9 Ekim 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

9 Ekim 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

9 Birinciteşrin 1936 CUMHUBİYET SON TEIEFON MAB TCLCRir E RLER vc TELSiZLE hadiseler arasınaa Son Vezir Oaltanattn son veziri Tevfik Paşa '*•' tastamam bir Babtâli recülü idi; bütün tmparatorluk siyaseti onun şahMinda kabiliyetinin zirvetine çıkarak hem kemalini, hem de zevalini buldu: Su hatılmamış «Hariciyeden yetişme» ler gibi, Tevfik Paşa için de korkunun adı tedbir, kararsızlığtn adı €İdarei maılahat», enerji kıtlığımn, becerik sizliğin ve şahsiyetsizliğin adı «hik meti hükumet», kiyaset ve dirayetti. iki tarafı da kollamak ve muvazeneyi büyük çalkantıların dinamik şakulü üstünde değil, zıd kutublar arasındaki harekettiz, iradesiz, ölii noktada aramak, Tevfik Paşanın şahsında bütün Osmanlı »iyaset ve kiyatetini hulâse eder. İngiliz sefarethanerinin kavası haline gelmiş Vahideddin gibi bir Padişahın Ferid Paşa gibi küstah, millî tuğ yan aleyhine eşşekçe kararlar veren ve inadını saraya bir şahsiyet farikan gibi kabul ettiren bir Sadrazamı yanında Tevfik Paşanın kararsızlığt, şahsiyetsizliği ve iki tarafı da kollama Mİyaseti bir fazilet tayılıyordu ve tstanbulun o zaman içinde bulunduğu şeraite göre bunun böyle »ayilman da lâzırrt gelir. Babtâli an'aneaine göre, Tevfik Paşa, Imparatorluğun en namutlu ve en dirayetli Vezirlerden biriydi; fakat, ne çare ki bu namu* Ve bu dirayet, Mustafa Kemalin emrinde olmadıkça millî namuru kurtarmak ve serayın dirayetsizilğini ortaya vurmak yolunda hiçbir işe yarayamadı. Tevfik aşanın hatırasma karşı fiürmetimiz nitbidir: Damad Feride kıya* edilirte o, namutlu ve dirayetli bir Vezir olarak tebcile lâyık, fakat büyük millî irade karştsındaki silik ve renksiz duruşile, Babıâlinin enerjisiz ve şahtiyetsiz en »on mümetsîli ola rak, bugün, Allahın rahmetîne mah tacdır. Italya Hariciye Nazırı Berlini ziyaret ediyor M. Cianonun Almanyayı da Roma misakına dahil olmağa ikna için çalışacağı anlaşılıyor [Baştarafı 1 inci sahifede] Paraların sukutu üzerine eşya fiatları ne olacak? İhracat fiatlarının değişmemesine mukabil ithalât eşyasından bir kısmının ucuzlaması muhtemeldir NAUNA MIHINA Tramvay durakları ünkü Cumhuriyette (Doğru değil mi?) sütununda bir yazı vardı. Bu yazıya göre, tramvaylar tevakkuf mahallinde durdukları zaman, diğer motörlü vasıtalann motörsüzlerin neden istisna edildiğini anlıyamadımhalk tramvaylara binip ininciye kadar yollarına devam etmiyerek beklemeleri lâzım geldiği hakkında Belediye birkaç gün evvel bir emir vermiş. Fakat, çok yerinde olan bu emir, maalesef tatbik sahasına konulmamış. Gazetemiz, halkın selâmet ve emniyeti için bu emrin mutlaka tatbikını istiyor. Benim bildiğime göre bu emir yeni degildir. Çoktan verilmiştir. Fakat birçok Belediye yasakları gibi iki gün şürmüş, sonra unutulmuş, iş şoförlerin, arabacılann lutfuna kalmıştır. Hepimiz, kaç defa tramvaydan inince ya bir otomobilin radyatöründen fırlıyan azrailin kızgm nefesini ensemizde duymuş, yahud da bir arabanın okunu kale surlarını deviren bir koç bası gibi omzumuzda görmüşüzdür. Anlaşılan verilmiş sadakamız olduğu için, tehlikeyi sadece korku ve halecanla atlatmışız, canımızı kurtarmışızdır. Fakat tramvaydan inip te otomobil veya arabanı naltma giren talihsizler de az degildir. Şimdi, Belediyemizin bu emri tekid ettiği, fakat iki gün sonra canı tez şoförlerle kamçı şaklatmağa meraklı veya Romalılann cenk arabası yanşlarını îstanbulun dar caddelerinde tekrara he vesli arabacıların gene bildiklerini oku dukları anlaşılıyor. Bu işin tek çaresi, Belediyenin, tramvay kumpanyasını Avrupada refüge (röfüj) denilen cankurtaran kaldırımları yapmağa icbar etmesinden ibarettir. Bu kaldırımlar esasen bazı yerlerde var, bazı yerlerde yoktur. Meselâ, Köprüdeki üç tramvay durağından yalnız Üsküdar iskelesi tarafındaki durakta cankurtaran kaldınmı vardır; diğerlerinde yoktur. Beyoğlunda, îstiklâl caddesinde de Taksime doğru gidenlerde vardır; Galatasaraya doğru inenlerde yoktur. Neden? Ayni yolun sağında otomobiller ve arabalar adam çiğner de, solunda çiğnemez mi? Yoksa şoförlerle arabacıların duraklann bazılannda durup diğer bazılarında durmadıklan mr tesbit edilmiştir de onun için böyle yapılmışür? Eski ve yeni gördüğüm Avrupa şehiferinin hepfinde bilhassa kalabahk cadde ve meydanlardaki tramvay durakla rında cankurtaran kaldırımlan yapılmıştır. Bunun yalnız nakil vasıtalarmı dur durmak için değil, halkın tramvaylara kolayca inip binmesi için de lüzumu ve faydası vardır. Esasen, bütün Avrupa şehirlerinde Belediyenin emirlerine şoför ler ve arabacılar brzdekinin aksine olarak son derece itaat ederler. Oralarda röfüj yapılmasa da sade durmak için emir verilse kâfidir. Bizde ise, Belediyenin emirlerine iaat etmek değil; etmemek bir marifet ve bir caka vesilesi telâkki edilir. Onun için, bizde, tramvay duraklannda halkın tramvaylara binip inerken otomobil ve arabaların hücumuna uğramaması için tek çare, oralara kâmilen cankurta ran kaldırımları yapmaktan ibarettir. Bunlann yansı mevcud olduğuna göre kalan yansmı yapmak ta ata, deveve degildir Jlne gideceğini teyid etmektedir. Bu seyahate, geçenlerde M. Musolini ile Alman sefiri fon Hassel arasında yapılan görüşme esnasında karar verilmiştir. M. Cianonun yapacağı bu seyahatin gayeleri, henüz esrarengiz bir mahiyet tedir. Bununla beraber öğrenildiğine göre kendisinin Berlinde yapacağı görüşme ler, siyasî mahiyette olacak ve Romanın kendi arzusile yapmış olduğu liret kıy metinin indirilmesi meselesi, Almanya nın bundan memnun olmamış olmasına rağmen müzakere edilmiyecektir. Aşa ğıdaki meselelerin müzakere edilmesi muhtemeldir: 1 Avusturyadaki Nazi propagan dası, binbaşı Feyin hattı hareketi, 2 Almanyanm Roma protokollanna iştiraki ihtimali, 3 Viyanada akdedilecek İtalyan Avusturya Macaristan konferansı ariîesinde Italya ile Almanya arasında mütekaddim müzakereler icrası, Ortada dolaşan bir şayiaya göre M. Ciano, Romaya dönerken Peşteye uğnyacaktır. *** M. Edenin »eyahati 5 birinciteşrin tarihli dün gelen Mor ning Post gazetesinin diplomasi muhabiri şu haberi vermektedir: M. Edenin Riviera seyahati İtalyan Hariciye Nazırile Cenevrede vukua ge leceği haber verilip Habeş heyeti mu rahhasasının orada bulunması hasebile sarfınazar edilen mülâkatlann Fransız İtalyan hududunda vukuuna intizarlara yol açmıştır. Dün Londradaki resmî mehafil böyle bir mülâkattan ademi malutnat beyan etmiş ve M. Edenin Montekarloya sırf tatil yapmak üzere gittiğini ilâve etmiş tir. Maamafih ltalyanların Akdeniz devletlerinden Fransa ve îngiltere ile doğrudan doğruya konuşmak hususunda son zamanlarda bilhassa hahişkâr bulunduklan ve bundan iki hafta evvel îngiltere hükumetinin de böyle bir konuşmaya amade bulunduğu da inkâr edilemez bir hakikattir. Anladığıma göre îtalyanların müza kere etmek arzusunda olduklan mesail arasında; şarkî Akdenizdeki bahrî vaziyet, Italyanın Çanakkale muahedesine iltihakı ve yakında konsolosluk vaziyetinde idare edilecek olan AdisAbaba îngiltere elçilik işleri vardır. Paraların sukutu üzerinde fiatlarında farklar olması muhtemel görülen ithalât eşyası gümrük ambarlarına girerken ve tuhafiye eşyasından bir kısmı >ntnııiHnınıınniinill!l!l!|!|l||||WII)IHIIIIIIIIIIII!IIIMimıııı>ı>ı İngilterenin bir müracaati Uzakşarkta deniz rekabetinin önüne geçmek istiyor Londra 8 (A.A.) Îngiltere hüku tneti, Vaşington ve Tokyodaki sefirle rine Amerika ve Japonya hükumetleri nezdinde Vaşington muahedesinin on dokuzttncru maddesinin yenileştirilmesi hakkında teşebbüslerde bulunmalarım bildirmiştir. Bu madde büyük Okya nustaki üssübahrilerin tahkim edilmesine mütealliktir. İngiltere hükumeti, Amerika ve Japonya hükumetlerine tahkimat yapıl mamasma müteallik olan ve bu sene sonunda inkıza edecek olan maddenin yenileştirilmemesi takdirinde Uzakşark faki üç büyük deniz devleti arasmda büyük Okyanus üssübahrilerinin tah kimi hususunda bir silâh yarışma çıkılacağını ve bu yarışm çok büyük neti celer tevlid ve her üç devlete ağır masraflar tahmil edeceğini bildirmektedir. Sosyalistler Danzigden kaçıyorlar Sosyalist liderlerin ekserisi tevkif edildi veya gizlendi Danzig 8 (A.A.) Danzig sosyalist leri aleyhindeki harekât, fasılasız su rette devam etmektedir. Sosyalist liderlerinin ekserisi tevkif edilmiş ve yahut gizlenmek mecburiyetinde kalmıştır. Bazıları, Lehistana iltica etmek mecburiyetinde kalmışlar dır. Lehistan âli komiseri, dün serbest şehTr âyan meclisi reisi M. Greiserle Danzig işinde Milletler Cemiyeti tarafından Lehistana tevdi edilmiş olan vazife hakkında görüşmüştür. Başvekil tekrar bir tetkik seyahatine çıkıyor Komplö işinin beraet kararı kat'ileştİ Ankara 8 (Telefonla) Ankara Müddeiumumiliği Ali Saib ve arkadaşları hakkında Ankara Ağırceza mahkemesinin ikinci defa verdiği beraet kararmı Temyiz etmemiştir. Bu suretle Ağırce zanm vermiş olduğu beraet kararı kativet kesbetmiştir. İhracatı kontrol müfettişleri Ankara 8 (Telefonla) İhracatı kontrol kanunu 1 kânunuevvelde tatbika geçeceğinden İktısad Vekâleti 23 kon trolör alacaktır. Bunlara şimdiden 500 talib vardır. Bunların içinden 23 kişi seçilecektir. Kaza ve nahiyelerin beşer senelik programları Ankara 8 (Telefonla) Dahiüye Vekâleti vilâyetlere yaptığı bir tamimde her kaza ve nahiyenin nafıa, kültür, zicaat ve sosyal işleri için 5 senelik b*rer program yapmalannı ve bu programlarda en lüzumlu ihtiyaclarını tesbit etmelerini ve bu programların tatbikı için ne suretle para bulmayı düşündükleri ni bildimelreini tamim etmiştir. Divanı Muha&ebatta tayinler Ankara 8 (Telefonla) Divanı Mu hasebat ikinci sınıf murakıblarından Vedad, İzzet, Seyfi, Fahreddin birinci sınıfa, üçüncü sınıf murakıblardan Atıf, Kemal, Tevfik, Nuri, Refet, Halil Sezai ikinci smıfa, üçüncü smıf muavinler den Semahat, Ali Tevfik, Vasıf, Rifat, Mustafa Tevfik birinci sınıf muavinli ğe terfi etmişlerdir. Pariste nasyonalist partisinin merkezinde araştırmalar Paris 8 (A.A.) Zabıta, bu sabah eski Ateş Haç teşkilâtınm yerine kaim olmuş olan Fransız nasyonal partisinin Paris ve Versaydaki muhtelif dairele rinde araştırmalar yapmıştır. Elde edilen bütün vesaik adliyeye tevdi edilmiştir. Adliye memurları, Albay de Laroqueun mefsuh birlikleri yeni den teşkile tesebbüs etmiş olup olmadığını meydana cıkarmak için tahkikat yapacaktır. Ankara 8 (Telefonla) Başvekil Is Milletlerarası muamelelerinde met İnönünün iki, üç gün içinde İzmir, Aydın ve Nazilli havalisine gideceği an şahsî ve şifahî teminatın zerre kadar laşılmaktadır. yeri ve hükmü yoktur. Vesika olarak imza ettiğiniz muahedenin içinde Fransada para vaziyeti Paris 8 (A.A.) îskonto faitı, neler varsa ancak onlar muteber oyüzde 3 ten yüzde 2'/2 ye indirilmiş lur. Bu itibarla bu muahedenin içinde bize sarahaten muzır olan hükümler tir. ve ondan daha miihim olarak ta en Prag 8 (A.A.) Finans Bakanı, hususî surette toplanmış olan mecliste, hayatî eksiklikler vardır. Îskenderun, devalüasyon hakkında izahat vermiştir. Antakya ve havalisi Türkleri talihleBanka, pursantajı 6/10 ve 15.96 arasın rinin havada bırakilmış denilecek suda sonradan tesbit edilecek olan kuro rette tamamen meskut bırakılmış olnun yeni devalüasyonun beynelmilel bir ması işte bu eksikliklerin başmdadır. para hareketinin neticesi olduğunu bil Bu ırktaflanmızı muahede metnine dirmiş v» kuronun mubayaa kuvvetinin göre bu kadar metruk ve miihmel muhafazası bütçede ekonomi ve müvaze bırakmağa Jıakkunız yoktur. Kaldi ne prensipinin muhafazasına bağlı oldu ki onların anavatan haricinde yabancı bir idarenin mutlak esaretine terğunu kaydettikten sonra: «Hükumet, bu prensiplere, geçmişte kedilmelerine dahi asla cevaz olaolduğu gibi kat'î surette riayet edecek maz. M. Briyan şöyle demiş, böyle demif... Bu sözler o zatın kendi fahsı tir» demiştir. itibarile belki samimidir. Fakat Ingiliz komünistleri büyük bir yan bir taraftan fani bir şahıstır, Bridinümayiş yapacaklar ğer taraftan Fransız hükumetinin baLondra 8 (Hususî) Geçen pazar şında bugün var, yann yoktur. Songünü İngiliz faşistleri tarafından yapı ra?.. Kolay anlarsınız ki böyle bir lan nümayişe mukabil önümüzdeki pa şeklin sonu kocaman bir hiçten başka zar günü de İngiliz komünistleri büyük birşey olamaz... bir nümayiş mitingi hazırlamaktadır. Bu toplantıya on bin kişihin iştirak edeİşte büyük devlet adamının on beş yıl ceği zannediliyor. evvelki sözleri. Onlardaki keramete benzer uzak görücülüğü takdir etmek için Çinle Japon anlaşıyor bugün karşısında bulunduğumuz vaziyetLondra 8 (Hususî) Mareşal Şan kayşekle Japonyanm Çin sefiri arasında ler üzerinde bir parçacık ibretle durmakbugün yapılan iki saatlik bir mülâkat lığımız kâfidir. îskenderun, Antakya ve tan sonra, üç haftadanberi münkati bu havalisi Türkleri için Ankara muahedesilunan Çin Japon münasebatı yeniden le enikonu muhtariyet haklan temin etmi' teessüs etmiştir. olduğumuz halde onlan tatbik ettirebi' Gömböşön cenaze merasi mek hâlâ bir mesele teşkil etmektediı minde Göring de bulunacak Ya kâğıd üzerine nakşedilmiş ahdî hakBerlin 8 (A.A.) M. Göring, Gene lar olmasa da yalnız güzel sözlerle iktifa ral Gömböşün cenaze merasiminde M. olunmuş olsaydı ne olacaktı?!. Hitleri temsil etmek üzere Peşteye giDavanm büyüklüğü önünde Fransız decektir. delegesinin Cumhuriyet muhabirine karşı yaptığı küçük hareket üzerinde durmağa bile lüzum görmüyoruz. Yerine Paris 8 (Hususî) Paris borsasının getirıleceğinde şüphemız olmıyan hakkıbugünkü kapanış fiatları şunlardır: mızdan kat'ıyyen emin olarak herkese Londra 104,84, Nevyork 21,42 1/4, Ber lin 862,50, Brüksel 360,62 1/2, Madrid, sabır ve sükun tavsiye ediyoruz. îstikbalı Amsterdam 1139, Roma 112,70, Lizbon çok vakarlı bir azim ve kararla bekliye95.25. Cenevre 493. bakır 44 7/6. kalay biliriz. 202 12/6, altın 142,03, gümüş 20 1/8. YUNUS NADİ Fransadan sonra birçok memleketler daha paralarmı düşürdüler. Nihayet pek beklenmediği halde İtalya da onlara iltihak etti. Bundan daha evvel de paralarmı düşürmüş olanlar var. Amerika ve İngiltere bu yolun ilk yolculan olmuşlardı. Bütün teminata rağmen Almanyanın da bu cereyana uymıyacağına pek te inanılamıyor. Fakat, bazı memleketlerin paraları iner, bazılarınmki yüksek kıymetli kalırken, eşya kıymetleri ne hal alacak tir? İthalât mallan, ihracat eşyalan ve nihayet dahilî istihsal ve istihlâk maddelerinin fiatları ne olacak? Umumi yetle ihtiyaçlarımızı temin için bugünkünden fazla bir şey ödemiye mecbur kalacak mıyız? Yoksa kâr mı edeceğiz? Bugün için halkın öğrenmek Lstediği başlıca cihet budur. Bütün bunlar için bir muharririmiz piyasadaki alâkadarlar, maliyeciler, ikPEYAMÎ SAFA tısadcılar ve alâkadar resmî makamlarla temas etmiş ve mütalealarmı sormuştur. Bütün söylenenleri şu esaslar dahilinde toplamak kabildir: Eğer dünya ticareti normal bir devrede olsaydı, bugünkü vaziyet karşısmda ihracatımızm müteessir olması tabiî bir şeydi. Fakat bugün dünya iktısad nizamında kleringler, takaslar, konten [Basmakaleden deuaml janlar, döviz takyidatları hâkim bulundar eden bir keyfiyettir: 1921 de Lon maktadır. Serbest fiat ve piyasa mefhudra ve Pariste Fransızlarla bir sulh müzakeresi yapan Türk murahhas heyetinin müteveffa Briyanla müspet bir neticeye varması için bu sonuncunun verdiği şahsî ve şifahî teminatı hikâye etmiş ve fakat orada imzalanan anlaşmanın Ankaraca reddolunduğunu yazmıştık. Ankarada tezahür eden bu red hareketinin ta başında bizzat Atatürkün bulunduğunu söylemeğe hacet bile yoktur. O zaman, Fransanın îskenderun, Antakya ve havalisi için vermiş olduğu şifahî teminata muttali olduktan sonra Büyük Şefimiz şunları söylemişti: Selim olan ve Olmıyan aklın İki kutbu mu geri ve tesirsiz kalmıştır. Bu iti barla şimdilik ilk ağızda haricdeki para muvazenesi hareketinin bizim ihra catımıza tesiri beklenemez. Bu bakımdan ihracat eşyamızın iç pazarlara çı kan kısmı da büyük bir fiat değişikliğine şimdilik uğrıyamaz. İthalât eşyasma gelince, paralarının kıymetlreini düşüren karşı memleketler eğer disiplinli hareke tederler ve eşya fiatını tutarlarsa o zaman bizim yük sek olan paramız karşısında memleke timize giren ithalât eşyasının ucuz ol ması, yani bize nazaran ucuzlaması tabiidir. Bu vaziyet, ayni zamanda. daha ziyade şunu temin edecektir: Son zamanlarda franktan evvel pa ralarını düşürmüş olan paralara karşı ithalât tacirlerimizde tabiî bir meyil vardı. Şimdi diğer memleketlerin paralarmı düşürmeleri belki de bir muva zene husule getirecektir. Dahilî istihlâk ve istihsal piyasası: Bu piyasanın hareketleri tabiî olarak evvelki maddelerin hareketlerine bağlı bulunmaktadır. İhracat dolayısile madde fiatlarında vuku bulacak iniş ve binişin iç ticaret eşyası üzerinde tesiri tabiî olduğu gibi, ithalât eşyasını aldığımız memleketlerdeki hareketlerin aksülâmelleri de tabiî olarak bu kısımda kendini gösterecektir. İki eski arkadaş çarpışacak mı? Hitlerle Musolini görüşecekler Bu görüşmede Almanyanm Roma paktına iltihakı konuşulacak Belgrad 8 (Hususî) Berlinden bildirildiğine göre, M. Musolini ile M. Hitler yakında görüşeceklerdir. İki devlet reisinin nerede görüşeceği gizli tutulmaktadır. Ayni haberlere göre bu mülâkatta Almanyanm Roma pak tına iltihakı meselesile, Bulgaristan, A vusturya ve îtalyanın iştirakile akdine karar verilen konferans meselesi görüşüle cektir. Binbaşı Fey, Prens Starhembergi düelloya davet etmiş Prens ve eski arkadaşı binbaşı Fey Viyana 8 (A.A.) Eski Başvekil muavini binbaşı Fey, A\nısturya ordusu eski zabitleri şeref mahkemesine mü racaat etmiştir. Mahkeme, gizli bir celseden sonra Prens Starhemberg tara fından binbaşı Fey aleyhinde yapılan ithmalar üzerine ne gibi tedbirîer ittihazı lâzım geleceğine karar vermiştir. Binbaşı Feyin kendisile düello etmek niyetinde olduğuna dair olan haberlerden Prensin henüz malumatı yoktur. Başvekil muavini M. Baarenfels, Prens Starhembergin lehinde veya aleyhinde tezahürat yapılmasma mâni olmak maksadile Heimatschutz teşkilâtınm mitinğ yapmasmı muvakkaten menetmiştir Antakyada tazyık [Baştarafı 1 inci sahifede] Dün sabahki zelzele Rasadhanede dün sabah saat beşi on yedi dakika on yedi saniye geçe hafif bir zelzele kaydetmiştir. îstanbuldan pek hafif hissedilen bu hâdisenin îstanbuldan merkez üstü 160 kilometro mesafede olduğu tahmin edilmiştir. Erdekte Erdek 8 (Hususî) Bu sabah saat beşi yirmi geçe gök gürültüsüne benziven bir uğultu ile sürekli ve kuvvetli r zelzele olmuştur. Zarar yoktur • Pariste grevciler PARİS BORSASI Paris 8 (A.A.) Zabıta, grevci amele tarafından işgal edilmiş olan bir çikolâta fabrikasmı tahliye ettirmiştir. İki amele ile bir zabıta memuru hafifçe yaralanmışlardır. 6 Ankara itilâfnamesile Sancağa yabancı unsurlar getirilmiyecekti. Yukarıda bildirdiğim gibi en münbit Türk topraklan Ermenilere satılmış ve bugün Sancağa 15 bin Ermeni iskân edilmiştir ve yeniden Ermeni köyleri kurulmuştur. Bugün bu idare garabeti daha çok garibleşmiştir. Bir defa Sancakta asayiş yoktur. Hemen hiçbir gün geçmiyor ki bir soygunculuk hâdisesi olmasın. Uk de fa soygunculann Aleviler olduğu iddia ediliyordu. Kuvvetle söylendiğine göre birkaç koldan faaliyette bulunan eşkiya Aleviler değil Halep ve civanndan gelen Arablardır. Bu hâdiseler bir hükumet tebliği olmadıkça gazetelere aksedemez. Sancağa Türk gazetelerinin girmesi yasak degildir. Resmen bir sansör de konmamıştır. Fakat Sancağm haklannı müdafaa eden gazeteler hiçbir suretle burada okunamaz çünkü: Posta gelir gelmez tayin edilen me • murlar gazeteleri gözden geçirirler şayet kcndilerince okunmasında mahzur görülen bir yazıya rastlanırsa o gazete bayie veya sahibine verilmez. Bütün bunlann, îskenderun Türkle rinin hakkını biran evvel istirdad husu sundaki lüzumu medenî âlem önünde tacil etmekten başka neticesi olamıyacağı meydandadır. Farkında olmıyarak cenub Türklerinin gayelerine hizmet et • mış oluyorlar. Küçük san'atlar üzerinde yapılan tetkikler Bir müddettenberi şehrimizde küçük sanayi erbabüe temaslarda bulunan Sanayi Umum müdür muavini Samed Ağaoğlu işini bitirerek Ankaraya dönmüştür. Kendisi burada küçük sanayi erbabından dileklerini tahriren tesbit eden raporlar da almıştır. Yapılan bu tetkikat gerek küçük sanatlar, gerek esnaf teşekkülleri için ha zırlanacak kanunlara esas olacağı gibi vergi kanunlarmda yapılması muhte mel değişikliklerde de nazari dikkate ahnacaktır. Gazetenin hayatı Cumhuriyet Almanağı hazırlanıyor. bîr gün, Almanağın hayatı bir yıldır! CEMAL AKBABA'da beş renkli bir şaheseri Yegâne karikatUristimizin bugün NADİR Almanakta neşredeceğiniz Mnlar bütün bir sene hergün müşterinizin gözü önünde bulunacdktır. îlânlar için: 15 teşrinievvele kadar ilâncıltk Şirketine müracaat edilmelidir. Telefon: 20094 20095