14 Eylül 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

14 Eylül 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

CU7ÎHURÎYET 14 Evlul 1935 Istanbul meyvacılığını kurtaracak müessese Meyva Enstitüsünde köylü çocuklarını yetiştirecek bir yurd açılıyor Enstitünün yaptığı ve yapacağı faydalı işler Hava tehlikesini bilen üyeler Ankara (A.A.) Hava tehlikesini bilen üveler listesi: B. İsmail Kızılhisardan (Denizli) 20. Mustafa Kaşıkçı sirketi 30, Mehmed Mermerci oğlu 40, Hasan Molla Memiş oğlu 20. Hahl Ibrahim Ömer oğlu 20, Ali Yakub oğlu 20, Hasan Hüseyin Mehmed Emin oğlu 20. Hasan Mehmed oğlu 20, Yusuf Kıra (Samsundan) tecimen 20, ayrıca 50 'ıra, Hayri Kepeli 20, ve ayrıca 100 lira bağışlamış, Emin Aksu 20, ve avrıca 500 lira bağıslamıştır. Hacı Hasan oğlu İbrahim ve Rıdvan 20 ve ayrıca 30, Sai Abdullah Kaylan 20 ve ayrıca 20, Ragıb Enbiva oğlu tecimen 20 ve avnca 20, Ahmed Kepeli 20, Ali Mehmed Baza ve şerıki Hasan 20, Buhus Nail 25 ve 50, Mehmed Azız oğlu (İneboludan) 20, İsmail 20, Mehmed Şahin Tunoğlu 40, Bavram oğlu Mehmed 31, 25, Bekir oğlu Mehmed 20, Hamid 25, Ali oğlu Mustafa 20, Seyid Abki oğlu 20 şer lira vermislerdır. Apollond gölünde avlanan balıklar ihrac edilemediğinden kilosu 40 paraya satılıyor Bursa (Ozel) Bizanslılara aid yı kık dökük kaleleı ve kuleler üstüne kurulmuş olan A pollond köyü Bur saya 45 kilometro uzaktadır. 300 evde 1500 nüfusu bulu nan bu köy halkı yalnız balıkçılık ve kozacılıkla geçin mektedir. Gölde çıkan Varlık içinde yokluk! RADVO Bu akşamki program J ÎSTANBUL: 18.30 fransızca ders 18.50 dans musikisi (plâk) 19,30 hafif musiki 20 spor konuşmaları, Said Çelebi 20,30 Bedriye Tüzün, türkçe sözlü eserler, radyo caz ve tango orkestraları 21,35 son haberler, borsalar 21,50 profesör Ali Sezgin, keman solo 22,20 plâk neşriyatı. ViYANA: Apolyon gölü ve köyü nununa göre kendilerine arazi .verilmesini istemişse de henüz bu müracaahn neticesi alınmamıştır. Köyde hem yelkenli hem de kürekli olmak üzere 150 den fazla sandal var. Yazın gölde seyrüsefer pek güç.. Çünkü gölün her tarafında suyun derinliği 80 santimdir. Bunun için sandallann altı, gölün dibindeki çamura sürtünmekte, bazan da sandallar çamura saplamp kal maktadır. Köyün beş sınıflı ve üc öğ retmenli bir mektebi var, köy halkı hemen kâmilen okur yazardır. Apollondlularm en büyük derdleri balığm para etmemesi, ve arazılerinin olmamasıdır. TAKSİM BAHCESİNDE Bu akşam: ve yarınki pazar günü 15,30 da Matine ve akşam 9,30 da balıklar sazan, yayin, yılan ve turna bahklarıdır. Apollond gölünden senede 400 500 bin kilo balık çıkmaktadır. Eskiden Romanya ve Bulgaristana buradan tuzlanmış sazan ve yayın gönderilir ve bundan köy halkı çok para kazanırmış. Fakat şimdi balık ihrac edilemediğinden halk çok fakir düşbl müş,ü balıszın kl kilosu I paraya kadar inmiştir. Buna rağmen halk balıkçılığı terkedememektedir. Çünkü köyün arazisi ve ormanı olmadığından halkın balıkçılık ve kozacılıktan başka bir iş tutmasına imkân yoktur. Bunun için köylü hükumete müracaat ederek borclanma ka YENİ OPERET Operet 3 perde. Yazanlar Bedia ve Vasfi Rıza. Besteliyen : Muhlis Sabahaddin KOÇKATIMI heyeti tarafından MUHL1S SABAHADDIN Kayseride güzel bir eser meydana çıkarıldı Hâlâ sayHyede olsanız bile lutfen ininiz. Ve bu hafta İstanbul halkını mesteden Büyükderedeki Meyva Enttitüsa ve 'Fidanhğına ald görünüşler Bu fidanlığın yedi hektan Avrupadan, Memleketimiz ve tahsisen Istanbul Amerikadan ve yurdun diğer köşelerin ineyvacılığa çok müsaid durumdadır. Şehrimiz, coğrafî durumu, iklimi ve top den getirtilen fidanlann teknik bakımdan rak kabiliyeti noktasından yaş meyva bütün vasıflarını tetkik ve mütaleaya tahcılık için gerekli bütün evsaf ve anasırı sis edilmiştir. Fidanlığın 11 hektan da fidan yetiştirmeye mahsus olan sahadır. cami bulunmaktadır. Bu sebebledir ki ilimizin hemen her Geri kalan 4 hektar da bilâhare yapılatarafında birçok yemiş bahçeleri, bağlar, cak damızlık bahçe olarak aynlmıştır. Meyvacılık enstitüsünde şimdiden bübostanlar kurumuştur. Buralarda çeşidli tün tesisatı tamamlanmış olan bir meyvayemişler yetiştirilmeğe önem verilmiş ve îstanbul kemiyet itibarile meyva istihsa cılık yurdu hazırlanmıştır. Onümüzdeki lâtında muvaffak olmuştur. Ancak, yur Cumhuriyet bayramında törenle açılacak dun diger yerlerinde olduğu gibi Istan olan bu yurdda Istanbul llbaylığının bulda da meyvacılık alanında tecimsel köylerinden gelecek köylü çocuklan ülkülerle hareket edilmemiş, yalnız her meyvacılık üzerinde amelî bilgilerle yemfyvadan yetiştirmek ve bunlan tiştirilecektir. Yurd kırk kişiliktir. îçinde kçeşid piyasalarda gelişi güzel sürmekle ik köylü çocukları için ders salonu, yatak'tifa olunmuştur. Bu yönden dış piyasa hane, hastane ve banyo daireleri vardır. lara gönderilecek standardize cins ve ev Bu yurd devreli değildir. Her talebe safta, fazla miktarda meyva yetişti yetişince kendisine bir şehadetname veTİlmesine önem verilmemiştir. Mevcud rilecektir. Enstitü ayrıca mey^acılanmıza aşıyemiş ağaçlarına fennî surette bakılma cılık, budama gibi gerekli bilgileri öğ dığı ve meyvacılarımız bu bakım hak kında gerekli bilgilere sahib bulunma retmek üzere kısa devreli kurslar da açdıkları için meyvalarımız evsaflarını gün mak üzeredir. Memleket meyvacılığı için çok önemli dengüne kaybetmektedirler. hizmetler görmeğe namzed olan ensti Meyvacılığımızın bu iptidaî ve acıklı durumudur ki Istanbul İlbaylığını hare tünün şimdiki halde bir bürosu, memu kete getirmiş, şehrin ekonomisi için en rin ikametgâhlan, bir konferans salonu, kıymetli bir ihrac maddesi olabilecek tohum çimlendirme dairesi, meyvaları meyvalarımızın ıslahı, mevcud çeşidlerin saklama, kurutma ve ambalâjmeye mahmuhafazası, ve memleketin diğer yer sus daireleri, bir lâbotatuarı bir tamirlerinde ve yabancı ülkelerde yetişen ıslah hanesi, hayvanat ahırları yurdu ve kış edilmiş, saklanmağa elverişli, iyi çeşidli meyvalan yetiştirmeğe mahsus camekânlı meyvaların fidanları ve aşı kalemleri bir salonu vardır. getirtilerek bunlann çoğaltılması, meyva Meyvacılık enstitüsü ilk işe başladığı ambalâjlarının tesbiti ve meyvalarımızın seneden itibaren 7,000, ikinci sene 12 ihrac imkânlannın temini maksadile bir bin, üçüncü sene 35,000, içinde bulun(meyva enstitüsü ve fidanhğı) tesis edil duğumuz sene de 60,000 muhtelif çeşid miştir. aşılı fidan yetiştirmiş ve satmıştır. 931 senesindenberi Büyükderede gaVilâyet encümeninin bir kararile bu yet mütevazıane fakat çok verimli bir su fidanlardan bir kısmı köylüye bedava orette çalışmakta olan bu enstitünün faa larak dağıhlmıştır. liyeti etrafcnda malumat aldık. Bir İtalyan mutehassısının teknik neEnstitü işe başladığı zaman elinde 7,5 zareti altında bütün kadrosu Ziraat hektarlık bir arazi parçası vardı. Bilâha mektebi mezunlarından olan kıymetli ere bu arazi genişletilmiş, 22 hektara çı lemanlarla memleket meyvacılığını yükkarılarak çok modern bir fidanlık vücu seltmek için çok şuurlu ve teknik çalış de getirilmiştir. malarda bulunan meyva enstitümüz mey'Cumhuriyet., in böleml: 32 diniz? Hayır, bunun için değil, bununla alâkadar olan bir başka şey için geldim. Ne yapmak niyetindesiniz? Ben mi ne yapmak niyetindeyim? Zannıma kalırsa asıl mesele sizin ne yapmak istediğinizi bilmektedir. Bu söz Maksimi düşündürdü. Odada aşağı yukan gezinmeğe başladı. Kansı gözlerile onu takib ediyordu. aüyük aşk filmini görmek üzere Sinemasına gidiniz. Zira ileride görmek fırsatını bulamıyacaksımz Baş rollerde: Aşk yıldızı RONALD COLMAN ve KAY FRANCİS Ilâveten: Paramount Jurnal ve MIKE MA V S Günahım Aşktır S A R A Y 17,25 eğlenceli hikâyeler 17.50 gramofon 19.05 konuşmalar 19,40 ulus lar sosyetesinin toplantısının nakli 20,05 haberler, hava raporu 20,20 Kagliestro Viyana: Üç perdelik operet 22,40 konuşma 23,05 haberler 23,15 şarkılar ve opra parçaları 23,445 ko nusma 24 gramofon. BERLİN: 19,05 spor 19.20 konser 20,05 Mü nihten 20,35 Hamburgdan 23,05 ha berler 23.35 eğlenceli yayın. BUDAPEŞTE: 17,10 konferans 18,05 konferans 18,35 salon orkestrası 19,05 piyango 19,10 gramofon 20.50 konuşma 21.20 musikili revü 22,55 haberler 23.15 Çingene orkestrası 24,05 salon orkes trası 1,10 haberler. TULUZ: 20,05 opera orkestrası 20,25 ispan yolca şarkılar 20.35 haberler 20,50 muhtelif sololar 21,05 halk şarkılan 21,20 filim parçalan 21,35 komik sahneler 22,05 Konevilin çanları opere tinden parçalar 22,50 kabare numaraları 23.25 operet orkestrası 23,35 haberler 23,50 konser 24,05 halk or kestrası 24,20 opera parçaları 24,35 Arjantin orkestrası 24,550 şarkılar • 1,05 radvo fantezisi 1,35 süel musiki. Nöbetçi eczaneler Yeni açdan Cumhuriyet meydanı Kayseri (özel) Kayseride Kay serıli mimar Sinanın çok kıymetli bir camisi vardır. Cami, yüzyıllardanberi et rafını saran eski ve biçimsiz hanlar, dükkânlarla adeta muhasara altına alınmış gibi bir vaziyette bulunuyor, Caminin muhtesem güzelliğini bu çirkinlikler boğuyordu. Uray, hem memlekete geniş bir meydan yapmak hem de bu kıymetli eseri kurtarıp gözönüne ve orta yere çıkarmak için iki yıldır var kuvvetıle çalışıyordu. Uray, bu işte de muvaffak olmuş, caminin etrafındaki bütün dükkânlan ve kahveleri yıktırıp çok geniş bir meydan ka.7Tnmış. ve bu suretle mimar Sinanın bu Bu gece nöbetçi olan eczaneler şun lardır: Istanbul cihetindekiler: Aksaravda (Etem Pertev), Bakırkö yünde (İstepan), Divanyolunda (Esad), Fenerde (Vıtali), Karagümrükte (Su ad), Kumkapıda (Belkıs), Samatyada (Erofilos), Saraçhanebaşında (İbrahim Halil), Topkapıda (Nazım), Yemişte (Benason), Zeyrekte (H. Hulusi). Beyoğlu cihetindekiler: Beşiktaşta (Receb), Bostanbaşında (İtimad), Galatada (Kapıiçi), Hasköyde (Yeni Turkiye), Kasımpaşada (Yeni Turan), Mackada (Maçka), Taksimda (Tarlabaşı). Tepebaşında (Kinyoli). DELi KIZ JEANNE HARLOW FRANCHET TONE Paramount dünya haberleri ve tenis dersleri. DIKKAT : Bu sene MELEK ve IPEK sinemalarında göreceginiz bütün filimler bu mevsim içinde Beyoğlunda hiçbir sinemads g e ç . miyecektir. Çengelköyünde yapılacak sabusizlıkla mühim MÜZAYEDELİ SATIŞIN ancak 22 eylul pazar günü yapılacağı haber ahnmıştır. vacılık yurdu açıldıktan sonra, umumî sahada daha geniş bir faaliyet ve daha verimli bir çalışma imkânı bulmuş olacaktır. Enstitü meyvacılarımız için faydalı brosürler de nesretmek üzeredir. beklenilen olan ve ve Meşhur bir sinema yıldızınm çılgın macerasını gösteren büyük komedi : MELEK' Oynıyan ; Bugün te kıymetli camisini de gözönüne çıkarmış tır. Ayni zamanda bu geniş meydanlığm orta yerine 4450 lira sarfederek çok şık ve güzel bir kaide üstünde Atatürkün büyük bir anıtmı diktirmiş ve bu geniş meydanlığı ağaclarla süslemiştir. Bir tarafında Hükumet konağile kolordunun muntazam binaları, bir tarafında Yeni sinema ile onun güzel bahçesi bu mey danlığa başka bir güzellik verdiği gibi Ercisın Kayseriye kadar inen tath ıne yilli etekleri de uzaktan bu manzarayı çerçevelemekte ve buraya sus vermek Buyükadada (Mehmed), Heybelide tedir. Gönderdiğim iki fotoğraf mey (Yusuf), Kadıköy, Pazaryolunda (Ri danlığın eski ve yeni durumlarım apaçık fat), Modada (Sıhhat), Üsküdarda (İmgöstermektedir. rahor). Kongreye çağırış C. H. P. Kasımpaşa ocağmdan. Ocağımızın yıllık kongresi 15/9/935 pazar günü saat 10 da merkez ocağı binasında toplanacaktır. Ocağımıza bağlı arkadaşların gösterilen saatte gelmeierini dilerim. Ayrıca : KiRALIK Türbede Belediye karşısında Sinanağa Daireleri Kalorifer Su Elektrik Gaz 1 ve 3 sayıh daireler kiralıktır. Kira kesilmiştir. Kapıcıdan sorulur büyük Şimdiki Cumhuriyet meydammn eski vaziyeti Sümer sinemasının 1935 1936 sinema mevsimi zarfında göstereceği filimlerin ilânatı hakkındaki Teşekkür Sevgili validemizin elim zıyaı do layısile gerek telgrafla ve gerek bizzat beyani taziye ile teessürümüze içtirak eden ve cenaze merasiminde bulunan bilumum akraba ve dostlanmıza ayrı ayn cevab vermek imkânı olmadığından teşekkürlerimizin muhterem gazeteniz vasıtasile neşir ve tebIiğini dileriz. Nuri Akif, Abdi Fuad, Akif Fuad, Rıza Hüsnü ve aileleri PEK MÜKEMMEL RESİM ve FOTOĞRAF MEŞHERİ Bugün saat 2,5 tan itibaren açılıyor. Duhuliye serbesttir. kalacağız? Bunu zannetmiyorum. Ara şehadet etmek istiyorsunuz? İçinizdekini olduğu gibi söyleyiniz. mızda uyuşamaz mıyız? Maxim kadına doğru iğildi. Gözleri Eğer davada yalnız ikimiz bulunsaydık bu mümkün olabilirdi. Fakat hâ ni gözlerine dikti ve sordu: Nihayet birden durarak bağırdı. Margrit, birbirimizle mutlaka anlaşmalıyız! Şüphesiz... Eğer münasebetsiz adTercüme eden: ömer Fehmi Başkut Bunu size söylememek istemiştim, detmezseniz, ise evvelâ sizin maksadınızı öğrenmekle başlıyalım. îakat vakayiin gidişi beni mecbur etti. Markiz hayretten büyüyen gözlerini Marki bir sandalye aldı ve karısının kocasına dikmisti. yanına götürerek oturdu. Marki devam etti: Arzu ettiğiniz gibi yapalım. Fakat Kler Buval isimli bir genc k'ızın sözlerim şiddetli ve acı olursa beni affebir cinayet yüzünden nahak yere yakalanmış olduğunu bilmez gibi görünüyor deceksiniz. Malum ya ben ne avukatım, ne de avukatım var. sunuz. Böyle bir şeye ihtiyac yoktur. Genc kadının şaşkınlığı daha fazlalaşmıştı. Boğuk bir sesle sordu: L 'n kanunî malumatım da pek " Bu vak'ayı bana söylemekten mak mahduddur. fetdıruz nedir? Buraya bunun için mi g«l Mahkemeye müracaate mi mecbur namam. Pekâlâ bilirsiniz ki Kontes SanMargrit, darbenin ağırlığı altında senjaka aid bir ima bile beni yeniden yara deledi. Bir müddet şaşkın şaşkın baktı. lamaktan başka işe yaramaz. Bunu yap Sonra yerinden fırladı. Teneffüste müşmak için pek kuvvetli bir sebeb olmak lâ külât çekiyor gibi bir elini bogazına gö Sizin bilmemeniz mümkün müdür? zım. Bu sebebi açıkça söyleyiniz. ürdü. diselerin gidişi vaziyeti değiştirmiştir. Neyi? Genc kızın hapisanede olduğunu Maxsim, ne söylüyorsunuz? Değişen vaziyet nedir? Sizi görmüş olduğumu\ bildiğiniz halde hâlâ sebeb mi soruyorsuMarki gözlerini karısından ayırmî Bu genc kızın tevkifi. Bu hâdise Beni mi gördünüz? nuz? yordu. Çehresinin hatları gerilmişti. Alher şeyi altüst etmiştir. Farkında degil Maximin ne demek istedigini anlıya Bu kızla benim aramda ne gibi nında ter damlaları birikmişti. misiniz? mıyan Markiz hiddetlenmeğe başlamıştı. bir münasebet var! Ben anlamıyorum. Margrit hâlâ şaşkınlık içindeydi. Müp Eğer mecbur kalmasaydım, bunu Buva caddesinde 3 mayıs gecesi sizi Marki bir müddet cevab vermeden ka söylemezdim. Ben... Ben..* hem bir jest yaparak: Içimizde bilmiyen, meçhuller için gördüğümü bilmemeniz mümkün müdür, rısının yüzüne derin derin baktı. Sonra: Genc kadın korku ve dehşet içindeydi. diysrum. de bocalıyan birisi varsa bunun ben ol Hal ve tavrınıza bakılırsa benim Gözleri büyümüş, çehresi sapsan olmuşmam lâzım, dedi. Mademki siz benim Markiz birdenbire kızardı. Derin bir gördügüm ve bildiğim şeylerden kat'iy tu. bilmediğim şeyleri biliyorsunuz, bunları ^ısabiyet içinde dudaklarını ısırdı. Bilmemezliğe gelmeyiniz! yen haberdar değilsiniz, dedi ve bittabi bana da söyleyin. Maxim deli mi oldunuz? Bunu bana söylemeğe cesaret edi bunun da imkânı yok. Maximin çehresi sertleşmişti. Karı yorsunuz, ha! Ben deli değilim. Sadece mustarî Yarabbi, bu muammanın anahtan sına şimdi biraz da kindar bakışlarla ba Beni mecbur etmeseydiniz söylemi nerede? Siz ne gördünüz, ne biliyorsu bim. Hayatta bulundukça da hep ıstırab çekeceğim. Benim buradan niçin kaçbkıyordu. yecektim. nuz? ğımı, niçin bir manastıra kapandığımı bil Bir zevcin zevcesi aleyhine şehaMarki ikisinin odada yalnız bulun Marki artık maksadım izaha başlıyordet edemiyeceği aklınıza gelmedi mi? duklarına emin olmak için etrafma göz miyor musunuz? Son nefesimi verinciye du. Bunu anlıyan genc kadın sabretmek Bir zevcin zevcesi aleyhine şehadet ten baska çıkar yol olmadığını gördü. gezdirdi. Sonra kansına doğru iğilerek kadar orada kalacağım. Eğer genc kızın tevkifi hâdisesi olmasaydı buraya geleedemiyeceği mi? Maxim, biz her ikimiz de bir lâ yalnız onun işitebileceği bir sesle fısıldacek değildim. Margrit bu genc kızı hapi Evet, gerçi kanunî malumatım pek tifenin kurbanı olduk, zannındayım. Yok dı: sanede bırakamayız, noksan, fakat bunu biliyorum. Kontes Sanjakı sizin öldürdüğünü sa buraya benim kalbimi kırmak için gelCArkan var) 1yi amma, siz benim aleyhime niçin diğinize inanmak lâzım. Hayır, buna ina zü biliyorumj.