16 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

16 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Kaplanlar i an gelen bir telgra- fa rmiyata iz ormanlarda- planlar artık ocüretlerini — pm artırmışlar, Ormandan şehre iniyorla, insanları kapıp zorla sürükliyerek ormana götü- rüyorlarmış. ; Bu hadise oralarda büyük korku ve heyecan uyandırmış. Kim bilir, belkide hayvancağız- lar ormanları medenileştirmeğe karar verdikleri için mütehassıs celbetmektedirler. Yahut da insanların bu kadar asırdır, kendilerini ehlileştireme- diğini görerek onları vahşileştir- meğe karar vermişlerdir. Do- kunmayın keyflerine! Mantiki itiraz Darülfünun edebiyat fakültesi divanın yaptığı - yahut yapama- dığı - barem cetveline itiraz et- mişti. Bu hususta geçen sözleri, yazılan yazıları » pek meşgul bu- lunan darülfünun emini müstes- na - bütün millet hatta Mısırda- ki sağır sultan duydu. Malümu- nuzdur. Şimdi divan, bu itirazlardan mantik müderrisi Nimet beyin itirazını kabul, ölekilerini red- detmiş, öyle haber alıyoruz. Her balde, muhterem müder- risin itirazları çok mantiki ola- cak, ... Ucuz tıraş Beyoğlunda bir berber dük- kânına girip tıraş olmak lazım geldi. Mirpay me sene siideyiz, “gidipde müti zunde sakalımı kazıtayım ,, ye v4 dim. Bir dükkânm üzerinde *“ tıraş 10 kuruş,, yazılı idi. — Hah, dedim, en müsait dükkân, burasıdır. Girdim. Bir tıraş, tabi yüz yıkanır, arkasından kolonya, pod- ra, yabut krem sürülür ve ni- ! hayet sulu bir kolonya ile saç ıslatılıp taranır. Bunlar oldu, üstüm süpürüldü. Beni tıraş eden berber bir hesap pusulası yazdı: — 50 kuruş! Parayı verdim, Bir daha ucuz tıraşa töbe ettim. Müşterilerini 25 kuruşa tu ruşa Lıraş eğen pahalı berber dükkânları nemize yetmez! Toplu Tğne Polis Haberleri Bir kaza Panğaltıda Rus sokağında 42 numrulu evde oturan Natali efendiye bu sabah Hüriyet cad- desinde Yusufun idaresindeki 1326 numu'u otomobil çarp- mış başından ve kolundan yara- lanmış, hastaneye kaldırılmıştır. Tabanca ile hücum etmiş Evvelki gice sabıkalı arap Kadri isminde biri Galâtada Kara oğian sokağında kahveci urrahmanın < apartımanında Ester isminde bir kadına tabanca ile hücum ettiği görülerek yaka- lanmış ve merkeze götürülürken bu işe müdahele etmek istiyen Basri hakkinda da (tahkikata başlanmıştır. Şotörler Bu işte bir yanlışlık var, diyorlar On kuruşa yolcu taşımak istiyen şoförler belediyeye tekrar müracaat edecekler 10 kuruşa yolcu taşıyan oto- mobillerin halk tarafıedan büyük bir rağbetle karşılandığını gö- ren birçok şoförler dün sabah ucuz fiatla yolcu almıya başla- mışlar, fakat seyrisefer memur- ları tarafından menedilmişlerdir. Bu vaziyet karşısında şoförler yeniden belediyeye müracaat e- derek müsaade istiyeceklerdir. | Şoförler diyorlar ki: — Otemobillerimiz nisbeten eskidir. Yeni ve lüks otomobil- ler dururken hiçkimte ayni para yı vererek bizim otomobillerimize binmek istemiypr. Taksi fiatla- rından daha ucuza yolcu taşı mak istiyoruz. Zarar etmiyece- ğimize kaniiz. Çünkü, gittiğimiz Sed yolcu Çi Sebi miz için otomobillerimiz biç boş kalmıyacaktır. Belediyenin bizi ne için istedi- miz fiatla yolcu taşımaktan me- nettiğini anlıyamıyoruz, Eğer biz taksi ücretlerinden fazla para istersek belediye tabii müdahale edecektir. Fakat daha ax alırsak kim ne diyebilir? Ortada bir yanlışlık vardır ve bu ümit edi- yoruzki tamir edilecektir.,, or taraftan dün şoförler- den bazıları belediyenin menet- miş olmasına rağmen gizlice 10 kuruşa yolcu ti ta devam etmişlerdir. Beledi Muhittin B., sulisti- mal yok diyor : haber için kanunl mu- ameleye tevessül edeceğini Bir refikimiz erkânı arasındaki o tebeddülâtın © tevali edeceği ve belediye muhasebe- sinde bir ibtilâsa tesadüf edil diğini yazmış, bu baber tekzip edilmiş fakat haberi veren refi. kimiz bu haberin: doğrul ) israr etmişti, Yeni Gün refiki- i miz Vali Muhittin Beyin bu hu- susta şu sözleri söylediğini kay- detmektedir. “— Belediyede yapılan te- beddülât malümdur. Bunun ha- ricinde birşey yoktur. Hamit Beyin başka bir yere nakli hak- kında da bir iş'ar yoktur. Muhasebede ihtilâis vukuuda i varit değildir. Mamafih icabe- den takkikatta bulunarak bu asılsız haber için kanuni mua- meleye tevessül edeceğim.,, Vali Muhittin B. Yalovaya gitti Vali Muhittin B. dün Yalovaya gitmiştir. orada bir kaç gün ge dinleneceği söylenmek» Bu ayın sonunda Büyükadaya elektrik ceryanı verilecekti. Fa- akat şirketle belediye arasında çıkan ufak bir ibtilâf yüzünden adaya teşrinievvel sonundan evel ceryan verilemiyeceği anlaşılmış» tur, Eylül sonunda yalnız Beyler» beyi ve Çengelköyüne ceryan verilebilecektir. Büyükada da şimdiye kadar 600 abune yazl- mıştır. Şirketin üç bin abune ile masrafını çıkarabileceği söy- lenmektedir. Ada abalisinden 5 sene müddetle elektrik ücreti yüzde $ zammile 19 kuruş 10 para olarak alınacaktır. Gelecek sene de Heybeliye ceryan veri- lecektir. EN N Salih Zeki B. Dün maarit idaresin- de meşgul oldu Maarif müsteşari Salih Zeki B. dün maarif dairesine gelerek | bir müddet meşgul olmuş ve İ bazi ziyaretleri kabul etmiştir. | Bu arada müfettişler müsteşar | beyin riyasetinde toplanarak ba- | zı meseleler etrafında görüşmüş- | lerdir. Dün, Salih Zeki B., kendisile görüşen bir muharririmize, bazı hususi maarif işlerile yakından temas etmek özerç şebrimize geldiğini söyledikten sonra ma- arif ve mektep işleri etrafında demiştir kiz “Orta ve lise kadrolarında söylenildiği kadar büyük bir değişiklik yoktur, Esasen yeni muallimlerin O mühim miktarda olmayışıda değişikliklere lüzum bırakmamaktadır. Bu seneki mektep kitapları geçen senekilere nisbetle çok dolgundur. Tarih, yurt bilgisi ve fen kitapları büyük bir dikkat ve itina ile tabedilmektedir. Tabı işi mekteplerin açılmasına kadar bitirilecektir. ,, Salih Zeki B., bir iki güne kadar Bursaya bir teftiş seya- hatine gidecek ve tekrar istan- bla dönecektir, Müsteşar B. şeh- rimizde bulunduğu müddet zar- fında bütün maarif müessesele- rini teftiş edecek ye sonra An- karaya gidecektir. ilk mekteplerde ilk mekteplerde yazım ve alım muamelesine dün başlanmıştır. Bu sene mekteplere geçen sene- lerden daha fazla “bir rağbet vardır. ilk mekteplere alınacak tale- belerin 7 - 10 yaşında olmasına şok ehemmiyet verilmektedir. suretle hem âyni yaştaki ço- cukların bir sınıflarda bulunma" ları ve hem de her talebenin ilk tahsili 12 yaşında bitirmiş bu- lunması kabil olacaktır. Bu vaziyet liselerde de ayni şekildedir. Ve lise tahsilinin de 18 yaşında bitirilmiş olması icap etmektedir. Millet mektepleri Her sene olduğu gibi bu se- nede 1 teşrinisanide Millet mek- tepleri açılacaktır. Bu hususta hazırlıklara başlanmıştır, Günün Muhtırası eke İL Tekvim — çerşemba (6 eyl Duncu #y 1931. senenin günleri 259" kölen günler 106“ “ileri geçen Güneş Dostu 508 Rani 1894 Namaz vakitleri—— Sabak. 414 Öğle 12.10: ikindi 1543 Ar m. 1829, Yatsı" 1958 imsak 356 Ni i Mava — Dünkü haiireç zamn 94 tasgari) 21. Bugün TuZgar poyraz hava ekseriyede bulutlu Olâcaktır. . Bugün Gelenler - gidenler fin Pat- rs vapurile şehrimize 73 Vünan seryahi Kelmiştir. Seyyahlar bugün çebri geze- cekler ve yann Yunanistan dönecek- lerdir Sergiler — Teşviki sanayi hanım Jai Diçaı, GE mektebinin senelik sergisi sasi on aluda Çarşıbaşındaki mektep binasında açılacak. . ölenler Uzunzamandanberi tahatsız bulun * Ertoğrul.. eczanesi sahibi Nedim Şük- rü, B, tedavi edildiği Heybeliadada ir m. 3 Piyanko bayiinin muhakemesi Mahkeme tsnhye talebini röddetli Fatihte tayyare piyankosu ba- yü Burhanettin ve arkadaşı Fuat B. lerin, kendilerine piyanko isabet eden iki hanımın parasını bile bile noksan verdikleri nok- tasından o muhakemelerine dün istanbul ikinci ceza mahkeme- sinde devam edilmiştir. Dünkü muhakemede bazı şa- hitler dinlenilmiş, vak'aya dair bildiklerini anlatmışlardır. Maz- nunların vekili, tahliye talebinde bulunmuş, âmme şahitleri din- lenilmiş Olmak itibarile arlık ! kendilerine tesir icrası ibtimali mevzuubahs olamayacağını ileri sörmüştür, Müddei umumi Ahmet Muhlis B., şahitlerin ifadesi cürmü teyit eder mahiyette olduğu kay- dile, bu talebin reddini istemiş, mahkeme ittifakla ret kararı vermiştir, Muhakeme, iki müdafaa şahi- dinin celbi için, salı gününe bırakılmıştır. Adliye müsteşarı Evvelki gün istanbula gelen adliye müsteşarı Ferit B., dün sabah istanbul adliye dairesinde bir müddet meşgul olmuştur. —— Ticaret âleminde Bu seneki mahsül Memleketimizin ihracat mad- delerinin rekolte tabminleri hak- kında ihracat ofisine yeniden bazı mıntakalardan malümat gel- miştir. Bu tahminlere nazaran Malatyanın bu seneki afyon mahsulü geçen senenin 240,000 okkasına mukabil bu sene 200000 okka kadardır. Bu mıntakanın ( meşhur olan kayısı mahsulü de bu sene kıştan kâmilen yanmış- lr, Geçen sene bu havaliden 120,000 okka mal alınmıştı. Bu sene ancak birkaç bin okka ka- yısı toplanabilecektir. Antalyanm susam bu sene geçen seneden 5 te 3 nisbetinde no - sandır. Geçen sene Zer'iyat ya- pıldıktan sonra havalar susamla- surette yetişmesine m itiğinden 245,153 dö” »ümlük sahadan 6,548,770 kilo susam alınmıştı. Bu sene ise ilk bahar mevsiminin kurak gitmesi ve kuraklığın devam etmesi ha- sebile zer'iyat ancak kabili iska ve suyu çekilen göl yataklarına inhisar etmiştir. Cebelibereket mıntakasından da bu sene 7,780,000 kilo susam alınacağı tahmin olunmaktadır. Mahsulün evsafı gayet iyidir. Bulgaristanda arpa az ihracat ofisinin resmi menba- alardan istihbarına nazaran Bul- | garistanda 1929-1930 ziraat se- nesinde ekilen 280,130 hektar arpaya mukabil 1930-1931 ziraat senesinde 264,000 hektar ekil- miştir, Binnetice geçen sene alı- nan 4,325,875 bin kentaldan 401,875 kental az olmak üzere 3,924,000 kental raddesinde mal alınacaktır. SARE e EZ EY LE ge «hal etmiştir. Kendisi, iyl kalpli, mesle dinde mütehassıs, kıymedi bir gençi. Merhuma mağfiret temenni, ailesine (a ziyet beyan ederiz. . ; Radyo Istanbul — Sas 18 den 19a kada gramolon plâkları seşriyan 19 dan 1â30x Selim 'Sıri Bey taralından o konlerins 10,30 dan 2080 a kadar birinci hısım alaturka saz, Oİlafiz Ahmer Bey 9030 dan 2130 4 badar cazbanı 7f.30 dın 2230 a kadar ikinci isim saz Refik ve arkadaşlar iştirahile, Borsa baberleri ! hangi biriniz — VAKTT 16 Eyiüi 1931 — | Söz Arasında | Dumanı üstünde bir şiir kitabı! 15 kuruş mukabilinde alınır Her hangi Bir Şir Kirabıdır? Yazan Her hangi biri vümüne matbaası - Sene 1931 Bu satırları görüpte sakın yeni bir şiir nümunesi veya yeni usulde bir bilmece zannetmeyi- niz kariler... Bu, doğrudan doğ- ruya dumanı üstünde bir şir kitabının kapağıdır. Maabaza bir şiir parçam olmadığını da her sakın o kat'iyetle iddiaya kalkışmayınız.. olabilirya belkide şiirdir, sonra mabçup olursunuz.. Şimdi gelinizde kariler, kabı bırakalım ve bu (her hangi biri) nin yazdığı bu" herhangi bir şür kitabı , nım içini tetkik ede- lim. Bu kitabın içi yoktur kariler.. Nasıl olur diye bayret etmeyiniz sakın.. olmuş işte. “Her hangi biri, orijinaliteyi asıl burada göstermiş ve bu yolda kos koca bir rekor tesis etmiştir. Bildiğiniz uzunca beyax parlak kâğıtlara şiirlerini yazmış sonra onları, baş tarafından ge- çirdiği bir kurdelâ ile birbirine bağlamış, adeta bir kâtaloğ gibi ortaya alıvermiştir. Gördünür- mü büneril? Mi Kitabın yaprakları beraber em içinde de yedisi şuna, buna mektup olmak üzere tam İl adet şiir vardır. Bu itibarla bu orijinal kitaba bir bakıma şairane bir mektup ka taloğu gözüle bakmâk ta müm- kündür. ici “Herhangi biri,, nin dedikleri» ne gelince, bunlar bayli dikkate, çe değer mahiyettedir. Şair daha bu kitapdaki ilk yazısında: ha- rl bir ii « çıplak ve uçlara güzel bir usul öğretiyor. Meselâ: “Up uzun kış günlerinde Donmamak için “Tüylü bir kedi sokuyorum yatağıma. Diyor, gerçe ısınıp ısınmadı- dair bir kayıt yoksada şairin donmadığına göre bu usu- lü muvafık neticeler vermiş ad- dedebiliriz. Önümüz kış na göre fena bir reçete işin şaka tarafını bir tarafa bırakırsak şairin « Hiç bir dava, yalnız bir iddia , » demesine rağmen kitabinin güzel, taze gö- rüşlerle dolu ve bilhassa hisli ve samimi olduğunu görürüz. Meselâ bakmız, şair « Gitti gelmedi » şiirinde ne bisli, ne içten konuşuyor : Sabah oldu gelmedi Gece oldu gelmedi Son gidişi o son sözdü Kaç kere gözlerimin aynasında Saçlarını çözdü Saçlarını bağladı. Yedi mektubun (içinde de hayli 1 mısralar vardır. Fakat gelin deson mektubu okumaktan vaz geçelim . ei dehşettir , Şair sevgilisine fena halde kızmış: Hayat Üç arşın beş kademdir! Sen birgün ihtiyarlıyacaksın Hem öyle çirkin olacaksın ki Utanacaksın Gibi acı şeyler söylüyor. «Her hangi bir şiir kitabıdır» şairini tebrik ederiz, Kendisi ismini mümkün olduğu kadar sakladığı için bu sirri ifşaya hakkımız yoktur, Kendisi yalnız bu yazıların sahibi 24 saatle “Aç,yı neşredendir diye bu mechulü halletmiye, erbabı için yeter bir up ucu veriyor. A. Sım