3 Ekim 1932 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

3 Ekim 1932 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Dünkü Kurultay Müzakeratı fi 3TeşirînevveI 1932 rit yeniliklerle muhafazakâr kuv • (Birinci sahifeden mabait) kâmül meselesini sonraya bırakarak ev zarlarından, aykırı bulduğu kısım lari mevzuu bahsetti. Lisanımızda ba vetlerin karşılaşmasınd'an mutedil ve velâ Cahit Beyin (lisan içtimaî bir müCahit Bey dilimizin menselerinin arash zannedilen kelimelere geçerek, es salim bir inkişaf yolu çıktığı. essesedir) ve (dilde bir şey olursa öyle nısındaki hareketlerden korkusu olma ki devrin talebeliğinde lugat defteri Hüseyin Cahit Bey birinci iddi . olması zarurî idi de onun için oldu) nadığını sakhyamıyacağını, ancak gazeteasında tam bir tekâmül taraftarıdır; zariyelerine mukabele edeceğini söyledi. tutmak zaruretini kaydetti: lerde gördüğu bazı yazılaruı kendisine « Böyle bir def ter tutmak, bugün bütün uzvî tekamüllerin tedricen Lisanlann teşekkülünü, tarihçesini ve endise verdiğini, çünkü bunlarda zâ Fiatlar mutedil, i§ I için zaruret halinde değildir. Bugün vukua geldiğine taraftardır. İkinci m Ağrandismanlarınî yaptirînîz. felsefesini teşrih etti. Dil seyrinde il*r hirî benzeyislere fazla ehemmiyet ve çocuklara belki gene lugat öğretece iddiasında Dürkhaym felsefesini ka. ı J fevalâde san'atkâranedir. Elinizde mevcut en küçüK, | leyişin öyl» müdahalesiz ve kendiliğinT rildiğini gördüğünü, halbuki ayrı ayrı ğiz, fakat türkce kelimeleri, öz ben bul eder bir içtimaiyatçı oluyorlar. Fii en eski fotoğrafı gönderiniz, canlandırılıpbüyültülür.F den olmadığını bilhassa kaydedip Kadi'lerdeki kelimeler arasında hiç bir Üçüncü irîdialarında cemiyetin si liğimizi aşılıyacağız» dedi. dim Roma'da Çiçeron'un, Almanya'da münasebet olamıyacağını söyledi ve bu yasiî hayatını tamamen mahanikî bir Namdar Bey, Ali Canip Beyin, Luter'in müdahale ve tesirlerini, neti • aıada bir istitrat yaoarak sözleri hiç bir Yalniz 100 kuruş gönderiniz, mukabîlinde REtSfCUMHUR Hz. nin tabiî F{ Serveti Fünün edebiyatını tenkit et şekilde izah eden çok eski bir naza. celerini, büyük dillerin büyüklerin sevhatip veya tezi istihdaf etmediği için riyeyi lisana tatbik ediyorlar. Ve §'İ büyüklükte, san'atkârane bir büst portrelerini elde edeceksiniz. Türkiye'mesinde haklı olmadığını, çünkü o kile ve tekâmül seyrini beklemeksizin bir sui tefehhüme yer verilmemesini rimunis bir mantıkla, anlamak ve mü. îk\ nin bilumum ricali âliyenin portrelerinin fiatları dahi aynidir. edebiyatın halka değil, mahdut bir nasıl yükseldiğini anlattı. Ve dedi ki: ca etti. yukarıki bedele dahi! dir. kari zümresine, yahut ta saraya hi nakaşa etmek için kendini yormağa | | Posta masrafı y « Lisanın asıl anasırı halkın dilidir. Hatip sözüne söyle devam etti: lüzum görmiyen fikirleri uyuştur tap ettiğini, o edebiyatın beş on kiBir memlekette akademi neyin arka « Dilin tasfiyesi uzun bir iştir, bumağa başlıyorlar. Hüseyin Cahit Be. şinin kendi aralarında, kendilerine sında gider? Akademiler arkada değil, nu bir heyete havale etmek lâzımdır. yi en çok muvafafk ede n nokta fikri mahsus bir dille, bir nevi Argo ile daima önde yürür. Dil kendiliğinden ilerIIMIİ Bunların tatbikı münakaşa edilebilir. tenakusları evvelden keşfederek konuşmasma benzediğini, bugün ise lemez, müersirat ister, tekâmülü bek Sonra bir sual hatıra gelir: Dil sun'î idare etmesidir. Aldandiğımız nok . karşımızda bir halk kütlesi bulun liyemez. Bugünkü bu dil hareketi s?e bir alet midir, yoksa tabiî bir müessese tada şapı, aldanmadığımız noktada duğunu söyledi. böyle olması zarurî idi de onun için mi? Dil içtimaî bir müessesedir ve iç şekeri uzatıvordu. Hüseyin Cahit Bey Sözlerini bitirirken, Eflâtun'un oldu.» Alkıslar). timaî hareketlerle yürür. tabirimi af buyursunlar, bize karşı «Cumhuriyet» atlı eserinde şakirtlerinTürk milletinin eskiliği, medeniyeti Hasan Âli Bey taksimi amal tş bö den birine sb'ylediği sözü tekrarladı. bir yanıltmaç oyunu oynadılar.» muhakkaktır. Dilimiz de aynen böyle • lümü kelimelerini de mukayese etti, iş «Ey Glikon, sana şimdiye kadar söySamih Rifat Bey, Cahit Beyin üç dir. Eski, büyük bir dil olduğu şüphe bölümü terkibinin öz türkce olarak hal | lemediğim bir sözü söyliyeceğitn. Bu madde ile hulâsa eylediği tezleri ayMaarif Vekâleti Celilesince orsizdir.» kın benliğinden geldiğini anlattı: sözü söylemenin sırası gelmiştir. Bu rı ayrı mevzuu bahsetti ve ayrı ayrı ta mekteplerle liselerin birinci, Hatip bundan sonra dilimize arap ve <;Arkadaşlar, dedi, şu lâmbalarda Mektebimizin 933 mayıs ayi sözü her şeye katlanarak söyliyece cevaplar verdi. tzahları arasında ikinci ve üçüncü sımfları için kaacemcenin karısması mes'elelerini izah gördüğünüz elektrik evvelce yıldırım ğim. Krallar filozof ve filozoflar gayesine kadar ihtiyacı olan cins bir çok misaller getirdi. Pilicin bile bul olunmuştur. ederek: halinde bizi öldürürdü, onun kanununu kral olmalıydı..» yumurtadan, tedricen, yumurtanm ve miktarı aşağıda yazılı erzak, Programda mevcut bütün me«Türkce, dedi, otuz sene evvelki bular&k ampullere koymağa ve bize Namdar Bey bizim bu saadete nail kabugunu hafif gaga darbelerile kı. sebze levazım ve saire 20 gün bahisi havi olduğundan başka mahlut lisanın tereddisinden kurtulmus ntır veren ışık haline getirmeğe muvafolduğumuzu, Reisitnizin en büyük rarak ve kendine yol açarak değil, kitap tedarikine ihtiyaç bırak tur. Ecnebi kaidc ve kelimelerin tahakmüddetle münakasaya konmuş fak olduk Bu işte de onu yapacağız, filozof, hakikati doğrudan doğruya üç ayrı hareketle birdenbire çıktı . 1 maz. lcümü bir dil için tahammül edilmez kanıi *'"»!' 'ulacağız. ilhamla kavrıyan bir Başbuğ oldu ğını, lise talebesinin bile bunları bil. tur. Şeraiti anlamak istiyenlerin Fransızca tahsilini kolaylaştırır lekedir. ğunu söyledi ve nutkunun sonunda: mektep idaresine, münakasaya diğini anlatarak: kıraat ve tercümeye alıştırır fiilSade lisan cereyanı terkİDİeri dili İnanmıyanlar varsa kenara çe Kürsüde, ilk sade lisan mürev * Biz de hiç olmazsa bu elân • iştirak edeceklerin de 5/10/932 lerin tasrifatını ve failleri ile mumizden söküp götürmüstür. Bu cereyan kilsinler! Dedi. viclerinden şair Ali Canip Bey var. ların kıymetmi bir lise talebesi kaçarşamba günü saat 15 te temi tabakatını sıfatların mevsuflari o kadar kuvvetlidir ki bir akaâemi oîdar biielim. Dedi ve sözünün sonuna nat makbuz ve mektubu ile mekSöze <vatan topraktan ibaret de İe mutabakatını ve sair hususları sa da aksine uğraşsa muvaffak olamav. doğru: ğildir, edebiyat ta vatandır, hatta en kolay tarzda zaptettirecek u • Yeni harflerimiz sadelik cerevani'*tepler muhasebeciliğinde müte sulleri havidir. Üç kısım üzerine da büyük âmil olmustur. Eski harfler maderi vatandır» diyen Faik Ali Beyin « Zaten âdetleri böyledir. Sa Bundan sonra Hüseyin Cahit Bey rahaten söylerler: Fakat geri almak sekkil komiayona müracaatleri kanaatlerine cevap vermek suretile müretteptir. baki kalsaydı bu inkılaD güç olurdu. tekrar kürsüye geldi. Noktai nazar şartile. Kacamaklı söylerler. Filân olunur. başladı ve Faik Ali Beyin terkiplerle Son günlerde yeni kelimelerle 'H Birinci kısım 23 ikinci kısım 34 larma itiraz etmiş olanlara birer bi söylemişlerdir, mükemmel söyle dolu eski bir şiirini ve isimsiz bir zılmış makaleler bazılannı ürkütüvor, ve üçüncü kısım 40 kurustur. TaŞ' Asgarî Azamî Erzakın cinsi rer cevap verdi. Hasan Âli Beyin halk şahinin bir kosmasını okudu: mislerdir; fakat lâkırdıyı getire ge • Ekmek bazılannı istihzaya sevkedivor. Halbura için posta ücreti ayrı alınır. 25000 30000 tire, gördünüz, nereye kadar getir . « İşte, dedi, edebiyat maderi va kendi sözlerini yanlış anlamış olduki bu çarpuma şayanı memnuniyettir. Toptan ve perakende satış ma4000 5000 Koyun eti mislerdir. tandır, diyen Faik Ali Beyin şirile şu ğunu, insan iradeslni inkâr etmedi Çünkü haya! amel ve aksülâmel sahahalli: ğini, bu iradeyi inkâr etmenin hiç 2500 3500 atsız halk şairinin dilile cevap ver sıdır, türkce de bu suretle sadelikte Cumhuriyet müessesatıdır. Hüseyin Cahit Beyin çok kudVetli j Sığır eti bir şey görmemek detnek olduğunu, kuvvetli adımlarla ilerliyor. Sadelik ted miş oluyorum.» Sade yağı 2000 2500 insan iradesini âmillerden biri olarak olan matığı bu noktada da yanıl • ricen olacaktır. Bir muharrir istediği keHatip edebiyatı cedidectlerin Ne aşikâr surette tasrih ettiğini söyledi. dı; üçüncü, yahut beşinci defadır ki Tereyağı 30 20 limeyi kullansın, kimse ona iştirak etKulak, Boğaz, Burun mütehassısı dim Efendinin cüppe biçtiği lisanla, mantığının yanıldığına şahit olu Zeytin yağı 700 900 Ali Canip Beyin sözlerine cevap mezse manası kalmaz. Edebiyatı cedi simokin yaptıklarını, sadeliğe aleyh verirken, kendi şahsmdan bahse mec yorum.» Şeker 2000 3000 de lisanının bugün geri gelmesi ihtimali tar olduklarını, hatta 2025 sene ev , bur kaldığından dolayı özür diledi. Samih Rifat Bey, ileri ve inkılâp var mıdır? Onları kaldıran ceza kanu500 700 vel sade lisan cereyanı başladığı vakit Bundan yirmi beş sene evvel memle hareketlerimizi yapan tesanüt ve it. Tuz Cağaloğlu: Hamam sırası No. 24 nunun bir maddesi değildi! Dil; ekse bunların muarız vaziyette oldukla Kuru sovan 2500 3000 tihattan kuvvetli ve heyecanlı bh se. Cumadan başka her gün saat 15 ten kette en müthiş bir saltanat idareaı riyetin zımnî kabulü sayesinde yoluna rını ve hücum ettiklerini, hatta Cenap hüküm sürerken ve henüz divan ede ldlde bahsederek alkışlandıktan sonPirinç 2500 3500 itibaren hastalaruu kabul eder. devam eder. Mümkün olduğu kadar Şehabettin Beyin (lisanımızın tenkîsi biyatı revaçta iken, arabî ve farisî ra: Bulgın 1000 1500 sad» kelime kullanalım, fakat yeter ki melâhati cihetine gidemezsiniz) dedi terkipleri attnak fikrini ortaya sür « Velevki zühul şeklinde de olbunlar kalemimize kendiliğinden gel Un (Ekstra Ekstra). 1500 2000 ğini, lisanın tekâmülü ameliyesi ile i düğünü anlatarak ilk defa yaptığı sa, bu ittihada uzanan parmağı a Medelâ * bugün taksimi amal lerlemediğini, ferdin lisana hâkim o türkce gramerden bahsetti: Makarna 500 1000 sin. j cıtmalı ve bizi bir daha söz söyle . herkes anlar, fakat i» bulmu terlarak hatta (edebiyatı cedideciler Kuskus 200 300 « Serveti Fünun edebiyatma ge j ıfeek mecburîyetine sevketmemelî . kibini kimse anlamaz. Çünkü dîlde yergibi) bozabileceğini, Cahit Beyin 35 lince, onu müdafaa etmenin yeri bu; dir.» dedi. ve Pirinç unu 25 30 leşmemiştir. sene evvel (teessüf olunur ki lisanı rası değildir. Ne bu edebiyatın yaşa i Samih Rifat Beyden sonra Namtrmik , 50 75 Bu yolda yapmak icap eden şey türk mıza arabî ve farisî kelimelerle t e masına taraftarım, ne de yaşıya î dar Bey, Cahit Beyin kendine taalluk Aşurelik buğday 30 50 raber kaideler de girmiştir) dediğini, cağına kaniim. Ben'kelimelerin zorla > çenTn Imuhtelif lehçelerinden mükem Bu eser en cansılncı ve üzücü hârefakat tnaalesef orada kaldığını, ha yaşamıyacağına kaniim. Bunun bir I eden sözlerine cevap verdi. m*l Bir lugal »mak ve sonra ecnebi NişasU ' 30 50 Vakit geckimişti. Riyaset, müzakere • ketleri neş'elenecek bir hale getirmek iyatî hâdrselerde tekâmülün mevzuu çok misallerini görüyoruz.» l">'îmeleri rr... ukün olduğu kadar az Nohut 400 600 çin yarahlmîstır. • nin .kâfi olduğunu reye koydu. Kabul bahsolamıyacağını söyliyerek dedi Hüseyin Cahit Bey, Fadıl Ahmet j edenler ellerini kaldırdı. Reis: Kara mercimek 200 250 Poli Anna muhitinfcki en betbin ki: Halk diline yerlesmi* kelimeleri deBeyden «çoktanberi tatlı yazılarını Kırmızı mercimek 50 100 ve en neş'esiz insanlara bile nikbinlik v « Kabul etmiyenler parmak kaldırğistirtnek imkânsızdır. Tayyare icat o « Feste ne tekâmül yapabilir okumak zevkinden mahrum olduğu sin? neş'e aşıhyarak onları mes'ut eden bir Çah fasulya 1500 2000 lunduğu zaman Arab'ın dilinden bu ismi dik? Yanlarında filiz mi takacak muz bu zarif ve nüktedan muharrir»kızdır. alacağımıza, «uçku, uçak, uçucu» ke tık? Yeni harfler inkılâbı tekâmül Dedi. Salonda yalnız, müzakerenin Barbunya 800 1200 diye bahse başlıyarak ilmî hakikatleBu kitaplar her aile için en lüzumlu limelerîmizi kullansaydık mes'ele yok seyrile olur muydu? Bütün bu inkı rin, ciddî bahislerin bir ziyaf eti edebi henüz kâfi olmadığı kanaatinde bulu • Patates 4000 5000 eserlerdir. tu, Fakat artık bugün tayyare kelimesi lâplar hayatî hamlelerle, atılışlaria nan Hüseyin Cahit Beyin eli görüldü. ye ve yahut nükte ile halledilemi Şehriye 200 250 muhakkak ki türkçedir, halk benimse vukua gelmiştir. Müzakerenin kifayeti kabul olun (Poli Anna) ve (Poli Anna'nîn yeceğini söyledi. Bezelye 200 250 GençUği) kitaplar Matbaacılık ve Nesmistir Edebiyatta şahıslar hâkim olur. EDoktor Şükrü Beyin mütalealanm iyi duğundan celse tatîl edüdi. Kurultay debiyatı cedide cnahüdayi, hüdanaYabancî kelüneler bir dile tarihî bir bugün toplanarak çalışmasuıa devp#i Kuru bamya 50 75 riyat Türk Anonim Şirketi tarafmdan zaptedemediğmi, ancak son sözü ha ve saire gibi az mı zaruret ve icap neticesi girerler. Bu iti şinas> edeeektir. 800 nesrolunmuştur. tinnda kaldığını ilâve etti. Bu cümle Zeytin 600 barla pek benimsediğiniz kelimeleri ata kelimeler icat etti ? Bunlar tarihî bir zaî Maarif Vekâleti Talim ve Terbiye daB. Edirne peybiri 600 800 ruret olarak lisana girmiş değillerdir ve rak yerlerine eski türkçevi getirmek liyalım> tavsiyesidir. Cahit Bey, mef • îresi bu iki eseri fevkalâde takdir et Büyük şair Abdulhak Hâmit Bey Dil Kaçar peyniri 200 300 Serveti Fünunun ömrü kadar devam etsanda yeni müşkülleri ve ihtilâtlan muhumun ne demek olduğunu izah ettikKurultayı münasebetile, Türk Dili Tet Çay (Harman) miştir. Bunlar mutlaka filân şahsın ira cip olabilir. 15 30 miştir. ten sonra: kik Cemiyeti Umumî Kâtibi Ruşen Esdesile lisana girmiştir, Serveti Fünun Lisanda tasfiye zorla, olmaz, kendi • Her iki eserin de fiatı 75 ve ikisi 150 Salep 15 30 MefÜum mutlaka alınir, kendileri ref Beye şu şayanı dikkat mektubu yoliiğinden ve Tekâmül merhalelerile olur. kolleksiyonları meydanda..» kurusur. nin bu tabir ile kastettikleri başkaca bir Süt 250 300 lamıştır: • • • Bugün yazı dili ile konusma dilimiz Tevzi mahalleri: mana varsa izah etsinler, dedi. Yoğurt 400 600 arr ında çok ayrlık yoktur. Bu kadarı Nurü aynîm sevgili Ruşen Eşref 1 Cağaloğlu'nda (Cumhurîyet müHüseyin Cahit Bey, Sadri Ethem BeBundan sonra kürsüye eski lisanın her memlekette vardır. Çünkü her iki Salça 200 300 tptida melfufen takdim ettiğim manyin güzel nutuklarmdaki maksadı sezeesseseleri). maruf nüktecisi Fadıl Ahmet Bey dil bir değildir. Muharriri nihayet 300zumenin mukaddemesini okuyup bir (Tarçm, yenibahar, mediğin! izah ettikten sonra: 2 Ankara caddesinde Kanaât k3500 kelime ile istediğini anlatmağa mec çıktı: fikir hasıl ediniz. Sonra manzumeyi ozencefil) 6 9 « Ben lisanın sadelesme hamle • bur etmrk haya! pesinde koşmaktan * Tekâmül kelimesi dillerde tüpanesi. kuyunuz, ondan sonra da benim atiKimyon 1 2 başka bir şey değildir. Yazılanmtzın çok dolaşıyor, zavallının hukukî va sinde nazarî ve amelî surette çalışmak deki mütaleatımı lutfen gözden geçiri Kırmızı biber 5 herkes tarafmdan okunmasını istiyorsak ziyetini tasrih etmek lâzım. Hazin bir istiyen bir fikir amelesiyim. Yoksa na10 Yerelması 1000 1500 niz. Bu manzume bundan on bir sene muharriri onîarın seviyesine indirmek manzara görüyorum: Felsefe fikirle zarî bir ihtilâf tevehhüm ederek açık ka evvel yazılmıs ve basılmıştır. (O zaman Kara biber 5 10 Salamura yaprak 200 300 değil, herkesi muharriri anhyacak sevirine karşı yalancı şahitler getiriliyor. pıları zorlamak kabilinden hücumlarda Sarmısak 10 15 Karnehahar 50 150 larda bu günkü temayülâtı umumiye yeye getirmek lâzımdır. Tekâmül de ne demektir. Yaya yürüyen bulunmak doğru değildir.» Dedi. Çam fıstığı 10 h'addi kemale gelmemişti. Ben haddim 15 Maydanoz (demet) 1500 2000 Geçenlerde okuduğum bir yazı, nah bhisi otomobille gideni tekâmüle davet Hüseyin Cahit Bey, en son olarak olmıyarak pişva olmak istemiştim.) Fındık içi 30 50 Pathcan 1000 1500 edebilir mi? Hilâfeti kaldndık, bu ise vîmizin fena olduğunu, yanlış yazdığıNamdar Beye cevap verdi: Ondaki sözler ne Konya'nın, ne Edir . Kuru kabuklu ceviz 100 mızı. çünkü yazmasını bilmediğimizî ifa tekâmül nasıl olurdu. 150 Bamya 150 200 öyle anlasılıyor ki, bendenizi ilerne'nin, ne Selâniğ'in, ne de Kaşgar ve Efendiler! Medeniyette tehlike de ediyordu. Badem iç ; 5 10 Fasulya taze 1000 1500 leme hareketlerinin aleyhtan gibi gösBuhara'nın türkçesi değil; tamamile îsHalbuki nahvimiz hatah degildir. Ka sür'atle gitmekte değil, programsız Yumurta 15000 20000 Kabak 1000 1500 teriyorlar. Fesin gitmesi karşisında duy tanbul türkçesidir ve safi türkçedir ve falanmızın biçimini nasıl detr'itiremez şuursuz gitmektedir. Artık Türk diSabur 1000 1200 aruz veznindedir ve böyle olduğu halde Domates 2000 3000 linde de detnokrasi ve cumhuriyet ilân duğu ezadan bahseden bir felsefe mu sek, dilimizin nahvini de değştiremealliminin benden daha ziyade inkılâpçı terkiplerden ve tetabuu izafattan aridir. Soda 800 1000 Asma kabaği olunmuştur. yh.n 300 500 olmasına hayret ettim.» Arkadaşlar! Edebiyat tiryakileri Demek ki böyle yazmak ta kabil ola Torba inciri 400 500 Taze biber Hüseyin Cahit Bev ıstılahlar bahsine 100 150 Hüseyin Cahit Bey sözlerini bi var, eski şeyleri severler. Fakat ben biliyor ve benim bugünkü cereyanın yageçerek her muharririn kendine göre ısRezakı üziim 500 1000 500 700 Semizotu afyona müotelâ isem bütün âlemi es tirdikten sonra kürsüye Samih Ri. bancısı olmadığım da bu eserimle te tılah yaptîğını, bu işin zamana bırakılaKuş üzümü 20 15 rarkes vaumaea hakkım var mıdır? Mahrukat VĞ saire fat Bey geldi. barüz etmektedir. Manzumenin mev mıyacağını, mes'eleyî bir heyete havale Çekirdeksiz üzüm Cahit Beyin garip bir mantığı var. 30 Kok kömürii 20 zuunda belki ciddiyet yoktur, belki de edip ıshlahlann türkçede mukabilleri (Ton)150 200 5 Meşe kömürü varsa alınmasını, yoksa lâtince ve yunan Meselâ mecelle kalkmah, diyor. Fikir hiffpt vardır. Fakat işin ehemmiyeti mev Gülsuyu 3 2500 3500 Samih Rifat Bey, Hüseyin Cahit ca asüiarımn kabulü doğru olacağım, bu güzel, beğeniyor ve «evet diyorsu zııunda değif. maksat ifadenin safi türk Erik kurusu 250 300 Odun Beyin ilk tezlerini dinlediği zaman 30000 45000 nuz.» İsviçre kanunu medenisini ala • asıllarının kabulü doğru olacagını, bu ce olmasmdadır ve ehemmiyeti de bun75 Arpa Kayısı 50 hâsıl ettiğî fikirler ve kanaatler, i lım. Bu sefer hemen afılıyor (yooo.. 2500 3500 mes'elcnin dı» devlet elile yaphrılması kinci defa söyledikleri sözlerin ken. dadır. Ve Kurultaya bu fikir ile geliyoTahin 150 200 Saman Tekâmül kanunu manidir!» iürumunu söyledi. 2000 2500 rum. İçtima halinde bir şey diyemiyePekmez 350 450 Gaz yağı Fadıl Ahmet Bey cumhuriyet dev disinde bıraktığı intibalar arasında aHatip tezini şu suretle hulâsa etti: 15 (Teneke) 10 çık ve bariz farklar olduğunu tasrih ceğimi büdiğimden bugünkü cereyanın rinde hâlâ «Saltanatı edebiye veya 100 150 Benzin Tahin helvasî « Türkçenin menşelerini tetkik taraftarlarından olduğumu size yazma75 etti: (Teneke) 50 Mutlakıyeti edebiye» olamıyacağını için bir, mevcut lisanda yapılacak ısla100 150 Vim Hurma balçık « Hüseyin Cahit Beyefendinin 75 (Kutu) 50 ğı münasip gördüm. Gözlerinizden öpehat için bir olmak üzere iki heyet teşkili, ve bu işte sür'atle hareket lâzım ol 50 Kaul Vişne reçeli 30 eski fikirlerini birer birer geri alan 75 (Kutu) 50 duğunu söyliyerek sözlerini bitirdi. rim efendim. bir türkce lugat hazırlanması lâzımdır. 50 Kezzap son fikirlerini birer birer okuyacaGül reçeli 30 Bundan sonra doktor Şükrü Bey ABDÛLHAK HkMlT 75 50 Nahvimizde kabiliyetsizlik yoktur, kağım. Biz lisan inkılâbı taraftarları söz alarak Hüseyin Cahit Beye iti Bal Bu mektupla beraber Sami Paşa zabahat kelimelerdedir, yazı ve konusma 50 100 Bezir yağı 200 300 razlarını izah etti: Hüseyin Cahit Beyin bu rüc'atini dillerimız arasmdaki farktan korkma de Sezai Beyin gönderdiği mektup ta Pastırma Kayseri 150 200 Tirebentin 50 75 malıdır, yazı diline kelimeler almağı da okunmuştur. samimiyetle karşılarız. Benim anlaMüteakıben Sadri Ethem Bey söz 4000 6000 Parke cilâsı Limon (Kutu) 50 75 hiç bir heyet deruhde edemez.» aldı, cemiyet hayatında tekâmülle at dığıma göre Hüseyin Cahit Beyin ilk Bir düzeltme Yaş tebzeler 100 Ada süpürgesi (Adet) 75 Hüseyın Cahît Bey alkıslar arasında lamaların farkmı ve rolünü, bizde tezinde 3 esaslı nokta vardır: 1 . Kurultayın cumartesi içtimaında teIspanak 7000 9000 kürsüden indi. 75 Çah süpürgesi (Adet) 50 918 ile 932 nin inkılâp dolu safhala Tabiî tekâmülün lisanlar üzerindek zini okuyan Hariciye Vekâleti müter rını anlattı. 400 600 Tuvalet kâğıdı (Adet)750 1000 tesiri. 2 Lisanın kendi yapbğımız cimlerinden AbduUah Battal Bey, dün Havıç 50 100 Siyab tire (Düzüne) 10 Keieviz sun'î bir müessese olmayıp içtimaî kü sayımızda yanlış olarak Matbuat 20 Hüseyin Cahit Beyden sonra kürsüye umum müdürlüğü memurlarından g«s . Lâhana 1000 1500 Beyaz tire makîne Muallim Namdar Bey Kürsüye ge bir müessese olduğu. 3 . Dilimizin Hasan Âli Bey çıktı. Faik Ali ve Cahit terilmistir, düzeltiriz. j Pırasa lerek, Hüseyin Cahit Bey, noktai na günden güne sadeleçmesinde müfBeylere cevap verecegini söyledi. Te 1500 2000 20 EBEVEYNÎNÎZLE. Y ^ E U L A R I N I Z I N V E | SEVDİKLERİNİZİN | Hatıralarını daima muhafaza etmeV ister misiniz? FOTO FRANSE'de || I FOTO FRANSE. İstiklâ! caddesi No. 128 BEYOĞLU. Ankara Musiki Muallim mektebi Mîidürlüğünden: Ali Nazima Beyin Yeni eseri La def du Français Ali Canip Beyin cevabı Hüseyin Cahit Bey cevap veriyor Doktor îhya Salih Poli Anna Poli Anna'nın GeiKi!i|i Abdulhak Hamid'in bir mektubu Fazıl Ahmet Beyin sözleri Samih Rifat Beyin tenkitleri Hasan Âli Bey cevap veriyor Namdar Beyin tenkitleri için (Düzüne) 10

Bu sayıdan diğer sayfalar: