15 Kasım 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

15 Kasım 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

CÜMHURtYET Akdenizle Karadeniz bir daha kavuştu! Güzel Ankaramızın Filyos demiryolu tabiati mağlub ederek meydana getirilmiş büyük bir eserdir ve sade muhitine değil, bütün memlekete hayat dağıtacaktır Başbakan îsmet Inonünün memleketi çelik ağlarla örmek siyasası hergün yeni bir zafere ulaşmakta, güzel memleketi mizin bugüne kadar bakımsız kalmış parçalan bu medeniyet vasıtasına kavuştukça taze hayat bulmaktadır. Demiryolu siyasetimiz, lrmak Filyos haüının açılmasile yeni bir zafer daha kazanmış ve Akdenizle Karadeniz bir defa daha birleşmiştir. Endüstri bakımından büyük bir ehemmiyeti olan kömür yolu denilen bu hat ta sah günü büyük törenle açıldı ve yurdun can ve kan damarlan arasına o da karıştı. Davetlileri açılma törenine götüren iki hususî tren Ankaradan birer saat fasıla ile 20 de ve 21 de kalkmıştı. îrmaktan Filyosa kadar hat boyundaki irili ufakh istasyonlar, güzergâhtaki köylerden, kasabalardan gelen binlerce yurddaşla dolmustu. İstasyon binaları bayraklar, tefne dallan, fenerler ve elektrik olan kasabalarda da ampullerle süslenmiş, tenvir edilmişti. Birçok yerlerde taklar kurulmuştu. Trenlerin gece geçtiği yerler havadan görünüşü Sağda davetliler, solda binlerce köylii açılif töreninde, Ali Çetinkaya töylevini veriyor sının kurulacağı sahayı dolduran bu vatandaşlann hali görülecek şeydi. Tren burada on dakikadan fazla kaldı, Safranbolular da on dakikalık bir bayram yaptılar. Tren, Karabük istasyonundan aynldıktan sonra dağların arasına girdi. Ir mak Filyos hattmın en arızalı mıntakası bundan sonra geliyordu. Filyorîrmağının kenarlarını takib eden demiryolu, insan kudretinin tabiate karşı kazandığı bir zaferdir. Eflâke ser çeken dağlar, insan^Hhim bir kısmı, başta Vali olduğu halde treni Karabükte karşılamıştı. Filyos kasabası en ufak barakasına varıncıya kadar donanmış, süslenmişti. îstasyonda büyük bir tak yapılmış, hususî bir dınamo vasıtasile tenvir edilmişti. Takın üstünde «demiryolile kömüre ulaştık, Akdenizi Karadenize bir defa daha bağladık.» cümlesi okunuyordu. Istasyonun dığer bir hattında bir vagon kömür hazırlanmıştı. Vagon bir gelin gibi süslenmişti ve üstündeki bandda şu cümleler vardı: «Beni bakıra ulaştıran ulusun Ulu Şefini sonsuz saygılarla ananm.» Bir saat sonra ikinci tren de Filyos istasyonuna girdi. Istasyonun yanında bir kürsü yapılmıştı. Evvelâ Zonguldak IIbayı, sonra Zonguldak Parti başkanı kib ettikten sonra yükselmeğe başlamakta ve 1200 rakamına kadar çıkmaktadır. Sonra tekrar inerek 680 rakımındaki lrmak istasyonuna varmaktadır. Hat memleketimizin çok feyizli ve bereketli yerlerinden geçmektedir ve fevkalâdeliklerinden biri de Filyos tarafın daki uzun bir parçasının çok güzel or man ve ağaçlıklarla, akar sularla dolu yerlerden geçmesidir. Yazın sıcak günlerinde bu sahada trenle yapılacak bir seyahat muhakkak dünyanın en güzel ve tatlı bir tenezzühü olacaktır. Yaz günlerinde serin şimal rüzgârlan hiç eksik olmıyan Filyostaki temiz kumluklu sahil ise memleketimizde bulunan bütün plâjlarla rekabet edecek güzelliktedir. Ankara ve civan halkı tatil gunlerin Çubak barajı Tren bir demir köprüden geciyor loylevlerînî verdiler. En sonra Bayındırık Bakanı Ali Çetinkaya. çok önemli oan nutkunu irad etti. Söylevler, zaman zaman alkı*larla, yaşa seslerile kesiliyordu. Sonra, takın altına gelindi. Ali Çetinkaya kordelâyı alkışlar arasında kesti; ve geride bekliyen tren, düdük çalarak akın altmdan geçti. Törenden sonra davetlilere verilen çay öleni samimî bir tekilde seçerken, dışade yapılan tenezzüh trenile şimdiye kadar Çankınya kadar gidebiliyorlardı. Bu yazdan sonra Filyosa kadar uzanmak imkânım da kazandılar. . . . . . . . ,., • *** Hattın; inşaab devam etmekte olan Filyos Zonguldak kısmı Zonguldakta kalmıyarak Ereğli kömür mıntakasından da geçecek ve kömür limanı olarak in jaşı kararlajtırılmıjolan Ereğliye uza Ankaradan bir görünüs lrmak Filyos hattımn açdtstndan iki görünüs: Davetliler Filyosta tb'ren sahasma ve ilk tren Filyos istasyonuna girerken... de, halk, kendilerine refah ve saadet, yurda emniyet ve feyiz verecek olan yolu açmaga gidenleri alkışlamak için, gecenin karanhgına rağmen istasyonlarda bekleşiyorlardı. Şimendifer düdükleri, istasyonlan dolduran yurddaşlara, hasretı çekilen bir sevgilinin geldiğini müjdeli yordu. Birinci tren, tan yeri ağarırken Çerkeşe gelmişti. Bütün Çerkeşliler, kadın erkek, çoluk çocuk, sabahın bu erken saatinde istisyona dökülmüşlerdi. Büyük seyincleri yüzlerinden okunuyordu. Çerkeşten sonraki bütün istasyonlarda hep ayni heyecan, ayni sevincle karşılaşıldı .Bilhassa Karabük istasyonunda, Safranbolunun binlerce kadın, erkek ve çocuğu toplanmış, ayrıca bir askerî müfreze ve birbando da gelmişti. Demir. fabrika le yarılmış, oyulmuş, kuş uçup kervan göçmiyen yalçm kayalıklardan şimendifer geçirilmişti. Burada katar dakika başında bir köprüden geçip bir tünele giriyor, bir tünelden çıkıp bir köprü atlıyor; köprü ve tünel... Bu mmtakada o kadar çok ki insanın adeta düz toprağı yadırgıyacağı geliyor. Trenler, Filyosa yaklaşırken uzaktan Karadenizin beyaz dalgalan göründü. Karadeniz, Akdenizden kendisine selâm getiren treni selâmlamak için adeta şah lanmış, beyaz köpüklerini kıyılara püs kürtüyordu. Ilk tren, Filyoslulann alkışlan, yaşa varol sesleri arasında isjasyona girdi. Bütün Filyos ve civan halkı, bir düğüne giTren, Filyos hatttndaki 37 der gibi hazırlanmış. süslenmiş, treni r bekliyordu. Zonguldaktan gelenleri nda Filyoslular şehriayin yapıyorlar, hava fişekleri atarak bu mes'ud günü kutluluyorlardı. Filyostan aynh} ta çok heyecanlı olmuştu. Filyoslular, trenleri alkışlar ara sında uğurladılar. Hazırlanan bir vagon kömür de trenin arkasına bağlanarak, bu mes'ud günün bir hatırası olmak için müzeye konmak üzere Ankaraya götürüldü. *** lrmak Filyos hattı 390 küsur kilo metrodur ve 45 milyon liraya fflalolmuştur. Hat üzerinde 8689 metro uzunluğunda 37 tünel vardır ve en önemlisi 3440 metro uzunluğunda Batıbeli tünelidir. Bu tünelin yapılması, bu hattı çok kualtmıştır. Demiryolu, Filyosta hemen deniz se'"•sinden baslıyarak Filyos vadisini ta HâkimiyetimiHiye meydam ve civan tünelden birisine girerken.., tılacaktır. Ereğli limanile Zonguldak Eregli kısmının da tamamlanmasından »onra kömür nakliyatının daha elverişli vaziyette yapılması için Çatalağzı Eregli kw mında elektrikli lokomotifler işletilecektir. Filyos hattı, şimdiye kadar deniz yollarından uzun bindirme, indirme işlerile çok güç şerait içinde taşınan kömürü, memleketin her tarafına demir kollarile dağıtacaktır. Ve bu hattın önemi için yalnız temin ettiği bu fayda başlıbaşına bir inkılâb teşkil eder. Cumhuriyet rejimi, aziz Türkiyemiz için bu çok lüzumlu ödevi de büyük bir muvaffakiyetle yerine getirmiş ve on ik senelik bütün başarılı işlere bir yenis daha katılmış oluyor... * * Gazi Çiftliğinde Karadeniz havuzu Yuharıda sağda Ali Çetinkaya hattı açıyor, aşağıda takızaterin altından bir görünüs, solda davetlilerin treni Filyos yolunda, ortada tren Ismetpasa istasyonuna girerken Filyos trenini karsdıyan Karadeniz dalgalart Ankara ve yeni stadyom