiikrü Kaya Bey dün Yalova'dan şehrimize gelmiştir. Şükrü Kaya B. dün Dolmabahçe sa rayına giderek Reisicumhur Hz. ne arzi tazimat etmiştir. tır. Doktorun sayesinde mi? Evet doktorun sayesinde. Doktoru tanıyan bir dostum geçen sene bu tedaviye tâbi olmamı tavsiye etmiş ti... Şuuruma bir yabancının müdahalesini iğrenç bulduğumdan bidayette bu tedaviye itiraz ettim. Diş fırçamızm başka birisi tarafından kullanılmasını nasıl istemez • sek benliğimizi çalacak bir adama irademizin kasasını da bittabi aç mak istemeyiz. Fakat bu dostum beni nihayet ikna etti. Ona itimat et • tim. Kalbimin ve itiraf edeyim hislerimin ekseriya doğru yoldan inhirafları beni utandırıyordu. Kadın ruhundaki kalp ve hislerin inhirafı ne demek olduğunu istediğiniz gibi tefsir ediniz... Erlik şatosuna serkeş ve hevesatma düşkün bir halde giren kadın bugün munis ve hislerine galip olarak çıkıyor. Bir kadın için bundan büyük nimet olur mu? Büyük Katerina, sofranın öbür EDEBt TEFRİKA: 25 Kadife alev MAURICE DEKOBRA'dan Beni Rusya'lı Katerin ile Lolâ Montez'i arasına oturtmuştu. Nis bî bir sessizlik içinde çorba tevzi edilirken, ben bu meşhur kadmları tetkik ediyor ve gülünçlük hudut • larının ne kadar kolayhkla tecavüz edebileceğini düşünüyordum. Bu elbiseler, tiyatro figüranlarına veya bu işle alâkadar olmıyan ve ücretle tutulmuş insanlara giydirildiği takdirde bu yemek sahnesi ne kadar kaba ve gülünç oluverdi! Bir şehir tiyatrosunun sahnesinde Monpasan ile büyük Katerina'yı yan yana otur tarak tavşan avmdan bahsettirmek veya poker oynatmak ne kadar is tihza ve ıslığı mucip olur! Halbuki bv akşam gördüğüm tablonun gü lünç hiç bir tarafı yoktu. Bilâkis! ucunda yanındakilerle konuşan doktor Şomberg'i gözile işaret ederek: Bu adam. mösyö, dedi, hepi • mizin velinimetidir... Bakınız, öteki hastalara sorunuz... Eğer fran sızcaya tercümesi yaraşırsa «has sasiyetimizdeki muzır otları ayık lıyor» diyebilirim... Anhyabildiniz mi?... Serbest hareketlerimle gu rurlanan, istiklâliyetimi vahşiyane bir kıskançlıkla seven, ben, bugün üzerîmde tesis ettiği ruhî tehâkkümden dolayı ona minnettarım... Bundan sonra kadını aşağılatan, kîrleten madî heves ve hırslardan azade bulunuyorum. Korkmıyorum.. Bir müddet sonra buradan gidece • ğim... Uçüncü enternasyonalın mağrur ahmaklarma acıdığım için Rusya'ya avdet etmiyeceğim. Bunlar, beyaz hükumeti mutlâkayı kırmızı hükumeti gaddareneye çevirmekten başka ne yaptılar?.. • Siâbadı var