8 Aralık 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

8 Aralık 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

8 Birincikânun 1936 CUMHURİYET SON HABERLER Umumî müfettişler kongresi mesaisine başladı TELEFON TELGRAF ve TELSiZLE Hâdiseler arasında Fransada hürriyet CVansız gazeteleri matbuat hürriyetinin müdafaalarile dolu. Garabet şuradadır: Bu müdafaayı yapanlar arasmda düne kadar monarşi veya diktatörlük istemiş olanlar var; matbuat hürriyetini tahdid için meclise lâyiha veren Başvekilse düne kadar bu hürriyetin baş müdafiiydi. Zaruretlerin akidelerle bir istihzası daha. Harb sonrası tarihi bu istihzalarla doludur. Avrupa rejimlerinin çoğu kendi akidelerini muarızlarından evvel yıktılar: Prensipleri olan hürriyetten diktatörlüğe doğru sarkanlar görüldüğü gibi diktatörlükten hürriyete, serbest mülkiyetten devletçiliğe, aşın devletçilikten şahsî tasarruf, hatta veraset hakkma dönenlere tesadüf edildi. Sistemlerin mızraklı ilmihallerine inananlar için ne sukutu hayal! Pişkin realistler, hayatın ta kendisini görenler için ne tabiî manzara! Her nazariye aldanır ve aldatır. Hayat bambaşka şey. Bioloji onun ne olduğunu söyliyemiyor, felsefe kekeliyor ve sosyoloji kemküm ediyor. Henüz tam ve emin bir hayat bilgimiz yoktur. Politika el yurdamile gider. Yaptığı zikzaklar, tersyüzü dönüşler bundandır. Ben hürriyetin sıhhatli bir cemiyet hali olduğunu zannedenlerdenim. Bu da muayyen bir tarih devresine göredir ve istikbali içine alan bir zan değildir. Yannı kimse bilmez, çünkü yarın düne benzemez. Tahminlerinch kat'î değil, geniş bir ihtimalî hesabla yürüyenler, istikbalin sürprizlerinden en az zarar göreceklerdir. Fransada üçüncü cumhuriyet hürriyeti derece derece feda edecekse, hastadır. Büyük Harbden kim sağlam çıktı? Onun yaralarına en fazla mukavemet eden Fransa bile, artık, humma içinde. Kimbilir, belki yatağın disiplini içine girmeğe mecbur olacaktır. Çünkü dünyanın hiçbir hastası hür değildir. PEYAM1 SAFA «Dört bin sene evvelki Türk tiyatrosu» Belgrad radyosunda eski Türk medeniyeti hakkmda çok şayanı dikkat bir konferans verildi Belgrad radyosunda «Dört bin sene evvelki Türk tiyatrosu» mevzulu çok şayanı dikkat bir konferans verilmiştir. Bu konferansın en mühim parçalarını nakle dıyoruz: «Türkler kadar Yugoslavlar üzerinde büyük ve uzun süren tesir yapmış hiçbir millet yoktur. Türklerin Yugoslavlar üzerinde bilhassa Yugoslav dilınde yap tıkları tesırlerin izleri pek büyüktür. Yugoslav dilinde türkçeden yahud türkçe nin delâletile diğer dillerden alınarak köklesmiş bir sürü kelimeler vardır. Türkler, Yugoslavlar üzerinde beşeriyetin en büyük eseri san'atı ve en muazzam medenî sermayesi olan dil delâletile azamî derecede tesir etmiş olmalarına rağmen Yugoslavların Türk medeniyeti, Türk harsı ve Türk sanayii nefisesi hakkmdaki bilgileri pek mahduddur. Büyük Türk oğlu Kamâl Atatürkün idaresi altında ve gayet kısa bir müddet zarfmda Türk milletinin istihsal ettiği muazzam ve harikulâde terakkinin bu gün bütün cihanla beraber biz Yugoslavlar da hayrayınız. Atatürke tekad düm eden medeniyet sahasındaki cali tedenninin dinî mutaassıbların an'anevî irticaları neticesinde vücud bulmuş mu vakkat ve anî bir tevakkuf devresi olduğunu bilmek te Türk ulusunun hars ve medeniyetinin takdiri bakımından gayet mühımdır. Yugoslavlar Türklerle ilk defa temas edip tanıştıkları vakit Ortaçağ Sırb medeniyeti Bizans ve garbî Roma medeniyetlerine muvaffakiyetli rekabet dev resinde bulunuyor, mezkur milletlerin medeniyetlerine meydan okuyordu. Türklerle Yugoslavlar arasındaki ilk musademeler millî bir mahiyeti haiz olmaktan fazla padişahlarla Sırp Çarlan arasmda tefevvuk karakterini islâmiyetle hıristiyanhk arasında prestij mahiyetini havi uzun müddet devam eden mücadelelerdir. Salib ve hilâl yekdiğerile gayet uzun süren bir mücadeleye girmiş olup bu mücadele hakikati halde her iki muarız müttehid kuvvetlerin medeniyeti beşeri ye aleyhinde muharebelerinden başka bir şey değildi. Mezkur harbler bütün in sanlığı zulmete ilka etmiştir. Ancak asırların mürurundan sonra Avrupa eski ve büyük bir medeniyetin vakıâ hıristiyanhk karakterini haiz olmakla beraber muazzam bir medeniyetin mevcudiyetini duymağa başlamıştır. Teceddüd hakikaten başlamıştı. Tarih bu teceddüde röne sans adını vermiştir. Avrupa rönesansından sonra Türk rönesansına asırlarca intizar etmek lâzımdı. Türkler, kendi millî rönesanslanna Kamâl Atatürk devrinde kavuşmuşlar dır. Şimdiki Türkiye bir vakitki eski Tür kiye değildir. Türkiye de kendi kurunu vustasından çıkmış, ondan kurtulmuştur. Onun için Türklerin islâmiyeti kabul etmezden ve Balkanlarda bizimle rekabet devresine girmezden evvel kim olduklarını ve nasıl bir millet bulunduklarını biraz derince tetkik ve tetebbü etmemiz pek faydahdır. Pek dar olan vaktimiz maalesef burada Türk tarihini, eski Türk tarihi medenisi tetebbüe müsaid olmadığı gibi bu seferki vazifemiz de mezkur sahada tetkikatta bulunmak değil dir. Biz bu münasebetle Türk medeniyeti tarihinin yalnız bir devresini, bir parçasını tetebbü edeceğiz. Türk tarihinin, şimdi gözden geçirdiğimiz bu ufak parçası bize eski Türklerin kim olduklannı ve nasıl bir millet olduklannı kâfi derecede gösterecektir. Burada en eski Türk tiyatrosundan bahsedeceğiz. Tiyatro, yüksek medenî seviyede bulunan milletlerin hayatı içtimaiyelerinin bir nişanesidir. Bir memlekette tiyatro nun vücudü o memlekette şairlerin, ediblerin, muharrirlerin, mütefekkirlerin, ak tör ve aktrislerin vücudüne ve bütün bunlar da tiyatro hayatından ebedî zevk duyacak dinleyicilerin vücudüne vabeste dir. Teessüfe şayan bir hakikattir ki, bir çok memleketlerin edibleri, muharrirleri, şairleri, mütefekkirleri ve tiyatroları ga yet az olduğu gibi mezkur nefîs san atlardan mütehassis olan ehli zevk halkı da pek azdır. Halbuki tiyatro Türkün daha dört bin yıl önce pek yakından tanıdığı ve zevki ebedisine alet edinmiş olduğu nefîs sanatlardan biridir. Türkler, dört bin yıl önce büyük millî medeniyete malik orta Asyanın kocaman bir milleti idiler. Türk milleti o vakitlerde savaşçı bir millettı. Amir ve bey olan Türkler kuvvetli ve zengin bir kütle olduklarından muhitle rinde sanayii nefîse tevessü ve inkişaf etmiş ve böylece bütün cihanın en eski tiyatrosu Türkler arasında zuhur etmiştir. En eski Türk tiyatro eseri zamanımıza ancak kısmen intikal etmiştir. Asrımıza kadar kısmen muhafaza edilebilen mez • kur esere göre en eski Türk tiyatro eseri bir harbe, kırk asır evvel orta Asyaaa vuku bulup Türklerin zafer ve galebelerile hitam bulan bir harbe aiddir. Eserde mevzuu bahsolan baş kahramanın, diğer kahramanlara tefevvuk ve rüçhaniyeti sarhaten anlaşılıyor. Mezkur eserin Mi lâddan iki bin sene önce son defa olarak oynandığını unutmamalıdır. Eski Türk tiyatro eserlerinden diğeri birincisine nisbeten biraz daha yenidir. Mezkur ikinci tiyatro eseri Türklerin Çine akınları devrei tarihiyesine aiddir. Mezkur eser bir kahramanlık dramıdır. Eserde üç şahıs esas rolü oynamaktadır. Eserin mevzuu şudur: «Türk harbe gidiyor. Evinde sadık karısile sevgili küçük yavrusunu bırakı yor. Türkün evinden aynlmasını müte akıb bir Çinli ortaya çıkıyor ve Türkün evinde kalan sadık karısını kaçırıp kötü yola sapıtmak ıstiyor. Sadık Türk kadını Çinli ile aslan gibi kahramanca boğuşu yor. Emelıne nail olamıyacağını gören Çınli Türk kadınından intikam almağı düşünüyor ve uzun tırnaklarile kadının yüzünü tırmalıyarak güzelliğini bozuyor. Türk şairlerinin tabirince kadının güzelliğini çalıyor. Harb meydanına doğru yola koyulan Türk birdenbire evde muskasını unuttuğunu hatırlıyor, muskasız bir yere kımıldamıyan Türk evine dönüyor. Karısının yüzünün tırnak yarası içinde olduğunu görüyor, derhal ortalığı kana boğuyor.» Dram böylece kan deryası içinde sona eriyor. Türklerin tiyatroyu ve tiyatroculuk san'atmı Çinlilerden almış olmalan ihti mali kat'iyyen varidi hatır olamaz. Zira Çinliler arasında ilk tiyatro hayatı ancak Milâdın 18 inci asrında başlıyor. Ço cukçasına muhayyel ve müzeyyen olarak ilk defa Milâdın onsekizinci asrında mevcudiyeti hissedilen Çin tiyatrosu, teknik bakımından şimdiki Avrupa ve Amerika tiyatrosundan hiç te geri kalmıyan ve hedefi milliye dair etik bir piyese sahne olan kırk asır evvelki Türk tiyatrosile hiçbir vakit ve hiçbir suretle mukayese edilemez. Konferansımızın sonunda dört bin yıl evvelki eski Türk tiyatrosunun şayanı dikkat bir cihetine atfı nazar edeceğiz. Nazan dikkati celbetmek istediğimiz bu şayanı dikkat cihet Türk tiyatrosunun zerre kadar din ve olin duygusu tesiri altında bulunmaması keyfiyetidir. Eserde ilâhlardan, ruhlardan, tabiatin fevkinde ahval ve avamilden iz bile yoktur. Halbuki bütün bunlar zikredilebilirdi. Savaş yolundan muskasını almak için evine dönen kahramanın dramını gözönüne ala cak olursak Türkün o vakitlerde bir dinle mütedeyyin olduğu kanaatini hasıl e deriz. Bu keyfiyet ise eski Türklerin yüksek medeniyetlerine, yüksek haleti ruhiyelerine ve pek yüksek insanî duy gularına sarsılmaz bir şahid ve delildir. «Karar Kralındır!» Mr. Baldvin dün Avam kamarasında izahat verdi Madam Simpsonun gazetecilere beyanatı Londra 7 (A.A.) Kralın otomobili, saat 1 7,30 da bütün perdeleri kapalı olduğu halde Londraya hareket etmiştir. Londra 7 (A.A.) Cornvvall dii kalığı müddeiumumisi, geceyi Fort Belvederde geçirmiştir. Müddeiumumî, bu sabah saat 9,30 da Londraya hareket etmiştir. Kendisi yalnız değildi. Dahiliye Vekili Şükrü Kayanm başkanhğında toplanan kongrede ilk önce Abidin Ozmenin raporu okundu Ankara 7 (A.A.) Umumî müfettişler kongresi bugün Dahiliye Vekâletinde Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sek reteri Şükrü Kayanın reisliği altında saat onda toplandı. Bu içtimada birinci umumî müfettiş Abidin Ozmen, ikinci umumî müfettiş General Kâzım Dirik, üçüncü umumî müfettiş Tahsin Uzer, dördüncü umumî müfettiş General Abdullah Alpdoğan ile jandarma umum kumandanı General Naci Tınaz ve Gümrük umum muhafaza kumandanı General Seyfi Düzgören, Em niyet umum müdürü Şükrü Sökmensüer, Matbuat umum müdürü Vedad Tör ve vilâyetler idaresi umum müdürü Fazıl Ozelçi hazır bulunmuslardır. Konferansın çalışma plânı şöyle ha zırlanmıştır: A Mıntakalardaki asayiş 1 Hâdiseler, 2 Sebebleri, 3 Tedbirleri, 4 Jandarma, 5 Polis, 6 Mahallî teskilât köy bekçileri, yol bekçileri 7 İstihbarat. B Kaçakçılık: 1 Hâdiseler, 2 Sebebleri, 3 Alınan tedbirler, 4 Muhafaza teşki lâtı, 5 îrtibat, istihbarat, 6 Mer cileri. C Hudud: 1 Vakayi, 2 Muhtelif hudud lardaki hâdiseler ve şekilleri, 3 Tedbirleri, 4 Teskilât, 5 Mercileri. Ç Her umumî müfettişliğin kültür, bayındırlık, ekonomik tanm ve sağlık sahalarda yapacakları ışler programı: 1 Umum müfettişliklerin bu saha • larda yapacakları işlerin plânlan, Vekâı "iıtımımııttlltllll j , ' letlerin ihtisaslarına göre aynlıp görüşü • lecek, 2 Halkın ve köylünün refahını ve hayat ucuzluğunu temin edecek esbab tetkik edilecek. D Umumî müfettişlerin salâhiyet leri: 1 Her müfettişliğin kadrosu, 2 Müfettişliğin memurlan, 3 Memur lann seçimi, intihabı ve tayinleri. E Her müfettişliğin mıntakasındaki hususî idareler, belediyeler ve imaı işleri: 1 Köyler ve köylülerin kalkınması. F Mülkî teskilât ve nahiyeler: G Siyasî kısım: 1 Siyasî elemanlar, 2 Menfi propagandalar, 3Membaları ve sebebleri, 4 Müsbet propaganda ve icraat. H Nüfus siyaseti: 1 Teksif, 2 Dil, 3 Irklar, 4 Iskân siyaseti. I C. H. Partisinin teşkilâtı ve Halkevleri. Bu toplantıda Abidin Ozmenin raporu okunarak üzerinde görüşmeler yapılmış tır. Konferans bu akşam saat 6 da tek rar toplanıp görüşmelerine devam ede cektir. Şatoda vaziyet Windsor 7 (A.A.) Fort Belveder şatosunun etrafı, polis tarafından büyük bir itina ile muhafaza edilmektedir. Bir çok otomobiller, civardaki eyalet yolundan geçmektelerse de bunlann sarayın yakınında durmaları kat'î surette menedilmiştir. Dün fecir vakti, bir tayyare şatoya yaklaşmış ve civarda karaya inmiştir. Zabıta,, bu meraklı tayyarecileri hemen havalanmağa mecbur etmiştir. Ortalık kararırken sarayın etrafında kimseler kalmamıştı ve artık hiçbir otomobil durmuyordu. Herkes, Londraya dönmüştü, zira muamma galiba Londrada halledilebilecektir. Ana Kraliçeye gösterilen hürmet Umumî müfettişler şerefine ziyafet Ankara 7 (A.A.) Dahiliye ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya bu gün umumî müfettişler şerefine bir öğle ziyafeti vermislerdir. Ziyafette birinci umumî müfettiş Abidin Ozmen, ikinci umumî müfettiş General Kâzım Dirik, üçüncü umumî müfettiş Tahsin Uzer, dördüncü umumî müfettiş General Abdullah Alpdoğan ile General Seyfi Düzgören hazır bulunmuslardır. Ankara stadyomu Donanmamız İzmirbayramda açılıyor den bugün ayrılıyor Londra 7 (A.A.) Valde Kraliçe Mary, dün Kengsingtona gitmiş ve orada eski İspanya Kraliçesile birlikte çay içmiştir. Kraliçe, beraberinde keza Prenses ve Düşes de Gloucester olduğu halde saat 18,25 te Amarbbrougha dönmüştür. Halk, Kral hanedanı erkânmı görebilmek üzere Buckingham sarayı civarmda toplanmıştı. Saat 1 7,30 a doğru Kanunuesasî tepesine doğru ilerlemeğe başlamıştır. Çünkü valde Kraliçenin binmiş olduğu otomobilin Amarlborough Houseden aynlmış olduğu öğrenilmişti. Kraliçe geçerken halk, kendisini hürmetle ve sem patile selâmlamı; ve alkışlamıştır. i Kral istifa ederse Akdenize gelecekmif Bu münasebetle Ankara, Donanmamız hergün bin. Dr. General Ziya Nuri Istanbul ve Izmir futbol lerce kişi tarafından vefat etti ziyaret ediliyor cuları karsılaşacak Ankara 7 (Telefonla) Çok mükemmel bir şekilde inşa edilmi* olan yenı Ankara stadyomu, bayramda İzmır Istanbul ve Ankara mıntakaları birincileri arasmda yapılan maçlarla halka açılacaktır. Memleketimizde bulunan Çek futbolcularınm da Ankarada maç yap mak üzere celblerine teşebbüs edildi. Çek takımı o zamana kadar kalmadığı takdirde îstanbuldan Galatasaray takımı da getirilecektir. Maçların hakemlerini kulübler, anla • şarak tayin etmekte serbest olmakla be raber baş antrenör de herhangi bir ihtilâf zuhurundaki kararı kat'iyetle kabul edilmek şartile maçlarda bulundurulacaktır. Izmir 7 (Hususî muhabirimizden) Donanmamızın yarın Çanakkaleye, oradan da îstanbula hareket etmesi bekle niyor. Halkın donanmaya karşı göster diği alâka çok büyüktür. Gemiler sabahdan akşama kadar binlerce ziyaretçi tarafından gezilmektedir. Yavuz orkestrası dün saat 15 de Kültür parkta güzel bir konser vermiştir. Büyük bir kayıb Londra 7 (A.A.) Siyasî mehafil, tac ve tahtmdan feragati takdirinde Kralın Madam Simpsona mülâki olmak üzere Fort Belvederdeki hususî tayyare meydanından hemen tayyare ile Cannesa hareket edeceğini beyan etmektedir. Söylendiğine göre Kral, bundan sonra Akdenizde bir cevelân yapacaktır. Kral rahatsız Troçki Meksikaya mı gidiyor? Brüksel 7 (Hususî) Meksika hü kumeti Leon Troçkiye Meksikada ikamet etmek müsaadesini virmiştir. Brüksel 7 (Hususî) Brükselden geçmekte olan Lehistan Hariciye Na zırı miralay Bek bugün Başvekil M. Van Zelandla Hariciye Nazırı M. Spakı Belgrad 7 (A.A.) Tuna eyaletinin ziyaretle mühim bir mülâkatta bulun 798, Vardar eyaletinin 368 ve Drava muştur. Bu mülâkat esnasında yeni bir eyaletinin 76 yerinde belediye intiha Lokarnonun akdi derpiş edilmiştir. batı yapılmıstır. Meclisin dünkü toplantısı M. Stoyadinoviçin fırkası, kahir bir Ankara 7 (Telefonla) Meclis ekseriyet kazanmıştır. bugün Tevfik Fikret Sılayın başkanhğınBelgrad 7 (A A.) Vardar, Tuna ve da toplandı. Bazı meb'uslara izin verilDreau eyaletlerinde nahiye seçimleri mesi kabul edildi. Şurayı Devlet, Maliyapılmış ve bu seçimlerde Yugoslav ra ye ve Nafıa dairesi reisliğine Asımın dikal partisi yüzde doksan nisbetinde ve gene Şurayı Devlet azahğma Cudinın kazanmıştır. Seçim esnasmda hiçbir intihabları yapıldı. Hudud ihtilâflarının hâdise olmami'tır. tetkikına dair Sovyet Rusya ile Türkiye Bir tayin arasındaki ve gene Türkiye ile YugoslavAnkara 7 (Telefonla) Erzurum ya Krallığı arasındaki ikamet mukaveleAntalya vapuru kazaya meb'usu doktor Saim Ali. doktor Ki namesinin tasdikına dair lâyihalar kabul uğradı lisli Rifatin ölümile acılan Yüksek Sıh edildi. Bundan sonra Sıhhat ve İçtimaî İzmir 7 (Hususî muhabirimizden) hat Şurası azahğma tavin edildi. Muavenet Vekili Refik söz alarak Adana felâketi hakkmda Meclise izahat ver Mersine gitmek üzere limanımıza gelmış Denizyolları kefalet sandığı olan Antalya vapuru liman ağzında iken di. nizamnamesi şaftı kırılarak yolundan kalmıştır. HâdiRusyaya gidecek heyet Ankara 7 (Telefonla) Denizyolları se üzerine yolcular arasmda hafıf bir teAnkara 7 (Telefonla) Büyük Rus ve Akay işletmelerile Fabrika ve Halâş görülmüştür. Biraz sonra Anafarta vuzlar idarelerinin müşterek kefalet edibi Puşkinin ölümünün yüzüncü yılvapuru gelerek yolculan ve hamuleyi sandığı nizamnamesi, Vekiller Heye dönümü münasebetile önümüzdeki şutince tasdik edilerek mer'iyete konul batın on birinde Sovyet Rusyada me aktarma ederek yoluna devam etti. Anrasim yapılacaktır. Bu merasimde bu talya vapuru tek uskurla îstanbula do du. Bir kısım evlenme masrafları lunmak üzere ediblerimizden ve mu nerek tamir edilecektir. harrirlerimizden bir kafile de Rusyaya kaldırılıyor davet edilecektir. Galatasarayla berabere kalan, Ankara 7 (Telefonla) Birinci ve iFeneri yenen kinci sınıf evlenme cüzdanlarından maParis 7 (Hususî) Paris Borsasımn ada evlenme e\Takının halka parasız bugünkü kapanış fiatları şunlardır: verilmesi ve evlenme işlerinin masrafLondra 105,15, Nevyork 21,47 3/4, Bugün saat 12,15 te sız yapılmasmm temini ve bu tedbirler Berlin 865, Brüksel 363.50, Amsterdam le gizli evlenmelere meydan verilme 1168, Roma 113, Lizbon 95,45, Cenevre mesi yolunda bir kanun projesi hazır 493.62 1/2, bakır 48 48 3/4, kalay son macını yapıyor lanmaktadır. 227,05, altın 142,01, gümüş 21 5/16 M, Stoyadinoviç fırkası seçimde büyük ekseriyet kazandı M. Bek, Belçika Başvekilile görüştü Merhum Dr. General Ziya Nuri Ankara 7 (Telefonla) Bir müddet tenberi rahatsız bulunan Kocaeli meb usu General Ziya Nuri bugün Anadolu kulübünde vefat etmiştir. Cenazesi yarın merasimle kaldırılacak ve 7,45 trenile İstanbula nakledilecektir. Ziya Nurinin ölümü, büyük bir teessür uyandırdı. * * * Merhum, memleketimizin en büyük tıb alimlerinden ve profesörlerindendi. Senelerce Tıb Fakültemizde hocalık etmiş, yüzlerce talebe yetiştirmişti. Geçen devrede Kocaeliden meb'us çıkan General Ziya Nurinin ölümü memleket için büyük bir kayıbdır. Kendisine Allahtan rahmet diler ve kederli ailesine ta'zivelerimizi sunarız. Londra 7 (A.A.) Umumî intıba, kabinenin Krala cevab vermesi için yeni bir mühlet vermesinin başlıca amili, hükümdarin rahatsızlığı olduğu merkezin dedir. Bu şayianın zuhuruna sebeb, dün Kralın hususî doktoru Lord Dennin hükümdarı ziyaret etmiş olmasıdır. Salâhiyettar bazı zevat, Kralın morganatik bir izdivacın imkânsızlığında kabine ile hemfikir olduğu mütaleasında Bundan anlaşılıyor ki, o vakitki Türk bulunmaktadırlar. Diğer bazı zevat ta Kralın Madam lerde mistikten, zulmetten eser yoktu. [Arkası Sa. 1 sütun 1 de] Dört bin yıl evvelki Türk dramında insanın üzgür, büyük ve ulu olduğunu, dört bin sene evvelki Türkün insanlık duygu Tasarruf Haftası hazırlıkları larile ideallerle sevgi hislerile mütehassis Ankara 7 (Telefonla) Başvekil İsolduğunu görüyoruz. Eski Türk dramı met İnönünün mühim bir nutkile açı nın diğer şayanı dikkat ciheti de manzum lacak olan Yerli malı ve Tasarruf Hafolması ve beliğ bir aşk ve edeb lisanile tasının programı hazırlanmıştır. Başveyazılmış bulunmasıdır. Türk dilınde ol kil İsmet İnönü nutkunu önümüzdeki duğu gibi aşk, nezahet, hasret ve incelik cumartesi günü saat 15 buçukta Halkevinde verecektir. Halkevinde (Hafta duyguları dünya dillerinden hiç birinde mızı oynuyoruz) ve (Yeni ağustosbö o kadar güzel ve beliğ bir tarzda ifade ve cekleri) isminde iki piyes te oynana tasvir edilemez. Türk dili aşk ve sevda, cak, Türkiyede koyunculuk ve yün saedebiyat ve musiki için yaratılmış bir dil nayiine dair bir filim gösterilecektir. dir. Türk dili geniş ve muazzam şark Hafta zarfında radyoda her gece Ve hasretliğinden Türkün büyük ruh ve di killer tarafından konferanslar verile mağında vücud bulup tekemmül ve inki cektir. îlk konferans Millî Müdafaa Veşaf etmiştir. Türk dilinin zevk ve inceli kili General Kâzım tarafından verileğine dinî tesirler bile nakise getirmemiş cektir. tir. Güzel Türk dilinde müslümanlık Bir Mülkiye müfettişi menfi bir tesirden uzak kalmıstır. İsken Vekâlet emrine alındı deriye kütübhanesini ateşe verenlerin Ankara 7 (Telefonla) Görülen lüzulmeti güzel Türk diline elim nüfuzu zum üzerine Mülkiye müfettişlerinden nu sirayet ettirmemiştir. Sabit Dahiliye Vekâleti emrine alm Müslümanlık ve hıristiyanhk günün mıstır. birinde yalnız bir hatıra olarak anılıp milletler müslümanhktan ve hıristiyan lıktan evvel ve sonra olduğu gibi yaşayışlanna devam edecekler, müstakbel Türk şairi o vakitlerki selefi gibi ayni aşk ve sevda duygusile ve ayni hararetle şiirler söyliyerek, manzumeler inşad edecek, eserler yazacak, tiyatrolar, dramlar ve piyesler teberrü edecektir. Maruzatımızı dikkatle gözden geçi renler Türkün her sahada çabuk ilerleyi şinin sebeb ve hikmetini anlamakta müşkülât çekmezler ve bugün Kamâl Ata türk tarafından uyandırılıp medeniyete doğru sevkedilen şimdiki Türkler eski ve yüksek bir medeniyete sahib on bin sene evvelki Türklerin çocukları ve halefleri olduklannı derhal hatırlarlar.» 19 3 7 Cumhuriyet ALMANAĞI Müessemiz tarafından neşredilmektedir. Türkiyede çıkan biricik Almanaktır. Geçen yıl olduğu gibi Almanaksız kalmak istemiyorsanız şimdiden bayiinize ısmarlayınız PEK YAKINDA ÇIKIYOR i PARİS BORSASI Geki Karlin takımı TAKSİMDE