22 Ağustos 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

22 Ağustos 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

£UMHURİYET 22 Afustos 1937 Jstro Dünkü mühim spor hareketleri Güreş müsabâkalarında Çoban, Mersinli Ahmed ve Samsunlu Ahmed galib geldiler Macarlarla yapılan yüzme ve atletizm müsabakaları çok heyecanlı ve zevkli oldu, Türkiye rökorları kırıldı Festival münasebetile tertib edilen mühim güreş müsabakalanna dün gece Taksim stadyomunda başlanmıştır. Mü sabakalann neticelerini yazıyoruz: kalması haklı endişelerimizi uyandırmaktadır. Müsabakalarda alınan dereceler şun lardır: 100 metro Geneş (Macar) 10.4, Nea (Macar) 10.6, Melih 11. 110 mânia Zabo (Macar), 15.5, Faik 15.6. 800 metro Gabaş (Macar) 2.003, Galib 2.01.9, Receb . 3000 metro Nemeş (Macar) 9.4.5, Artin 9.22. Gülle Rany (Macar) 14,43, Veysi 13.01. Uzun atlama Lambav (Macar) 7, Nea (Macar) 6.88, Faik 5.96. Sınk Jufka (Macar) 4.06, Ramj rökorunu yaparken (Macar) 3.60. ğe başladılar. Ve güreşin sonuna doğru Macar atleti Jufka bu müsabakada Çoban rakibini çok güzel yakaladı ve tuş başka bir Macar atletine 4.04 metro ile yaptı. Fakat Finlândiyalı minder haricine aid olan Macaristan rökorunu kırmış çıkmış bulunuyordu. tır. Güreşin sonunda hakem heyeti Çoban Bayrak yanşî Macar takımı Mehmedi ittıfakla galib ilân etti. 3.27.3. MEHMEDCIK Mehmedcik, feragat ve fedakârlığın, sabır ve tahammülün timsalidir. Mehmedcik, kahramanlığı yaratan ilâhî Tiirkün timsalidir Yazan: Abidin Daver Manevralarda Mehmedciği bir defa daha yakmdan gördüm ve ona karşı bir defa daha yeni yeni hayranhklar duydum. Asker âşıklısı ben, Mehmedciği az çok tanıdığımı zannederdim. Halbuki bu manevrada, onun yeni meziyetlerini ve kabiliyetlerini öğrenerek Mehmedciği bir kat daha sevdim; hem de hürmet ve hayranlığm da karıştığı bir sevgi ile. 18 yaşmda gönüllü asker olan dayım, Osmanlı ordusunun 1875 1878 seferlerinde, Rumelide bir çok muharebelere girmiş bir askerdi. Sultan Hamid tarafından Veliahd Reşad Efendinin bir adamına selâm verdiği zannile hakikatte bir başkasile selâmlasmıştı, fakat hafiyeler, öyle jurnal etmişlerdi Kastamonuya sü rülünciye kadar hassa ordusunun 2 nci piyade alaymda bölük ve tabur kumandanlığı etmişti. Ben, çocukken, hergün onun kışlasma gider, talimleri seyreder, sonra koğuşlara girerek pek çoğu okuma yazma bilmiyen Mehmedciklerin mektublannı yazardım. O devirde Mehmedcik, feragat ve fedakârlığın, sabır ve tahammülün bir tim sali idi. Çünkü, askerlik on seneden fazla sürer, Mehmedcik, on sene köyünden, anasından babasmdan, alyanaklı Fadi mesinden ayn olrak yaşar; yeni doğduklarmı haber aldığı karagözlü buzağılann da hasretini çekerdi. Yemende, Arnavudlukta, Makedonyada, Cebeli Düruzda, Muşta ve daha bilmem nerede dur madan çıkan isyanlann mütemadi boğuşması geçen askerlik hayatında, Mehmedcik, insanlığın hakkı olan her rahattan, her zevkten tamamile uzaktı. Bin mahrumiyet içinde şark vilâyetlerinin karlı dağlanndan kalkar; Yemenin, Asirin çorak çöllerinde boğuşur, Makedonyanın ve Arnavudluğun binbir husumet ve ihanet gizli kayahk boğazlarından Basra körfezinin meçhul bir köşesine, veya Sahrayikebirin kapısı Fizana sevkedilirdi. Sıtma, dizanteri, lekelihumma, kolera,, veba gibi hastahklardan kur tulup da köyüne ddnebilirse nişan lısı Fadimenin kendisinden ümid kesip veya her ikisinin öldüğünü, çiftinin çubuğunun dağıldığmı, tarlasınm kapıldığın. görür. Gürbüz bir delikanh olarak girdiği ordudan henüz genc yaşmda iken çökmüş, ihtiyarlamış, yan alil bir halde döndüğünü, anlar, yeni bir seferberlik emri kendisini alıp ebediyete götürünciye kadar teşehhüd miktan köyünde kahrdı. betti ve yalnız «sinesi» ile yendi. Dünya yüzünde kahramanlık diy birşey olmasaydı, Mehmedcik, o m muhakkak yoktan var ederdi. Mehmedcik derken zabitile, neferil Türk ordusunun herhangi bir ferdini kas dediyorum ve Mehmedciği Türk ordu sunun, Türklüğün timsali diye alıyorurr Bence, Mehmedcik Türk demektir.) Sabır ve tahammülün, kahramanlığı timsali olan Mehmedciğin, son ordu ma nevralannda, büyük yeni meziyet ve ke biliyetlerine de şahid oldum. Modern harb, artık yalnız kahramar lıkla yapılamaz, hele yalnız kahramar lıkla asla kazanılamaz. Yeni silâhla muharebeyi, eski bir paşanın dedıği gil «atıp vurmak, dayanıp durmak» vecize sinin çevresinden, çok dışan çıkarmıştı Bir teşbih ister misıniz? Eski muharebe ler, bir yelkenliyi kullanmağa benzerd bugünkü muharebeler, son sistem bir g< miyi sevk ve idareye teşbih edilebili, Rüzgâr ve basit yelken yerine kanşı makineler, buhar ve elektrik kuvveti kaiı olmuştur. Bunlan öğrenmeyince, bilm< ce gemicilik yapılamaz bir iştir. kullar yince gemicilik, yapılamaz bir iştir. Ku lanmasını bilince de harikalar yaratabiliı siniz. 1914 teki piyade neferi, karşısındal piyade ve süvari hedeflerine atıp vurnu ğı, düşmanın attıklan karşısmda saklan mak suretile dayanıp durmağı, nihayet ( bombasını iyi savurmak ve süngüsünü ij saplamak sayesinde kat'î neticeyi almaj bilirse, bu, kâfi idi. Bugünkü piya de neferi, 1914 piyadesinin, bütü bildiklerinden fazla olarak hafif rm kinelitüfek, tayyare, tank, piyade topı siper havanı, çeşid çeşid zehirli gazle alev saçan makineler ve motörlü vasıtc larla harbetmeği de öğrenmek mecburiyt tindedir. Bunlarm bir kısmile çarpışacal bir kısmını da kendi kullanacaktır. Bun mukabil askerilk müddeti piyadede b buçuk seneden, teknik smıflarda ise il yıldan ibarettir. Okuma yazma, hatta SE ğını solunu bilmeden orduya gelen Mer medcik, münferid talim ve terbiye gör< cek, okuma yazma öğrenecek, zamannn zın makineleşmiş harbini becerecek. İl acemi efradı caddelerden geçerken gö rüyorsunuz. Ben, bir onlann sallapa halini düşündüm, bir de manevra saha sında, modern silâhlann başmda harbe den yaman Mehmedciklere baktım. Belki sapanmdan başka demir alf görmemiş olan Mehmedcik, ağzı açı yırtık çanklannı sürükliyerek ve yanın daki hemşerisile elele tutuşarak köprüde geçer. Taşkışlaya gelir. Derken onu bi buçuk veya iki sene sonra, Trakya mane ralarmda görürsünüz. Motosiklete bini yor ve berbad yollardan yıldmm süratil düşmeden, devrilmeden geçerek cephey koşuyor. Ateş sahasına yaklaşmca yer atlayıp makinelitüfeğini yakalıyor, onda' sonra, yukanda yazdığımız silâhlarıı hepsine karşı icab eden şekilde muhareb ediyor. Bu Mehmedcik, bir buçuk iki sene gib kısa bir zaman içinde, umumî askerlik ter biyesini almıştır; okuma yazma öğren miştir; adamakıllı motosiklete binmeg öğrenmiştir; tüfek atmağı, nişancılığı bomba savurmağı, süngü saplamağı, ma kinelitüfek kullanmağı öğrenmiştir, muh telif silâhlara karşı ayn ayrı muhareb< usullerini öğrenmiştir. İlk kışlaya girdiği gün, motosikletleriı motör takırtısından korkan bu saf ve ca hil köylünün, bir buçuk iki sene içinde böyle modern bir cengâver haline gelebil mesi şaşılacak bir şeydir. Manevradc Mehmedciği, gördükteı» sonra, onun feragat, fedakârlık, mukavemet ve kahra manlık gibi meziyetlerinden başka öğrenme ve kavrama kabiliyeti ve zekâ bakımından da bir harika olduğunu anladırr ve ona hayran oldum. îşte Trakya manevralan bana, Meh • medciğin bu yeni kabiliyet ve meziyetlerini öğretti; ayni zamanda, Türk ordu • sunun nasıl yaman bir mekteb, Türk zabitinin nasıj mükemmel bir muallim olduğunu da bir daha öğrendım. 56 kilo Ilk güreş Hüseyınle Hasan Tahsın arasında oldu. Çok sönük bir şekılde geçen ilk devre beraberlikle bitti. Çekilen kur'ada güreşçiler sıra ile alta düştülerse de birbirlerine bir şey yapamadılar. Ne ticede Hasan Tahsin sayı hesabile galib jlân edildi. Ayni sıkletten Ahmed Mehmed ile Hamdi ikinci güreşi yaptılar. Neticede Ahmed Mehmed sayı hesabile galib geldi. Ahmed Çakırla Kemal bu sıkletin üçüncü güreşini yaptılar. Neticede Ahmed sayı hesabile galib ilân edildi. Bundan sonra asıl heytcanh güreşleri yapacak olan pehlivanlar ringe çıktılar. Istanbul Belediyesi namına Semuh bir nutuk söyliyerek müsabakaları açtı. Güreş Federasyonu Reisi Ahmed Fetgeri buna cevab verdi. Bundan sonra güreşçiler birer birer halka takdim edildiler. Halil 400 metro J 61 kilo İlk güreşi Olimpiyad şampiyonu Ya şarla Kuloğlu yaptılar. îlk tutuşlardan itibaren Yaşarın vaziyete umumî surette daha hâkim olduğu, bununla beraber hasmına bırşey yapıp altma alamadığı gö rüldü. Dakikalar ilerleyip Kuloğlu ring kenarına kaçışlannı sıklaştırdıkça Yaşar sinirlenmeğe ve rakibini kenarlarda sa vurmağa başladı. Ilk 10 dakikada Yaşar Kakemlerin reyini Lehîn* almağa muvaffak oldu. Kur'ada ilk defa Kuloğlu alta düştü. Herkes Yaşarın meşhur ters sal tosunu tatbik edip hasmını tuşla yenmesini beklerken o mütemadiyen tekkule takmağa baktı. Onda muvaffak olama dığını görünce asıl oyununa dönmek istedise de Kuloğlu bütün teşebbüslere muvaffakiyetle karşı koymağa muvaffak oidu. Neticede Yaşar hükmen galib ilân edildi. Bu güreşte halktan pek çok kim seler Yaşann rakibini ring aşağısma at masını protesto ettiler. Bu sıkletin ikinci güreşini Ankaralı Ahmedle Finlândiyalı Kerkeinen yaptılar. Karşıhkh birkaç denemeden sonra Ahmed şimşek gıbi bir kafakol kaptı, fakat güreşçiler o vaziyette ring dışma düştüler. Finlândiyalı yeniden bir kafakol hücumuna daha maruz kalınca tehlıkeyi sezdi ve o da daha sıkı davranmağa başladı. İlk on dakikada çok sıkı bir müca dele halinde ve beraberlikle neticelendi. Bundan sonra kur'ada ilk defa Ahmed alta düştü. Kerkeinen üstte çok müfid oJabilecek tarzda çalışmalara giriştiyse de rakibinin çevikliğinden bir şey yapamadı. Ahmed üste çıkmca bir salto tecrübesi yaptı. Fakat arkasından fazla bir oyun gösteremedi. Son 4 dakikada da tuş olmadı. Neticede birkaç oyun tatbikına muvaffak olan Ahmed müttefikan galib ilân edildi. le bitti. Çekilen kur'ada Mustafa alta düştü. Mustafa mindere yapışmış bir vaziyette ve hasmına oyun veriyor. 3imdi üstte güreşmek sırası Mustafada. Bir aralık anî bir fırsat parladı. İkinci 3 dakikadan sonra güreş ayakta ve hızlı bir şekilde devam etmeğe başladı. Her iki güreşçi puvan toplıyabil mek için çok çalışıyorlar. Hakem heyeti güreşin sonunda Neo'yu sayı hesabile galib ilân etti. Ağır sıklet: Samsunlu Ahmed Finlândiyalı Nistörn arasında serbest güreş yapıldı. Güreş başlar başlamaz Samsunlu Ahmed hasmını altına aldı ve tedrici bir surette ezmeğe başladı ve ilk on dakikayı Samsunlu Ahmed faik bitırdi. İkinci devrede Samsunlu gene üstte fakat bu güreşçok cansız bir şekilde devam ediyor. î kinci devrenin ilk 3 dakikasmdan sonra iki rakıb ayakta güreşmeğe başladılar. 79 kilo Güreş Finlândiyalı Nordhng ile Rızık arasmda başladı. Finlândiyalı fevka lâde bir kafakolla derhal Rızıkı fena vaziyete soktu. Finlândiyalı hasmınm bir kaç köprü ile kurtulma teşebbüsünü akim bıraktıktan sonra 2 dakıka 2 saniyede tuşla galib geldi. ikinci güreş Adnanla Şinasi arasında oldu. Adnanın tecrübesi derhal kendi lehine rolünü oynadı. Alta düşen Sinasi sol kolunu kaptırdı ve bir daha kurtaramıyarak 4 dakıka 56 saniyede tuşla mağlub oldu. Daha uzun maziyi bir tarafa bıraka lun, 1875 ten 1923 e Lozan muahedenamesi imzalanıncıya kadar geçen yarım asır içinde Mehmedciğin hayatı, Osmanİkinci yarış 200 metro kurbağalama lı Imparatorluğunun her köşesinde çıkan idi. Fakat misafirlerin itizarla karışık rica isyan ve ihtilâllerde, yahud da harblerde ları üzerine bu yarış 100 metro üzerinden geçmiştir. yapıldı. Macar Törek bu yarıştason zaSulh zamanında, mahrumiyetler, ıstımanlarda Rus Buaçenko'nun stili ile ya rablar, hastalıklar içinde geçirdiği sefil ni yarı kurbağalama yan kulaç yüzerek hayata karşı feragat ve fedakârlığın, sabirinci oldu. Mekin ikinci, Efdal üçün bır ve tahammülün timsali olan Mehmed100 metro koşudan bir intıba cü, Omer dördüncü, Semih beşinci oldu cik, silâha sarılınca da yiğitliğin, şecaatin, kaçarak kendini güçlükle kurtardı ve na bir vaziyettir. lar. Derece: 1.19.6 Mekin bu mesafeyi kahramanlığın timsali olurdu. O Sipkabu güreşin en heyecanlı hareketi de Şimdiye kadar 100 metroyu memle 1.26.3 de yüzerek Türkiye rökorunu da, Plevnede, Milonada, Dömekede, İşbu oldu. Ve neticede Samsunlu Ah ketimizde yapılmıyan bir derecede elde kırdı. kodrada, Trablusgarbda, Çanakkalede, med daha faik güreştiğinden ittifakla eden Macarlar hareket hattında kazan En heyecanlı yarış 400 metro serbest Sarıkamışta, Galiçyada, Dobricede, Ku galib addolundu. dıklan farkı sonlara kadar muhafaza eyüzme müsabakası oldu. İlk yüz metro tülemmarede, Gazzede ve nihayet İstikSon güreş (GrekoRomen) olarak derek birincilik ve ikinciliği büyük farkda yüzücülerin beşi de baş başa gittiler. lâl Harbi için tekrar silâha sarılınca, Çoban Mehmedle Finlândiyalı Neyman la kazandılar. Fakat bundan sonra Halil ile Böytek İnönünde, Sakaryada, Dumlupmarda arasmda idı. Finlândiyalı Çoban Meh800 metroda bu mesafenin en kuvveth harikalar yaratarak dövüştü, dövüştü, medden biraz daha uzun boylu.., İlk da atleti Galib mevsimin en iyi derecesini başta, Mahmudla İsmail de geride birbirlerile çekişmeğe başladılar. Son elli dövüştü. İyi kumandanlar elinde daima kikalar hareketsiz geçiyor ve tedrici bir su Macar rakibini kovalamakla elde etti. galib geldi; mağlub olduğu zaman, ka rette kızışmağa başlıyan bu devrenin son 3000 metroda kendisine bu sene büyük metronun dönüşünü Halil ile Böytek aybahat onun değildi. Mehmedcik, hiçbir üç dakikasma kadar Çoban tutuk bir va bir ümidle bağlandığımız Rıza Maksu ni zamanda yaptılar. Halk hep birden yerde, hiçbir zaman eksik kahramanlık ziyette ve daima minder kenarında kalı dun beşinci turda yarışı terketmesi geçen Halıli teşcie başladı. Nihayet Macar göstermiş değildir; eksik olan şey, mutlayor ve ancak son üç dakikada çalışmağa sene aldığı dereceleri kolayca tutamıya mağlubiyeti kabul ederek gevşedi ve Halil birinci oldu. Diğer grup arasmdaki ka devlet adamlarının siyasî basireti ve başlıyor. Bu suretle ilk on dakıka bera cağını anlatmış oldu. kumandanlann sevk ve idare kabiliyeti berlıkle bitiyor. Kur'ada Çoban alta düşHaydann sırık atlama müsabakasm çekişmede de İsmail yorularak Mahmudidi. Çanakkale ile İstıklâl Harbi Meh tü. Hasmı çok sıkı bir güreşçi ve üstte çok da her zaman kolaylıkla aştığı dereceyi la Fıkret onu geçtiler. Bu yanşta Halilin medciğin iyi idare edilince, cepanesiz, iyi calışıyor. Çoban üste çıktığı zaman atlıyamaması fena bir gününde olduğuna yaptığı 5.20.8 lik derece yeni Türkiye topsuz, süngüsüz ve kılıcsız dahi olsa, daha iyi çalışır görüyoruz, fakat Fin dehldir. rökorudur. yalnız kahramanlığile muzaffer olduğunu lândiyalı oyun vermiyor. İkinci üç daHer zaman 6.30 dan fazla uzun atRauf, Mahmud, Orhan ve Halilden bütün dünyaya gösterdi. Çanakkale mukikadan sonra iki rakib ayakta güreşme lıyacak kadar iyi olan Faikin 5.96 da mürekkeb Galatasaray takımı 4 X İ 0 0 harebelerinde Mehmedciğin «süngü ve bayrak yanşında Macar takımını yene sinesi» ile galib geldiğini söyledik. înörek ikinci defa birinciliği bizimkilere al nünde Mehmedcik «süngüsüz» de hardırttı. Yaptıkları 4.25 yerti Türkiye rö korudur. Son olarak Macarlarla İstanbul muhteliti arasında bir su topu müsabakası oldu. Beykozla Galatasaray yüzücüle rinden terekküb eden İstanbul muhteliti maçın başlangıcmda bir mevctıdiyet gösterir gibi olduysa da bu, pek kısa bir zamana münhasır kaldı. Birinci yedi dakika 5 0 Ma carlann lehine bittî. İkinci yedi da kikada vaziyet bir aralık 110 oldu. Fakat »on dakika, hatta son saniye Saffan takınumızm şeref sayısmı yaparak maç 111 Macarlann galibiyetile neticelendi. Receb, Firuzan, Melih, Vedaddan mürekkeb olan Türk takımı 3.32 ile yeni rökor yapmıştır. Müsabakalara bugün Balkan oyunlarma iştirak edecek at devam edilecektir. letlerin kuvvet ve kıymetini meydana çıkarmak maksadile Federasyon tarafından davet edilen Macar atletleri dün Kadıköy stadında ilk müsabakalannı yaptı. Macarlarm Budapeşte spor kulübü Bu müsabakalar kuvvetli Macar takımmın aldığı hatın sayılır de • yüzücülerile îstanbul şampiyonlannm receler karşısmda atletlerimizin bi müsabakaları dün Moda yüzme havu zi tatmin eder şekilde dmadığını mey zuod*» yapıldı. • dana çıkardı. 100 metroculann hepsini Saat uçe dogru her iki tarafın müsageride bırakacak bir müsabaka yapt&t bıklan merasim için karşılıklı dizildıler. futbolcu Melıhin bu muvaffakiyetı ken Nutuklar söylendi. Federasyon reisi CeBir aralık Samsunlunun bir bacak kap di hesabına ne kadar parlaksa, kampta lâl, misafir takım kaptanına hatıra olarak masından Finlândiyalı minder kenarına bulunan süratçiler aleyhine de o kadar f e bir bayrak verdi. Yüzücüler birbirlerinin şereflerine bağırdılar. İlk yarış 100 metro serbestti. Buna Macarlardan Bati, bizden de Mahmud, Halil, Orhan ve Rauf iştirak ettiler. Çıkrş ayni zamanda oldu ve ilk 50 metroda Mahmud başta girti. Fakat Bati dönüşteki meharetile aradaki küçük mesafeyi kapatıp başa geçmeğe ve yarifi birinci likle bitirmeğe muvaffak oldu. Halil ikinci, Mahmud üçüncü oldular. Dere ce: 1.2.8 Macar atletlerile dün yapılan müsabakalar Macarlarla yapılan yüzme yarışları 87 kilo Bu sıklette ilk güreşi dünyanın en iyı güreşcisi İsveçli Kadye ile bu sıklete yeni çıkan Mersinli Ahmed yaptılar. Bir üstün sıklete yeni çıkan Mersinli çok rahat ve çok emin güreşen bir pehlivan karşısmda kaldı. Kadye şimdiye kadar bu sıklette az görülmüş bir ayakta salto tatbik etti ye puvan kazandı. Neticede Ahmed sayı hesabile galib ilân edildi. îkinci güreş Mustafa ile Estonyalı Neo arasmda yapıldı. İlk dakikalarda her iki güreşci yekdiğerlerini denemekle meşgul ve güreş ağır bir cereyan takib edi yor. Neo'nun boynunun uzun olması kendisini bazı müşkül vaziyetlerden kolaylıkla kurtarıyor. İlk on dakika beraberlık îzmirde şarpi yarışları Türk Macar yüzücüleri bir arada îzmir 21 (Telefonla) Bugün yapılan şarpi yarışlannda Yamanlar Spordan Vefik birinci, Niyazi ikinci, Nuri üçüncü geldiler. Yarın ikinci müsabaka Mehmedcik, feragat ve fedakârlığın, vardır, final haftayadır. Yarm ayni zasabır ve tahammülün timsalidir. manda sabahleyin Karşıyaka sahillerinMehmedcik, kahramanlığı yaratan ilâde îzmir yüzme birincilikleri müsabakası hî Türkün timsalidir. vardır. Mehmedcik, saf köylüdeki yüksek z«* Fuar kapan kâ ve temeddün kabiliyetinin timsalidir. Bugün fuann tert3> ettiği kupa müsaMehmedciğin kanından olmakla iftibakasmda Yamanlar Spor, Doğansporu har ederiz. 2 0 yendi. ABID1N DAVER