15 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

15 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

seyahat notları:5 Samsunda geçen üç, dört saât Karadeniz vapuru, 9 eylül 1931 Evet,. Samsun Karadenizin İzmi. ridir. Akdenizde nasıl İzmir limanı birinci derecede milli bir ticaret lima- mı İse Karadeniz de Samsunun ik- bsadi ve ticari Omevkiide böyle dir. Fakat birkaç senedenberi Sam J sunlular işsizlikten şikâyet ediyorlar. Bilhassa son beş altı aydanberi ticaret hayatında büyük bir durgunluk oldu. gunu söylüyorlar. Vapurumuz Samsun limanında üç dört saat kadar tevakkuf o edecekti. Bu fırsattan o istifade ederek biraz şehre çıktık. girdim. Bu berber dükkânı gümrük eadâesinden Oo hükümet konağına gi - derken yol üzerindeki meydanı bir köşesindedir, Berberlik (o şehirlerde daha x.ya- de lüks nev'inden birsan'attır.. Berber dükkânlarında işlerim azalması veya çoğalması o şehrin iktisadi hayatında. ki işlerin açılmasına veya daralması na mikyas olarak alimabilir. Bir adam her gün yiyeceği ekmekten belki ta- sarrul eder, fakat her halde en son dereceye geldikten sonra eder. Tıraş parasında tasarruf tabi olarak ilk merhalede gelir. Onun için tıraş olurken işlerinin vaziyeti hakkında bir fikir edinmek için berbere sordum: — Nasıl işlerden memnun müsu- nuz?” Dedim. Yüzünü buruşturdu: — Ne gezer efendi, işler çok dar! çok dar!, diye cevap verdi. Sonra arumızda- #T Mühuere sü yolda devam Gti? — Birkaç sene ervel ben yine Sam- sundan goçtim. Burada bazı kimseler- le görüştüm. . Dana o vakit de işlerde- ki darlıktan şikâyet ettiler. — Ne rorsunuz? Bizim bu - günkü işlerimiz ile iki üç sene evvelki işlerimiz arasmda yüzde altmış bir fark vardır. Yüzde altmış işler uüzal- dı. Birkaç sene evvel biz bu dükkünda üç kişi çalışıyordek, o Sabahtan ak şama kadar şöyle bir çeyrek sandalye üstünde oturmağa vakit bulamıyorduk. Mütemadiyen müşteri tıraş ediyorduk. Şimdi iki kişi çalışıyoruz. Fakat sa - bahtan akşama kadar oturuyoruz. Sa- atte bir müşteri ya geliyor, ya gelmi- İ yor. Cuma günleri berber dükkünları tatildir. o Onun için perşembe günleri biraz müşteri fazla oluyor. Yulnız o gün bir kişi tıraşa yetişemiyoruz. Böy»; le olmasa da dükkânlar cuma günleri de açılsa bu dükkân: bir kişi tek ba- şına pek âlâ idare eder, — İki üç sene evvel ile şimdiki ara- sında çişler © yüzde altmış azaldı, dediniz. Üç sene evvel bu dükkân ne kadar hasılat veriyordu, şimdi ne ka- dar veriyor? — Üç sene evvel haftada elli lira para alıyorduk. Bu ayda iki yüz lira demektir. Dükkân kirası “çıktıktan sonra üç kişiyi idare edebilirdi. Şimdi ayda seksen lira kadar ancak hasılat oluyor. Tabii iki kişiye de kâfi gelmi- yenin temlerinin daha ziya de memur mu, tüccar mı, yoksa esnaf me? Her sınıftan ovardır. 2 ular tıraş olmak için mma Yalnız aydan aya saç Fakat artık iyorlar. yemin icin geliyorlar. Halbuki evvelce herkes hiç olmazsa (ohaftada, hemde saç kes- bir fki defa tıraş olur, m Şimdi tıraş olmak için sadece sizin gibi yolcular geliyorlar. Samsun-| lular umumiyetle beş kuruş veriyor. , bir jilet bıçağı a ER defa tıraş oluyorlar. Dediğim gibi aydan aya yalnız saçlarmı kestir- mek için berbere geliyorlar. le sokaklarda, çarşıda yine (Ah tanal 2 inci seyılada ) Asım Bir berber dükkânına| | « — Toplantı- Yıldız sarayının merasim köşkünda yapılacak Balkan birliği umumi hey'eti dün Darülfünunda B. M, meclisi reisi vekili Trabzon meb'- usu Hasan be- yin riyasetinde ikinci bir top- lanhı yapmıştır, Toplantı hak: kında birlikler Toplantılar EE umumi kâtibi Ruşen O Eşref beye bir mu- barririmize şu P | lm er | miştirs Ruşen Eşref B. da muhtelif mes'eleler hakkında müzakerat ceryan etti. Teşkil edilen siyasi, iktisadi, sıhbi ve diğer komitelerin hazırlayacak- ları raporların eylül sonuna ka- ar bitirilmiş olmasına 'karar verildi. Konferansa mubtelif Balkan hükümet'eri namına iştirak ede- cek murahbasların listesi henüz bize bildirilmedi. K Murahhas'ar teşrinevvelin o- nuna doğru İstanbula gelecekler, Küşat celsesi Dolmabahçe me- | rasim salonunda yapılacaktır. Diğer İ içtimaların Darülfünun konferans salonunda değil Yıldız sarayı merasım köşkünde toplanacaktır, Bü içtimalara herkes gelebile- cektir. Konferansın umumi celseleri- ne ve komisyon içtimalarına Bal. kan hükümetlerinin Türkiye se- firleri de müşahit sıfatile iştirak edeceklerdir. Bundan - başka beynelmilel mesai bürosu ile, beynelmilel par- lâmentolar birliğinin siyasi ve ti cari şubelerinin ve Karnegi mü- essesesinin okonleransa daveti kararlaştırılmıştır, 10 «uruşluk otomobil- ler rağbet kazandı Fakat belediye ile ihtilâf çıktığına göre... Ucuzcu şoför müşteri davet ediyor Bir kısım taksi otomobilleri dünden veli yolcu taşımağa başlamışlar. ir, Otomobiller dün yalnız Karaköyle Pangaltı arasında işlemişlerdir. Tiren tarifesi Bugünden itibaren tatbik ediliyor Tarife bütün memlekete şa- mil bir şekilde tadil edilmiştir. Ankara, 14 (telefon) — Devlet Demiryollarının yeni seyrüsefer tarifesi yarından (bugünden) iti- baren tatbike başlanacaktır. Bu tarife Ulukışla —Kayseri (Boğaz köprü) hattının küşadına kadar devam edecektir. Yeni tarife ile Istanbuldan izmit ve Derinceye giden yolcu- ların ayni gün Istanbula avdet edebilmeleri temin olunmuştur. Bolu yolcularının şikâyetini mucip olan Adapazarı muhtelit katarının 14,5 da bareketi ile bu yolcuların ayni günde Istan- bula O muvasalatları da temin edilmiştir. Bundan başka şimdiye kadar 25 kilometre süratle giden Ada- na, Mersin katarlarımın sür'eti hattın takviyesi suretile 45 kilo- metreye çıkarıl U Miaikiyemm rma e olan mü- nasebatını aktarmasız temin için haftada 3 dafa Mersin - Malatya arasında kat onulmuştur. Bundan piri Ankaradan doğru - Sivasa, Irmaktan Çankı- rıya, Fevzipaşadan Malatyaya işliyecek. trenler haftada üçe iblâğ edilmiştir. Ankara - Haydarpaşa arasında işliyen posta trenleri kaldırılmış şimdiki. eksprese ikinci, üçüncü mevkili vagonlar takılarak Ana- dolu sür'at katarlar ihdas edil- miştir, Ekspresteki “©; 30 lüks kısımlar kaldırılmış, mevkilerin fiatları ipka edilmiştir. Anadolu sür'at katarları ber gün Ankaradan 18,5 da hare- ketle ertesi sabah 10,5 da Hay- darpaşaya, Haydarpaşadan ise 21,45 de kalkârak ertesi gün 17,52 de Ankaraya muvasalat edecektir, Muhtelit katarlar her sabah amd YA de kalkarak ertesi gün 7.de Haydarpaşa vam olacaktr. © Per ... Bugünden itibaren Seyrisefain > V 'yrisi idaresi Haydarpaşa, Kadıköy- Köprü seferlerini tirenlerin mu- lat saatlerine göre yeniden elliden fazl Şoförler Karaköy ve Pangaltıda yol cuları (buyurun efendim!) diye bö gırark otomobillerine davet etmekte ve her otomobile dört yolcu almaktadır. Jar. Bu otomobiller dün büyük (bir rağbet görmüş ve €pey yolcu taşımış, tır. Bugün ucuz taksi ve daha fazla! liyorlar, bınun.| itibaren bazı semtler arasında © onar)0tomobil çalışacaktır. Diğer taraftan belediye şoförlerin; taksi fiatlarından daha ueuza yolcu taşıyamıyacakları hakkındki o noktai nazarmda ısrar ettiğinden vaziyetin Bu-İne olacağı henüz belli değildir. Ma gün başka yerler arasında da işliyecek amafih dün ucuz ücretle çalışan Şo lerdir. Onar kuruşa müşteri taşıyan)förler işlerinden menedilmemişlerdir. Sah 15 Eylül (9 uncu ay) 1931 jifa İş Ararken — Gnc öayılada — | Sayısı 5 Kuruş — Telefon; (dare) 24370 — (Yazı işleri) 24571 Prenses Emine Hanım Reisicümhur Hz. namına seryaverlöri hazır bulundu, hükümet erkânı ve sefirlerle bir askeri kıt'amız da iştirak ettiler Kadıköyünde eniştesi Mahmut Muh-Jleri, hükümet namına Hariciye tar paşanın köşkünde vefat eden Mı. vekâleti protokol umum (müdürlüğü sır kralı Fuat hazretlerinin hemşireleri|baş kâtibi Salâhattin Nusret bey, Mr İprenses Emine hanımın cenaze alayılsır sefiri, prenses Emine hanımın ak- rabasından prens Abdülmünim, prens Yusuf Kemal ile İngiliz, Amerika, Ro manya, Japon, Yugoslavya, Danimar ka, Irak, Norveç, Efgan sefirleri, (Lütfen sayıfayı çeviriniz) dün büyük merasimle yapılmıştır. Cenaze merasiminde askeri kı- taat ve muzika ibtiram resmini etmiştir. Merasimde Reisicüm- hur Hazretleri yammna seryaver, ——— Şikago sergisi mümessili Profesör Makgoven Başvekilimiz tarafından kabul edildi Amerika ile iktisadi ve içtimai münase- betlerimizin arttırılmasına çalışılıyor Ankara, 14 (A.A.) — Şikago şehri-|hati vermiştir: nin yüzüncü yıl dönümünde Şikagoda| (o Şikagonun yüzüncü yıl dönümü mi açılacak beynelmilel terakki sergisinin |nasebetile 1933 senesinde (o Şikagoda resmi mümessilleri olan ve bir iki gün'dünyanın en büyük beynelmilel sergisi denberi şehrimizde bulunan O Şikago açılacaktır. Bu sergi nisanda başlıya dartilfünun şarkı karip şubesi müder-|cak ve teşrinisanide kapanacaktır, Ser risi profesör Mak Goöven bu sergiyelginin istediğimiz mükemmeliyette açı» memleketimizin de iştiraki için icap e-Jabilmesi için şimdiden (hazırlıklarda den makamlarla temaslarda — bulun. bulunuyoruz. Bu sergi iki kısma ay“ muş ve dün de Başvekil İsmet Paşa/rıjmıştır. e Birincisi ticaret, sanayi ve Hazretleri tarafından kabul olunmuş) ziraat kısmı diğeri ise medeniyet tari» tur, Profesör bir muharririmize ser.|hi kısmıdır. Birinci kısımda cihanın (Ale tarafı 2 inci sayıfımızda | ginin mahiyeti hakkmda atideki iza- Yazan; M. A. “Ben de Çangırılıyım,, Fakat bu sözü söyliyen Ali Kemal mem- leketini tanımadığını da ilâve etmişti -—— Ali Kemalin o günkü vaziyet İçin de bu tarzda bir söz söylemesi şayanı hayrettir. Zira bu hain cinayetkârane neşriyat hayatında bir tek (tez) müda- faa etmişti. Bu da bu işsilâhla olmaz, siyaset lâzımdı, de- mekten ibarefti, O. nun fikrince Anado. ludaki Türk ordusu isilâhları atmalı, hü- İkimet İngiltereye ve 7 Fransaya yalvarma İı idi. Kuvayi milliye hükümeti İstanbula gelinciye kadar silâh la hakkını müdafaa etti. Çünkü karşısına çıkan Yunan askeri silâhlı idi. İstanbu la gelince burada si- yaset hududu giriyot du.Jtlâf devletleri kendilerini bitaraf ilân etmişlerdi. O halde bundan sonra sartık siyaset İle halledilecek demekti mıştı. Bunu yapmak için İstanbul hu- dutlarında askerlerimize tevakkuf em» ri verdi. Fakat görülüyor ki Alı Ke (Lütfen sayfayı çeviriniz) Nitekim milli hükümet de bunu yap-|