5 Ağustos 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

5 Ağustos 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 8

CUMHURÎYET 5 Ağustos 1936 Bir izah Manisa Valisi nasıl şerait içinde öldü Manisa Memleket hastanesi operatörü Dr. Semih Sumermandan; Manisa Valisi merhum Murad Germenin ölümü hakkında izahlan ihtiva eden bir mek tub aldık. Aynen neşrediyoruz: Sayın gazetenizin 4385 No. ve 29 temmuz 936 tarihli nüshasmda «Müessif bir ölüm» başhğile çıkan yazıda tavziha muhtac bazı noktalar vardır. Isabetle yapılan ameliyatın, vakit geciktir meden tatbik edilen tedavi tarzının cevabınm bu kadar değişmiş bulmak kabilı izah değildir. Murad Germen gibi ismini evvelden bildiğimiz bir idare reisine karşı, en vahim şerait içinde meslek mes'uliyetlerini kabul ettiren şey, ancak, ilim kı fayeti olabilir. İrade ve ciddiyetini ya kından bildiğim sayın gazetenizin bu meseledeki yanılma sebeblerini bu tav zihle gidermek istiyorum. Sayın Vali, yapılan ameliyat yüzünden ölmüş değildir. Ameliyat pek vahim hastahğın ilk adımı telâkki edildiği için hemen icra cdilmiş, alınan neticeye istinaden müle akıb tedaviler de en yeni telâkkilere uygun tarzda yapılabilmiştir. Ölüm sebebi iptidada konulan teşhisin çok vahim ve tasavvur edilmiyecek derecede seri seyreden ihtilâtından ileri gelmiştir. Fev kalhad nezfî pankreas iltihabınin ilmî ifadesini meslektaşlarımız güzel bilirler. Hastahğın bu halile fennî yardımların ve kurtarma imkânlarının nasıl dışında kaldığmı kolay takdir ederler. Bu ha kikatler karşısında: «Vali Murad ameliyattan iki saat sonra vefat etmiş... Adliye ölümün sebeblerini araştırmış» şeklindeki yazının hakikate uygun şekilde tefsiri lâzımdır. Saym Genel Savman lıkça yaptırılan otopsi, umumî hukuka taalluku noktasmdan hakkı kelâmımızı kaldırmıştır. Ölüm sonrasında yapılan bu tetkikin neticesi ise ilmî kanaatimizi izah eden müspet vesika mahiyetinde dir. Meslek konuşmalannın yeri burası olmadıgı için fazla yazmağı muvafık bulmuyonım. Size yalnız şu kadannı arzedeyim ki, bu hastalık garb neşriyatında da her vakit fevkalâde vahim halini muhafaza etmiş, teşhis ve tedavi nokta sından en büyük profesörleri kat'î aciz içinde bırakmıştır. Manisada benim ve muhterem meslektaşlarımın vakit geciktirmeden tatbikını lüzumlu bulduğumuz müdahale ve tedavi şartlarının isabetini sözle değil, yapılan otopsinin verdiği kanaatle izah ediyoruz. Mümasil başka bir vak'ada hattı hareketimiz gene ayni olacak, Murad Germeni kurtarma uğ rundaki yardımlarımız da en küçük de gişikliği tevlid etmiyecektir. Bu hakikatlerin aynen neşrini ve bu suretle İstanbuî efkân umumiyesine doğruyu bildirme nizi dilerim. Saygılarımı kabul buyurunuz. Manisa Memleket hastanesi operatörü Suriyedeki Türk Pamuk rekoltesi lerin vaziyeti IBaş tarafı 1 ıncı safıifede] Çünkü oradaki Türkler nüfus adedi itibarile diğer bütün anasıra tefevvuk et mektedir. Oradaki Çerkes, Kürd gibi aslen Türk ırkmdan olan veya Türk harsıle yaşıyan unsurlar nüfus defterlerinde ayn ayrı yazıldığı halde bugünkü resmî istatistıkjer bıle sancak nüfusunun yüzde kırk beşini Türk olarak göstermektedir. An takyadan ayırtılarak Lâzkiye hükumetine ilhak edilmiş olan (Bayır) ve (Bucak) gibi ıkı büyük Türk nahıyesini de hesab ederseniz, İskenderun sancağındaki Türk ekseriyetinin kahir mevcudiyeti bir kat daha tebarüz etmiş olur. Ikinci kısım, bugünkü Suriye Cumhuriyeti hududları dahilinde dağınık olan Türklerle Türk ırkına mensub unsurlar dır. Meselâ İzaz kazası dahilinde bulu nan Ilbeyli aşireti halis Türkmendir. Ondan sonra, Haleb, Şam ve mülhakatmda müteferrik surette bulunan Türklerle Kürdler ve Çerkesler gelir. Şamın Ku naytıra, Halebin Menic kazalarında mühim miktarda Çerkes bulunduğu gibi Humusta da birçok Çerkes vardır. Kürdlere gelince, bugünkü Kürddağı ve Cerablıs kazaları kâmilen Kürddür. Elcezire sancağının ekseriyet sakinlerini de Kürdler teşkil ediyor. Ve bütün bunların resmî lisanları, okuyup yazmaları türkçedir. Şu kısa hulâsadan anlaşılıyor ki, Su riyedeki Türklerin hukuku mevzuu bahsolurken, İskenderun sancağındaki Türk ejçseriyetinin vaziyetile Suriyenin diğer taraflarında bulunan Türk ırkına men sub ekalliyetlerin vaziyetini ayrı ayn tetkik etmek lâzım gelmektedir. Bu yıl çok iyi, nefis ve zengin vaziyettedîr İzmir (Hususî) Sanayileşmemizle muvazi olarak pamuk istihsalâtımızm da ümidli bir vaziyette yoluna girdiği görülmektedir. Pamuk zeriyatı, aşağı yukarı en çck emniyetli ekim arasına giriyor. Çünkü içte ve dışta alıcısı vardır. Bu alıcı, iştihalıdır. Çok almak mecburiyetinde dir. Bu suretle hem mahsul para edecek, hem zeriyat artacak. hem de top rak işçisine yeni kazanclar çıkacaktır. İşin bir de yeni Türk sanayii cephesi vardır ki, onu, mevzu harici bırakıyo ruz. Eğe mmtakası umumiyet itibarile, bu yıl çok iyi, nefis ve zengin bir pamuk istihsali devresi içindedir. Dene bilir ki, hiçbir yıl bu kadar güzel netice almmamıştır. Bu, evvelâ istihsalâtm tanzim, tohumlarm kısmen ıslah edil mesinden, saniyen sulama tertibatımn yoluna konmasmdan ve ayni zamanda müstahsilin, artık pamuk zeriyatını fennî bir şekle koymasmdan ileri gelmiştir. Bazı mmtakalarda. rüzgâr pamuk çiçeklerini dökmüş ve gene bazı yerler deki seller tarlaları mil içinde bırak mışsa da bunun rekolte üzerinde ya pacağı tesir çok azdır. Yarli sanayiimizi tatmin edecek ka dar pamuk vardır. Diğer taraftan pa muk istihsalâtının daha iyi bir şekle getirilmesi için vilâyet bütçelerinden ikramiye verilmek suretile çiftçinin teşviki de kabul edilmiştir. Afyon yetiştiricilerin nazarı dikkatine Uyuşturucu Maddeler tnhisarından: Halide Edib'in Şaheseri Afyon yetiştiricilerin menfaatlerini göz önünde tutan Idaremiz, bu seneki mahsulü Türkiye Ziraat Bankası vasıtasile doğ rudan doğruya müstahsilden alacaktır. Aşağıda gösterilen şehir ve kasabalar ahm merkezi ittihaz edildiğinden afyon yetiştiricilerin kendilerine en yakın olan mezkur şehir ve kasabalard?.ki Ziraat Bankası şube veya sandıklarına müracaatle icab eden tafsilâtı almaları lüzumu ehemmiyetle ilân olunur. YÖTPTLAS CINAYETL Bugün çıkan Ahm Merkezleri: Amasya, «Akşehir Ilgın» Afyonkarahi • sar, Aydın, Balıkesir, Çorum, «Eskişehir Bilecik» Gümüşhacıköy, Konya, Kütahya, «Isparta Burdur» Malatva, Tokad, Zile. (4423) YEDiGÜK'de Türk edebiyatına en nefis romanları, en güzel hikâyeleri veren büyük ve değerli romancı Halide Edib "YEDiGüN,, için yazdığı en son şaheserini "YOLPALAS,, ismile Yedigün'ün bugün çıkan nüshasile tefrika etmektedir. "YOLPALAS CiNAYETi,, 1936 yılının en büyük ve genel edebî eseri olacaktır. Babaeski Belediye Reisliğinden: 24/7/936 tarihinde yapılan eksiltmede Babaeski kasabasının hali hazır ve müstakbel plân ve haritalarile kasabaya su isalesi ve tev ziat şebeke ve projelerinin yapılması hakkındaki şartnameye uygun istekliler çıkmamış ve sürülen peyler haddi lâyık görülmemiş oidu • ğrndan eksiltmenin 14 ağustos 936 tarihine raslıyan cuma günü saat 15 e kadar temdidine Encümeni Belediyece karar verilmiş olraakla keyfiyet tekrar ilân olunur. 1 Hali hazır haritanın bedeli muhammeni 3000 Iira ve müs takbel plânı 600 liradır. 2 Talibler ihtisas vesikası göstermeğe mecburdur. 3 Su yolları projesinin bedeli muhammeni 1000 liradır. 4 Talibler muhammen bedelin % 7,5 nisbetinde teminat yatıracaklardır. 5 Eksiltme 14 ağustos 936 tarihine raslıyan cuma günü saat 15 te Babaeski Belediye Encümeni huzurunda yapılacaktır. 6 Şartnamelerimiz Belediyeraizde ve Kırklareli ve Edirne Belediyelerinde talibler tarafmdan hergün görülebilir. (4292) Su deposunda bulunan cesed Bursa (Hususî) Sedbaşında Nilu fer mektebinin bahçesindeki su depo sunda bir çocuk cesedi bulunmuştur. Üç buçuk metro derinliğinde olan bu su havuzunun üstü açık ve etrafı da korkuluksuz olduğundan mektebin ar ka tarafmdaki bahçeden buraya giren çocuk suda j'üzmek istemiş ve boğul muştur. Yapılan tetkikata göre. ölen çocuğun Belediye bahçesinde çekirdek satan birinin 12 yaşındaki oğlu Ali Ruhi olduğu anlaşılmış ve bir gün evvel boğul duğu tesbit edilmiştir. / Ipek sanayii hakkındaki rapor Ipek sanayiinin tereddiden kurtarılması için alınacak tedbirler etrafında Ti caret Odasında tesbit edilen esaslar bir rapor halinde Vekâlete gönderilecektir. istanbuî ipekçilerinin tesbit ettiği esaslar Bursa Ticaret Odasının noktai nazarın dan oldukça farklıdır. Bugün Y E D İ G Ü N okuyunuz. Izmir Borsası idare heyeti İzmir (Hususî) Borsa yeni idare heyeti seçiminde riyasete, eski reis Mazhar Nurullah İzmirli seçilmiştir. İkinci reis Kâzım Kırkağaclıdır. Heyetin bütün azası İzmirin tanınmış tüccarlarıdır. f Deri, saç, belsoğukluğu, frengi mütehassısı. Galatasarayla ingiliz Sefareti arasında No 2& Dr. HAZIM PEKiN 1 Elâziz Iskân Müdürlüğünden: Kazası Köyü Yapılacak ev adedi Çift istanbuî 5 inci Icra Memurluğundan: Fatma ve Şefikaya aid olup Emniyet Sandığına birinci derecede ipotekli olup paraya çevrilmesine karar verilen ve tamamına (4050) Hra kıymet takdir edilen Halic Fenerinde Abdisubaşı mahallesinde Balat ve Fenerkapı caddesinde eski 11, 12, 13, 14/yeni 1, 1, 18 numaralı altında iki dükkânı olan ve hududu sağ tarafı Yovan dük kânı ve hanesi ve fırıncı Yordan arkası Fenerkapi caddesi sol iara • fı Faniden metrük mahal ve bazen 11 harita nömaralı mahal cep hesi Balat caddesile mahdud bir numaralı kısrna kapıdan girildikte kırık mermer antre, bir mutfak, bir kiler bir sarnıc. Birinci kat: Bir sofa üzerinde bir yük, bir halâ, iki oda. İkinci kat: Merdven başı camekân bir sofa üzerinde iki oda bir halâ. Üçüncü kat: Yükü olan tir sofa üzerinde karşılıklı iki oda. Dördüncü kat: Camlı kapı bir sofa üzerinde bir oda zemini çimento mutfak iki taras elektrik terkos tesisatı ve altında 13 numaralı cephesi yaprak kepenkli zemini çi mento ve 18 numaralı arka cephede cephesi yaprak kepenkli zemini karosimen üzerinde bir oda bir halâyı havi dükkânı müştemil ve umum mesahası 90 metre murabbaı kayden olan iki dükkânlı kârgir bir evin tamamı açık arttırmıya vazedilmiştir. Arttırma peşindir, arttırmıya iştirak edecek müşterilerin kıymcti muhammenenin ^ 7,5 nisbetinde pey akçesi veya millî bir banka nın teminat mektubunu hâmil olmaları icaV eder. Müterakim ver gi, tanzifat, tenviriye ve vakıf borcları borcluya aiddir. Arttırma şartnamesi 1/9/936 tarihine musadif salı günü dairede mahalli mahsusuna talik edilecektir. Birinci arttırması 22/9/936 tarihine musadif salı günü dairemizde saat 14 ten 16 ya kadar icra edilecek bi rinci arttırmada bedel, kıymeti muhammenenin ?c 75 ini bulduğu takdirde üstte bırakılır. Aksi takdirde son arttıranın taahhüdü baki kalmak üzere arttırma on beş gün daha temdid edilerek 7/10/936 tarihine musadif çarşamba günü saat 14 ten 16 ya kadar dairede yapılacak ikinci arttırma neticesinde en çok arttıranın üstünde bı rakılacaktır. 2004 numaralı icra ve iflâs kanununun 126 ncı maddesine tevfikan hakları tapu sicillerile sabit olmıyan ipotekli alacak Iılarla diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiblerinin bu hakla rını ve hususile faiz ve masarife dair olan iddialarını ilân tarihinden itibaren 20 gün zarfında evrakı müsbitelerile birlikte dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından haric kalırlar. Müterakim vergi, tenviriye ve tanzifiyeden ibaret olan Belediye rüsumu ve Vakıf icaresi bedeli müzayededen tenzil olunur ve 20 senelik Vakıf icaresi tavizi de müşteriye aiddir. Daha fazla malumat almak istiyenlerin 5 935/959 numaralı dosyada mevcud evrak ve mahallen haciz ve takdiri kıymet raporunu görüp anlıyacakları ilân olunur. (4417)' Dr. Snnih Sumerman Fındık piyasası açıldı Dün şehrimize gelen telgraflara göre, Giresun Borsasında yeni fındık piyasası açılmıştır. Piyasada ilk satışlar alivre ve fob olarak 48 kuruştan cereyan etmiştir. Halbuki, üç sene evvel fiatlar 45 kuruş üzerinde idi. Bu seneki fındık rökoltesinin 300,000 çuval iç fındık etrafmda ve az olacağının anlaşılması fiatlan yükseltmeğe başlamıştır. Bu sene İsveç vapurlarile Denizyolları arasında yapılan anlaşma mucibince fındıklanmız İstanbulda bir aktarma ile doğru Hamburga ve sair Avrupa limanlanna gidebilecektir. Ayrıca Tuna yolu, merkezî Avrupa memleketleri ve Almanya için çok müsaid bulunmaktadır. Yüzde yedi Keşfe göre beher çifti Tutan buçuğu Lira Kuruş L. K. Lira Kuruş 1250 50 20 805 2 16100 00 Sivrice 765 96 18 567 38 10212 84 Hoşmat Palo 638 3C 15 » Nırhı » » 8510 70 1189 50 » » 15886 64 28 Kapıaçmaz » 571 21 13 Elâziz Merzek ova köyleri 585 86 7616 18 1 İnşaat yerleri yukarıda da gösterildiği üzere beş yerde ceman 94 çift göçmen evi inşaatı ayrı ayrı kapalı zarf usulile eksiltmiye konmuştur. 2 Beher çift evin bedelile tutan yekunu ve yüzde yedi buçuğu hizalarında gösterilmiştir. 3 Bu işe aid evrak şunlardır: A Keşif cetveli B Şartname C Resim ve proje İstiyenler bu evrakm suretlerini kanunî bedeli mukabilinde Elâziz tskân dairesinden alabilirler. 4 Eksiltme 21/VIIÎ/936 tarihine rachyan cuma günü saat 15 te Elâziz Iskân dairesinde yapı lacaktır. 5 Teklif mektubları dördüncü maddede yazılı saatten bir saat evvel ve nihayet mezkur saate kadar Elâziz îskân Müdürlüğüne verilecektir. Posla ile gönderilecek mektubların gene mezkur saate kadar gelmiş olması ve dış zarfın mühür mumile iyîce kapatılmış olması lâzımdır. Postada olacak gecikmeler kabul edilmez. 6 Talib olanların ve daha fazla izahat almak istiyenlerin mezkur gün ve saatin hitamına kadar Elâziz İskân Dairesine müracaat eylemeleri ilân olunur. (4414) istanbuî Gayrimübadiller Komisyonundan: D. No Semti lahallesi 1326 1555 2047 ve Sokağı Orta Camcı Emlâk No. Kadıköy Caferağa Heyoğlu Hacı mnıi Beyoğlu Höseymağa* Tophane Hocaali Feriköy Burgazadasr Ortaköv Avazma Eminönü Ahiçelebi Samatya iMirahor Ilyasbey Feriköy Eminönü Zindankapı Kurtuluş Mumcu Yedikule Mırahor llyasbey Altımermer Hacıtimur Feriköy ( YENİ ESERLER Modern Yaşama Yolu Doktor Nureddin Onur «Modern Ya şama Yolu» isminde bir kitab neşret miştir. Kitabda, birçok öğüdler, birçok sağlıklar vardır ve bizzat muharririnin de dediği gibi aralarmda belki okuyu cuya yaramıyanlar bulunsa bile, zarar ,da vermiyecekleri muhakkaktır. Dok tor Nureddin Onurun bu eseri, her halde okunmağa lâyıktır. 3340 337 S 3856 4123 7207 746S 7501 8^90 8299 8261 8323 Galatasaray 1935 36 mezunlarının hatırası Galatasaray Lisesinden 1935 1936 yılı İçinde mezun olan gencler, hatıra olmak üzere çok güzel bir broşür bastırmışlardır. Çok ince bir zevkle tertib edilip parlak kâğıda nefîs surette basılan bu eserin başında Atatürkün Galatasaraylılara hediye ettiği imzalı resml vardır. Müteakıb sahifelende de genclerin talebeliği zamanında müdürlük ve muallimlik yapmış olanlarm ve nihayet 1935 . 1936 mezunlarının birer resimleri vardır. Şiir ve hikâyelerin arasına serpiştirilen kütübhane, yemekhane, yatakhane, spor müzesi fotoğrafları broşüre ayrı bir güzelllk vermektedir. Broşürün hazırlanmasında ve bu kadar muvaffakiyetli basılmasmda muvaffak olan Subhi, Nüvid, Celâl, Necdet, Şahab v« Nâzımı hararetle tebrüc ederls. Karamürsel İcra Memurluğundan: Karamürsel Hazinei Maliyesine borclu Karamürselde Mustafa karısı Zeminenin mahcuz İzmitte Yukarıpazar mevkiinde kâin sağı ve solu ve arkası yol ve önü kahve ve arsası ve aptesanesile mahdud bir bab hamama ehli vukufça 1500 Iira kıymet takdir edilmiş ve borclunun ikametgâhı meçhul bulunduğundan ilânen davetine ve gazete ile ilânına karar verilmiş olduğundan gazete ile tarihi ilânmdan itibaren beş gün zarfında dairei icraya müracaatle mahcuz gay rimenkule takdir edilen kıymete karşı bir diyeceği olup olmadığmı bildirmek üzere davetiye makamında olarak kevfivet ilân olunur. (4413) 3 E. 21 Y. 19 Valde çeşmesi ve E. 165167 2 Kılburnu Y. 2012032 Çikmaz Dibek E. ve Y. 2628 E. Rum kılisesi ar E 64 ka Y. Lalaşahin Y. 44 Manastır cad. E. 17 19 76 Pişmişoğlu mahallen 124 E 37 Limoncular Y. 34 71 E Hacı Manol Y. Hacı Manav E. Rum kilisesı ar E. 66 ka Y. Lalaşahin Y. 46 E. 4U9 Zindankapı cad. Y. 109 E. 46 Mumcu Y. 4 E 47 Kuyulu Y. 49 14 E. Kilise çıkmazı Y. Taşköprülü E Marya E 5 Mü Y Adsız \efer Cinsi ve hissesi Kârgir hanenin 45/128 his. Arsanın I'8 hissesi Ahşab iki hane ve bir dükânın 1/8 hissesi Arsa 143,50 metre arsa 1157 metre arsa İçinde kulübesi olan metre arsa Üstünde odaları olan gir dükânın 9004800 Ahşab hanenin 18 64 143,50 metre arsa Kârgir dükânın 350/480 hissesi 54 metre arsa Ahşab baraka ve arsanın |/6 hissesi Kârgir hane 500.50 metre arsa Hisseye jröre | muhammen K 1440 30 170 810 300 2300 200 550 350 300 1190 tOO 70 710 310 K zarf Açık arttırma K. zarf Açık arttırma K. zarf Açık arttırma 145 kârhis. his Yukarda evsafi vazıli gajrımenkuller on gün müddetle satışa çıkarılmıştır. Ihaleleri 17/8 9=36 tarihine tesadüt eden pazartesi günü saat on dörttedir honosilediı Satiş münhasıran gayrîmübadil