10 Haziran 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

10 Haziran 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

CUMHURlYEl 10 Hazîran 193$ Türklerle Süngü Süngüye No. 210 A. DAVER Çanakkalede Dikkatler Önce düşünülecek yoldur Sağhk Bakanlığı kÖylülerin aya ğına kadar uzanmağı ve yerinde operasyonlar yapmağı düşünüyor ve hasta otomobilleri getirtiyormuş. Buna kim sevinmez? Ancak düşün mehle yapmak ve sonuna varmak arastnda öne çıkacak güçlükler gözönüne alınmtş mıdır?.. Evet bu güzel düşünce ve adımlar çoğalır ve her bakanlık köylüye inmekte yanş edebilir. Sözün gelisi Kültiir Bakanlığı okulasız kSy görmek istemez. RADVO Borsa hareketleri Bu aksamki program J İSTANBUL: 18,30 jimnastik, Bayan Âzade Tar» can 18,50 fransızca ders 19.20 haberler 19,30 Ege caz, türkçe sözlü eserler 20 konferans 20.30 radyo tango orkestrası türkçe sözlü eserler, Bayan (Bedriye Tüzün) 21,30 son haberler, borsalar 21.40 profesör Liko Amar, keman konseri 22,10 plâk neşriyatu BUDAPEŞTE: 20,45 Macar halk şarkılan 22.55 haberler 23.35 piyano konseri 24,05 k o nuşma 24,20 cazband takımı 1,10 ha« berler. BÜKREŞ: 18,05 radyo orkestrası 19,05 haberler19,20 radyo orkestrası 20,05 konuşma21,25 ulusal Rumen şarkılan 20.35 gramofon 20,55 konuşma 21.10 musiki 21,45 opera havaları ve şarkılar 22,05 piyano konseri 22,35 haberler 22,50 konser 23.20 fransKca ve almanca haberler. VARŞOVA: p 21,05 senfonik konser 21.50 haberler22 konuşma 22.05 Katoviçten naklen koro konseri 23.05 haberler 23,25 salon orkestrası 23.35 konuşma 24,05 spor yayını 23.40 dans havaları. VİYANA: 17,25 gramofon 20.15 şan konseri • 20,50 «Viyana kanı> opereti 23,10 haberler ve spor yayını 23,35 konser: TULUZ: Kiçner, tahliye keyfiyetini müzakere için, Generallerden mürekkeb bir konferans akdetti! "Kiçner ve harb,, adh kitabdan Kiçner, Kral Kostantinden sonra, Baş Avustralyahlar, pek pahalıya zaptetmiş vekil Skuludis, Yunan biiyük erkânıhar olduklan mevazii terkederlerken acı bir biye reisi ile ve Kralın pek ziyade metetti esef duyacaklardır, hissiyatlarını esasen ği miralay Metaksas ile görüşmüştü. Bu General Birdvud vasıtasile bildirmişler görüşmeleri hakkında İngiliz Başvekili dir. Ricat hakkındaki niyetimizi Rusyaya Asküvite gönderdiği telgrafta şöyle di bildireceğinizi ümid ediyorum. yor: Bundan sonra bütün gayretimizi Mı «Bunlar, şüphesiz, harb hakkmda sınn müdafaasma ve hatta Mısırın da Alman fikirlerinin mahkumudurlar... Mı hiline sarfetmeğe mecbur olduğumuz sıra ve şarka karşı Alman Türk taaruz dan, alınması lâzım gelen tedbirler hakplânile pek ziyade alâkadar oluyor ve kında kendilerile evvelce müzakere et buna pek biiyük bir kıymet veriyorlar. ! miş olduğum Makmahon ve Maksvel ile Bu esnada ağır topçu ve cepane, vaziyeti mahallinde tetkik etmek üzere itibarile İstanbulda biiyük hazırlıklar var,, General Hornun Mısıra gönderilmesini diyorlar. Kıt'alanmızın şarkta, size yaz teklif ederim. Vaziyeti size tamamen idığım telgrafnamedekine benzer bir su zah ve takarrür eden sıyasetı takıb ıçın rette (yani İskenderiye koyuna ihrac hu lâzım gelen hususları tanzim etmek üzesusunda) tıpkı tıpkısına benim delıllerimı re hemen Londraya avdet etmekliğim igöstererek bir hareket tavsiye ediyorlar cab eyledığını düşünüyorum. ki pek garibdir. Alman projelerinin taBuraya kadar olan maruzatım Ami hakkukunu men için bundan başka çare ralın ve General Makmahon, Maksvel, olmadığını kat'î surette söylediler. Ben de Monro ve Birdvudun da fıkirlerini ifade tabiî, asla böyle bir plân düşünmemiş ol etmektedır. Cevabınızı alır almaz derhal duğumu söyliyerek İskenderun ihracın'n Brendızıye hareket edeceğim.» tarafımızdan düşünüldüğünü onlara sezMısırın müdafaası için .. dirmemek istedim. Yunanlılar, harbin Kiçnerin plânı Mısırda biteceğini söylemek suretile bir Kiçnerin bu telgrafnamesine Mısır Alman düsturunu tekrarlıyorlar. müdafaasının mufassal bir programı Mısır meselesınde, Yunanlılar zanmerbuttu ki hulâsası şudur: nederim, ki ciddî suretle bizimle bera , «Kanal müdafaasının mutlak bir müberdirler. Çünkü orada mühim menfa dafaa olamıyacağını, düşmanın çöldeki atleri vardır. Bu meseleye dair toplıya hazırlıklarını imha etmek için, mümkün bilecekleri bütün malumatı bana vermeolduğu kadar erkenden faal harekâta ği vadettiler. Sırbistandaki harekâta gebaşlanması lâzım geldığini mülâhaza ehnce, kışın yaklaşması ve malzeme yokdiyor. Nakliye hidematını deve kolla sulluğu yüzünden büyük birşey yapamırile temin için mahallinde tedabir ittihaz yacağımız fikrindedirler. edilmelidir. Katyada, su basmış arazi Miralay Metaksas Almanyanın isteimtidadınca dar hatlı bir şimendifer hatdikleri mi'tedıl olacağı fıkrinde göriine tı yapılmalıdır. Burada sol cenahı ve rek bir barış yapılması imkânından ıs Portsaidi himaye için, bir müdafaa mevrarla bahsetti.» zii ihdas olunmalıdır. Başlıca müdafaa Kiçner tekrar Mundrosa dönüyor hatları kanalın takriben 12,000 yarda Atinadan sonra Kiçner çok salıntılı ilerisinde tesis edilmelidir. Yerlilerden bir havada, kamarasmı birkaç santımet amele toplanmalı, 87 mil imtidadmda bir re su basarak tekrar Mundrosa döndü. cephe için dikenli tel, telefon muhabere Basvekâletin kendisinin Mısıra hare kablosu malzemesıle beraber istihkâm ketı ıhtımahnı bddırmesi üzenne şımdı a kıtaatı, cepheye kadar tatlı su mecrası sıl meseleyi teşkil eden tahliye keyfiyeti yapılmalı, kanal üzerinde romorkörler, ni müzakere için mütehassıs generaller mavunalar, ilâ. ile nakliye teşkilâtı; ağır den mürekkeb bir konferans akdetti. batarya mevzilcri intihab olunmahdır. Bu hususta Başvekâlete şu telgrafna Lâakal yeni on beş istihkâm bölüğü meyi gönderdi: gönderilmelidir. Müdafaa edilecek cep«Gelibolu yarımadasındaki taarruzu he ile mütenasib hava kuvvet ve mal muz şimdiye kadar bütün Türk ordusu zemesi îngiltereden irsal edilmelidir. nu mevzilerimız önünde tesbıt etmek ne Fransadan iki süvari fırkası ve bu ticesıni venyordu, fakat bundan sonra kuvveti ikmal için îngiliz piyade ve Almanya, Türklere yardım edecek bir topçu kıtaatı derhal izam olunmalıdır. halde olduğundan artık bu mevazıi tuta 87 mil olan Mısır cephesi Flamand cepmayız. Bu bakımdan tahliye zarurî ol hesindeki top adedinin dörtte üçü nisbemuştur. Eğer halen yarımadada bulunan tinde ağır topçu ile mücehhez olmalıdır. kuvvetlerimiz Bozcaada, İmroz ve Mi Cepane de bir ihtiyat teşkil edecek su dilliye çekilirlerse, buradan şarka doğru rette, azamî nisbetinde gönderilmelidir.» !Türk muvasala hatlannı tehdıde devam 23 teşrinisanide Başvekil, tahliyeyi etmekle beraber, cüzütamlarımızı yeni (Seddilbahir mıntakası da dahil) Harb den tanzim ve tensık edebiliriz ve bu su Meclisinin tasvib ettiğini ve fakat muhretle mühim Türk kuvvetlerini Anado telif safahatınm ve nasıl yapılacağmın luda tesbit etmiş oluruz. Evvelemirde mahallindeki Başkumandana terkedil Anzak (yani Anburnu) ve Suvladaki mesi tabiî olduğunu telgrafla bildiriyorkıtaaatı çekmek, Seddilbahirdekileri du. muvakkaten ipka etmek iktıza edecek Tahliye haberinin Mısırda siyaset citir. Bu keyfiyet, Anzak ve Suvlanın tahhetinden hasıl edeceği tesiri tadil için iliyesini kolaylaştıracağı gibi fılonun dase, Askuıt «bu manevî tesırın hasıl olduima Boğazı zorlamasma da müsaid olağu bir zamanda» Kiçnerin bizzat Mısırcaktır. Şimdilik Seddilbahirde kalmak da bulunmasında fayda olduğunu ima suretile, Boğaz methaline büyuk çaph ediyordu. loplar koymak ve Boğazın tamamen kaBittabi Harb Meclisinin tasvibi basit panmasına mâni olmak mümkün oldu bir askerî müşavereden ibaret idi; kat'î ğunu Amiral bildirmektedir. Yarımadayı terkedersek, orada düşmanın bir de karar Kiçnerin raporunun kabineye tebnizaltı gemileri üssü tesis etmesine ve liğınden sonra kabinece ittihaz olundu. torpido filotillâsını Adalar denizinde Bu esnada kabıne dahılınde derin bir fıkullanmasına müsaade etmiş olacağız. kir ihtilâfı mevcud olup Lord Kürzon Elhasıl, şimidilık kıtaatımızı adalarda şiddetli bir muhtıra ile tahliyenin vahim tutarsak, ricatlerinin akabinde Mısıra zayiatı ve elim siyasal hâdiseleri mutlaavdet etmenin orada hasıl edeceği tabiî ka mucib olacağım iddia ediyordu. olan suitesire mahal vermemiş olacağız. Frank hâd tehlike devresini atlattı Isviçre frangının mevkiini tahkim etmesinden piyasamız memnundur Türk borcu pek az yükseldi şiklik yoktur. Yüzde beş faizli 1918 is tikrazı 95.25 kuruş etmektedir. Ergani istikrazına 94 kuruşa, Sıvas, Erzurum tahvillerine de 95 kuruşa talib vardır. Gayrimübadil bonolarında 20 para kadar bir artma var. Son muamele 17,75 kuruş üzerinden vuku buldu. 1933 se nesi yüzde beş faizli hazine bonoları 57 kuruş (kuponsuz), 1934 senesininki ler (kuponsuz) 79 kuruş, yüzde ikiler de keza kuponsuz 50 kuruş etmektedir. Fransada Flandin kabinesinin par lamentodan fevkalâde salâhiyetler is Diğer bir Bakanlık ekilmemiş tar teğinin reddi üzerine yerine geçen la, sulanmıyan toprak bırakmamak Bouisson kabinesi de bir gün yasadıkister ve bugün de arzularımız böy tan sonra öldü. Bu kabinede Maliye ledir. Bu arzularımızı yerine getir Nazırı olan Caillaux (Kayo), maliye mek için Sağhk Bakanlığımn yaptı âleminde iktidarile şöhret bulmuş bir ğı gibi hasta otomobili getirtilmiş, sima olduğu kadar iş başında çok sert okulların yapılması için vasıtalar yı bir âmir olarak tanınmıştır. Mevkii ikğılmış, profesörler yetiştirilmiş, kı tidara gelir gelmez herkese meydan osacası işin tekniği neyi emretmişse kudu. Bilhassa ispekülâtöre karşı. hazırlanmış olabilir. Buna karşt öGözlerini iyi açsmlar, merhametsiz nümiize gene o düşündürücü engel davranacağım; onlar beni iyi tanırlar çıkacak ve bizi iizecek, çalışmamızı ve zaten tanıdıklarını da göstermek ügeriye itecektir. Bu engel, yollarımızeredirler, dedi. îktidarı, kanunun çizzın, kara yollarımızın azlığı ve yokdiği hudud fevkinde kullanmağa müteluğudur. Köylüye inmek yolla olur. mayil bir şahsiyet tarafmdan söylenen Kasabalan birbirine ve köyleri ka • bu söz ne iş âlemi üzerinde, ne de par sabalara Ve birbirlerine bağhyan lanmetoda iyi bir tesir hasıl etmedi. yollar olmazsa o giizelim otomobil Çünkü herkeste hâkim kanaat şu idi ki nereye gideceh ve hangi canı kur frangı korumak için spekülâtörleri örtaracaktır? Değil otomobil, bir nek değil, halka itimad telkin etmek ve yurddaşın bile geçemiyeceği ve kobilhassa bütçenin denkliğini elde et layhkla bulamıyacağı belli belirsiz mek gerektir. Nihayet bu kabine de izlere dayanarak nasıl çalışacağız düştü ve yerine Laval kabinesi geldi. ve çahştyoruz, ben anlıyamıyorum. Laval kabinesi şimdilik mevkiini sağBana öyle geliyor ki, herşeyden önce lamış gibi görünüyor. Parlamentodan isyol geliyor ve istediğimiz medeniyetediği salâhiyetler kendisine verildi. ti de köylüye bu yol götürecektir. Frank ta hâd tehlike devresini atlattı. Eğer yollarımız çok para ile ya Bunu üç gündenberi dolar ve sterlinin pılır denecekse, evleri pek az ve franga mukabil fiatlerinin hayli düş yerleri izbe olan köyleri, diğer bir müş olmasından anlıyoruz. yazımda da söylediğim gibi yaşa Fransız ihrac bankası, devam edip yışını bozmadan diğer köylere kataduran altın taleblerine mâni olmak übiliriz. Biraz daha ileri gideyim, zere, geçen hafta zarfmda iskonto hadköylerin yollarını yapmak için gene köylülerin imecesine de (elbirliğile bir sterlinin çek mukabili 75 frankken bedava is yapmak) dayanabiliriz. altıya çıkardı. Maamafih Paris borsa sında esham ve tahvilât üzerine röpör Köylü, devleti yaşatmak ve kur faizleri yüzde sekiz buçuğa kadar fırlatarmak için canını veriyor. Yolunu yapmağa neye koşmasm? Bu bir iki mıştır. Dahası var. Üç ay vade ile sa yıllık emek ve »ıkıntı, ayağını dü tın alman sterlin üzerine, spekülâtörler ğümliyen yolsuzluk ve medeniyet sekiz franga kadar prim verdiler; yani »izlikten onu kurtaracak değil mi Londra üzerine ibrazında tediye olunan bir sterlinin çek mukabili 75 frankken dir?. V. ö. \ > üç ay vadeli kambiyo için 83 frank ödemeğe razı oldular ki bu fark aşağı yuAmerikanın dış siyasası karı senevî yüzde altmış faiz demektir. Yasington 9 (A.A.) Nevyork HeBunlar hiç te iyi alâmetler değildir. rald Tribün gazetesine göre Dış lsleri Bununla beraber son gelen haberlerden Bakanlığımn gösterdiği tam sükut, Çin Japon krizi hakkında büyük bir endişeyi frank üzerine tazyikm hafiflediği, rant zor gizlemektedir. Bu bakanlık, durum ve sair kâğıdların da yükselmeğe te karşısında alacağı tedbirleri pek kestire mayül gösterdiği anlaşılıyor. Fransız frangının geçirmekte olduğu memektedir. Vaşington müşahidleri birleşık hükumetlerin sonraya aid politikasını badire filorin ve İsviçre frangına ya radı. Bilhassa bu ayın ikisinde İsviçreşöyle anlatmaktadırlar: 1 Doğu Afrikası meselelerinde A de yapılan plebisit sonunda, halk, gemerikanın siyasasına uygun bir siyasa gü rek millî paramn sukutu ve gerek sosdeceği umudunu veren yeni îngiliz kabi yalistlerin programmm tatbikı aleyhinde rey verdiği için İsviçre frangı mev nesi ile sıkı bir çahşma, 2 Bin Çin Japon uzlaşması umut kiini büsbütün tahkim etti. Bundan billan oldukça japonyayı kızdıracak her hassa bizim piyasamız memnundur. Çünkü. yanlış olmakla beraber, İsviçre hangi bir hareketten kaçınma, 3 Bıtaraflık sıyasasının sıkı bir şe frangının sukutu, kuponları İsviçre kilde güdülmesi ve Mançukoyu tanıma frangı esası üzerinden tediye edilmekte olan Anadolu esham ve tahvilâtı kıymak hususunda kat'î karar alınması. metlerini de sürükliyeceği kanaatini taşıyordu. Uşaka giden İsveçli âlim Uşak 9 (A.A.) Stokholm nebatat bilgini Vasel Erik ve karısı ve yanında bulunan doktor Ressen kendi otomobili ile Kütahyadan buraya geldiler. Köylerde araştırmalar yaptıktan sonra Akşehire gittiler. Anadolu grupu 20,05 şarkılar 20,25 muhtelif sololar21.05 senfonik orkestra 21,20 salon orBankalar kestrası 21,35 filim musikisi 22,05 Merkez Bankası hafta zarfında deği <Louise» operasından parçalar 22,40 şiklik göstermedi. Fiati gene 58 lira füârmonik orkestra 22,50 radyo fan dır. Osmanlı Bankasının löfinal fiati tezisi 23,25 halk musikisi 23,50 caz 27; İş Bankasımnki de 9,50 liradır. band takımı 24.20 askerî bando 24.40 Tecim ve Endüstri şirketleri dans havaları 24,50 operet parçalan * Zonguldak limanmın yapılacağı hakkında ortaya çıkan şayialar üzerine Aslan çimento kâğıdları geçen haftadanberi 60 kuruş kadar yükseldıler. Bu gece nöbetçi olan eczaneler junSon muamele 10,50 lira üzerine yapıllardır: dı. Türk bira fabrikaları 8,50; ittihad Mehmed (Büyükada), Yusuf (Heydeğirmencilik 8; Şark değırmencilik beli), Hüsnü Haydar (Eminönü), Esad hisseleri 0,70; tramvay 29 lira etınekte(Divanyolu), Belkis (Kumkapı), H. dir. Hulusi (Zeyrek), Hamdi (ŞehzadebaBorsa harici muamelât şı), Pertev (Aksaray), Teofilos (SaBorsa haricinde muamele gören Mı matya), Nazım (Topkapı), Suad (Kasır kredi fonsiyelerinin fiati şunlardır: ragümrük), İstefan (Bakırköy), Vitall 1886 tertibi 127 lira (Fener), Yeni Türkiye (Hasköy). Yeni 1303 » OO » .iuran ^asımpaşa), Receb (Beşiktaş), 1911 82 » Merkez (Galata, Doğruyol), Şark MerTürk altmı 15 kuruş kadar yüksele kez (Şişli), Matkoviç (Tünel), Kemal rek 948 kuruşta, gümüş mecidıye de Rebül (İstıklâl caddesi), Sıhhat (Mokeza on kuruş kadar fırlıyarak 58 ku da), Rifat (Kadıköy, Pazaryolu), îmruşta kaldı. rahor (Üsküdar). Yukarıda gösterdığimiz esbabdan dolayı, umumî durgunluğuna rağmen Anadolu kâğıdları hayli rağbete mazhar oldular ve evvelki haftalar zar fındaki kayblannı tekrar geri aldılar. Bu cümleden olarak tahviller 43 liradan 44,40 liraya; hisse senedleri 21.50 liradan 25.50 liraya; mümessil senedler de 51,15 liradan 53.20 liraya yükseldi. Mümessil senedlerin temmuzda 730 kuruş üzerinden kuponu tediye edilmek mukarrer olduğu için bunlarm da fırlaması ihtimal dahilindedir. Nöbetçi eczaneler Malatyada bir yardım müsameresi lstanbul Borsasmda vaziyet Üsküdar Hâle Sinemasında Savaş Şarkısı Mümessili: GÜSTAV FRÖLİH llâveten: Dünya haberleri kalbine bir ok sapladı ve cesedini Endaht mey danına nakletti. Kan lekelerini yıkadıktan sonra paçavrayı sakladı. Postaya bir mektub verdi, bir de kendi posta kutu suna koydu. Kütübhanesine çıktı ve size telefon etti. Pin hiçbir şey görmemişti. Cinayet muvaffak olmuştu. Hat söze karıştı: Ne olursa olsun Robinin ok ile öldürülmediğini daha o vakit keşfetmiştiniz. Evet ben okun sapmı muayene edınce Robinin sılâh salonunda öldürülmüş olduğuna hükmettım. Maamafih ben o vakit profesörün mücrim olduğunu bilmiyordum. Markam sordu: Acaba o ne gibi bir silâh kullandı? Ağlebi ihtimal bastonunun sapını... Belki siz de dikkat etmişsinizdir, onun bastonunun kocaman altın topuzu pekâiâ bir silâh hizmetini görür. Bana kalırsa onun damla ha^talığının ıstırablarmda mubalâğa edişi de kendisine acındırmak (Arkası var) Piyasamız Fransız frangının akibetinden henüz mütereddid bulunduğu için frank esası üzerine mevcud kâğıdları mız hafta zarfında rağbet görmemiş lerdir. Bundan dolayı, yüzde yedi bu çuk faizli Türk borcu tahvilleri geçen haftaki düşük fiatlerini muhafaza et mişler ve ancak cumartesi günü biraz yukarılık göstermişlerdir. Birinci tertibler 28,35 lira, ikinciler 26.40 lira, üçüncüler de 27,05 lirada kaldı Dahilî istikraz kâğıdlarımızda deği ve şpheleri mümkün olduğu kadar ken disinden uzaklaştırmak içindi. Ya Spiriğin katlini nasıl izah edeceksiniz? Bu cinayette de çocuk masalları rehberlik yaptılar. Profesör cinayet gününü tayin etti. O sabah Pin kendisinl saat yedi buçukta uykudan uyandınnca derhal parka gitti. Riman Krıstofl düsturuna ne diyeceksiniz? O Arnessonun bu düstura dair Spırig ile konuştuğunu bildiği için şüpheleri Arnesson üzerine büsbütün celbetmek üzere düsturu cesedin altına koydu. Vans bir sigara yakmak için durdu, sonra izahatına devam etti: Şimdi Drokerin evine yapılan şece ziyaretine gelelim: Robinin cesedi en daht meydanına naklolunurken Madam Drukerin haykırmış olması bu ziyareti icab ettirdi. Profesör, Robinin cesedini nakleder ken bu kadının pencereden kendisini görmüş olduğuna şüphelendi. Bunun üzerine onu korkutmakla susturmayı istedi. Sat • Müsamereyi veren heyel Malatya 30 (Hususî) Dün akşam Kızılay şubesi himayesinde lstanbul operet heyeti san'atkârları büyük bir kır müsameresi tertib ettiler ve hasılat Kars felâketzedelerine gönderildi. Başta değerli ilbayımız ve alay kuranç taşını kapısına koydu. Bu tasın bizim elimize geçtiğini anlayınca Druker ile Parde arasındaki partide Arnessonun da hazır bulunduğunu söylemeyi unutmadı. Profesör Pardeden de şüphe edilmesini aceb istedi mi? Hayır, asla. Onun maksadı münhasıran Arnessonu elektrikli sandalyeye sürüklemekti. Vans sigarasının külünü silkmek için iğıldi. Sonra: Drukerin katline gelince ona sebeb bizzat valdesidir. Çünkü o böyle bir hâdisenin vukuundan korktuğunu Mis Bele söylemiş, o da ayni endişeyi profesörün yanında tekrarlamıştı. Cinayet gecesi profesör mektubunu yazmak için ambara çıktı. Sonra kambura parkta bir gece gezintisi yapmayı teklif etti. O parkta Pardenin ağaclıklı yoldan gelmekte olduğunu görünce Arnessonun evde yalnız kaldığını anladı ve Parde yanlanndan çekilince Drukeri hızla itti, duvardan aşağı düşürdü. Sonra hemen Drukerin evine girdi, kırmızı defteri çaldı. Hat atıldı: mandanı, zabitan, memurîn olduğu halde binlerce halk bu eğlenceye iştirak etmiştir. San'atkârlar çok beğenüen bir temsil verdiler. Halk fevkalâde memnun oldu. Burada benim anlıyamadığım birşey var. îhtiyar ne gibi bir sebeble Pardeyi öldürdü. Hat, bu intihar hâdisesi profeso • rün en korkunc şakalarından biridir. Bu bir tiyatroda iki perde arasmda yapılan bir dans, çalınan bir çalgı gibi birşeydir. Belki pek lüzumlu değildi. Fakat bu suretle Arnessonu mahvetmek maksadı daha kolay inkişaf edecekti. O gece silâh salonunda Pardenin yanına geldi, per « deleri indirdikten sonra kendisine bir mecmua gösterdi. Parde bu mecmuayı okurken bir rovelverin namlusunu onun şakağına dayadı ve onu öldürdü. Sonra o mukavva köşkü yaptı. Bu garib sahne facialara yeni bir renk vermek için vü • cude getirilmişti. Küçük Mis Boffe hâdisesine gelince bu bütün şüpheleri Arnessona tahmil etmek üzere son, fakat parlak bir teşebbüstü. O küçük kızın Drukerin cenaze merasimi günü Arnessona bir demet çiçek verdiğini görmüştü. Kıza parkta kamburun kendısıni istedığini söyledi. Çocuk ta onun arkası »ıra gitti. (Arkam 9ar) "Cumhuriyet,, in tefrikası t 71 yordu. Hayatı iyi tarafından gören neşeli sma bir darbe indirdi. Öîünce insanlardan korkmayınız! Onlar cinayet işlemezler, fenalık yapmazlar. Halbuki ruhî marazlarını sert ve gülmiyen bir cisimin arkasında saklıyan adam tamamile kendisinden korkulacak bir adamdır. îşte ben bundan dolayı Arnessonun bu gibi cinayetlerin faili olamıyacağını anladım ve onun tahkika tımıza iştirak etmesini size telkin ettim. O da profesörden şüpheleniyordu. Şüphelerinin hakikat olması halinde Bel ile kendisinin sıyanet edilmesi için taki bat ve tahkikatta bizimle beraber bulunmayı arzu ediyordu. Markam: B u ifadeleriniz makuldür, dedi. Fakat profesör Dillard cinayetlerini bu garib şekilde işlemek fikrini nereden aldı? Bu fikri ona belki de Arnessonun Yazanz Tercume eien: Robine şaka olsun diye «Spiringin o 8. S. Van Dine ömer Fehmi Baskut kundan sakın» demesi telkin etmiştir. Çünkü o neşeli ve şakacı tabiati sa O müsaid vakit bekledi, fakat ta ken bcdeat vc «klî kuvvetleri «rasm dini gösterdi. îlk cinayet günü Robin limrmteneji temine muvafifak olu lâh salonunda yalnızdı. Onun kafata •