16 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

16 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Gandi Yuvarlak masa konferansında Gandi konferansia Lort Son- köyin sağında mevki almıştı Londra, 14 (A.A.) — Yuvarlak masal konferansının federasyonlar münase batı komitesi, saat ll de Saint - J. mes sarayında ve Lort Sankeyin riya-| seti altında toplanmıştır. Lordun sa- ğında Sir Samuel, Hare, Lort Peel, Lort Reading, Lort Lothian ve solu; da Gandi, tarikat relsi Maleviya © yel diğer Hint murahhasları O bulunuyor. du. Prenslerle müslümanların silleri masanm müntehasında almışlardı. Gelse, reisinin nutku ile başlamıştır. Reis, murahhaslara ho-l şâmedi beyan etmiş ve Gandi ile ta kat relsi, Maleviyanm koofarnasta! bulunmalarınm istikbal için - hayırlı; bir beşaret olduğunu ehemmiyetle kay: detmiştir. Komitenin vazifesi, Hindistana ait bir federasyon kanunu esasisi tanzim etmektir. Gandinin konferansta hazır bulun- ması, kongrenin mutedil unsurları- nın müfritlere karşı kazanmış olduk- ları bir muzafferiyet telâkki edilmek. te ve bu mühim içtimnın muvaffakıye- ti ihtimallerini arttırmaktadır. Miaa-| mafih, Gandi, “Ufuk, açıktır, demek! ihtiyatkârlığında bulunmuştur. Zira,| mumaileyhin karşı karşıya gelmiş — © lan fırkaların menfatlerini telif etme- nin müşkül olacağına o hükmetmekte olduğu muhtemeldir. Filvaki bazı müstakil mümessiller, ana hatları birinci yuvarlak masa kon feransı tarafından çizilmiş oldn fede-| vasvon. DLo İÇgi, rsi. şi, talipi ve a Nihayet, müslüman akalliyeti, 1 a-i Zustosta Allâhabatta toplanan kongre- de, itminanbahş bir vaziyet takınmış- tır. Gandi, bütün milletleri Hindistanm yapmakta olduğu mücadelede onunla teşriki mesaiye davet ettikten (sonra Hintlilerin kendi aralarında sınıf ve mezhep kavgaları yüzünden tefrikaya| düşmüş olmalarına teessüf etmiştir. Mumaileyh demiştir ki: “İşte buna binaen, mesaimize gaye olarak Avam tabakası aleyhindeki bu imtiyazların! ortadan kaldırılmasını ve hangi mez hebe mensup olursa olsun bütün Hint| milletlerinin birleşmesinin tahakkuku- nu intihap ettik... Gandi, netice olark, aç bir halde bulunmakta olan milyonlarca Hintli! lehine cihanm © vicdanına müracaat ve hitap etmiştir, Bütün cihanın gözleri Londrada! Simlâ, 14 (A.A) — Bütün Hint hal kının gözleri elyevm Londrada içtima etmekte olan devlet adamlarma çev-| rilmiş bulunmaktadır, Hint valii umumisi teşrii meclisin iki heyetinde de söylediği bir nutukta Londrada cereyan eden müzakereler | esnasında Hindistanda sükünun mu. hafazası hususunun son derecede arzu! ya şayan olduğunu kaydetmiştir. Valii urvumi ahali arasma dehşet! salmak maksadina müstenit faaliyetle re nihayet verilmesi hususunda meclis| azasına güvenebileceğinden emin oldu ğunu beyan etmiş ve Hindistanın bü-| tün dikkat ve gayretini dünyanın her; tarafında hüküm sürmekte olan ikti. sadi buhrana — diğer memleketlerle| yapıldığı gibi — bir çare bulmağa has Tetmesi lâzım (geldiğini söylemiştir. Valii umumi hükümetinin teklifle rinden teşrii meclisin yakmda haber-! dar edileceğini bildirerek nutkuna ni- hayet vermiştir. Gandi Makdonalt mülökatı Londra, 14 (A.A.) — Gandinin oğlu babasınm dün akşam M. Mak Donald Yarınki sayımızda Sinema sayıfası Tevfik Rüşdü bey bu nluşam Ankaraya hareket edecektir Hariciye vekili Tevfik Rüşdü bey dün sempilon ekispresile Ceneyreden dönmüştür. Sirkeci istasyonunda vali muavini Fazlı mübadele (baş Şevki, Polis müdürü Ali Riza, mübadele komisyonu bitaraf âza- larından M, Rivas , M. Holştad ile diğer bir çok zevae tarafın- dan karşılanan Tevfik Rüştü B. Sirkeciden doğru yeni köydeki köşküne gitmiş ve akşam üstü dolmabahçe sarayına gelerek Reisi Cümbur Hazretlerine arzı tazimat. etmiştir. . Tevfik Rüştü B. bu akşam Ankaraya gidece- ktir, —— Romanya piyonu ile kar. Şılayacak © olan boksörümüz Kü. Kemal Yarın akşam “ Eskiyeting ,, salonunda kıymetli boksörümüz Küçük Kemal, Romanya şampi- yonu Bunya ile karşılaşacaktır. Malüm olduğu üzere Kemal bu maçı bundan evel yapacaktı, Fakat hastalandı maçıtehir etmek zaruri oldu. Bugün Kemal ken- disinden o bekleneni o yapacak derecede hazırlanmış bulunuyor. Diger taraftan yaptığı maçlarda çevik ve seri yumruklarım kâfi derecede tanıtmış olan Bunyanın da hararetle hazırlandığını işiti- yoruz. Bakalım yarın akşam iki boksör ne netice alacaklar. Bu çok heyecanlı olacağı anlaşılan maştanda Kemalin güler yüzle çıkmasını ümit ve temenni edi- yoruz. telefonla Amerikada neşredilmiş bir nutukta, ezcümle Hindistan tarafın. dan girişilmiş olan mücadelenin yal. nız kendi memleketini değil bütün dün yayı tesiri altında bırakmakta olduğu nu söylemiştir. Mumaileyh demiştir ki: “Biz Hintliler, behimi kuvveti idare etmekte olân kanunu beşeriyeti idare etmesi lâzım gelen kanun olmadığına ile görüştüğüne dair olan rivayetlerin) doğru olduğunu söylemiştir. İ Lonâra, 14 (AA.) — Gandi, telsiz kaniiz. Şahsan milletimin hürriyetini kanlı vasıtalarla elde etmekten ise u- zan müddet beklemeği tercih ederim... | . . > Maliye vekâleti an Ordu mensuplarının maaşları hakkında mühim birkarar verdi Ankara, 15 (Vakıt) — Bütçe kanu- nuna göre terfi edenler şimdiye kadar bir sene müddetle eski maaşlarını al. makta idiler. Bu meyanda ordudan terfi eden 1300 kadar zabitimiz da es. ki rütpeleri üzerinden maaş aliyorl dı. Maliye vekâleti bu hususta mühim bir karar vererek terfi eden ordu men subinin yeni rütpeleri üzerinden maaş; almalar: için bir sene geçmesi kaydını kaldırmış, keyfiyet alâkadarlara teb liğ edilmiştir. Maliyede yeni tayinler Ankara, 15 (Yakıt) — Maliye ve- kâleti zat İşleri müdürlüğünü vekâle.i ten yapan Kâşif beyle muhasebei mali ye müdürlüğüne vekâlet eden Yusuf Kemal beyin bu yazifelere tsaleten ta- yin edilmeleri muhtemeldir. Bu tak. dirde Maliye vekâletinde iki münhal memuriyet bulunacağı için yehiden ba 4i nakil ve tayinler yapılacaktır. Ankara, 15 (Vakıt) — Keşenler mal müdürlüğüne Malazgirt mal müdürü Hayri, Malazgirt mal müdürlüğüne Uzunel mal müdürü Hüseyin Hüsnü, mürahhasımız | Kangal mal müdürlüğüne Şiran mal müdürü Sadık beyler nakil ve tayin edilmişlerdir. — a —— Balkan konferansı dolayısile ge 5 milyon posta pulu yaptırılıyor Balkan konferansı dolayısile Londraya 5 milyon posta pulu sipariş edilmiştir. Bu pullar 9 çinstir. > ni zarif bir şekil, edi tr. Pulların üzerinin balkan har ritası ve kenarında da bir zey- tindalı vardır. Balkan kaaalın salışa bu pulların pek fazla rağbet göre- ceği ve bilhassa" kolleksiyoncu- lar tarafından toplanılacağı tah- min edilmektedir. Yeni kazanç vergisi nizamnamesi Ankara, 15 (Vakıt) — Yeni yapılan kazanç vergisi nizamnamesi mucebin- #em- İce şimdiye kadar tediye tarihine göre alınmakta olan kazanç vergileri ban- dan sonra tahakkuk tarihine göre alı- nacak, ve şimdiye kadar fazla alınan paralar iade edilecektir. Nizamname basılmaktadır. “Dahiliye Vekili bu sabah Ankarada Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. dün akşamki ekispiresle Ankar- aya gitmiş, İstasyonda Vali mu- avini Fazlı bey Ve vilayet erkân tarafından teşyi edilmiştir. kara ea: Vakit Yurdu Çörşambâ 16 Eylül(9 uncu ay) 1931 Telefon: (Idare) 24870 — (Yazı işleri) 2471 Sayısı 5 Kuruş Nefis bir hikâye Hortlak — öinci sayıfada — Fransız seyyahları geldiler Kafile arasında seyâhati tertip eden mecm.anın m”harrirleri de var Şehrimizi zi- aret edecek- lerini o evvelce haber verdiği- miz Fransız sey- yahları dün saat dörtte o Patris vapurile gelmiş- lerdir. Seyya hlarla beraber gele- ceği söylenen maruf Fransız münakkidi M Thibandet ra- Yer Seyyahlar vapurdan çıkarlarken M. Charensol, M. Denis ve M. Bonasse ile mahkemei temyiz azasından M. Varraine bulunmaktadır. Seyyahlar gemiden yapura yanaşan Şirketi Hayriyenin 52 nu- maralı vapuruna geçmişler ve Boğüziçinde bir gezinti yaptıktan sonra akşam üstü vapura dönmüşlerdir. Bugün otomobillerle şehri gezecekler ve yarın öğle üzeri gel dikleri vapurla Marsilyaya hareket edeceklerdir. Yazan: M. A Mütemadiyen devlet,millet aleyhinde niçin yazıyormuş ?! İskeledö toplananlardan birisi Ali Kemali görünce : “Ey halin, alçak herif, benim Bakırköyün: evimi tarümar ettin ,, diye bağırmağa başlamıştı Bu sözlerde şayanı dikkat olan nokta Ali Kemalin “Ben de Çankırı. lyım, Fakat memleketimi bilmiyo - rum,,, Demesi idi. Filhakika Ali Ke. mal Çankırılı olduğu halde nasıl mem- lektini bilmiyor idiyse Türküm dediği halde de Türk milleti ne (olduğunu bilmiyordu. Bu adamın bütün gençliği ve ekseri- yetle sonraki hayatı ecnebi memleket. lerde gelip geçmişti. Zaman zaman; İstanbula gelmiş, burada yaşamış ise de Istanbulda da Ada ve Beyoğlunda. ki ecnebi, rum ve ermeni muhitinden — Müdür Bf., evden haber için refikam cariyeniz beni bekliyor. saade eder misiniz ? — Hayır Efendim, göndermişler, öteberi almak Öğleden sonra mü- olamaz ... — Ooh, çok teşekkür ederim Efendim 1, harice çıkamamıştı, Onun için hakika- İten asıl memleketini değil, Türk Is tanbulu bile bilmiyordu. Bundan dola- İyi cinâyetkârane siyasetinin o çıkmaz bir yol olduğunu kendisi de anlıyamı- yordu. Bu sırada Ali Kemali getiren mo- tör tamir edilmişti. Tamir işinin bitti- haber verild. Bunun üzerine kalktılar. Tekrar motöre bindiler. Diğer taraftan (C.) Beyin İzmite çektiği telgraf üze rine küçük bir vapur gelmişti. Bu va- pur motörü takip etti. Fakat bu defa artık motör bozulmadı, İzmite giderken Ali Kemal Anka- ray gideceğine kat'i olarak karnat ge tirmişli. Onun için: — Mademki Ankaraya gideceğix. Be. inin üzerimde pardösü yoktur. Bana müsaade ediniz, İzmitte kendime bir pardösü alayım.,, Diyordu. Ali Kemalin İzmit iskelesine çıkışı Ibir hâdise oldu. Rtraftan birçok ka. labalık toplanmıştı. Derhal her taraf. ta Ali Kemalin tutulup getirildiği halk arasına dağımıştı, Bu o suretle toplananlar arasında o Hacı Arif Bey isminde bir zat da vardı. Bu zat yük- sek sesle Ali Kemali görünce bağırma- ga başlamıştı; — Ey hain, alçak! Ey namussuz herif, benim Bakırköyündeki evimi ta» rümar ettin.,, Diyordu. Ali Kemal bunu görün ce: — Bu adam ne diyor?, Diye yanındaki (M.) Beye sordu. | Sahile çıkar çıkmaz tabakası çıkardı. Bir cigara yaktı. Doğruca hükümet ko- nağma gittiler, O vakit (İzmit) te is tihbarat üçüncü kısım âmiri mülâzimi evvel Necip Ali Bey (şimdiki Denizli (Lütfen sayıfayı çeviriniz)