August 8, 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

August 8, 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

8 Ağustos 1935 ' CTJMHURÎYET Benler ve manaları Sıhhat ve tuvalet Göz bakimi Yorgun gözler hiç güzel değildir. Onları adamakülı dinlendirdikten sonra Insan kalabalığı ortasına girmek lâ zımdır. Çünkü yorgunluk gözleri kı tartır ve onların parlaklıklarmı gide rir. Gözleri dinlendirmek için en iyi çare hergün münasib bir zamanda gözleri iyice kapadıktan sonra üstlerine kolonyaya batınlmış birer pamuk parçası koyarak uzanmak ve bir çeyrek dinlenmek gerektir. Kalkıp ta gözleri nizi tekrar açtığınız zaman sade gözleriniz değil, bütün vücudünüz dinlen miş olur. Bu ameliyeden sonra göz kapakla rını iyice kurulayıp kirpiklere biraz va Bir akşam, bir gündüz elbisesi Bu da mı tasa? enel Savştan sonra sadece ekonomi kitablarına değil, esnaf ağzrna ve mahalle çocuklarmm saçmasapan sözlerme kadar inen ve işliyen bir tabır turüdü: Tröst! Ayni tecimi yapanların el ve fıat bırliği edip hep beraber ve sızıltıya meydan vermeden halkı soymaları anla mma (manasma) gelir. Bu şeklin en güçlü Bittabi tröstçüler hesabına en zevkli tarafı böyle üç beş firma birleşince o metaı satacak başka ne bir tecimen, ne de bir kurum kalmaması ve kimsenın şikâyeti aklına dahi getirmeksızın mis gıbı soyulmağı goze al masıdır. Ama evvelleri bu tröst denilen nesnenin de bir itıbarı, bir onuru vardı. Meselâ petrol gıbı, çelık gıbi, şeker gıbi nadır yetişir ve çok büyük sermaye ile işletilir şeyler için tröst yapılırdı ve böyle olunca da dörtbaşı mamur olurdu. İki yüz milyon İngıliz lirasıle toplaşıveren bir petrol tröstü karşısmda kimin kıpırdanmağa mecali kahr ki? Lâkin herşey gıbi büyük fikirleri, büyük teşebbüsleri de yayıp aşağılatmak modası tröstü de kepaze etti, mahiyeti ne olursa olsun nihayet bir yükseklik tahakkümü olan bu iş te ayağa düştü ve bugün artık her tecimin bir tröstü var. İstanbulda birçok büyük gelirattan gayri uncuların, kasabların, belki de fırmcıların tröstü bulunduğunu duyardık. Şımdi öğ^nivoruz ki «kum ve çakıl» cılarm! da\ bir tröstü ortalığa kan ağlatıyormuş! İstanbulda gözönündeki dükkânlar bile tutturabildiğine mal satarken, meselâ şehir buğdayla boğulduğu halde ekmek boyuna yükselirken, buna de ğil; niçin daha fazlası olmadığına, niçin su tröstü, deniz tröstü, hava tröstü, gezinti tröstü bulunmadığma şaşmak lâzımdır. Bir Alman mecmuası insanın yüzündeki benlerden tabiatini ve istikbalini anlamanın miimkün olduğunu iddia ediyor Gündüz elbiselerinde hâlâ emprıme lerin egemenliği (hakimiyeti) devam etmektedir. Fakat orijinal emprimele rin tabiî.. Yoksa herkesin giydiği renk ve desende olanlar artık pek bayağı laştılar. Sağdaki model, gerek biçimi, gerekse rengi ve deseni itibarile bu orijinalliği temin edebilir. Beyaz zemin üzerine lâciverd desenlidir. Korsaj kısmı ve omuzlardan aşağı düşen yerler pek kibar duruyor. Beyaz şapka, lâciverd kemer, beyazlı, lâciverdli ayak kabı, beyaz eldivenle çok iyi gider. Soldaki akşam elbisesi gene korsa jının biçimi, yakası ve omuzları örten parçalarile şimdiye kadar görülmemiş eelin sürmelidir. Vazelin kirpikleri bii denecek derecede nadir bir nümunedir. Sağ ve sol göğsün üzerinde korsajın iyütmek için en iyi vasıtadır. ki tarafmı tutan tokalar bu kıyafete ozel (hususî) bir zarafet vermektedir. Parlak bir tene sahib olmak için yü Elbisenin rengi açık havaî mavi ve totiinüze bir tabaka yumurta akı sürme kalar koyu mavidir. li ve bu kuruyuncıya kadar bekleme lidir. Kurudu mu, üzerine bu sefer yumurtamn sarısmı sürmelidir. Bu suretle yirmi dakika, yarım saat Plâjlarda sıhhai aurmalı, sonra yüzünüzü sabunlu su için faydalı olan ile yıkamalı, bunu müteakıb da yüzüsade denize gir • mek, kum banyo « su yapmak' değil • dir. Bu işler bit • tikten sonra açıfc havada dolaşmak ve denizin iyodlu kokusunu ciğerle re çekmek te lâ • zımdır. Bunun için mayyo ile gezmek kabil olmaz. Çün kü vücud güneşten yanmakta devam eder. Bınaenaleyh kıyafet değiştir mek, pijama giy • mek icab eder. nüzden gayet soğuk bir su geçirmeli Şimdiye kadar dir. Bu suyun içerisine iki üç damla birçok deniz kıyıs> sirke de koyarsanız daha iyidir. Hatta pijamaları nümu • sirkeyi bir buz parçasımn üzerine dam neleri koyduk. Fa latıp yüzü bununla uğmak daha fay kat bugünkü büs dalıdır. bütün başka tarz • Yüzün en mühim makiyaj vasıtası o da ve orijinaldir. lan pudraya gelince, bunu çehrenin her İşçi gömleği gibi tarafına müsavi surette dağıtarak sür pantalonu ve kor mek icab eder. Dıkkat edilmezse pud sajı birdir. Arka • ra bilhassa burun deliklerinin dış ve dan açılıp kapan • kenar kısımlarında ve alt üst dudakla maktadır. Evvelâ rın kenarlarında fazla miktarda top pantalon kısmı gi • lanır. Buna meydan vermemek için yüz yildıkten sonra pudralandıktan sonra fazla pudrayı de kollar geçirilmek . ve tüyünden yapılmış fırçalarla almak tedir. Kumaşı, ke gerektır. seye göre popliı» veya ipekliden intihab olunabilir. Yüz bakımı Deniz kenarı pijamaları Çocuk bakımı Atrepsi hastalığı nedir? Yavrunun midesi pek çabuk bozulur. Alelâde mide bozulmasmın pek o ka dar ehemmiyeti yoktur. Biraz dıkkat ve ihtimamla pek çabuk geçer. Fakat ekseriya dört beş aya kadar yeni doğmuş çocuklara «Athrepsie Atrepsie» denilen bir hastalık musallat olur ki denbire geldiği, yani kusmalar ve a ekseriya alelâde mide ve barsak bozuk meller başgöstermeden bastırdığı da vakidir. luğile meydana çıkar. îşe lâyık ol^'i Atrepsi bilhassa iki şeyle anlaşılır. Çocuğun amele tutulması ve kilosunun artmaması, yahud azalması. Çocuk a mele tutulduğu gıbi, çıkardığı mad delerde hazmolmamış süt olduğu pek belli beyaz parçalar bulunur. Çocuk rengini kaybeder, sararır, zayıflar, dil kızanr, salya hamız aksulâ meli verir. Eğer mide ve barsak bozukluğu varsa gıttıkçe bu da artar. Çocuk barsaklarındaki acı dolayısile bağırır çağırır ,karnı evvelâ şişer, sonra çöker ve yumuşar, zayıflık gittikçe artar. Teni kurur ve solar, buruşur. Gözler çöker, yanaklar çukurlaşır. Başlangıcda artan hararet hastalık ilerle Snem (ehemmiyet) verılmıyecek <J* * dikçe tabiiden aşağıya düşer. Nabzın asa pek fena sonuç (netice) ler doğurur. tışı değişir, idrar ya hiç hasıl olmaz, Çok müstesna olarak Atrepsinin bir yahud da pek nadir çıkar. Yakanın alt kıs mmda ve beldeki büyük düğmeler ne güzel duruyor Başa bir de hasıı kocaman şapka geçnfhiz mi, plâjm hem en şık, hem de sıhhat şartlarma Bir Alman mecmuasmın ıddiasına 19. Hiç dostu yoktur. 20. İflâs edecektir. göre insanın yüzünde, şurasmda bu rasındaki benlerın buralarda oluşu te21. Kumarbazdır. sadüfî değılmış. Onlarm yerleri, insa 22. Hayatta da4ma talihsizlikle kar nın ahlâkındaki hususıyetleri, ve ba şılaşacaktır. şına gelecek bir takım şeyleri işaret e23. Meşhur bir adam olacaktır. dermış. 24. Çok ihtiyarlamadan ölecektir. El çızgileri gibi yüzdeki benlerin de 25. Muhalefeti sever. bin türlü manaları varmış ve bunların 26. Tembelin biridir. manasını bilenler için bir adamm yü 27. Alçak ve korkaktır. zündeki benlerden onun istikbalini ve 28. Hiçbir şeyde zarafet göstermez. ahlâkını okuması gayetle kolaymış. 29. İyi kalblidir. Bu mecmuanın yaptığı ve bizim ay30. Daima keyifli ve neşelidir. nen koyduğumuz resimlerdeki numa 31. İyi bir servet biriktirebilecektir. ralar ben yerlerini, aşağıda bu numa32. Şişmanlamağa müstaiddir. ralar hizasındaki izahat ta manalarını 33. Çok ateşli ve heyecanlı bir er > göstermektedir. cektir. Kadındaki benler 34. İyi bir baba, iyi bir kocadır. 1. Çabuk hiddetlenen bir kocaya va35. Doğru bir insan değildir. racak. 36. Melânkoliye istidadı vardır. 2. Kıskançtır. 37. Hiçbir zaman cebinde beş para 3. Çok seyahat yapacak. bulunmaz. 4. Dört kere evlenecek. 38. Borc bulmak için deha sahibid'r. 5. Boşanacak. 39. Zamanın adamıdır. Bir akşam refikimiz işi gücü bırak 6. Herne yaparsa ters yapar. 40. Hiç oğlu olmıyacaktır. mış, derd yanıyor: Bu tröst yüzünden 7. Sadık kalamaz. 41. Zengin bir dul kadmla evlene . ucuz ve iyi kum bulmak kabil olamı 8. Gayet genc yaşında ebeveyninin cektir. yormuş! Vah vah! Ne feci hal! Ne bü evinden çıkacak. 42. Ayaştu yük keder! 9. Altı çocuğu olacak. 43. Çok kibar tavarları vardır. Be birader, bu şehirde beş kuruş 10. Meşhur bir adamla evlenecek. 44. Namuslu ve dürüst bir insandır. verıp içinde ne bulunduğunu bildıği 11. Ecnebi memleketlerde yaşıyacak. 45. Sarışın kadınlardan korunmah niz bir su içebilmek, mahiyetini bile 12. Serveti olursa hepsini kaybede dir. rek bir gıda maddesi alabılmek, şehir cek. 46. Çok iyi bir evlâddır. hastanelerinde bir yatak bulup yata 13. Çok uzun ömrü olacak. 47. Hiç çocuğu olmıyacaktır. bılmek, kazino ve bahçecilere bütun bir 14. Gayet zor ve geç koca bulacak. 48. Yalancıdır sermaye vermeden temiz bir hava a15. Sadık, fedakârdır. 49. Kabadır. labilmek ve nihayet şu tozdan duman16. Köpekleri sever. 50. Hayvanlan sever. dan kum arabına döndüğümüz sokak 17. Zengin olacak. 51. Şairdir. larda rahatça yürüyebilmek kabil de18. Papağanlardan korunmalıdır. 52. Bokstan hoşlanır. ğılken üç beş bahtiyarın yapılarına u19. Nazlı ve nazıktir. 53. Bir kâşif veya mucid olmak is cuz kum bulamamaları da mı tasa? 20. îyi bir ev kadınıdır. tidadı vardır. Hem endişeye ne lüzum var? Beledi 21. Otomobil kullanmamalıdır. 54. Hayalperver ve hassastır. yemiz sağ olsun, ekmek meselesmde 22. Gezmesıni çok sever. 55. Aktor olmağa istidadı vardır. olduğu gıbi bunda da elbet bir çare 23. Çok hassas ve hayalperverdir. 56. Papaz gıbi yaşar. bulur!? 24. Bahtiyar olacak. 57. İntizamsızdır. FERtDUN OSMAN 25. Tayyare kullanmağa istidadı var58. Deniz seyahatlerine bayılır dır. 59. Ağzının tadını bılir. 26. Çocuğu olmıyacak. 60. Sevince çok şiddetli sever. 27. Daima geç kahr. 61. Yalnız koyu renk saçh kadmları 28. Değişıklıkleri sever. sever. 29. Çok dedıkoduya uğrıyacak. 62. Mantıkı yoktur. 30. Müstakıl ve hür olmasını sever. 63. Bir kadm gibi mağrur ve kendıni 31. Çok içmesini sever. beğenmiştır. 32. Çok mağrurduı. 64. Mantıksızdır. 33. Senin, benım tanımaz.. 65. Pek çok yaşıyacaktır. 34. Oburdur. 66. Çok mühim birşey keşfedecektir. 35. Çocuk sever. 67. Sabahları gayet güç uyanır. 36. Kocasının sadık bir iş arkadaşı 68. Geceleri evine dönmek istemez. tstanbul İlbaylığmın halka verilmis olacak. olan tabanca tasıma müsaade vesikala69. Durmadan içer. 37. Kocasına prestiş edecek. rının geri getirilmesi hakkında gazete70. Soğukkanlıdır. 38. Dünyayı dört dönecek. lerde bir ilân neşrettirdiği malumdur 71. Çok beceriklidir. 39. Boşboğazdır. Dedıkoducudur. Bu ilânın sebebi hakkında araştırmalar 72 ve 73 saadet işaretidir. 40. Musikiye istidadı vardır. yaptık. Elde ettiğımız sonuça nazaran 74. Kurnazlığı, 75 ve 76 ise bilâkifi 41. İkiz çocuğu olacak. durum şudur: 42. Sudan kendıni muhafaza etme budalalığı gösterir. Geçen sene Kamutaydan çıkan bir 77. Çok merhametlidir. kanun, silâh tasımak hakkım polisın lidir. 78. Başmdaki saçtan daha fazla bc 43. Çok ateşli bir tabiati vardır. müsaadesine talik etmiştir. S>lâh satan cu vardır. 44. Kendine hayatı zehir eder. | bütün ticarethaneler mallarının mikta' rını birer bevanname ile Emniyet mü 45. Yaşamasını sever. 46. Zengin olmıyacak. Yazma ve dokumaların enlerij ' dürlüğüne bildirmişler ve silâh tasımak en ziyade rıayet etmîş bayanı sız 47. Yenemediği bir mahcubiyeti varistiyenler de polisten müsaade almaya bir olacak lursunuz! dır. mecbur tutulmuşlardı. Bundan bir müddet evvel Gazi 48. Şışman olmağa istidadı vardır. Silâh satan bir mağaza, bir müşteriye Işte Atrepsinin klâsik evrim (tekâteb ve Denizli Tecim Odaları bizde ha 49. Tembeldir. silâh satmak için her şevden evvel po mül) i bu şekildedir. Sebebine gelince kın çok kullandığı yazma ve dokuma 50. İyi bir evlâddır. listen vesika istemekte idi. çocuğun emdıği sütü hazmedememe ların en ve boylannın muayyen olmanu 51. Ne istediğini kendi de bilmez. Böyle olmasma rağmen aralarında sidir. Bu da ya doğuşta, ya sonradan sından ötürü ihtikâr yapıldığmı gözönü52. İhtiyatlı ve kurnazdır. sabıkalılar da bulunan birçok kimselere barsak ve midede hasıl olan bozuklukne alarak bu yazma ve dokumalann hanErkekteki benler silâh taşıma müsaadesi verildıği gorüllar ve ıltihablar neticesidır. Fakat Atgı en ve boyda olması lâzım geleceğı 1. Çok havaıdır. müş ve bu vesıkalar verilirken tahki repsi ekseriya emzikle, keçi ve inek sühakkında bazı anasallar (esaslar) koy2. Çok mükemmel bir koca olur. kat yapılmadığı anlaşılmıştır. tile beslenen yavrularda husule gelir. muşlardı. Bunların iyi bir sonuç (netice) İşte bu sebeble evvelki Emniyet Di 3. Hayatının sonuna kadar fakır kaAnne sütile beslenenlerde pek o kadar verdiği görüldüğünden bütün memleketrektörü zamanında verilmis olan vesi lacak. olmaz. Saydığımız araz başgösterdi mı te dokuma ve yazmaların en ve boylankalar gerı alınmaktadır. Bunlar yeni 4. Devamlı âşıktır. derhal doktora müracaat lâzımdır. Konın tahdidi takarrür etmiştir. İstanbul 5. Bir âlim olabilir. lenecektır. cakarı ilâclarıle tedaviye kalkışmak çoTecim Odası aldığı direktif üzerine bu 6 dan 9 a kadar saadet işaretidir YalSilâh tasımak istiyenler, bunu icab cuğu kaybetmeğe sebeb olur. Onun i nun için bir tüzük (proje) hazırlamak • ettiren sebebi izah eder şekılde müra nız 7 sadakatsızliktir. çin gayet ihtiyatlı davranmak gerek tadır. Proje Ekonomi Bakanlığına gön10. Yüksek bir memur olacak. caatte bulundukları ve bu sebeb makul tir. derilecektir. 11. Zabit olacak. görüldüğü takdirde kendilerine tekrar Çacuğunun Atrepsiye tutulmamasını vesika verilecektir. 12. İçmesini sever. Esnaf kurumlarının işleri istiyen aileler yavrunun mümkün mer13. Emniyet telkin etmez. Evvelce vesika almış olanlar dünden Ekonomi Bakanhğı espektörleri (mü14. Çok seyahat edecektır. tebe annesi tarafmdan emzirilmesini itıbaren müracaatle vesikaları gerı verfettişleri) bir müddettenberi esnaf ku 15. En aşağı üç kere evlenecek. temin etmelıdır. Eğer buna kafî suret meğe başlamışlardır. rumlan işlerini teftiş etmekte idiler. Bu te imkân yoksa, temiz bir sutnine bul16. Sporcudur. Kanunun neşrınden sonra geçen kısa teftiş bitirümiş ve rapor başespektörluğe 17. Bekâr kalacaktır. mak ve bu hususta gayet tıtız davran müddet zarfmda binden fazla müsaade 18. Bahtiyar olacaktır. verildiği anlaşılmıştır. verilmiştir. mak lâzımdır. Tabanca vesikaları niçin yenileniyor? Tahkikat yapılmadan birçok kimselere vesika verilmis J